Kasvisruokapäivä kouluun? Mitä mieltä olette?
Poikani 14 v tuossa juuri sanoi, että jos koulussa on ruokana kasvispihvejä, niin on koko loppupäivän ihan kamala nälkä. Ei jaksa olla tunneilla. Totesi itse, ettei se "mulle riitä, kun kasvan koko ajan". Mua vähän nauratti.
Olen yrittänyt tyrkyttää jotain välipalaa mukaan kouluun, mutta kun kellään kaverillakaan ei ole. Karkkia ja suklaata tuo kyllä ottaisi, mutten nyt sellaisiin välipaloihin aio poikaa opettaa.
Kommentit (55)
Mä en usko, että se riittää kasvavalle lapselle ja erityisesti pojalle. Koulussa taitaa se leipäkin olla vaan näkkäriä, joka ei nälkää tyynnytä samoin kuin esim. ruisleipä. Ja koulussa ei ole välipaloja, joten pitkän päivän aikana tulee taatusti huutava nälkä ainakin murkkupojille.
He syövät tosi paljon, joten kyllä mä jotain välipalaa, eväitä yrittäisin tuputtaa mukaan. Tai sitten kotiin kunnon eväät heti koulusta tultua.
jää kasvisruuan jälkeen nälkä? Koska mun 5v poika pärjää hienosti, jopa pyytää kasvisruokaa. Eikä ole sieltä pienimmästä päästä. Kyllä kyse on pikemminkin vanhemmilta peritystä asennevammasta. Ja ehkei kyse olekaan vain tervellisyydestä vaan myös etiikasta?
eisk ihan normaaliin ruokavalioon kuulu ruokaa, jossa ei aina aina ole lihaa - eikä sitä ole mitenkään korostettu kasvisruokapäiväksi. KOulussakin pinaattiletut ja puuro olleet listoilla kautta aikojen
jää kasvisruuan jälkeen nälkä? Koska mun 5v poika pärjää hienosti, jopa pyytää kasvisruokaa. Eikä ole sieltä pienimmästä päästä. Kyllä kyse on pikemminkin vanhemmilta peritystä asennevammasta. Ja ehkei kyse olekaan vain tervellisyydestä vaan myös etiikasta?
Kouluikäinen kuluttaa tuplasti enemmän kuin pikkulapsi sitä paitsi. Ja kyllähän sun lapsesi lisää kasvisruokaa pyytää kun sille jää aina nälkä, eikä se paremmastakaan raukka tiedä.
Vai meinaako, että nälkä lähtee paremmin nakkikeitolla, jossa on kasvisten lisäksi pari hassua nakinpalaa? Älä nyt kaikkea purematta niele, kyllä se lapsi elossa pysyy vaikka miten länkättäisi.
Sitäpaitsi jos kasvisruoka on esim. soijarouhe-makaronilaatikko, niin ei todellakaan jää nälkä. Soija on todella hyvä proteiinin lähde ja sen verran halvempi, että soija-makaronilaatikko on luultavasti proteiinipitoisempi verrattuna liha-makaronilaatikkoon, koska soijaa voidaan käyttää enemmän. :D
pitivät nälän ainakin ennen ihan hyvin. Eikä siinä koulun hernarissakaan oikeastaan lihaa isommin ollut.
Ettei vain olisi niin ettei poikasi oikein pidä niistä kasvispihveistä ja syö niitä liian vähän?
Toki vatsa on tiettyyn tottunut, eli jos on tapana kaloripitoiset annokset, niin pienempi määrä jättää vatsaan nälän tunteen.
on jotain pinaattikeittoa ja porkkanalettuja, lisäkkeenä ei ole juustoa, kananmunaa tms. valkuaispitoista, joten aika lailla nälkä siitä syömisestä jää. Jo nyt on kasvisvaihtoehto jokaisena päivänä, miksi ei siis kasvispäivänä liha- tai kalavaihtoehtoa.
Mun lapset hakee naapurikaupasta täytettyjä patonkeja ja energiajuomaa, kuten koulussaan 70% tuntuu tekevän. Säästöä syntyy, koska kasvisruokapäivänä ei tehdä kuin puolikas annos ruokaa, sitä ei käydä syömässä eli miksi tehdä?
että niin kauan, kun kasvisruoan määritelmä oppilaitoksissa on pinaattiletut tai ohrapuuro, niin parasta pitää se lihavaihtoehto mukana. Kyseiset ruoat eivät ole kasvavalle ja kehittyvälle lapselle tai nuorelle riittäviä. Soijakin vähän niin ja näin pienillä pojilla, en suosittelisi.
Se on askel kohti eettisempää yhteiskuntaa.
Ettekö te vastustajat näe hyödyllisenä edes jonkinlaisten rajojen asettelua lapsillenne?
Rajoja ja rakkautta..niillä rakennamme parempaa tulevaisuutta ja humaanimpaa todelisuutta.
soijarouhe-makaronilaatikkoa, koska sitä ei saa valmiina eineksenä eikä ole mitään mahdollisuutta tehdä itse.
On aina kasvanut kasvukäyrien yläkäyrää pitkin, ei ole puutetta pituudesta eikä lihaksista. Eipä ole yleensä lähtenyt pöydästä nälkäisenä, vaikka on syönyt kasvisruokaa, eikä koulupäivien jälkeenkään ulise, ellei ole ollut jotain mielestään epämiellyttävää ruokaa. Harvemmin on ja ihan hengissä on koko mies. Harrastaa skeittaamista, pyöräilyä, juoksee kavereiden kanssa pallon perässä jne.
Ihan turhaa kitinää, että kasvisruuasta jää nälkä. Toki mistä tahansa surkeasta ruuasta jää nälkä, jos ei ole saanut sitä alas ja toki syömättä jättämisestä jää nälkä, mutta ei pelkkä kasvisruoka tarkoita nälkää. Kasvisruokaa voi tehdä sekä kevyenä (esim. wokkivihannekset ja riisi) tai tosi tukevana (juustoinen ja kermainen lasagne), kuten "tavallistakin" ruokaa.
Jos ei sitä ole kouluruuassa, annan rahaa mukaan sen verran, että saa edes hampurilaisen tai palan pizzaa.
että niin kauan, kun kasvisruoan määritelmä oppilaitoksissa on pinaattiletut tai ohrapuuro, niin parasta pitää se lihavaihtoehto mukana. Kyseiset ruoat eivät ole kasvavalle ja kehittyvälle lapselle tai nuorelle riittäviä. Soijakin vähän niin ja näin pienillä pojilla, en suosittelisi.
Millä periaatteella soija ei käy lapsille, nimenomaan pienille pojille? Meille ravitsemusterapeutti nimenomaan suositteli soijan käyttöä, koska siinä on hyvä proteiinipitoisuus ja rasva on parempaa kuin eläinrasva. Kehonrakentajatkin käyttävät soijaa, miksi ihmeessä se olisi huono ruoka-aine kasvavalle nuorelle, etenkin pojalle?
Se on askel kohti eettisempää yhteiskuntaa.
Ettekö te vastustajat näe hyödyllisenä edes jonkinlaisten rajojen asettelua lapsillenne?
Rajoja ja rakkautta..niillä rakennamme parempaa tulevaisuutta ja humaanimpaa todelisuutta.
En ole huomannut, että koulun ruokalistassa olisi useinkaan soijarouhetta yhtenä ainesosana.
Poika voi syödä kotona esim. ison lohifileen, perunamuusia, salaattia, leipää ja kolme lasia maitoa tai kaksi pihviä lisukkeineen ja kolme lasia maitoa. Jos vien pojan hampurilaiselle, hän usein haluaa kolme juustohampurilaista, isot ranskalaiset ja ison juoman. Tavallisen ravintolan pizzan jaksaa hyvin syödä yksin. Näidenkin ruokien jälkeen on taas nälkä parin tunnin päästä. Poika on hoikka, ikäisekseen (siis 14 v) aika pienikokoinen.
Ap
Sen epätervellisempää ruoka-ainetta saa hakea! Mieluummin suosisin lähiruokaa jos vaan sellaista saisi.
Jos ei sitä ole kouluruuassa, annan rahaa mukaan sen verran, että saa edes hampurilaisen tai palan pizzaa.
Pizzassa ei sitä lihaa ole välttämättä kuin koristeena ja eineshampurilaisia en edes laske liharuuaksi. Aikamoinen karhunpalvelus lapselle, että pelleillään terveyden kanssa noin.
Millä periaatteella soija ei käy lapsille, nimenomaan pienille pojille? Meille ravitsemusterapeutti nimenomaan suositteli soijan käyttöä, koska siinä on hyvä proteiinipitoisuus ja rasva on parempaa kuin eläinrasva. Kehonrakentajatkin käyttävät soijaa, miksi ihmeessä se olisi huono ruoka-aine kasvavalle nuorelle, etenkin pojalle?
Valmisteista varmaan Femisoija on tuttu? Käytetään vaihdevuosi-ikäisillä naisilla. En käyttäisi pienellä pojalla, aikuisilla miehillä ehkä silloin tällöin.
Siellä on jo kasvisvaihtoehto halukkaille. Kyllä sen pitää riittää!
Kasviseines ei ole yhtään sen terveellisempi kuin lihaeines. Ainakin meidän lasten koulussa kasvisruoka on ihan yhtä teollista kasvispyörykkää kuin se lihapyörykkäkin.