Miten opetat lapsillesi eläinten käsittelyä? Tapahtui kotieläinpihalla.
Innokkaat pikkuhoitajat roikottivat kissan ja koiran pentuja todella toispuoleisesti ja pitivät parkuvaa eläintä kaksin käsin kuristusotteessa. Yksi leikki että kissanpentu on ilmeisesti lelu ja kävelytti tätä pitkin asfalttia. Ihanaa kun lapset ovat innoissaan eläimen kohtaamisesta, mutta hei vanhemmat, jotain kasvatusta tähäkin puoleen. Eläin on elävä olento, joka vapaatahtoisesti kyllä pyrkii ihmisen läheisyyteen (siis kotieläin), mutta ei väkivalloin. Tätä toivoo eläinpihan täti.
Kommentit (44)
Käytiin aina samassa paikassa enkä muista että koskaan olisi mitään maksanut, viimeksikään tuossa viitisen vuotta sitten. Tosin kahvilan hinnat oli pöyristyttäviä, ehkä ne kompensoi niillä...
Tyhmiä te vanhemmat jotka kädet taskuissa kattelette vierestä kun lapsi rääkkää kissanpentua, "koska eihän kukaan valvojakaan tuohon puutu niin kai se on ok"?
Mitä mä olen oppinut niin sen, että jos vanhemmat kohtelee eläimiä pelkkinä penskojen leluina, heittopusseina, joilla ei ole mitään arvoa (edellinen kuolee niin uusi heti tilalle) niin sitten kohtelee lapsetkin.
Kissanpennut navetan taakse ammuttaviksi, sirkushupia vauvoille ja vaareille.
...että jospa nyt ihan itte kattoisitte omien kakaroittenne perään?
Meidän lähikotieläinpihamme sisäänpääsymaksu on pari euroa, ja palkallista työvoimaa siellä ei ole, vaan eläinten hoidosta ja pihan valvonnasta huolehtivat vapaaehtoiset. Sisäänpääsymaksuista kertyvät tulot menevät kokonaan eläinten ruokiin yms. kuluihin.
Jos kotieläinpiha olisi sellainen paikka, jossa lasteni neuvominen ja valvonta ei kuuluisi minulle, minunhan ei edes tarvitsisi sinne mennä, eikö? Voisin tyrkätä lapset portilta valvojan syliin ja painella lähimpään kahvilaan pariksi tunniksi. No, meillä kuitenkin kotieläinpihalle saavat alle kouluikäiset tlla vain nimenomaan huoltajien kanssa, joten eiköhän se ole mun tehtäväni sielläkin näitä mukuloitani vahtia ja opastaa.
Minä siis opetan itse lapsilleni, miten eläimiä käsitellään, niin kotona lemmikkiemme avulla kuin kotieläinpihallakin. Joskus on toki eläimiä, joita minä en osaa itsekään käsitellä, kuten pari vuotta sitten juuri kotieläinpihalla oli kani. Silloin kävin eräältä vapaaehtoiselta hoitajalta kysymässä, voisiko hän opettaa kanin käsittelyä minulle - ja tykästyin sen oppitunnin myötä lajiin niin että kävin loppukesän, eli pari kk, itse säännöllisesti vapaaehtoisena harjoittelemassa kanin hoitoa ja käsittelyä, ja sitten ostin meille oman lemmikkikanin.
että esimerkiksi niiden eläinten ylläpito ja pitäminen varmasti maksaa? Se ei ole ilmaista silkkaa hyväntekeväisyyttä sekään. Olen ymmärtänyt, että se ei ole mikään lastenvahtipalvelu, jotta vanhempi voi siirtyä vaikka kaljoittelemaan terassille...
Jotta tuollainenkin MUKAVA paikka voidaan tarjota yleisölle, niin tottakai on otettava jonkinlainen pääsymaksu. Ja ei sen pääsymaksun tarkoitus kyllä minun järkeni mukaan ole mikään lastenvahtimaksu tosiaankaan, vaan se raha menee niiden eläinten hoitamiseen, ruokkimiseen, eläinlääkintäkuluihin, tilan ylläpitoon, _eläinten_hoitajien palkkoihin jne.
Siis ilmaiseksiko eräiden tuokin pitäisi saada??? Mitä hittoa? Sanonko miltä tuollainen ajattelumalli kalskahtaa, yök. Kaikki mulle vaan ILMAISEKSI, mä en oo kato vastuussa mistään, en ainakaan sitten jos joudun jostakin vähän maksamaankin. Että ei mun eikä mun lasten tarvii niinku yrittääkään käyttäytyä :O
Oletettavasti siellä kerrotaan paljonkin eläimiin liittyvistä asioista ja opastavatkin ihmisiä varmasti mielellään, mutta edelleenkin, se ei ole mikään lastentarha, jossa vanhemman ei tarvitse itse vahtia eikä käyttää niitä (oleellisia) omia aivojaan.
Mä en tiedä kannattaako tätä edes yrittää selittää, kun kerran ei tahdo tajuta niin ei tahdo tajuta. Heippa ja hyvää päivänjatkoa sullekin.
Tsempit ap:lle, sunkin työssäsi verenpaine (ääliövanhempien takia) varmaan välillä nousee aika hurjiin lukemiin :)
20/22
Vanhemmat valvovat lapsiaan ja eläinpihan henkilökunta kertoo eläimistä.
En ymmärrä mikä ihme tässä on nyt niin vaikeaa. Sen sijaan että kykkii sunnuntaisin täällä haukkumassa vanhempia, ap voisi keskittyä hoitamaan sen oman hommansa.
ajatellut että kotieläinpihoissa on joku asiantuntija opastamassa eläinten käsittelyssä.Riippuen paikasta seinällä voi olla ohjeita tai sitten on erikseen joku opastus esim. päiväkotiryhmälle.
Mutta kyllä perheessä, jossa ei itsestäänselvästi pienestä pitäen opasteta luontokappaleiden hyvään kohteluun on jotakin täysin pielessä.
Ei ole tavatonta että lapselle ostetaan lemmikki eläväksi leluksi, eikä lelua hankkiessa tule mieleenkään ajatella mitään sen eläimen kannalta, kunhan vaan pikkumussukka saa hauskaa viihdykettä.
Toiseksi on lähes itsestäänselvää että lapset säikyttelevät luonnossa tapaamiaan eläimiä- miksi? Ehkä siksi että vanhempien korvien välissä ei juurikaan säteile.
Eläinten huonossa kohtelussa on mielestäni pitkälle kyse siitä että VANHEMMILTA puuttuu kokonaan käsitys toisen asemaan asettumisesta- (Ja arvon antamisesta eläimelle). Ihmiset ovat nykyään niin itsekkäitä ja omaa napaansa tuijottavia, ettevät osaa enää ajatella, että eläimet ovat tuntevia, ymmärtäviä ja usein monin verroin herkemipiä kuin ihmiset.
Lapset eivät opi jos eivät vahemmat opeta, parivuotias on vielä otteissaan raju ja hänen kuuluukin olla itsekeskeinen, ja siksi vanhemman on valvottava ja opastettava häntä tässä niinkuin monessa muussakin. Lapsen ei pidä koskaan saada kohdella eläintä mielivaltaisesti.
Ennen ihminen oli paljon riippuvaisempi luonnosta ja eläimistä ja siksi niiden arvokin oli paljon selkeämpi kuin nyt.
Itse eläinten omistajana katson todella oudosti vanhepia joiden mielestä heidän lastensa pitää saada möykätä ja tökkiä eläimiä mielensä mukaan.
Kun lapsi ei opi kunnioittamaan eläintä, ei hän kunnioita ihmistäkään vaan kokee muut ihmisetkin välineiksi.
että on olemassa tuommoisia kotieläinpihoja joissa saa kuka tahansa valvomatta räpeltää eläimiä ja vielä pentuja:o Ei todellakaan kuulosta tervehenkiseltä touhulta. Varmaan todella stressaavaa niille eläimille.
Minä ihmettelen noiden paikkojen pitäjien etiikkaa, en ymmärrä. Meillä on lähellä kotieläintila mutta ei siellä saa mennä yleisö eläimiä räpläämään.
että näiden perheiden lapset sitten oppivat käsittleemään kissaa, jos perheissä ei selvästikään sitä tiedetä???
Hirteenhän sitten pitäisi moiset kotieläinpuistojen omistajat laittaa, jotka panevat eläimet karsinoihin rääkättäviksi valvomatta! Edesvastuutonta.
Minkälaista valvontaa te kaipaatte? Sellaista, että joku viranomainen valvoo, että lukutaitoinen aikuinen noudattaa opaskylttiä "valvo lastesi leikkiä eläinten kanssa" tai että "älä pidä väkisin sylissäsi eläintä, joka ei halua olla sylissä"?
Kotieläinpihojen tarkoitushan on todellakin opettaa lapsille eläinten silittelyä ja antaa iloa, jota jokainen normaali ihminen kokee pienen pennun paijaamisesta, eikä tarjota ilmaista lastenhoitoa koko rahan edestä asenteella, että voi maksavana asiakkaan toimia miten vain.
Viime kesänä käytiin yhdellä maaseudun kotieläinpihalla, jonne aikuisten pääsymaksu oli 4 euroa ja lapset 2, alle kouluikäiset ilmaiseksi.
oikeasti tiedä, miten kissan- tai koiranpentua pitää nostaa, ettei kaneja pidä nostella korvista - päinvastoin! jne.
että kun kun joku pieni ihminen nostaa parhaansa mukaan vaikka kissanpentua ja joku vieras täti vaikka henkilökuntaa tulee sanomaan että hei istupa tähän niin annan sinulle tämän kissanpennun syliin ja näin voit pitää pentua hyvin kiinni ja silitellä sitä, niin passiivisena röökiä vetävä mamma kimpoaa penkiltään huutamaan, miten heidän Nico-Petterin pitää saada itse tehdä asioita ja kukaan ei vieras ei komenna häntä ja he ovat maksaneet tästä ihan viisi euroa per henkilökin. Ja sitten on av:lla ketju otsikolla "Törkeä muija esti lastani leikkimästä eläin pihalla vaikka oli kallis pääsy maksu kin".
Jos perheeseen tulee kissa niin siinähän sitten voivat opetella omalla kissallaan. Minkä kaikkien eläinten käsittely kuuluu perustaitoihin jotka tulee osata lapsena ja miksi?
Ei kai muutenkaan eläimet ole leluja ja vapaasti kenen tahansa räplättävissä, ei eläintarhoissa, eläinkaupoissa tai toisten lemmikit vierailuilla? Eiköhän ne kotieläinpihat toimi ihan rahan takia eikä minkään hyvän tahdon tarjota elämyksiä lapsille. Ja toimintaidea ilmeisesti perustuu sitten siihen että halvaksi tulee kun ei kenenkään tarvitse vahtia.
Kukaan vastuullinen kissankasvattaja ei päästäisi vieraita taaperoita valvomatta leikkimään kissanpennuilla, mutta yleisön takia teetetyillä maatiaiskissanpennuilla ei ilmeisesti ole niin väliä. Ainahan niitä uusia tulee jos kissat juoksee leikkaamattomina ja matoisina pitkin maanteitä niinkuin "maalla kuuluukin".
että näiden perheiden lapset sitten oppivat käsittleemään kissaa, jos perheissä ei selvästikään sitä tiedetä???
Hirteenhän sitten pitäisi moiset kotieläinpuistojen omistajat laittaa, jotka panevat eläimet karsinoihin rääkättäviksi valvomatta! Edesvastuutonta.
että pitää osata, vaan että kun ovat siellä kotieläinpuistossa, jonkun pitää opastaa, miten niitä eläimiä käsitellään. Haloo, huhuu, sisälukutaito!
vaikka siellä olisi mimmonen lauma palkattuja työntekijöitä!
VANHEMMAN vastuu on kasvattaa omia lapsiaan! Hei haloo! Onko tämä todella näin epäselvää nykyäideille täällä?
pääsymaksu olisi, jos jokaiselle vierailijalle olisi oma opas, joka kulkisi koko ajan rinnalla neuvomassa ja kaitsemassa? Minulle kyllä kirjallinen opaskyltti on ihan yhtä velvoittava käsky kuin henkilökunnan suullinen huomautus. Ja olen kanssa ihmeissäni, että monelle on edes näin paljon keskusteltavaa, että mikä on eläimen oikeaa kohtelua. Alunperinhän tässä vain muistutettiin vanhempia pitämään silmällä lapsiaan, jota ikänsä tai innostuksen puolesta ei ehkä osaa käsitellä eläintä aina parhaalla tavalla.
Sukulaislapsilla ei ole mutta he käyvät jollain kotieläinpihalla välillä, siellä saa kuulemma syöttää ja silitellä eläimiä.
Näille lapsille olen sitten yrittänyt opettaa että eläimet eivät ole leluja joille saa tehdä mitä vaan ja että niiden pitää antaa olla rauhassa. Koko ajan kiskovat kissoja hännästä, jahtaavat, nostelevat, peittävät kissojen pään peitolla ym. Kun käymme kotieläintilalla jossa ei saa syöttää eläimiä eikä koskea niin hirveä kiukuttelu että miksi ei kun meidänkin kotieläinpihalla saa ja koittavat syöttää ym. kielloista huolimatta.
Se että käy jossain kotieläinpihalla paijaamassa, nostelemassa ja leikkimässä eläimillä ei opeta yhdellekään lapselle eläimistä mitään. Ainoastaan sen että niitä saa räplätä koska siitä on maksettu. Ei esimerkiksi että eläimet olisivat mielummin välillä rauhassa kuin koko päivän vieraiden kovakouraisessakin käsittelyssä.
pääsymaksu olisi, jos jokaiselle vierailijalle olisi oma opas, joka kulkisi koko ajan rinnalla neuvomassa ja kaitsemassa? Minulle kyllä kirjallinen opaskyltti on ihan yhtä velvoittava käsky kuin henkilökunnan suullinen huomautus. Ja olen kanssa ihmeissäni, että monelle on edes näin paljon keskusteltavaa, että mikä on eläimen oikeaa kohtelua. Alunperinhän tässä vain muistutettiin vanhempia pitämään silmällä lapsiaan, jota ikänsä tai innostuksen puolesta ei ehkä osaa käsitellä eläintä aina parhaalla tavalla.
vaan esimerkiksi ap olisi voinut yleisen pällistelyn sijaan mennä opastamaan sitä perhettä.
vaan esimerkiksi ap olisi voinut yleisen pällistelyn sijaan mennä opastamaan sitä perhettä.
ja päätti vielä palata aiheeseen täälläkin, että mahdollisimman moni vanhempi tajuaisi kasvattaa omia lapsiaan tässäkin asiassa.
jolla on oma toimenkuvansa jne.
Kotieläinpuistossa on sisäänpääsymaksu ja sen tehtävä on opetttaa eläimistä. Eli se opastaminen ja valvonta kuuluu toimenkuvaan.
Ja mikä ihmeen "tuollainen perhe"? Tarkoitatko perhettä, joka odottaa saavansa rahoilleen vastinetta, eikä esimerkiksi ravintolassa suostukaan itse kuorimaan perunoita ja paistamaan pihviään?
Ja ne sisäänpääsymaksut ei ole mitään "paria euroa".
2