kyllä KELA on paikka missä oikea käsi ei todellakaan tiedä mitä vasen käsi tekee...hel...i...%¤%
Tyttöni 16v lopettaa peruskoulun nyt. Ensimmäinen kesäkuuta muutta omaan yksiöön ja syksyllä saa opintotukea. Käytiin KYSYMÄSSÄ paikan päällä paljonko SUUNNILLEEN hän voisi saada kesällä yleistä asumistukea ennen kuin on opiskelija. Joo, miettii ja jopa soittaa jonnekin ja selvittää... No, noin 200e kk:ssa, jättäkää hakemus. Kiitos. Nyt tulee päätös, ei saa mitään koska on liian nuori. Mitä helvetti, miksi sanovat sitten että saa ja OTTI SELVÄÄ siitä??? Tämäkö on sitten se yhteiskunta joka näyttää nuorille että tekemällä töitä pääset eteenpäin, hän on hampurilaisravintolassa töissä ja antoi tiedotkin paljonko tienaa. Olen nyt kyl erittäin pissed off enkä ymmärrä kuinka tuommoinen laitos voi olla täynnä työntekijöitä jotka eivät tiedä asioista mitään.
Kommentit (16)
"Alaikäinen lapsi kuuluu yleensä vanhempansa ruokakuntaan eikä voi saada asumistukea omaan asuntoonsa. Jos vanhempansa kodista erillään asuvalla alaikäisellä lapsella on tuloja, joilla hänen voidaan katsoa elättävän itsensä ja hän vastaa itse asumismenoistaan, Kela voi kuitenkin myöntää hänelle asumistukea itsenäisenä ruokakuntana."
www.kela.fi
Kerran nuorena asumistukeni lakkautettiin kun muutin uuteen asuntoon ja huomasivat, että asun voliitossa (ed. asukas ei ollut siirtänyt kirjojaa pois). Selvittelyyn meni viikkoja.
Kerran menin kysymään jotain päätöstä, kysyivät henkkareita, no minulla ei ollut mukana. Jos olisin soittanut, olisivat kertoneet puhelimessa, mutta paikanpäällä kysytään henkkarit. Jes.
Varmasti on muitakin, mutta ei nyt heti tule mieleen.
ei mun kokemuksen mukaan saa juurikaan koskaan oikeaa tietoa.
Itse olen yrittänyt päästä nykyään suoraan tuesta päättävän henkilön puheille. Jos ei muuten, niin sitten selaan vanhoja tukipäätöksiä (jotka olen oikeasti jemmannut juuri tulevia kyselyitä varten) ja soitan tai meilaan aiemman päätöksen tehneelle.
Kelan asiakaspalvelun taso on ihan käsittämättömän surkea. Väittäisin pärjääväni tiskillä paremmin kuin valtaosa nykyisistä työntekijöistä.
Tuohon ongelmaanne. Nuorilla se asumistuki on sen takia ongelmallinen, että vanhempien tulot vaikuttaa siihen tiettyyn pisteeseen asti. Kannattaa lukea tarkkaan kela.fi / asumistuki & asumislisä osiot
sieltä löytyy tietoa jos osaa lukea. 16-vuotias ei saa opintotukea koska saat hänestä lapsilisää. Kun lapsilisä lakkaa, voitte hakea opintukea jonka määrä riippuu huoltajan/huoltajien tuloista. Opintotuen asumislisää on mahdollista saada heti, kunhan opinnot ovat alkaneet, eli elokuusta. Siihenkin vaikutavat huoltajan/huoltajien tulot. Tulorajat löytyvät kelan sivuilta.
opintorahaakin saa vasta 17-vuotiaana?
ei voi saada opintotukeakaan, koska saa LAPSILISÄÄ AINA SINNE SAAKKA KUNNES TÄYTTÄÄ 17. Tämän jälkeen alkaa ehkä oikeus opintotukeen, riipuen vanhempien tuoloista.
usean kuukauden opintotukia takaisin. Olin valmistunut ammattikorkeasta ihan oikeassa aikataulussa, tehnyt opintojen ohessa töitä - mutta pitänyt hyvin tarkkaan huolta siitä ettei tuloraja ylity. Sinne sitten sain palkkakuitteja ym. todistuksia toimitella ja raapustella selvityksiä.
En edelleenkään ymmärrä mistä ihmeestä saivat päähänsä niitä periä takaisin, selvityksen jälkeen totesivat että karhu oli ollut aiheeton.
Ei tässä muuten mitään, mutta koulukaverilleni kävi samanlainen juttu. Ja hän meni maksamaan tuet takaisin mukisematta! :( Sanoi kyllä että oli ihmetellyt, mutta luottanut siihen että tietävät mitä tekevät. Kovin oli harmissaan kun kuuli että valittamalla olin saanut omat tukeni pitää eikä ollut niitä tarvinnut TURHAAN maksaa takaisin.
En todellakaan tiedä varmaan yhtään ihmistä, jolla ei olisi KELAsta huonoja kokemuksia! :)
puhuttu yleisestä asumistuesta? opintotukeen kuuluvaa asumislisää ei toki saa, mutta mielestäni tänä aloitus ei koskenut sitä.
Olin toimittanut kelaan palkkatodistukseni äitiyspäivärahaa varten jo aikoja sitten.
Sitten jäinkin sairaslomalle (-09). No antoivat sitten päivärahaa vuoden -07 mukaan.
Kiva juttu kun suurimman osan vuotta olin työttömänä.
Olisiko taas pitänyt toimittaa palkkatodistus?
sitä omaa aluettaan? Esim asumistuki- luukulla olevan luulisi oppivan muutamassa päivässä myös ne asumituen erityispiirteet. Ei se nyt niin laaja alue ole. Väittäisin että viikonkin koulutus jo riittäisi ihan hyvin.
asiallani on kaksi puolta...tietenkin ymmärrän kelan puolen, mutta toivoisin heidänkin tajuavan minun puoleni...mieheni joutui onnettomuuteen jonka vuoksi joutui lopettamaan silloisen työnsä, samana vuonna esikoisemme täytti vuoden ja elelimme ainoastaan kotihoidontuella, siihen hoitolisä ja asumistuki eli n.1000e/kk joskus myös sossun avulla(jonne tietenkin maksoimme kaiken takaisin milloin pystyimme)..mieheni lähti opiskelemaan(ei oikeutta opintotukeen vakuutusyhtiön vuoksi) ja hänellä oli vakuutusyhtiöön korvausvaatimus josta kela oli tietoinen. vakuutusyhtiön päätöksiin kului n.3 vuotta..laskua ja velkaa ehti tuossa ajassa kertyä sievoinen summa. onneksemme mieheni sai vakuutusyhtiöltä puoltavan päätöksen jolla saimme velat ja lainat maksettua, ja kasvaneelle perheellemme isomman auton..noh ne rahat menivätkin siinä..nyt n.puolivuotta sitten kela rupesikin vaatimaan noita asumistukia ja hoitolisiä minulta kun mieheni noina menneinä vuosina "oli tienannut"(korvaus minkä vakuutusyhtiö maksoi oli siis isännän tuloiksi laitettu menneille vuosille) kuukaudessa enemmän mitä asumistukeen ja hoitolisään edellytetään..aivan ihana kirje. maksua siis minulle n.6000e, kotiäidille jolla ei työtä eikä koulutusta, mieheni valmistui juuri, ja hänkin työtön(haku päällä kokoajan)... voitte varmaankin kuvitella joka päiväisen stressin..tulot ovat tällä hetkellä lapsilisät kahdesta lapsesta(joita ei missään lasketa tuloiksi) ja kotihoidon tuki...nyt pitää noista rahoista maksaa kelalle 175e/kk aika monen vuoden ajan, enkä maksun määrään voinut itse vaikuttaa...mutta millä me olisimme niinä vuosina tulleet toimeen jos ei tukia oltaisi haettu??? mutta onneksi vakuutusyhtiö maksaa miehelleni vielä jonkun verran korvausta siihen asti kun pääsee töihin(saadaan sentään muksuille ruokaa pöytään=)ja asumiskulut niillä maksettua) jos joku on nyt samassa tilassa kun me oltiin, en suosittele kelaan turvautumista, keksikää jotain muuta...ja itse haen ensivuodeksi kouluun hakemaan ammatin!!!
kela on käsittääkseni toiminut oikein, kun tuo vakuutuskorvaus on maksettu takautuvasti. Kelan olisi pitänyt tietysti kertoa se. En tiedä minkälaisia vanhentumisaikoja kelalla on, mutta tuo tuntuu kieltämättä aika kohtuuttomalta. Joku säännös taisi olla siitä, että voi hakea muutosta kohtuuttoman päätöksen takia. Lukekaas nuo kelan ohjeet vielä.
KELAlla on sellainen systeemi, että opintotukea karhutaan automaattisesti takaisin niiltä, jotka on valmistumisen jälkeen tienanneet samana vuonna niin paljon, että siitä ois opiskeluaikana rokotettu. Tämän vuoksi jokaisen esimerkiksi keväällä valmistuneen pitää säilyttää joka ikinen palkkakuitti ym. ja sen vastineenkin voi kirjoittaa jo etukäteen. Niin ei voi toimia (tai ei voinut toimia vuonna 2004) että kertoo KELAlle että on valmistunut, eikä valmistumisen jälkeisiä tuloja tarvitse huomioida. Tällaiset ohjeet minä sain eikä tukia tarvinnut maksaa takaisin koska tein virkailijan kanssa jo etukäteen yhdessä ton oikaisuvaatimuksen.
Myös asumistuki on jännä juttu, siitäkin kannattaa tehdä aika usein valitus. Viimeksi kolmensadan euron mätkyt muuttuivat viidensadan euron tuloiksi, kun lasketutin asumistuen uudestaan virkailijalla, joka ihmetteli ääneen tiskillä asumistukipäätöstämme.
Kelan paatoksista voi aina valittaa! Kannattaa niin tehda, varsinkin nron 14, tuo on todella kohtuutonta. Kelan ei tarvitse peria tukia takaisin, jos tilanteesta tulisi kohtuuton.
Tuttavani, vanhempi nainen haki hoitotukea taso 1. Hänen on erittäin vaikea liikkua selkäongelman vuoksi yms. Tukea ei saanut, koska käytti kelan mielestä polkupyörää. Tämä oli oikeasti potkupyörä. Ei siellä viitsitä hakemuksia kunnolla lukea ja järkeä käyttää..
pointtini siis oli että jos olisivat sanoneet heti ettei saa mitään tyttö olisi muuttanut vasta syksyllä.