Maitoa vaan tulee ja tulee...
Meillä neiti on nyt viikon vanha ja on pelkästään rintamaidolla. Neiti imee hyvin ja syö usein, mutta silti tuntuu, että maitoa tulee ihan liikaa. välillä suihkusta tullessa rinnat valuvat vaan, vaikka syötöstä on vajaa tunti. Tulee vähän sellainen maitokoneolo, kun maitoa vaan tippuu ja tippuu ja maito tulee liivinsuojien läpi ja paidan etumus kastuu - eihän tästä uskalla lähteä ihmisten ilmoille! Muilla samoja ongelmia...?
Sinänsä voisin tietenkin lypsää maitoa pakkaseen, mutta kun ei tässä nyt oikeastaan ole tarvetta säilöä maitoa. Ja toisaalta taas, jos lypsän innokkaasti, eikö maitoa erity vielä enemmän?!
Lisäkysymyksenä: Miten kauan rintamaito muuten säilyy pakkasessa?
Kommentit (5)
Täällä ilmoittautuu ainakin yksi meijeristi. Eli minulla oli sama "ongelma" jo sairaalassa heti synnytksen jälkeen ja ilmoittauduinkin maidon luovuttajaksi ja sitä olen edelleen. Vauvani on 3 kk. Itsellä aluksi myös valuivat maidot pitkin ja poikin, kun vauva söi melko vähän. Johonkin kun meni niin kohta oli jo vaattet märkinä... Mutta kyllä se tasaantuu kun vauvakin alkaa syömään enemmän. Itse lypsän edelleen (sairaalasta lainassa olevalla kätevällä sähköpumpulla) kerran yöllä, aamulla, päivällä ja illalla. Tietysti tämä pitää yllä maidon tuotantoa, mutta toisaalta kun minulta sitä tulee niin mielelläni luovutan sitä niille, jotka sitä tarvitsevat elämänsä ensi metreillä. Olen kuullut, että jos maidontuloa haluaa hillitä niin kannattaa syöttää pari kertaa peräkkäin samasta rinnasta ja lypsää toisesta vain suurimmat paineet pois. Näin vähitellen maidon tuotanto tasaantuu. Itse herään edelleen silloin tällöin yöllä paita märkänä, mutta päivisin selviän jo hyvin. Liivinsuojukset (joskus jopa varmuuden vuoksi kahdet) ovat ehdottomat ja olen löytänytkin hyviä kankaisia, joissa on kosteussuojat. Tosin aluksi nekään eivät pidätelleet ;)
Minun sairaalasta saadun tiedon mukaan juuri lypsetty maito säilyy huoneenlämmössä 6 h, juuri lypsettynä jääkaapissa 2 vrk, pakkasessa 3 kk, sulatuksen jälkeen jääkaapissa 2vrk ja lämmityksen jälkeen 1h.
Tänään viimeksi havahduin kaupungilla, kun maitoa tihkui paidan läpi kengille. Jotenkin tulee niin omituinen olo, kun ei hallitse omaa kehoaan, kun maitoa pukkaa koko ajan...
No, ehkä se tosiaan tasoittuu (nyt tosin jo 5 viikkoa jatkunut samana).
Mitenköhän tarkkaa on tuo sulatetun/lämmitetyn maidon säilyvyys? Mietin vain, mikä on paras vaihtoehto, kun on vaikkapa kaupungilla, eikä pääse/halua imettämään - kannattaako siis pitää mukana lypsettyä maitoa (tuoretta tai lämmitettyä) vai pitäisikö turvautua korvikkeeseen?
Minulla oli esikoisen kanssa ihan samaa. Sänky märkänä joka yö vaikka imetinkin. ja vähintään kerran päivässä tuli muutenkin läpi paidoista ja kaikista. Mutta nyt se ei enään haittaa läheskään niin paljon, koska vauvan ollessa 3kk. maito ei yhtäkkiä enään riittänytkään ja siihe loppui meidän imetys (muutaman kerrna päivässä vielä imetin). Joten olkaa onnellisia vaikka siltä ei nyt tunnukkaan ja pumpatkaa pakkaseen maitoo, todennäköisesti tarvitte sitä vielä jossain vaiheessa. Kyllä se helpottaa.
Niin ja pumppaaminenhan ei ole läheskään yhtä tehokasta kuin imeminen joten ei se niin paljon lisää maidon tuotantoa kun jos vauva imee tissiä. Tsemppiä
Ps. Itselläni on laskettuaika 1.5 ja innolla odotan ja toivon että pääsen taas imettämään =)
Sinähän voisit tietenkin lypsää maitoo pakkaseen. Olisitko halukas myymään sitä? Paljoko maksais 1 litra entä vaik 8 litraa? Voisin ostaa sitä kun
emännällä tulee niin vähän rinnoista maitoa. Voisin hakee jos et asu kovin kaukana pohjois pohjanmaalta.
Uskoisin, että maidontuotanto kyllä tasaantuu ajan myötä, mutta jos ylituotanto jatkuu, harkitse ihmeessä maidon luovuttamista. Jos rinnat ovat aivan pinkeinä, kannattaa varovasti lypsää enimmät maidot pois, jotta olo helpottuu. Mutta niin se on, että jos innokkaasti lypsät, maidontuotanto voi tehostua entisestään.
Maito säilyy pakastimessa (n. -20 asteessa) puolisen vuotta. Sellainen vinkki vielä pakastamiseen, että jos yhdistät useamman lypsyn maitoja, älä koskaan sekoita lämmintä maitoa jo jäähtyneeseen. Jäähdytetyt maitoerät voi kyllä yhdistää.