Taapero (1,5v) ei syö eikä juokaan pahemmin, neuvoja kaipailen
Meidän nuorimman kanssa kiinteiden aloitus sujui huonosti ja huono syöminen on jatkunut aina tähän päivään saakka. Täysimetyksellä paino nousi huimaa vauhtia, kiinteiden tultua kuvioihin painon nousu on vähentynyt, varmasti siihen vaikuttaa myös se, että lapsi liikkuu enemmän. Reilun vuoden ikään taaperolle sain vielä menemään sen verran ruokaa ja juomaa, että paino nousi neuvolan tädin mielestä hyvin. Painokontrolleissa käytiin silti.
Nyt ollaan sitten siinä pisteessä, että taapero ei syö juuri mitään ruokaa kun yhden lusikallisen, joskus kaks tai kolme yhdellä aterialla, sekin on saatava itse syödä, minun antamana ei kelpaa. Juominen on myös todella huonoa. Maito tuntuu olevan taaperolle kun myrkkyä, vettä menee jonkin verran, mehut ei myöskään uppoa. Tämä helle taitaa myös vielä lisätä tuota taaperon ruokahaluttomuutta entisestään.
Ruokaan olen lisännyt rasvaa ja kermaa, jotta edes niistä muutamista lusikallisista saisi vähän enemmän energiaa.
Kommentit (11)
Nyt 1v3kk on 73,5cm ja 9,1kg...
Meilläkin lapsi syö muun perheen ja sisaruksien kanssa yhtä aikaa.
En kertakaikkiaan enää tiedä mitä teen!! Muutenkin poika on (osittain allergioiden takia) tosi ronkeli,mutta aiemmin sentään ne omat ruoat on on ollet varma menekkisiä...siis edes jonkin verran. Nyt hyvä jos muutamia lusikallisia/pvä.
t: se toisen vähäruokaisen taaperon äiti
Meillä on taaperolle tullut kyllä aina tavallaan hyvin pituutta, mutta painon nousu on iän myötä vähentynyt ja vähentynyt. 1-1,5v välissä paino jopa jossain välissä laski ja puolessa vuodessa nousi vain puoli kiloa.
Minäkin olen täysin neuvoton. Ollaan miehen kanssa mietitty sitäkin, että voisko taapero kiukutella syömisen kanssa, koska on jollekin ruoka-aineelle/ruoka-aineille allerginen. Tutun lapsi "ilmotti" ruoka-aineallergioista näin. On käytetty taaperoa allergiatesteissä, mutta niiden mukaan ei allergiaa ole eikä myöskään mitään muita allergiaan viittaavia oireita.
ap
Nyt 1v3kk on 73,5cm ja 9,1kg...
Meilläkin lapsi syö muun perheen ja sisaruksien kanssa yhtä aikaa.
En kertakaikkiaan enää tiedä mitä teen!! Muutenkin poika on (osittain allergioiden takia) tosi ronkeli,mutta aiemmin sentään ne omat ruoat on on ollet varma menekkisiä...siis edes jonkin verran. Nyt hyvä jos muutamia lusikallisia/pvä.
t: se toisen vähäruokaisen taaperon äiti
kolmen sisaruksensa kanssa ja myös minä syön samalla kun lapset. Meillä vaan ei valitettavasti tämäkään ole auttanut vaan yhtä huonosti syö kun jos söisi yksin.
ap
Kun meni tarhaan vajaa kaksi vuotiaana, alkoi n. kk aloittamisen jälkeen syödä todella reippaasti. Siihen asti oli oikeasti elänyt muutamalla rkl kiinteitä ja erilaisilla velleillä, muusta ruoasta kieltäytyi. Ruokailut olivat meilläkin yhtä painajaista. Mutta tarhassa aloittamisen jälkeen alkoi kotonakin syöminen pikkuhiljaa sujua paremmin, ei niin hyvin kuin tarhassa, mutta sitä pystyi jo kutsua syömiseski tyyliin yksi peruna ja muutama pala kanaa ja vähän kurkkua!
Suosittelen kovasti tätä ryhmäsyömistä, jos lapsillanne ei ole sisaruksia. Ehkä voitte järjestää esim. vauva-ystävienne kanssa vuorotellen jonkun kotona?
Niin, että lapsi saa syödä itse samaan aikaan, kun itsekin ruokailet? Pilkot lautaselle perunan ja vaikkapa kanaa tai lihapullia tms. Keitettyä porkkanaa, herneitä...
Ja annat lapsen syödä sormin. Jospa et edes kiinnitytäisi suuremmin huomiota lapsen syömiseen, söisit itse normaalisti ja annnat lapsen touhuta ruuan kanssa. Jospa niin menisi jotakin masuun asti.
Melkein itku voisi tulla,ihana lukea "kohtalontoverista"!!!
Meillä on 1v3kk kieltääntyjä joka justiinkin noin vuoden ikään söi ihan ok (ei nyt mitenkään loistavasti,mutta ok) ja sitten alkoi tämä... Olemme siinä pisteessä,että stressaan joka syöntiä ja juontia ja kuljen KOKO päivän vesipullo(nokkamuki) kourassa koittaen juottaa... Niinä päivinä kun koitan olla stressaamatta enkä kulje pullo kourassa on pissan määräkin selkeästi vähäinen.
Pullo kourassa päivinä tulee noin 4 vaippaa,jos en kulje tulee 2 vaippaa :(
Meillä stressiä lisää se,että poikamme on moniallerginen ja ne vähätkään ruoka-aineet ei siis kelpaa... erityiskorviketta ei suostu juomaan joten jemmaan senkin ruokaan ja sitäkin pitäisi saada menemään tietty määrä,eikä mene kun ei syö.
Ja mulle on turha sanoa,että ei lapsi nälkään/janoon kuole jso on ruokaa/juomaa tarjolla. Olimme kuukausi sitten osastolla nesteytyksessä kun koitin tuota niin "hyvää" neuvoa...
Minä syön lasten kanssa samaan aikaan enkä siis "vahdi" taaperoa syökö vai ei.
Olen yrittänyt tästä olla stressaamatta ja meilläkin on pari kertaa oltu sairaalassa nesteytyksessä kun on uskottu tuohon, ettei lapsi kuole nälkään/janoon. Meidän taaperolla ei enää ole kun yövaippa, mutta jos ei yritä nestettä saada menemään niin pissaa ei tule tarpeeksi.
Meidän taaperolla ei ole ainakaan todettu allergioita eikä mikään viittaa siihen, että hällä niitä olisi.
ap
Melkein itku voisi tulla,ihana lukea "kohtalontoverista"!!!
Meillä on 1v3kk kieltääntyjä joka justiinkin noin vuoden ikään söi ihan ok (ei nyt mitenkään loistavasti,mutta ok) ja sitten alkoi tämä... Olemme siinä pisteessä,että stressaan joka syöntiä ja juontia ja kuljen KOKO päivän vesipullo(nokkamuki) kourassa koittaen juottaa... Niinä päivinä kun koitan olla stressaamatta enkä kulje pullo kourassa on pissan määräkin selkeästi vähäinen.
Pullo kourassa päivinä tulee noin 4 vaippaa,jos en kulje tulee 2 vaippaa :(Meillä stressiä lisää se,että poikamme on moniallerginen ja ne vähätkään ruoka-aineet ei siis kelpaa... erityiskorviketta ei suostu juomaan joten jemmaan senkin ruokaan ja sitäkin pitäisi saada menemään tietty määrä,eikä mene kun ei syö.
Ja mulle on turha sanoa,että ei lapsi nälkään/janoon kuole jso on ruokaa/juomaa tarjolla. Olimme kuukausi sitten osastolla nesteytyksessä kun koitin tuota niin "hyvää" neuvoa...
ja nyt 1,5v iässä 78cm ja 8,5kg. Pituutta tulee yhä hyvin, mutta painon nousu vähenee koko ajan, toisaalta taaperon syöminenkin ollut todella huonoa.
ap
Kun meni tarhaan vajaa kaksi vuotiaana, alkoi n. kk aloittamisen jälkeen syödä todella reippaasti. Siihen asti oli oikeasti elänyt muutamalla rkl kiinteitä ja erilaisilla velleillä, muusta ruoasta kieltäytyi. Ruokailut olivat meilläkin yhtä painajaista. Mutta tarhassa aloittamisen jälkeen alkoi kotonakin syöminen pikkuhiljaa sujua paremmin, ei niin hyvin kuin tarhassa, mutta sitä pystyi jo kutsua syömiseski tyyliin yksi peruna ja muutama pala kanaa ja vähän kurkkua!
Suosittelen kovasti tätä ryhmäsyömistä, jos lapsillanne ei ole sisaruksia. Ehkä voitte järjestää esim. vauva-ystävienne kanssa vuorotellen jonkun kotona?
tuossa kuitenkin linkki, josta näet miten lapsesi kasvaa.
http://www.verkkoklinikka.fi/laskurit/kasvu/