Tavallaan saan palkkaa 1/3 vähemmän kuin tilinauha näyttää
sillä työnteon kustannukset (päivähoito & työmatkat) vievät kolmanneksen nettotuloistani. Sitten kun maksan asuntolainan, opintolainani, juoksevat laskut ja lyhennän isoa remonttilaskua, minulle jää 1900 euron nettotilistä noin 300 euroa "kulutukseen". Käytännössä kannan rahat ruokakauppaan.
Kommentit (18)
Voimme kävellä töihin, ei tarvita autoa.... palvelut lähellä.
sillä työnteon kustannukset (päivähoito & työmatkat) vievät kolmanneksen nettotuloistani. Sitten kun maksan asuntolainan, opintolainani, juoksevat laskut ja lyhennän isoa remonttilaskua, minulle jää 1900 euron nettotilistä noin 300 euroa "kulutukseen". Käytännössä kannan rahat ruokakauppaan.
Sieltä kun saa yli 400e laillista ruokarahaa,jos ei viitsi mennä töihin.Niin plus vuokra ja terveyden hoito.
työnteon kustannus? Minusta ei, koska lapsia ei ole pakko hankkia.
Palkkaa saat ihan sen, minkä tilinauha näyttää. On oma ongelmasi, jos et osaa käyttää rahojasi oikein tai olet jo ennen palkan saamista ne tuhlannut.
Suomessa päivähoitoa ja julkista liikennettä tuetaan aika paljon verovaroista. Oma auto tietysti on laskettu työnteon kustannukseksi, kun se on niin kätevää?
..että voidaan maksaa elämiseen kuuluvista asioista kuten asunnosta ja ruuasta? Vai pitäisikö jokaisen suomalaisen saada ilmainen asunto, ruoka, laskut (puhelin, sähkö jne) ja sitten palkalla voisi ostella itselleen kaikkea kivaa?
Sori, oli ehkä vähän kärjistetty..
Mutta oikeasti, aika monen laskun loppusummaan voi itse vaikuttaa, esim. sähköön, puhelinlaskuun, ruokaostoksiin. Lainanlyhennystä voi jossain määrin muuttaa. Ja siitähän on paljon kyse, mihin sitä rahaa haluaa laittaa. Itse asun mielummin omakotitalossa ja nautin pihalla touhuilusta, enkä osta merkkivaatteita, elektroniikkaa jne.
Voimme kävellä töihin, ei tarvita autoa.... palvelut lähellä.
työpaikka "keskustassa", mitä luulet?
yliiopistosta korkeapalkkaiseen työhön valmistununut. Ei lainaa, sillä kesätuloilla tienasi talven ruuat ja opintotuella ja asuntolisällä maksoi vuokran ja vähäiset vaatteet.
Tulot ovat 10 vuodessa nousseet reippaasti, mutta pahus, kun lapset tarttee hoitopaikan, vaikka menivätkin sinne vasta kun nuorempi oli kolme, ruokaakin heille pitää olla ja vaatteitakin. Lainaakin on tullut otettua (onneksi alunperinkin vain 200000€) ja auto hommattua. Töihinkin tarttee siistimmät kuteet kuin yliopiston luennolle. Olis pitänyt jäädä miehen kanssa kahdestaan vuokrakämppään, niin vpphan pojat kun olis tililä rahaa. (tosin en vaihtaisi nykyelämääni kymmenen vuoden takaiseen)
asuntoa, remppaa, opintoja yms. Musta on vaan vähän nurinkurista, että työssäkäyminen sinänsä maksaa noin paljon. Ja tympii, kun ei ole varaa ostaa mitään itselle.
Mun mielestä päivähoitomaksut on liian isot ja taas elokuussa ne nousevat. Menee kahdesta lapsesta jo melkein 500€. Ylin maksuluokka tulee vastaan liian pian. Meillä miehen tulot ei tosiasiassa edes ole niin isot,että ylimpään luokkaan kuuluttaisiin, mutta yrittäjän tulojen selvittäminen päivähoitotoimistoa tyydyttävällä tavalla on niin hillitön paperisota, että luovutettiin suosiolla. Oltaisiin voitettu ehkä kymppi tai kaksi.
Se remppa ei muuten ole mikään "itse haluamani", vaan vesivahinko, josta monen tonnin lasku. Ilman sitä jäiskin vähän ns. elämiseen.
ap
En suostu vaihtamaan vapaa-aikaani muutamaan hikiseen sataseen.
Typerä aloitus.
Ihan saat käteen sen mitä palkkalaskelma näyttää ja on täysin oma valintasi mihin ne rahat käytät.
onkin ihan sieltä. Niin myös mulla. Aion jäädä hoitovapaalle, koska en todellakaan lähde rumbaamaan lasten kans päiväkotiin ja sitten on vielä pitkä työmatka. Piste.
Siis onko tuo 1900 e sun nettopalkka vai otitko siitä jo pois päivähoidon ja työmatkat? Jos tuo 1900 on 2/3 nettutuloistasi, niin sun nettopalkka olisi siis 2850?
Niin ja sulla on vielä mieskin??? Miksi katsotaan, että sinun kuuluu maksaa kokonaan päivähoito?
Tästä lasten päivähoito 443€ ja bensaan suunnilleen 200€. Eli työssäkäynnin kustannukset noin 650€.
Miehen tulot on epäsäännölliset (yrittäjä). maksaa autolainaa, omia opintolainojaan ja en tiedä mitä. Mä nyt maksan mun tuloista nuo mitä maksan, koska mulla ainakin on säännölliset tulot. Miehen rahatilannetta ei ikinä tiedä.
ap
Auton kustannukset ovat luultavasti oikeassti tuplaten noiden bensakulujen verran.
Ihmettelen sitä kyllä, että teette yhteisiä lapsia ja niiden kulut jäävät sinun hoidettavaksi ja mies saa tienata mitä tienaa ja kuluttaa mihin kuluttaa. Ei välttämättä kyllä yhtään tyhmempi mies sulla.
No, mies osallistuu ruokaostoksiin, hoitaa auton muut kustannukset, ostaa pääasiassa lasten vaatteet yms. En tiedä miehen tiliä enkä rahatilannetta, mutta eipä sitä ylimääräistä tunnu silläkään olevan. Kuten sanoin, ne tulot on epäsäännölliset.
ap
Auton kustannukset ovat luultavasti oikeassti tuplaten noiden bensakulujen verran.
Ihmettelen sitä kyllä, että teette yhteisiä lapsia ja niiden kulut jäävät sinun hoidettavaksi ja mies saa tienata mitä tienaa ja kuluttaa mihin kuluttaa. Ei välttämättä kyllä yhtään tyhmempi mies sulla.
jää rahaa yli? Tarkoitan nyt siis keskituloisia tai alle, joihin oma perheeni ja koko ystäväpiirimme kuuluu.
On isot asumiskulut, isot päivähoitomaksut, ruoka on kallista jne. Kaikki menee mitä tulee.
Sinulla on varaa hankkia lapsia ja kustantaa heille päivähoito, asuntolainaahan maksat itsellesi (jonakin päivänä asunto on omasi), saat kotisi remontoitua, saat koulutuksen. Eikös sen palkan kuulukin mennä elämisen. Ajattele positiivisesti, jonakin päivänä lapset ovat omillaan ja lainat on maksettu, ehkä töitäkin löyty lähempää. Sitten rupeaa taas jäämään palkkaakin käteen.
Sen ymmärrän, että harmittaa jos mielestäsi miehellesi jää enemmän "omaa rahaa", mutta se lienee järjestelykysymys.
paska palkka, mutta isot kulut.
Keskituloisuus on perseestä.