Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

jos päivähoidon kustannukset maksatettaisiin palvelun käyttäjillä

Vierailija
18.05.2010 |

voitaisiin perusopetuksen määrärahat tuplata.

Milles kuulostaisi?

Onko yhteiskunnallisesti tärkeämpää satsata päivähoitoon vai perusopetukseen?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ongelma juontaa juurensa jo varhaislapsuuteen. On täysin järjen ja yhteiskunnallisen hyödyn vastaista asettaa nämä kaksi tahoa vastakkain. Molempia on tuettava riittävästi.

Vierailija
2/15 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksatettaisiin palvelun käyttäjillä? Ja terveydehuollon? Ja vanhustenhoidon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman toimivaa päivähoitosysteemiä, tai esim. sillä että päivähoidon kustannukset maksatettaisiin palvelun käyttäjillä, ei pienipalkkaisemmilla ihmisillä olisi varaa kunnolliseen päivähoitoon.

Sitä tuskin haluamme?

Vierailija
4/15 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja teihin uppoavat rahat säästyisivät - voitaisiin kaikille yli 4v lapsille taata varhaiskasvatusta. Peruskoululaisille pienemmät luokat.

Vierailija
5/15 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan päivähoitomaksujen nostaminen, kuten monen muunkin palvelun hinnan nosto, ja erityisesti ilmaispalvelujen jakelun supistaminen, ovat meillä pian edessä.

Suomen talous ei ole kannattavalla pohjalla ja säästöjä pitää pian löytää. Odottakaapa, kun vaalit ovat ohi.

Vierailija
6/15 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti(?)-ihmiset jaksatte aina jauhaa tätä samaa? Eikö meidän vanhempien pitäisi olla yhteisrintamassa ja puolustaa sekä päivähoito-oikeutta että perusopetusta?

Vierailija
7/15 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärtäisi lapsensa parhaan. Jo sillä tavalla saisimme päivähoidonkin ressurssit käytettyä täysillä niihin jotka sitä oikeasti tarvitsee. Ja näin voisi myös jokunen koulu maailman tukien tarvitsija tipahtaa pois. Moni äiti itse aiheuttaa lapselle pahaa oloa laittamalla hänet hoitoon vain koska ei itse jaksa. Ja olettaa, että yhteiskunnan kuluu hoitaa!

Vierailija
8/15 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi yhteiskunnan pitäisi nuo asiat opettaa?

ymmärtäisi lapsensa parhaan. Jo sillä tavalla saisimme päivähoidonkin ressurssit käytettyä täysillä niihin jotka sitä oikeasti tarvitsee. Ja näin voisi myös jokunen koulu maailman tukien tarvitsija tipahtaa pois. Moni äiti itse aiheuttaa lapselle pahaa oloa laittamalla hänet hoitoon vain koska ei itse jaksa. Ja olettaa, että yhteiskunnan kuluu hoitaa!

Vierailija
9/15 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

He saavat olla paljon äitinsä kanssa. Hoitopäivät ja - viikot ovat lyhyitä. Toisaalta he pääsevät nauttimaan hyvälaatuisesta varhaiskasvatuksesta ja ikätoverien seurasta.

Vierailija
10/15 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos päivähoidon maksut katettaisiin täysin käyttäjillä, niin palaisimme 50-lukulaiseen yhteiskuntaan, joss perheen isä elättää perheensä ja äiti jää kotiin.

Vierailija
11/15 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin samalla voitaisiin kaikki muukin maksattaa VAIN käyttäjillä.

Peruskoulu, lääkärikäynnit, sairaalahoito, kirjastot, tienkäyttö...

Vierailija
12/15 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja käyttää äitien työpanos työelämässä. Ihan turha minusta syyllistää vanhempia päivähoidon käytöstä laittamalla laskuihin mitään todellisia hintoja

Vierailija
13/15 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri nuo lapset ovat etuoikeutettuja.

Minusta parhaassa asemassa ovat virikehoidossa olevat lapset. He saavat olla paljon äitinsä kanssa. Hoitopäivät ja - viikot ovat lyhyitä. Toisaalta he pääsevät nauttimaan hyvälaatuisesta varhaiskasvatuksesta ja ikätoverien seurasta.

Vierailija
14/15 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikein hyvä, jos äidit jotka eivät oikeasti jaksa, hoitaisivat silti lapset kotona. Näinkö ei lapsista kasvaisi ongelmatapauksia, kun he olisivat kotona väsyneen äidin kanssa? Varmaan...

Vierailija
15/15 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan jakaisin tulevat rahat tasaisesti kaikille toimijoille.

Mutta mielestäni päivähoidosta vois kyllä maksaa sen todelliset kustannukset. Se lisäisi huimasti alle kolmevuotiaiden kotihoitoa. (Pienten ryhmät on todella kalliita ryhmiä) Ja näin se koituisi suoraan lasten eduksi. muutenkin ihmiset tekis varmasti lyhyempää päivää limittäin puolison kanssa, isovanhemmat valjastettaisiin jne.