Mä en ymmärrä miksi vain ylioppilaita kuuluisi juhlia?
Miksi niin moni arvostaa yo-tutkintoa enemmän, ja haukkuu amista, että sen pääsee läpi kuka vaan jos osaa lukea ja laskea..?
Itse olen käynyt ensin lukion, ja sen päälle amiksen (lähihoitajaksi), ja täytyy sanoa, että amis oli paaaaljon tiukempi kuin lukio. Lukion meni heittämällä läpi, luki vaan ja pänttäsi, mutta amiksessa (lähihoitajaksi) joutui oikeasti opiskelemaan. Ei riittänyt, että jonkin asian painoit hetkeksi (tentin ajaksi) mieleen, piti opetella myös käytännön asioita ja pitää paaaaljon laajemmat asiat ja kokonaisuudet mielessä, kuin lukion oppiaineissa.
Kommentit (17)
valmistunut uimamaisteriksi. Eihän sitä nyt kukaan muu arvostele paitsi joku porvoolainen täällä AV:lla. Eiköhän suurimmalle osalle juhlat ole aina tervetulleita, oli syy mikä tahansa. Itse ainakin arvostan ihmisiä, jotka jaksavat järkkää juhlia joskus jostain pienemmistäkin syistä kuin näistä pakollisista jutuista.
Miehen sisaruksista 2 on käynyt lukion ja heille kyllä pidetiin isot juhlat mutta ne jotka valmistuneet ammattikoulusta niin ihan pienet perhepiirissä.
Mun kotona taas on juhlittu kaikkia samalla tavalla. Eli meillä arvostettiin kumpaakin.
Miksi niin moni arvostaa yo-tutkintoa enemmän, ja haukkuu amista, että sen pääsee läpi kuka vaan jos osaa lukea ja laskea..? Itse olen käynyt ensin lukion, ja sen päälle amiksen (lähihoitajaksi), ja täytyy sanoa, että amis oli paaaaljon tiukempi kuin lukio. Lukion meni heittämällä läpi, luki vaan ja pänttäsi, mutta amiksessa (lähihoitajaksi) joutui oikeasti opiskelemaan. Ei riittänyt, että jonkin asian painoit hetkeksi (tentin ajaksi) mieleen, piti opetella myös käytännön asioita ja pitää paaaaljon laajemmat asiat ja kokonaisuudet mielessä, kuin lukion oppiaineissa.
ihmetellyt.jos ja kun minun lapseni valmistuvat aikanaan ammattiin,aion todellakin juhlistaa tätä.
eihän tuo yo-tutkinto anna kuin hiukan enemmän valmiuksia(eikä välttämättä alasta riippuen yhtään) jatko opintoihin.ei ylioppilas ole valmistunut vielä mihinkään,ammattiin valmistunut taas on tehnyt töitä sadaakseen paperit alalle,johon haluaa(toki,joihinkin voi ensin lukea lakin ja sitten ammattioppiin,mutta liki kaikkeen voi mennä jo opiskeleen amispohjaltakin)
Ehkä tähän on tulossa muutos, ei esim. 10 vuotta sitten lehdissä noteerattu ammattiin valmistuvia mitenkään.
Vähättely on alkeellista ja typerää. Jokainen ylioppilas ja ammattiin valmistuva nuori on juhlansa ansainnut.
kuin jotain ammattikoulua. En ole edes vanha (28v) ja meillä 9-luokan jälkeen normaali-ihmiset menivät lukioon ja ne, jotka eivät pärjänneet koulussa, joutuivat amikseen. Ja se oli HÄPEÄ, ettei pärjännyt lukioon. Kukaan ei valinnut ammattikoulua, lukio oli itsestäänselvyys.
Arvostan myös yliopistoa huomattavasti enemmän kuin ammattikorkeakoulua, vaikka kandi olisikin samalla viivalla opintopisteissä ammattikorkeakoulusta valmistuneen kanssa. Itse opiskelen tällä hetkellä ammattikorkeakoulussa, koska alaa ei voi opiskella alusta asti yliopistossa. Valmistuttuani aion jatkaa yliopistossa maisteriksi - ja juhlia valmistumistani vasta sitten.
kuin jotain ammattikoulua. En ole edes vanha (28v) ja meillä 9-luokan jälkeen normaali-ihmiset menivät lukioon ja ne, jotka eivät pärjänneet koulussa, joutuivat amikseen. Ja se oli HÄPEÄ, ettei pärjännyt lukioon. Kukaan ei valinnut ammattikoulua, lukio oli itsestäänselvyys.
Arvostan myös yliopistoa huomattavasti enemmän kuin ammattikorkeakoulua, vaikka kandi olisikin samalla viivalla opintopisteissä ammattikorkeakoulusta valmistuneen kanssa. Itse opiskelen tällä hetkellä ammattikorkeakoulussa, koska alaa ei voi opiskella alusta asti yliopistossa. Valmistuttuani aion jatkaa yliopistossa maisteriksi - ja juhlia valmistumistani vasta sitten.
Minä arvostan ketä tahansa ihmistä joka opiskelee itselleen ammatin ja elättää itsensä työllä: elää ns. normaalia elämää!
Enkä voi käsittää että joku idiootti häpeää toisen opiskelua, varmaan samanlainen ihminen heittää roskan siistijän jalkojen juureen ja käskee noukkimaan.
Yököttäviä ihmisiä joihin en ikimaailmassa halua tutustua!
he eivät viitsi järjestää juhlia! Aika ikävä se on mennä ammattiin valmistunutta onnittelemaan, jos ei ole kutsuttu paikalle tai kotonaan ei ole mitenkään asiaan varauduttu. Usein se juhlittava itse on lähtenyt kavereiden kanssa ryyppäämään.
Yleensä onnittelijat eivät tee juhlakalulle juhlaa eli itse se pitää järjestää eikä valittaa, että ylioppilaita juhlitaan. Kyllä ne ylioppilaiden perheet ovat ihan itse juhlat järjestäneet!
niin ylioppilas kuin amislainenkin. Kumpikaan ei ole tehnyt toistaan suurempaa tekoa eikä kumpikaan ole enempää tai vähempää juhlan arvoinen. -maisteri
Ei kyllä kaikki kotona tällä tyypillä.
Itsellä tarkoitus jatkaa isäni yrityksessä ja menin ammattikoulun kauppis-linjalle ihan tarkoituksella. Siitä jatkoin yrittäjien ammattikorkeaan. Jos joku olis mulle sanonut että häpee mua olisin käskenyt suksia kuuseen.
Itse muuten vaihdoin lukiosta ammattikouluun ekan lukiovuoden jälkeen ja opiskelin "kaksoistutkinnon", valmistui yo:ksi sekä ammattiin. Ja olen 33. Omassa ikäluokassani amista ei vähätelty, vanhempieni ikäluokassa kyllä. Paitsi ehkä ne muutamat itseään täynnä olevat lukiolaistytöt, joilla oli valmis suunnitelma elämälle.
Minä arvostan ketä tahansa ihmistä joka opiskelee itselleen ammatin ja elättää itsensä työllä: elää ns. normaalia elämää!Enkä voi käsittää että joku idiootti häpeää toisen opiskelua, varmaan samanlainen ihminen heittää roskan siistijän jalkojen juureen ja käskee noukkimaan.
Yököttäviä ihmisiä joihin en ikimaailmassa halua tutustua!
Kyllä mustakin olisi ollut häpeä "joutua" amikseen ysillä, ja vähän säälinkin niitä jotka sinne menivät. MUTTA, olin silloin 15-vuotias ja olen sittemmin hieman kypsynyt ja viisastunut (nyt 29v). Kaikki valmistujat ansaitsevat juhlansa tottakai!
Sitäpaitsi amisten disautus on järjetöntä jo siitäkin syystä että kaikki eivät yksinkertaisesti voi mennä yliopistoon ja hankkia akateemisia ammatteja, tai toki voivat mutta se vasta järjetöntä tuhlausta olisikin, kun jonkun on kuitenkin tehtävä nekin hommat, joihin lukio tai yo ei anna mitään valmiuksia.
...not. Kannattaa lukea tekstisi uudelleen kun oma lapsesi on siinä iässä, että pitäisi valita joko lukio tai amis.
Tuo arvostusjuttu saattaa muuten olla tulevaisuudessa kääntymässä vähän toiseen suuntaan yhteiskunnan rakenteen vuoksi. Saanen kysyä mitä alaa opiskelet?
Arvostan paljon enemmän niitä, jotka hankkivat itselleen kunnon ammattitaidon ammattikoulussa kuin kaltaisiani, jotka lusmuilevat lukion läpi koska eivät vielä tiedä, mitä tahtovat elämältään.
15-vuotias on tietenkin nuori päättämään, mitä tahtoo tehdä elämäntyökseen, joten sitä suuremmalla syyllä arvostan niitä nuoria, jotka käyvät amiksen kunnialla läpi ja saavat sieltä eväät työelämään. Ammattikoululaiset saavat kosketusta käytännön työelämään toisin kuin pulpetissa notkuvat lukiolaiset ja pääsevät oikeasti töihin ja tienaamaan vuosia ennen kuin lukiolaiset. Tietysti parhaat viedään päältä, lusmuiljat eivät edes valmistu.
koskaan kutsuttu ammattikoulusta valmistuneen valmistujaisjuhliin. Vaikea juhlia, kun ei juhlia järjestetä.
Ylioppilaiden juhlinnalla on pitkät perinteet Suomessa. Trendejä tulee ja menee, nyt on ehkäpä tulossa hieman yleisemmäksi tuo ammattikoulusta valmistuneiden juhlinta.
Niistä valmistuneista itsestään se johtuu. Jos ne ei järjestä juhlia, niin eipä niitä sitten voi kukaan juhlia...
Pohjimmiltaan on tärkeintä, että nuori valmistuu siitä koulusta, mihin on itse halunnut ja jatkaa elämää eteenpäin työnteolla tai lisäopiskelulla ja itsenäistyy.
Jokaiselle on tärkeintä elää omalla tavallaan, omien arvojensa mukaan. Ihmistä ei voi arvottaa opiskelutason mukaan.
Koulua tärkeämpää on empatia, onnellisuus ja terve itsetunto. Terveellä itsetunnolla varustettu ei koe tarpeelliseksi tehdä johtopäätöksiä ihmisistä vaillinaisten taustatietojen perusteella.
ylioppilastutkinto. Siitä se onkin jäänyt. Pitää antaa palttua vanhempien ihmisten arvoille ja alkaa vain järjestämään niitä juhlia! Ihan samallalailla amiksesta valmistumista voi juhlia. :)