Sterilisaatio? Onko siitä "sivuoireita" tai mitään vaikutuksia paitsi lisääntymiskykyyn?
Kaksi ensimmäistä synnytystä päätyi sektioon, kolmas ja nyt tämä neljäs ovat suunniteltuja. Lapsiluku on meillä täynnä, sillä en enää viidettä kertaa sellaiseen leikkaukseen pysty/halua. Ajattelin pyytää sterilisaatiota leikkauksen yhteyteen. Lääkärin mukaan on helppo tehdä silloin.
Mietityttää vaan, että onko siitä jotain oireita tai vaikutuksia esim. hormoneihin tai kuukautisiin tms. Lääkärin mukaan ei pitäisi olla mutta onko kokemuksia?
Kiitos kovasti jos jollain on tietoa.
Kommentit (29)
Miten teillä, joilla monta sektiota, on raskaus hoidettu, jos kohtu jo ohentunut tms. Onko ylimääräisiä neuvola/ultrakäyntejä?
Miten usein kävitte ja milloin suunniteltu leikkausta tehtäväksi?
Sterilisaation jälkeiset kuukautiset:
Onko muilla ollut muutoksia kivussa? Itselleni tehty juuri sterilisaatio, jossa johtimet on katkaistu ja poltettu, eli navalla on leikauksken 4cm viilto jo paranemassa. Ekat menkat tuloillaan ja olen niin kipeä, että ei mitän rajaa! Molemmilla puolilla munasarjat ihan kuumottavat ja koko lantion aluen niin kipeä, että selkääkin särkee. Onkohan tuo leikkaukseen liittyvää vai ihan vaan sattumaa?
Kipuun olen ottanut tänään jo 2kpl Panacodeja aamuyöstä klo 05 ja nyt 800mg Buranaa. Sietämätöntä.
Minäkin nostan ↑ Mulle tehty sectio 7.1 ja oli kuudes suunniteltu leikkaus. Mulle laitettiin klipsit, muusta ei ollut edes puhettakaan. Nyt tänään tai jo muutaman päivän on olo ollut hyvä, paitsi oikealla puolella navan ja kyljen puolessa välissä on ollut päivittäin kipua, ei koko aikaa, mutta kipuilua kuitenkin.En tiedä mistä johtuu, mutta jos jatkuu niin pakko kai hakeutua lääkäriin. Oli jo sairaalassa kipua ja sanoivat että voisi olla ilmakupla väärässä paikassa, mutta kyllä nyt kaikki toimii ja silti aina välillä kipeä. Onkohan tekemistä tuon sterilisaation kanssa ?
t: mamma *6
Uppista... Nostan kun kiinnostaisi kuulla kokemuksia.
Essure tehty viime kesällä, syyskuussa sain jättää hormoniehkäisyn pois. Heti toimenpiteen jälkeen ne kolmisen kuukautta vuodot oli toosi oudot, pitkät ja epäsäännölliset, ei kuitenkaan runsaat. Vähän ennen hormoniehkäisyn lopettamista tasaantui ja nyt pyyhkii hienosti. Säännöllinen kierto, ei kipuja.
Itse toimenpide oli helppo, tuskin huomasin. Otin kyllä esilääkityksen 800 mg buranaa ja 1000 mg panadolia. Minulla oli toimenpiteen aikaan viimeisestä synnytyksestä n. 1,5 vuotta, joten kohdunkaula kyllä varmaan oli aika väljä.
Mutta omien tähänastisten kokemusteni perusteella essure on ihan jees.
Mulle tehtiin viime keväänä sterilisaatio sektion yhteydessä. Kyseessä oli 3. sektio ja neljäs lapsi. Painotin jokaiselle lääkärille ja vielä leikkaussalissakin, että onhen se sterilisaatio VARMASTI nyt sitten ihan nipsnapspoikki, eikä mitään klipsejä. Mä en todellakaan enää halua lapsia! Epikriisinkin pyysin vielä nähtäväksii jo sairaalassa, että munatorvista oli varmasti palat pois. Oli. Ei muutoksia kuukautisiin tai mielialoihin. Paras ratkaisu ikinä!
[quote author="Vierailija" time="12.06.2010 klo 22:32"]
Huomasin että tämä ketju oli nostettu. :)
Mulle on nyt sektio ja sterilisaatio tehty viikko sitten. Klipseillä tehtiin. Mitään pistelyä tai muuta ei vielä ole ollut. Tällä kertaa olen toipunut sektiostakin tosi äkkiä.
Lääkärin mukaan kuukautisiin ei sterilisaatio vaikuta, ne kun on kohdun limakalvoa) mutta synnytykset tai siis raskaudet vaikuttaa ja vanhemmiten ne runsastuu varsinkin jos on useampi raskaus.
t. uuden pienen ihmeen äiti
[/quote]
Miten tätä on voitu alapeukuttaaa???
Minulla viisi lasta ja olen 39-vuotias. Viimeisin lapsi syntyi toukokuussa (-23). Ensimmäinen ja kolmas lapsi syntynyt normaalisti kolme muuta sektiolla. Viimeisin raskaus oli jo periaatteessa riski, koska kahden edellisen sektion jäljiltä kohtu oli heikompi arpien kohdalta. Viimeisimmässä raskaudessa istukka oli kasvanut osittain kohtulihaksen sisään ja tekivät aika pitkään kaavinta töitä, että saivat istukan kokonaan pois. Sektion yhteydessä tehtiin sterilisaatio katkaisemalla ja polttamalla munajohtimet. Sektion jälkeen jälkivuoto loppui alle viikossa , mutta sitten alkoi uudestaan ja puolitoistakuukautta oli runsasta verihyytymäistä vuotoa lähes yhtäjaksoisesti. Pala istukkaa oli jäänyt kohtuun ,joka tuotti edelleen verta kohtuun. Palanen poistettiin kohtuontelon tähystyksessä paikallispuudutuksella emättimen kautta polikliinisena toimenpiteenä . Vuoto loppui. Kuukautiset alkoivat 3kk sektiosta normaalisti. Nyt vauva 5kk ikäinen ja minulla alkanut tulla kipuja kohtuun, syytä kivuille ei tiedetä . Välillä tunnen myös pistävää kipua munasarjojen seuduilla.
kokemuksia