En äänestä Vihreitä, niin kauan kuin
he virallisesti kannattavat pakkoruotsia. Ville Niinistön kommentti on ihan älytön:
"Vi är beredda att ta debatten och visa att Finland för tvåspråkighetens skull fortfarande behöver obligatorisk svenska - och obligatorisk finska - grundskolan, kommenterar Niinistö."
http://www.hbl.fi/text/inrikes/2010/5/22/w47327.php
Eli hän ei edes perustele pakkoruotsia millään tarpeella, vaan ainoastaan sillä että Suomi pysyy kaksikielisinä vain jos kaikki pakotetaan ruotsin opintoihin. Eihän tässä ole mitään tolkkua. Eihän se ole kaksikielisyyttä, että opiskellaan koulussa pakolla joku kieli? Miksi pitää väkisin pitää yllä kulissia kaksikielisyyttä, jos se ei kerran pysy ilman pakkoruotsia?
Olen oikeasti ennen äänestänyt vihreitä, mutta seuraavissa vaaleissa kyllä jotain muuta, elleivät muuta kantaansa tässä asiassa.
Kommentit (13)
"Äänestän Vihreitä ja olen pakkoruotsin kannalla"
Toivottavasti sulla on asialle edes vähän paremmat perustelut kuin Niinistöllä.
Itse ajattelen että ei se kieltenopiskelu ole miltään muulta aineelta pois.
Itse pidän matikkaa "pakkoaineena" mutta kyllä sitä silti nurisematta opiskelen.
Itse pidän matikkaa "pakkoaineena" mutta kyllä sitä silti nurisematta opiskelen.
Joo, eli ei ollut sulla yhtään parempia perusteluita. :)
Miksi kielten opiskelun pitäisi olla juuri ruotsin opiskelua? En tajua tätä. Kieli se on kuin mikä tahansa muukin kieli. Jos vaikka osa oppilaista voisi lukea venäjää ruotsin tilalla. Keneltä se olisi pois? Tai miten se olisi Vihreiltä pois?
Joo, eli ei ollut sulla yhtään parempia perusteluita. :)
Miksi kielten opiskelun pitäisi olla juuri ruotsin opiskelua? En tajua tätä. Kieli se on kuin mikä tahansa muukin kieli. Jos vaikka osa oppilaista voisi lukea venäjää ruotsin tilalla. Keneltä se olisi pois? Tai miten se olisi Vihreiltä pois?
Ei kai ole keltään pois, ei minulta ainakaan. Jos sinua asia vaivaa, voisit ottaa puoluetoimistoon tai Ville Niinistöön yhteyttä. Uskon että selittävät asiaa ihan mielellään. Ja toisaalta, sinulla on aivan perustellut syyt olla äänestämättä Vihreitä. Jokainen valitsee äänestystilanteessa ne itselleen tärkeät asiat ja tekee päätöksen sen mukaan. Sinulle pakkoruotsi on se tärkeä asia ja silloin äänestät tietysti sitä puoluetta joka ei ole pakkoruotsin kannalla.
Mua puolestaan ärsyttää se, että Vihreät haluavat tehdä Suomesta elintasoltaan afrikkalaisen valtion. Anni Sinnemäki on myöntänyt ihan YLE:n lähetyksessä, että se on Suomen tulevaisuus.
"Mun mielestä on hyvä että Suomen Pääministeri on vieraillut Saharan eteläpuoleisessa Afrikassa (Nigeria), ja tutustunut siellä siihen todellisuuteen joka on osa meidänkin tulevaisuutta."
Suomen tulevaisuus: Afrikan olot ja virallisena kielenä vain ruotsi? EI KIITOS !
siltä että Vihreidenkin keskuudessa on asiasta erimielisyyttä ja Niinistön ruotsalainen vaimo saattaa myös vaikuttaa kantaan pakkoruotsista.
Matikka on pakollinen aine ihan jokaisessa maassa maailmassa ja täten sitä ei verrattako pakkoruotsiin. Ruotsi on pakollinen vain Suomessa (ja Ruotsissa), ei missään muualla. Matikka on universaali aine, ruotsi ei.
siltä että Vihreidenkin keskuudessa on asiasta erimielisyyttä ja Niinistön ruotsalainen vaimo saattaa myös vaikuttaa kantaan pakkoruotsista.
Matikka on pakollinen aine ihan jokaisessa maassa maailmassa ja täten sitä ei verrattako pakkoruotsiin. Ruotsi on pakollinen vain Suomessa (ja Ruotsissa), ei missään muualla. Matikka on universaali aine, ruotsi ei.
en mitenkään yleismaailmallisesti ajatellen. Minulle matikka on pakko, ruotsi ei ole.
en mitenkään yleismaailmallisesti ajatellen. Minulle matikka on pakko, ruotsi ei ole.
Koko kansaa koskevia pakkoja ei siksi pitäisikään määrätä henkilökohtaisten mieltymysten mukaan, vaan ihan faktojen perusteella. Ruotsin pakollisuudelle ei ole mitään faktapohjaisia perusteita. Sillä ei ole mitään merkitystä, pidänkö minä ruotsista vai en.
kuin kommunistit, oikeastaanhan Vihreät ovat enemmän vasemmalla kuin yksikään muu puolua. Pelottavaa ajatella, että elämästä mitään tietämättömät pääsisivät valtaan.
järjellä, ei tunteella siltä että Vihreidenkin keskuudessa on asiasta erimielisyyttä ja Niinistön ruotsalainen vaimo saattaa myös vaikuttaa kantaan pakkoruotsista.
en mitenkään yleismaailmallisesti ajatellen. Minulle matikka on pakko, ruotsi ei ole.Koko kansaa koskevia pakkoja ei siksi pitäisikään määrätä henkilökohtaisten mieltymysten mukaan, vaan ihan faktojen perusteella. Ruotsin pakollisuudelle ei ole mitään faktapohjaisia perusteita. Sillä ei ole mitään merkitystä, pidänkö minä ruotsista vai en.
ainoastaan äänestäjä, että jos joku hyökkää täällä minun äänestyskäyttäytymistäni kohtaan niin ei sillä paljon pakkoruotsia vastusteta. Parempi on olla äänestämättä Vihreitä.
pakkoruotsin. Koskettaa asia myös lapsianikin, eikä ole vain yleisellä tasolla ruotsinkielen myönteisyyttä.
Kun tavallaan tykkään vihreistä siinäkin mielessä, että eivät aina alistu hallituksen tahtoon mielestään tärkeissä asioissa, esim. tässä Pallas-hotelliasiassa.
Mutta miksi tässä kieliasiassa alistutaan RKP:n tahtoon eikä kuunnella kansan toivetta?