Voiko tytär periä (geeneistä)...?
...naisellisia ominaisuuksia isän äidin puolelta?
Vai muistuttaako hän niiltä ominaisuuksiltaan aina äitiään ja äidin äitiään? Esim. jos minä olen isorintainen ja leveälanteinen, niin voiko tyttäreni olla päinvastoin, kuten isän äiti?
Kommentit (26)
Lapsellanne on tietysti kummankin geenejä, ja kyllähän niitä piirteitä ja ominaisuuksia tulla kummalta tahansa puolelta.
mun serkku on selvästi tullut isänsäsukuun, on siis paljolti samoja piirteitä kuin isällään. Kun taas pikkusiskonsa on selvästi tullut äitiinsä.
ja siten kropaltani täysin päinvastainen kuin äitini. Äitini on näitä joilla on tikkujalat, tikkukädet ja kapea lantio, ja jos kiloja kertyy, ne on kaikki mahassa. Isot rinnat myös.
Itselläni on käsivarren yläosat ja reisien yläosat tosi paksut mutta muuten käsivarret ja sääret hoikat. Sitten hyvin leveä lantio, pienet rinnat mutta tosi selkeästi erottuva ja kapea vyötärö.
Jos lapsi näyttää isältä, hänessä ilmenee perintötekijät.
Jos lapsi näyttää talonmieheltä, hänessä ilmenee ympäristötekijät.
Kyllä. Myös miehesi voi kantaa geenejä, jotka vaikuttavat tyttären ulkonäköön ja muihin seikkoihin. Valitsithan miehesi huolella, että tyttärestäsi tulisi kaunis, viisas ja suosittu!
tyttölapsihan perii toisen X-kromosomin äidiltään ja toinen tulee isän äidiltä, mahdollisuudet että tyttölapsi perii anopin ulkonäön (ja luonteen) on siis huomattava.
sukupuolen määräävä X-kromosomi ei ole ainoa, joka määrittää, miltä lapsi näyttää.
Äitihän antaa lapselleen aina X-kromosomin. Siittiössä voi olla X tai Y. Jos Y, lapsesta tulee poika.
että tyttäreni muistuttaisivat anoppiaan.
Hän on muodoltaan "pallo". Lyhyt, lyhyet jalat ja tosi leveä per*e.
Itse olen pitkä ja pitkäraajainen.
Pojat eivät saa anopin geenejä niin paljon.
Pojat eivät saa anopin geenejä niin paljon.
ja se on aivan sattumaa kumpi X-kromosomi ylipäätään on "niskan päällä". Nimittäin jokaisessa solussa toimii vain toinen niistä.
ruskea ja musta ovat eri x-kromosomeissa.
ja se on aivan sattumaa kumpi X-kromosomi ylipäätään on "niskan päällä". Nimittäin jokaisessa solussa toimii vain toinen niistä.
ei sitä eroa ole kuin yhden kromosomin verran!
Luuletko ettei yhteen kromosomiin mahdu geenejä kuin yksi? =) Anoppi lahjoittaa n. 31% geeneistään poikansa tyttärelle ja vain n. 23% poikansa pojalle.
Valitettavasti. Olen perinyt isän puoleta vaaleuden eli olen tavallinen vähävärinen suomalainen. Kun taas äiti on tumma ja hoikka.
Isän sisko on taas tosi lihava ja vaalea.
Voi, ja mäkin olen yksi todiste siitä :)
Olen ilmetty isäni äiti, samoin tyttäreni on ulkonäöltään täysin mieheni äidin näköinen.
Kromosomit ovat hyvin eri kokoisia, eikä siinä X-kromosomissa mitää kovin erityisiä persoonan vaikuttavia ole. Samaan tapaan esim. ne munsarajt rakentuu, ei siinä mitään spesifiä anoppilisää ole.
Luuletko ettei yhteen kromosomiin mahdu geenejä kuin yksi? =) Anoppi lahjoittaa n. 31% geeneistään poikansa tyttärelle ja vain n. 23% poikansa pojalle.
x-kromosomin geenit ei juuri ulkonäköön vaikuta.
Meidänkin toinen tyttö on hyvin paljon appiukon näköinen. Ja taas veljeni tytär muistutta paljon isäämme.
Kromosomit ovat hyvin eri kokoisia, eikä siinä X-kromosomissa mitää kovin erityisiä persoonan vaikuttavia ole. Samaan tapaan esim. ne munsarajt rakentuu, ei siinä mitään spesifiä anoppilisää ole.
Naisella on kuitenkin kaksi X-kromosomia joista "valita", miehellä on vain yksi, se äidiltä saatu, eli naispuolisen jälkeläisen XX:t on toinen joko äidin äidiltä ja tai äidin isältä geeneineen, toinen X on isän äidiltä.
eli ei ole mitään merkitystä keneltä ne tulee, koska ne toimivat aina täysin samalla tavalla.
Ja se toisen X-kromosomin vaimeneminen mutkistaa asiaa. Ehkä tyttäressä toimiikin enemmän anopin äidin tai isän X-kromosomin geenit kuin anopissa toimineet geenit.
Naisella on kuitenkin kaksi X-kromosomia joista "valita", miehellä on vain yksi, se äidiltä saatu, eli naispuolisen jälkeläisen XX:t on toinen joko äidin äidiltä ja tai äidin isältä geeneineen, toinen X on isän äidiltä.
Mäkin oon perinyt isän äidin vartalon (isot rinnat, pitkä, helposti lihaksikas) ja hiustenvärin (punainen), vaikka kasvoista olen paljon äidin näköinen (äiti lyhyt ja pienirintainen, vaaleanruskea tukka).
Mun siskon yksi lapsi taas on aivan mun näköinen, sama yhdistelmä hänessä kuin mussa. Sukujuhlissa tämä tyttö katsotaan aina mun lapseksi. Oma tyttöni on isän näköinen varsinkin silmistä, mutta mun vartalo on tulossa, luulisin,ainakin on samantyyppiset lihakset (on vielä 5 joten vaikea vielä tarkkaan sanoa, siskon tyttö jo 15, mutta hänestä näki sen mun kaltaisuuden kyllä aika pienenä).
niitä ominaisuuksiakin tulee sitten molempien vanhempien puolelelta. Esimerkiksi minä olen tullut juuri ulkonäköni suhteen isäni suvun naisiin.