Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sterilisaatio? Onko siitä "sivuoireita" tai mitään vaikutuksia paitsi lisääntymiskykyyn?

Vierailija
21.05.2010 |

Kaksi ensimmäistä synnytystä päätyi sektioon, kolmas ja nyt tämä neljäs ovat suunniteltuja. Lapsiluku on meillä täynnä, sillä en enää viidettä kertaa sellaiseen leikkaukseen pysty/halua. Ajattelin pyytää sterilisaatiota leikkauksen yhteyteen. Lääkärin mukaan on helppo tehdä silloin.

Mietityttää vaan, että onko siitä jotain oireita tai vaikutuksia esim. hormoneihin tai kuukautisiin tms. Lääkärin mukaan ei pitäisi olla mutta onko kokemuksia?

Kiitos kovasti jos jollain on tietoa.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
12.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kaksi ensimmäistä raskautta päätyi kiireelliseen sektioon ja kolmas oli ihan suunniteltu sektio. Jo toisen jälkeen varoiteltiin, että kohdunseinämä on ohentunut vanhan leikkaushaavan kohdalta. Kolmatta odottaessa kävin noin 30rv:n paikkeilla ylimääräisellä ultralla, tosin sanoivat ettei ultrallakaan nää kunnolla seinämän paksuutta. Sektio oli 39rv:llä. Pari vuotta sitten tulin yllättäen raskaaksi (neljännen kerran) ja silloin kävin kahdessa ylimääräisessä ultrassa (22rv ja 34rv). Sektio sovittiin 38rv:lle riskien minimoimiseksi, mutta siitä huolimatta oli kohdunseinämä revennyt 4cm vanhan haavan kohdalta! Tämä huomattiin siis sovitun sektion yhteydessä. En olisi koskaan uskonut, että vähän nipistävät supistukset saivat sellaista aikaan viimeisinä viikkoina! Onneksi kaikki meni lopulta vauvan osalta hyvin! Repeämisen vuoksi minulle tehtiin tietenkin sterilisaatio. Jälkikäteen sain tietää, että se tehtiin klipseillä ja tämä kyllä mietityttää nyt.. Toivon mukaan se pitää, sillä uusi raskaus olisi todellinen riski!

Vierailija
2/29 |
12.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran voisin lisätä, kun aloittaja kyseli sterilisaation sivuvaikutuksista, niin itse ainakin tunsin aluksi kipua/pistoa kyljissä, jonka lääkärikin arveli johtuvan klipseistä. Se onneksi lakkaa muutaman päivän päästä. Muuta vaivaa ei ole ollut, mutta kun täällä netissä katsoo keskusteluita, huomaa että aika monella on kai klipsit pettänytkin.. Olisi kiva tietää prosentteja siitä, kuinka yleistä se klipsien pettäminen oikeasti on, silloin kun sterilisaatio on tehty sektion yhteydessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aattele, sulla on sit vielä pienemmät aivot, kun tuollasta tekstiä suollat ja oot vielä väärässä: http://domino.utu.fi/tiedotus/tiedotukset.nsf/06a4bfeb2992787ec2256b390…

Vierailija
4/29 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on tämän palstan horojen aivot, oikeasti?? Miten ihmeessä ne klipsit voisivat vaikuttaa hormonitoimintaan? Luulitteko että ne munasarjojen hormonit hiihtävät niitä munanjohtimia pitkin sieltä jonnekin?

En vaan voi TAJUTA miten joku aikuiseksi ihmiseksi itsensä mieltävä ei yhtään osaa ajatella niillä herneaivoillaan. En kertakaikkiaan.

Ja aattele, sulla on sit vielä pienemmät aivot, kun tuollasta tekstiä suollat ja oot vielä väärässä: http://domino.utu.fi/tiedotus/tiedotukset.nsf/06a4bfeb2992787ec2256b390…

Vierailija
5/29 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on tämän palstan horojen aivot, oikeasti?? Miten ihmeessä ne klipsit voisivat vaikuttaa hormonitoimintaan? Luulitteko että ne munasarjojen hormonit hiihtävät niitä munanjohtimia pitkin sieltä jonnekin?

En vaan voi TAJUTA miten joku aikuiseksi ihmiseksi itsensä mieltävä ei yhtään osaa ajatella niillä herneaivoillaan. En kertakaikkiaan.

Joku pistikin noista hormonimuutoksista jotain linkkiä, mutta klipseillä ja hormonitoiminnan muutoksilla on epäilty olevan yhteyksiä ja sitä on tutkittu. Itse olen päätymässä sen vuoksi Essureen. Jos nyt vain saan kunnon lääkityksen.

Ja mitä tulee kysymiseen, niin totta kai sitä kannattaa kysyä. Ainoa asia joka minua hämmästyttää tässäkin topikissa on sinä ja sinun kommenttisi.

Vierailija
6/29 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iän tuomat muutokset tietysti alkaa huomaamaan.

Vierailija
7/29 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös ollut klipsit yli kymmenen vuotta. Ensin kokeilin hormonikierukkaa, joka jouduttiin kaksi kertaa laittamaan takaisin paikalleen. Sen jälkeen oli koko ajan hirmuinen stressi siitä, ja tunsin mukamas sen irronneen. Päädyin klipseihin, ja melkein näihin päiviin saakka ei mitään vaivoja ole ollut. Nyt on alkanut tuntua pientä, välillä vähän isompaakin kipua munasarjojen kohdalla - millä ei tietenkään välttämättä ole mitään tekemistä klipsien kanssa. Olisin kyllä toivonut, että ratkaisua tehdessäni olisin tiennyt sen vaikutuksista hormonitoimintaan, vaikka luulen, että se ei olisi päätöstäni muuttanut. Kaikenkaikkiaan olen ollut oikein tyytyväinen ratkaisuuni.

Vierailija
8/29 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerronpa oman tarinani tähän.. luulen että on ihmisestä kiinni kenelle sopii ja mikä. Itselläni tehtiin sterilisaatio katkaisemalla palat pois johtimista v.2013 sektion yhteydessä. V.2014 sain positiivisen raskaustestin..järkytyin. kysyin lääkäriltä miten voi olla? Sain vastauksen..seltion yhteydessä tehdyt sterilisaatiot useinmiten pettää..klipsit irtoilee kun paikat normaalisoituu ja mun tapauksessa keho alkoi korjata itseään eli rakensi johtimet yhteen uudelleen. Tätä ei kerrottu sektion yhteydessä. Nyt viikon päästä klipsejä pistämään ja voin vaan toivoa että nyt ehkäsy pitää.

Vierailija
9/29 |
12.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta todellakin piuhat poikki ettei tuu niitä iltatähtiä.

eikä mitään vaikutusta hormoneihin eikä menkkoihin. eikä kasva parta niinkuin jossain viestissä sanottiin.

Vierailija
10/29 |
12.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ikää pian 40. Nyt kuukautiset olleet ihan mahdottoman runsaat ja todella kipeät. Olen nyt varaamassa aikaa Kättärille gynelle tarkistukseen josko siellä on kaikki ok kuitenkaan..

Leikkaus sinänsä meni hyvin, olin tosin yllättynyt kuinka kipeä sitä olikaan joitakin päiviä. Enkä myöskään tiennyt tarkasti kuinka näkyvät arvet jäivät operaatiosta :(

- Rumba -

Vierailija
11/29 |
12.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä SÄ käytät ehkäisynä?

Ihan asiallinen kysymys johon ap tahtoo vastauksen.

Itselläni ei ole ollut parin ensimmäisen kuukauden jälkeen sterilisaatiosta mitään sivuvaikutuksia. Kuukautiset olivat muutaman kierron ajan normaalia runsaammat, nyt 2 v sen jälkeen jopa aiempaa niukemmat. Mielessä onkin käynyt viime aikoina josko se olisi pettänänyt kun vuotaa niin vähän, tosin säännöllisesti.

Vierailija
12/29 |
12.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tietääkseni miehille yksinkertaisempi, ihan päiväkirurginen "nipsaisu", eikä kipuja pitäisi jäädä.Olen kuullut monelta klipsit saaneelta naiselta kokemuksia nimenomaan kovista kivuista, joka sitten johtaa purkuun.

Vierailija
13/29 |
12.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensinnäkin sektion yhteydessä tehtävässä sterilisaatiossa ei kyllä käytetä mitään klipsejä. Munatorvet leikataan poikki, sidotaan kiinni ja poltetaan päistään. Koska vatsa on siis valmiiksi auki siinä sektion yhteydessä, homma hoituu siinä samalla muutamassa minuutissa.

Itselle on tehty kaksi kertaa sterilisaatio, eka klipseillä joista toinen irtosi pari viikkoa operaatiosta sillä seurauksella että tulin raskaaksi. Synnytin sitten vielä neljännenkin lapsen, ja synnytyksen jälkeen mulle tehtiin uusi sterilisaatio leikkaamalla munatorvet poikki (pieni viilto napaan ja siitä "ongitaan" munatorvi esille+ katkaistaan).

Klipsisterilisaation jälkeen mulla oli kolmisen viikkoa kipua pistemäisesti alavatsalla juuri siinä missä ne klipsit oli. Tämä meni kuitenkin ohi nopeasti. Toisen sterilisaation jälkeen kipua oli lähinnä navan haavassa pari viikkoa. Ainoa "sivuoire" minkä olen huomannut, on ovulaatioaikaan tuntuva kylkikipu.

Ja tuosta miehelle tehtävästä sterilisaatiosta: itse olen sitä mieltä että mulla on naisena oikeus luotettavaan ehkäisyyn ja että mun ei tarvitse olla siinä riippuvainen aviomiehestäni. Mitäs jos jään leskeksi tai eroan? Miten se ehkäisy sitten hoidetaan?

Vierailija
14/29 |
12.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kahvipöytäkeskustelussa" jossa tosta sterilisaatioista puhuttiin niin kaksi joille ko toimenpide oli tehty valittelivat että menkoista oli tullut tosi runsaat. Oli kuulemma kyllä siitä varoiteltu jo etukäteenkin että on mahdollista.

Vierailija
15/29 |
12.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin että tämä ketju oli nostettu. :)

Mulle on nyt sektio ja sterilisaatio tehty viikko sitten. Klipseillä tehtiin. Mitään pistelyä tai muuta ei vielä ole ollut. Tällä kertaa olen toipunut sektiostakin tosi äkkiä.

Lääkärin mukaan kuukautisiin ei sterilisaatio vaikuta, ne kun on kohdun limakalvoa) mutta synnytykset tai siis raskaudet vaikuttaa ja vanhemmiten ne runsastuu varsinkin jos on useampi raskaus.

t. uuden pienen ihmeen äiti

Vierailija
16/29 |
12.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole mitään sivuoireita tai vaivoja ollut.

Miehelle ei tehty siksi, että juuri minä en halunnut enää lapsia. Ei kyllä mieskään, mutta ajattelin, että jos haluaa joskus lähteä nuoremman naisen matkaan niin saa tehdä lisää jos haluaa. Minä jos lähtisin uuden miehen matkaan, en ainakaan yhtään lasta enää tekisi.

Eli siksi tehtiin minulle.

Vierailija
17/29 |
12.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tietääkseni miehille yksinkertaisempi, ihan päiväkirurginen "nipsaisu", eikä kipuja pitäisi jäädä.

Kesti puoli tuntia, eilisen ja tämän päivän ollut kohtuukipeä. Huomenna meinaa jo mennä töihin yövuoroon, vaikka on osin fyysinen työ kyseessä, joten ei vissiin enää kovin kipeä ole.

Vierailija
18/29 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensinnäkin sektion yhteydessä tehtävässä sterilisaatiossa ei kyllä käytetä mitään klipsejä. Munatorvet leikataan poikki, sidotaan kiinni ja poltetaan päistään. Koska vatsa on siis valmiiksi auki siinä sektion yhteydessä, homma hoituu siinä samalla muutamassa minuutissa.

Olet muuten väärässä. Itselleni tehtiin suunniteltu sektio helmikuussa ja siinä samalla sterilisaatio klipseillä. Käytäntö siis saattaa vaihdella sairaaloittain. :)

Vierailija
19/29 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tulevan eli neljännen sektion yhteydessä tehdään sterilisaatio, paperitkin tehty jo valmiiksi.

Kovasti yrittivät vielä taivutella kierukkaan, mutta en todellakaan ehdoin tahdoin halua enää riskeerata omallani tai vauvan hengellä. Kohtu oli nimittäin ohentunut jonkin verran jo toisen sektion jälkeen ja tämä raskaus on ehdottomasti viimeinen.

Mielellään kuulisin minäkin omakohtaisia kokemuksia steriloiduilta!

Vierailija
20/29 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sterilisaatio klipseillä. Muutaman vuoden päästä ihmetteli vatsakipuja ja meni lääkäriin. Tehtiin vatsan alueen ultra, koska epäiltiin kasvainta vatsassa. Se "kasvain" osoittautui lähes 20-viikkoiseksi terveeksi pojaksi =)

Eli heille tuli vielä iltatähti. Jos et halua enää lapsia niin klipsut ei ole se varmin tapa vaan piuhat kokonaan poikki!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän