olenko täysi nipo? Asiaan lasten kiljumisesta kerrostalojen rappukäytävässä!
Ihanaa.. Sain juuri puolivuotisen vauvani nukutettua päiväunille (2h:n yrittämisen jälkeen)ja eiköhän naapuriasunnon perhe lähtenyt juuri silloin liikkeelle viiden lapsensa kanssa.(Ovat suurin osa alla kouluikäisiä.)
Rappukäytävän täytti lasten kiljunta (koska oma ääni tietysti kaikuu niin kivasti käytävässä ;)). Olenko täysi idiootti jos huomautan vanhemmille että voisivat yrittää vähän hillitä melutasoa käytävässä? On tietenkin ymmärrettävää että lapsista lähtee ääntä mutta mielestäni vanhemmat voisivat ottaa myös talon muita asukkaita huomioon ja yrittää hillitä lapsiensa kiljumista. (Nämä vanhemmat eivät edes yritä. Lienevätkö jo luovuttaneet toivosta ;) mutta mielestäni voisivat edes yrittää.)
Että tämmöistä tällä kertaa ;)
Kommentit (48)
jos minulle tultaisiin sanomaan, että lapsenne pitävät melko kovaa mekkalaa rappukäytävässä,että voisitteko olla hiljempaa.
Jos sanoja tekisi sen nätisti ja ystävällisesti, pyytäisin anteeksi ja lupaisin pitää lapset paremmin aisoissa vastaisuudessa. Ja etten ole tajunnut sen häiritsevän naapurin vauvaa.. Saattaisin siinä vaihtaa muutaman ystävällisen sanan myös naapurin kanssa muutenkin.
Jos sanoja olisi töykeä, ylimielinen (asenne: kasvata kakarasi paremmmin) tai muuten huonokäytöksinen, antaisin lasten möykätä v¤ttuilessanikin. Ja sanojalle olisin tyly takaisin.
Minusta aiheesta saa (ja pitääkin) sanoa, mutta asiallisuus ja ystävällisyys (ei toki liika anteeksipyyteleväisyys) on a ja o.
Ymmärrän ap:ta, itsellänikin kuopus on ollut huonouninen vauvana, ja tuntui todella rasittavalta jos sai lapsen nukahtamaan pitkän "viivytystaistelun" jälkeen ja joku muu herätti hänet.. :/
olen käynyt ojentamassa mölyäviä teinejä rappukäytävässä. Täällä, kun alkoivat talvipakkasilla leiriytymään rappukäytävään rappusten alle...
että migreenipotilaita pötköttelee kasapäin keskellä päivää jossakin talossa.
Ja kyllä yövuorolaisenkin pitää tajuta, ettei päivällä ole yhtä hiljaista kuin yöllä.
Tai sitten pitää muuttaa korpeen - ja ostaa ne huopatossut.
Tässä oli just hyvä esimerkki ihmistyypistä josta puhuin. Aikuinen, jlla ei ole mitään tilannetajua, eikä ymmärrä mitään muitten huomioon ottamisesta. Vika on aina muissa, ei minussa.
Luulen, että aika moni peräänkuuluttaa täällä enemmän käytöstapoja kuin täydellistä hiljaisuutta.
Ja muutamalle muulle vastaajalle: Niitä käytöstapoja voi opettaa lapselle, vaikka heti toivottua vaikutusta ei olisikaan. Opettelemallahan niitä oppii. Uhmiskohtauksille harvoin mitään voi ja silloin lapsi huutaa, mutta yleensä mölyävät lapset on just niitä 4-18v lapsia, joille vanhemmat ei ole edes muistaneet mainita, että niitä muitakin ihmisiä on olemassa ja niille voi koittaa olla jopa ystävällinen.
8
Ap ei voi edes itse tehdä koko päivänä mitään, koska se kuusikuinen määrää koko talon tahdin.
Olen itse epäsäännöllisessä työssä ja kärsin migreenistä - ja ihan hyvin silti olen kaupungissa asunut ryhtymättä korttelipoliisiksi.
Uhmaikäinen saa hepulinsa missä ja milloin vain jne. Mutta sitä en ymmärrä, että vanhemmista on normaalia, että ihan yleensäkin vain mölistään ilman sen suurempaa syytä. Ihmisten tavoille on vain opeteltava.
Muuten sanoisin ap:lle, että tutustupa vaikka Anna Wahlgrenin Lapsikirjaan. En pidä kaikista hänen opeistaan, mutta siinä on mielestäni perää, että lapsi haluaa tutustua ja osallistua niihin ihan tavallisiin kotitöihin, ei hän halua pohjimmiltaan jatkuvaa viihdytystä. Elä elämääsi, lapsi elää siinä mukana :)
En jaksa tarttua nyt syyhyn, miksi ap ärtyy lasten meluamisesta rappukäytävässä, KOSKA se ON ärsyttäväää! Ihan sama, miksi kunkin mielestä! Se kertoo, ettei lapsille ole opetettu noin alkeellista käytöstapaa. Ja tiedän kuinka ärsyttävää se on, vaikkei ole herkästi herääviä vauvoja, migreenikohtausta päällä ja yövuoroa takana.
Ja kappas, vuorotyössä minäkin ja migreenistä kärsin myös. Korttelipoliisi en ole, mutta silti minulla on oikeus ärtyä lapsista ja vanhemmista, jotka eivät osaa peruskäytöstapoja. Ihan yhtälailla ärsyttää ne hississä kenkiään tuijottelevat aikuiset, jotka eivät osaa tervehtiä vuosikausia naapurissa asuneita ihmisiä tai nenäänsä bussissa kaivavat ja räkää syövät tai jonoissa etuilevat näin esimerkkinä. Saa kai sitä ihminen ärtyä oikeista asioista?
KÄYTÖSTAVAT!
ja puhuu ensimmäisessä kappaleessaan täyttä asiaa! Tuota voisi jokainen miettiä. Esim. miten se lapsi osaa käyttäytyä ravintolassa, jos ei sitä ole koskaan harjoiteltu jne. Kukaan ei oleta, että lapset oppivat taikaiskusta kaiken, vaan vanhempien tulee nimenomaan opettaa! Ja jos turha möly rapussa sallitaan, eivät lapset voi tajuta, ettei se ole hyvien tapojen mukaista.
8 ja 25
Ihanaa.. Sain juuri puolivuotisen vauvani nukutettua päiväunille (2h:n yrittämisen jälkeen)ja eiköhän naapuriasunnon perhe lähtenyt juuri silloin liikkeelle viiden lapsensa kanssa.(Ovat suurin osa alla kouluikäisiä.)
Rappukäytävän täytti lasten kiljunta (koska oma ääni tietysti kaikuu niin kivasti käytävässä ;)). Olenko täysi idiootti jos huomautan vanhemmille että voisivat yrittää vähän hillitä melutasoa käytävässä? On tietenkin ymmärrettävää että lapsista lähtee ääntä mutta mielestäni vanhemmat voisivat ottaa myös talon muita asukkaita huomioon ja yrittää hillitä lapsiensa kiljumista. (Nämä vanhemmat eivät edes yritä. Lienevätkö jo luovuttaneet toivosta ;) mutta mielestäni voisivat edes yrittää.)
Että tämmöistä tällä kertaa ;)
Jos noin saamaton olet ettet pytsy itse asioitas hoitaan vaan haet vielä kannsa sisaria/veljiä tukemaan sun omia ajatuksias.
pitää ääntä rappukäytävässä eivätkä kotonaan (kerrostalossa). Pihalla ei myöskään saa huutaa tai leikkiä leikkejä mistä lähtee ääntä eikä naapureihin saa missään nimessä ottaa kontaktia.
Lapset eivät myöskään ole tervetulleita ravintoloihin, kahviloihin, ruokakauppoihin tai ostoskeskuksiin. Nämä ihan tältä palstalta luettuja.
Missä ne lapset saavat sitten olla? Istua kotona paikallaan ja olla hiljaa. Lapsille on luontaista pitää ääntä ja joskus arviokyky heittää ja lapsi saattaa vaikka syyllistyä metelöintiin rappukäytävässä. Jos joku ei kestä kerrostalossa muiden elämisen ääniä niin muuttakoon pois.
miksi lapset hihkuvat joskus. Meilläkin hihkutaan ja silti heillä on erinomaiset käytöstavat.
Miksi sinä muuten HUUDAT? Se on huonoa käytöstä.
ettei täällä olisi ketään migreenistä kärsivää tai yövuoron jälkeen nukkujaa paikalla :D
Ei vaan totta puhuakseni halusin korostaa tuota tärkeää sanaa, joka muuten hukkuu kaikkeen tähän höpinään.
28 ja mikä ties muu
Hihkuminen on eri asia kuin käytävällä huutaminen.
Vai onko sittenkin vika siinä, että oman lapsen turhaa melua pidetään pikkusievästi hihkumisena...?
käytävässä koska siellä kaikuu. Kaiun perään yleensä hihkutaan, ei huudeta.
Olen ihan samaa mieltä, että on ikävää jos lapset ääntelee käytävässä.
Mutta vielä ikävämpää on herätä aamulla aikaisin siihen kun naapurissa vauva huutaa! Se kiljuu pitkään ja todellakin aamun hiljaisina hetkinä kuuluu niin selkeästi että herään siihen syvästä unesta. Toivon että naapuri muuttaisi pian pois kiljuvan kakaransa kanssa.
pitää ääntä rappukäytävässä eivätkä kotonaan (kerrostalossa). Pihalla ei myöskään saa huutaa tai leikkiä leikkejä mistä lähtee ääntä eikä naapureihin saa missään nimessä ottaa kontaktia. Lapset eivät myöskään ole tervetulleita ravintoloihin, kahviloihin, ruokakauppoihin tai ostoskeskuksiin. Nämä ihan tältä palstalta luettuja. Missä ne lapset saavat sitten olla? Istua kotona paikallaan ja olla hiljaa. Lapsille on luontaista pitää ääntä ja joskus arviokyky heittää ja lapsi saattaa vaikka syyllistyä metelöintiin rappukäytävässä. Jos joku ei kestä kerrostalossa muiden elämisen ääniä niin muuttakoon pois.
tosin vakavasti puhuen eläväisillä ja huonotapaisilla on eroa. On ihan luonnollista, että lapsista lähtee ääntä ja ovat arvaamattomia, mutta vanhempien tehtävänä onkin juuri koulita tätä puolta, ettei "eletä kuin pellossa". Tai ainakin yrittää, jos ei muuta.
lapsi ääniin, pääset paljon helpommalla. Pieni lapsi tottuu kyllä, laita vaikka tv tai radio päälle, kun menet nukuttamaan vauvaa. Tai pidä ikkunaa/parvekkeen ovea auki, että kuuluu ääniä ulkoa, meillä lapsi ei enää herää vaikka ambulanssi menee ohi sireeni päällä...
sanoi, että kiljuvat, koska kaikuu kivasti! Tuo kertoo just vanhempien käytöstavattomuudesta, etteivät tajua kieltää noin turhaa huutamista rapussa. Kuunnelkoot kaikuja vaikka tunneleissa!
34
38 viesti lähti liian vauhdilla; tietenkään rappukäytävä ei ole huutamista varten, naapureille voi ihan hyviin huomauttaa asiasta, jos eivät itse ymmärrä käyttäytyvänsä huonosti.
Kaikki siivoilut ym. kolinat on jätettävä illalle kunnes mies tulee kotiin ja minä vapaudun tekemään kotihommia...
haluan kuitenkin vauvan hereilläoloajan käyttää seurusteluun enkä istuttaa häntä sitterissä sillä aikaa kun minä touhuilisin omiani.
Vauvasi haluaa olla yhteisön jäsen ja olla hommissa mukana, vieressä aluksi ja sitten tekemässä. Miltä sinusta tuntuisi muuttaa vieraaseen kylään ja sitten istuisit hyödyttömänä rakastettavana joku vieressäsi kun muut tekisivät työt?
Moni ei tule ajatelleeksi, miten hyvin äänet kuuluu rappukäytävästä. Mä olen itse pph, asun kerrostalossa, ja ensi töikseni opetan lapset kulkemaan meluamatta ja hyppimättä. Meidän talossa asuu vuorotyöläisiä ja myös niitä migreenipotilaita (kyllä, ihan päiväaikaan), joten on ihan hyvien tapojen mukaista opettaa lapset käyttäytymään nätisti käytävässä, että toisilla on leporauha. Nopeasti lapset sen oppivat, ihan pienetkin, suurin osa viimeistään 1,5-vuotiaana.