***KESÄHELMET TOUKOKUUN LOPULLE***
Kommentit (85)
Tervehdys taas kaikille. Meillä elettiin viikonloppuna vähän turhankin jännittäviä aikoja, lauantaiyönä supisteli alle 5 minuutin välein kolmisen tuntia. Aluksi kivuttomia mutta loppuvaiheessa jomotti ja poltteli. Säikäytti taas oikein kunnolla, onneksi loppuivat omia aikojaan. Mutta ilmeisen innokas vaavi on tulemaan ulos. En oikein tiedä miten yleistä on että näin varhasessa vaiheessa alkaa supistelemaan tohon tahtiin, pelottavaa kyllä. Oli aika liki etten soittanut sairaalaan ja kysynyt mitäs nyt tehdään.
Sairaalakassia en ole uskaltanut pakata, jotenkin aattelen että jos sen teen niin sitten vauva ainakin tulee. Mies totesi ettei siinä varmaan ole syy-seuraussuhdetta, mutta taikauskoinen kun olen niin odotan että 37 tulee täyteen ennen yhtään pakkaustoimenpidettä.
Tsemppiä kaikille, ainakin sään viilentyminen tekee olosta mukavampaa.
UnduS 35+2
Onpa tullut taas ihanan paljon tekstiä!!!! Kiva lukea kuulumisianne!!!!
Kesä-10: Meillä ei ainenkaan tuo koko arvio kuulu neuvolan rutiineihin. Vaan äitipolilla arvioivat jos on tarvetta tai kun on muuten jotain erityistä seurattavaa (niin kuin minulla tämä raskaushepatoosi). Mutta kuten tuolla aiemmin kirjoittelin, tuntuvat nämä lääkäreidenkin arviot aika reilusti heittelevän..
Tyttö87: Mukava kuulla että kaikki on lähtenyt sujumaan hyvin!!
Berry: Valtavat onnittelu pienen-Mimosan johdosta!!!! On varmasti kamalan raskasta olla heti erossa omasta pienokaisesta, mutta onneksi Mimosa on kuitenkin hyvissä käsissä ja kaikki tehdään vain hänen parhaakseen!! Toivottavasti saatte hänet pian kotiin!! Voimia!!
Lilium candidum: Niin voihan se olla että harjoittelijalle on käynyt joku pieni mittausvirhe ja miksi ei lääkärillekin voisi sellainen käydä tai vaikka molemmille. Tai sitten vauva on ollut jotenkin niin eri asennoissa noilla mittauskerroilla. No etköhän seuraavalla neuvolakäynnillä saa jo vähän selvyyttä asiaan!!
Paelle: Minäkin olen miettinyt tota lapsivesien menoa. Mulla nimittäin ei kukaan näistä kolmesta (eikä nyt tämä nelonenkaan) ole laskeutunut ennen kuin vähän ennen ponnistusvaihetta. Kahdessa ekassa synnytyksessä mulla puhkaistiin kalvot ja sen jälkeen pitikin sitten pysyä petissä. Kolmannen kanssa ymmärsin jo toivoa että kalvoja ei puhkaistaisi joten puhkesivat sitten omia-aikojaan juuri ennen ponnistusvaihetta. Nyt taas on käynyt mielessä että jos jo kotona puhkeaisivat niin pituudellaanko sitä olisi sairaalaan mentävä? Sekä sitä kun mulla on mahdollisesti käynnistys edessä niin mitä jos alkavat ehdoitella käynnistystä kalvojenpuhkaisulla?
Undus: Onneksi teidän pienokainen ei kuitenkaan ihan vielä päättänytkään syntyä!! Malttaisi nyt pysytellä massussa vielä muutaman viikon!!
ON: Vointi edelleen aika hyvä!! Ei pahempia kolotuksia!! Närästystä ja lieviä liitoskipuja lukuunottamatta. Tuo hepatoosi tosin vaivaa ja mietityttää edelleen.. Jännittää mahdollinen käynnistys. Olen kuullut niin paljon juttuja käynnistetyistä synnytyksistä.. kenellä on kestänyt käynnistelyssä tosi pitkään ja kenellä taas tullut ihan valtavan kipeät supistukset ja sitten reilun kipulääkityksen seurauksena synnytys muuten pitkittynyt tai jotain.. No eipä pitäisi kuunnella liikaa muiden huonoja kokemuksia. Kai suurinosa käynnistetyistä synnytyksistäkin menee ihan kivasti!!
Jonkin verran supistuksiakin on jo alkanut täältä löytymään!! Lauantaina supistelin monta tuntia alle 10min. välein, mutta ei vielä kivuliaasti. Eli toivoa että kohdunsuulla voisi jotain tapahtua! Ehkäpä sitten olisi helpompi käynnistelläkin jos tarvis tulee!! Esikoista odottaessa minua ei supistellut ollenkaan ennen tositoimia ja kahdessa seuraavassa taas monta viikkoa ennen synnytystä. Huomattavasti helpompi vaihtoehtohan tuo olisi että synnytys vain yllättäen käynnistyisi ilman ennakoivia supistuksia, mutta kun kuopuksen kanssa aukesi kohdunsuu 7cm ennen kuin supistukset alkoivat edes sattua niin nyt vain toivon että nuo supistukset vähän jotain tekisivät vaikka ei ihan vielä syntyisikään!!
Tulipa taas juttua..
Jaksamisia kaikille loppumetreille!!!!
Pönttis rv 37+5
Berrylle onnea vauvan johdosta! :)
Mulla tarjottiin muutes viime kerralla neuvolassa, et saisin mennä kokoarvioon kun oon niin paljon pelännyt sitä repeämistä. Että luulis kokoarvioon pääsevän ihan jo siitä syystä et pelkää.. Toki varmasti paljon riippuu ihan siitä omasta terkkarista, että laittaako lähetteen vai ei. Toisia ei paljoo tunnu noi pelot liikuttavan, mikä on inhottavaa. Kaikki tuollaset keinot mun mielestä pitäis käyttää että saa mielen rauhalliseksi. Ei uskois että olis kova homma niiltä kattoo hätäseen ultralla, et minkä kokoselta näyttää. Mä en sitä kokoarviota halunnut, kun sit jos ne sanoo että on iso, niin pelkään entistäkin enemmän. Nyt vielä voi muistella sen yhden terkkarin sanoja ku sano vauvan olevan sievän kokonen. :) Toivottavasti hän oli oikeessa!
Ihanaa kun on ilma viilentynyt! Toki mun jalat ei ihan sitä oo vielä huomannut, sen verran turvonneet on edelleen. Mut muuten on kivempi olla tän masun kanssa kun ei oo ihan +30 astetta. Ja onko tää koko turvotus nyt ihan täysin ollut edes lämmöstä johtuvaa. Kai loppua kohti alkaa joka tapauksessa vähä turvottaa.
Pesasin tossa äsken tuttipulloja, rintakumeja ja maidonkerääjän ja laitoin vauvalle sänkyyn lakanat. :) Nyt alkaaki oleen kaikki muu valmista paitsi sairaalakassi.. Ja siitäkin on se lista olemassa, et ei senkään kanssa mitään hätää ole. Keskiviikkona mulla olis vielä parturi jonne kyllä ehdottomasti haluaisin vielä päästä! Mut keskiviikon jälkeen vois sit alkaa vaikka syntyä. :)
Panumilla rv 37+6
Pitkästä aikaa kirjoittelen omia kuulumisia vaikka joka päivä olen teidän kuulumiset käynyt lukemassa.Saamaton kun olen:/ Facebook-ryhmään olen kuitenkin liittynyt ja voisinpa liittyä myös tuohon kesävauva-ryhmäänkin jos vain mukaan huolitaan:)
Oikein paljon onnea pikkuisista prinsessoista Tyttö87 ja Berry!!
Viikkoja on kasassa nyt 36+3 ja vointi on ihan hyvä vaikka jo melko kärsimätön.
Helteet aiheuttivat vähän turvotusta mutta muuten olo ei käynyt tukalaksi.
Olen jäänyt vähän ennen pääsiäistä sairaslomalle kun verenpaineet olivat koholla ja proteiini välillä kahdella plussalla mutta nyt kotona ollessa kaikki on ok.Reilun viikon olen ollut nyt äitiyslomalla.Kahden nuorimmaisen kanssa aika kuluu hyvin kotonakin ja esikoisellakin alkaa parin viikon päästä kesäloma.Ihanaa! Supistuksiakin on noin viikon verran ollut muttei mitenkään kipeitä.Torstaina olisi neuvolalääkäri joten sitten kuulee missä mennään.Kovasti jo odotan että päästäisiin tositoimiin!:)
Esikoinen mulla on syntynyt käynnistyksellä rv39 alkavan raskausmyrkytyksen vuoksi ja kuopus sektiolla rv37+2 eteisistukan vuoksi joten tyttö on ainut joka on alkanut normaalisti itsekseen vasta rv41 joten vähän pelottaa meneekö tämäkin sitten niin pitkälle:/ Toivottavasti ei!
Olen lukenut tuosta vadelmanlehtiteestä (olikohan siitä täällä juttua) joten kävin sitä ostamassa ja meinasin testata tepsiikö.Luontaistuotekaupasta löysin ja semmoinen jäi vain mietityttämään kun se myyjä ei tiennyt tämän vaikutuksista että ostinko nyt varmasti sitä oikeaa teetä!? Paketti on tuollainen kukallinen jossa lukee vadelmanlehtiä ja merkki valioravinto.Osaako joku sanoa?Oletteko itse juoneet samaa?:)
Nyt tuli niin paljon jo tekstiä että parempi varmaan vähän useammin kirjoitella!:) Hyviä vointeja kaikille!Kohta koittaa kesäkuu:D
-Fiiuska81 ja rv36+3
Tyttö syntyi suunnilleen siltä seisomalta edellisen kirjoituksen jälkeen viikolla 38+0, ilman ennakkovaroitteluja. Kokonaisuudessaan kaikki oli ohitse kahdessa tunnissa.
Jo sairaalassa kaikki hyvin, mutta kyllä kotona aina vain paras.
Mimmie ja tyttö
ja kärsivällisyyttä viimeiseen rutistukseen vielä odottaville.
Mimmie
Mulla on eilen illalla ja yöllä jonkin verran supistellut... Oon niitä kuunnellut ja unet jäänyt todella vähiin. Mä niin toivon, että tänään pääsisin tositoimiin.
Pylläri 38+2
Ja hyvät huomenet toisillekin!!
Tästä kohta neuvolaan lähdössä.
pönttis rv 37+6
Ja sinne kirjoitin. Ei varmaan järkeä kirjoittaa molempiin palstoihin? Käykää lisäämässä tuonne ryhmäsivulle teidän sairaalakassinne sisältöä.
Parasta tiistaita!
Onnittelut vauvan jo saaneille :)
Onnea Mimmiellekkin vauvan johdosta! Poks poks!
Loppuodotus tuntuu aina vaikeammalta mitä enemmän muille jo syntyy.. Mutta nopeesti se aika menee silti.
Täällä alkaa jo pikkuhiljaa olla ajatukset pikkuisessa. Vielä tää ja huominen päivä ja torstaina sitten on pikkunen maailmassa.
Adore ja wille 38+5
Ensinnäkin isot onnittelut vauvansa saaneille!!!!
Minäkin olen täysille viikoille päässyt, ei tarvi pelätä ettei olis täysiaikainen. VÄlillä supistelee enemmän välillä vähemmän mutta kivuliaita supistuksia ei ole. Selkää vähän jomottele vaan. Välistä jännään liikkeitä kun tuntuu ettei mitään ole tuntunut mutta sitten vaavi innostuu taas liikkumaan, joten kaikki lienee kunnossa.
Käynnistyksestä: Mulla käynnistettiin esikoinen 42+1. Mitään pahaa en oikein osaa sanoa käynnistyksestä. Mulla alettiin laittaa oksitosiinia tipan kautta noin klo 11 ja neiti oli ulkona n. 17.00. Eli ei venynyt eikä mun mielestä käynyt mitenkään ylikipeää, aika samanlaista kuin toisessa, itestään liikkeelle lähteneessä synnytyksessä.
Toivotaan ettei mun tarvi roikkua täällä enää 3,5 viikkoa :)
nirppa rv 38+2
Oikein paljon onnea tytöstä mimmie! Ihanaa että olette kotio päässeet. :)
Tämä äiti lähtee sitten huomenna aamulla käynnistykseen!! Kääk..!! Alkaa jo vähän jänskättää..
Tänään siis äippäpolin lääkäri soitti että arvot ovat edelleen vain kohonneet. Eipä sitten muuta kun huomenna täytyy ilmaantua kassi pakattuna valmiina jäämään. Vähän hirvittää tuo käynnistely jos paikat eivät olekaan vielä tarpeeksi kypsät tai jotain.. Lähinnä jännittää se että kuinka kauan siinä sitten menee kunnes synnytys kunnolla käyntiin saadaan. En millään haluaisi viettää useita päiviä sairaalassa jo ennen lapsen syntymää. Mutta minkäs teet. Pakko se vain on luottaa että kaikki tehdään vain tämän oman pikkuisen parhaaksi!!!
Pönttis rv 37+6
Kyllä se hyvin lähtee käyntiin, ihan varmasti!! :) Ja kohta sulla on pikkunen sylissä. Tsemppiä kovasti koitokseen!
Ja onnea vielä Mimmielle minunkin puolestani!
ON: ..ja taas supistelee...sama laulu siis taas ja sairaalakassi on pakattu, mutta vaan siks että lähtö EI sit tuu yöllä ;) . Mä uskon tähän murphyn lakiin näin päin, joku muu vissiin ajatteli toisinpäin. Mutta siis mä en halua vielä lähtee kun viikkoja vielä liian vähän.
-vanilja 35+4
Kannanpa minäkin pitkästä aikaa korteni kekoon pinoomme. Koko raskaus on hujahtanut kyllä sellaisella vauhdilla että. Onnea muuten kaikille jo nyytin saaneille! Näin se aika rientää...
Minulla päätettiin sektioaika eilen ja jos meidän nyytti ei päätä yrittää syntyä jo aiemmin niin syntymäpäiväksi tulee 14.6. Silloin olisi viikkoja 39+3. Painoarvio eilen oli jo 3,4 kg eli ei kovin pientä kaveria ole tulossa=)
Vointi on parempi kuin missään muussa raskauden vaiheessa. Supistukset ovat onneksi nyt sellaisia normaaleja harjoitussupistuksia eikä jatkuvakestoisia kohdun jännitystiloja, joita ne olivat viikot 19-28. Silloin ajattelin kyllä ettei sitten ikinä enää, mutta nyt jo ajatus iltatähdestä sitten joskus ei tunnu ihan kuopatulta ajatukselta=)
Nyt vaan yritän lepäillä, jotta jaksetaan vielä vajaa kolme viikkoa.
Tsempit kaikille loppusuoralle!
t.Rosa 36+5
Onnea Berry ja Mimmie neitokaisten johdosta!!! :)
Ja paljon tsemppiä Pönttis käynnistykseen ja Adorelle sektioon!!!
blitza ja roikkumasu 36+6
Onnittelut vauvojen johdosta - ihanaa että täälläkin on uutisia melkein joka kerta kun käy kurkkailemassa.
Sairaalakassin pakkaamattomuus on toistaiseksi toiminut ja yhtenä kappaleena ollaan vielä, supistuksetkin on laantuneet muutamaan päivässä. Vastineeksi sain sitten flunssan, ihan kuin olo ei olisi tukala muutenkin.
Kokoarvioista on ollut puhetta - maanantaina kun kävin neuvolassa kysyin tädiltä osaako sanoa minkä kokoinen asukki on. Pohti vähän aikaa ja totesi että nyt 2,5-2,7 kg ja jos tulee lasketusti niin tod.näk n. 3,5 kg. Tosin nämä perustuneee enemmän arvailuun kuin mihinkään muuhun. On kyllä hieman vanhemmanpuoleinen tuo täti joten on ehäkä muutaman massun nähnyt ja koot arvaillut.
UnduS 35+4
Undus: No hyvä kun toimi sulla toi sairaalakassin pakkaamattomuus, mulla taas toiminut tämä että kaikki on nimenomaan valmiina ja lapsenvahtikin ois käytettävissä, niin silloin just ei synny ;) . Meillähän ihan samat viikot ja ilmeisesti sama tavoite myös: päästä sinne 37 viikolle asti.
Mä sain tänään ajan synnytystapa-arvioon, mutta voi surkeus, väärään sairaalaan! Siis neuvolalääkäri mokannut ja laittanut väärään paikkaan :/ . Nyt sitten pitää soitella neuvolaan että laittaa uuden lähetteen menemään sinne oikeeseen sairaalaan, ja kuinkahan kauan tässä nyt sitten taas menee aikaa ja mihin kauas saan sitten sen uuden ajan :( . Voi pahkura kun ottaa päähän. Onneks nyt ei vielä niin paljoo ole noita viikkoja että ehkä tässä vielä kerkee ihan ajoissa sinne...??
-vanilja ja poitsu rv 35+5
No niin, nyt on hyvä mieli kun tuli parturissa käytyä ja hiukset on nätit. :) Nyt sais sitten vaikka heti alkaa syntyä.
Viime yö menikin aikalailla supistellessa. Heräsinki muutamaan kertaan, vaikka olikin melkein kivuttomia. Maha on ollut nyt sit vaan ällöttävän sekaisin ilmeisesti koko yön kestäneiden supistelujen takia. Muuten ei sit oireita enää ookkaan ollut..
Eilen neuvolassa th ihan kauhistui, että miten voikaan ensisynnyttäjällä olla maha jo näin alhaalla! Oli ihan ihmeissään ja sanoi että tosi harvoin eka vauva näin tajuaa, että miten homma toimii ja mistä pääsee ulos. :) No hyvä vaan. Se vähän epäili ettei pakosti ens maanantain neuvolaan enää tarvii mennä. Kolme ja puoli kiloo heitti kokoarvioksi. Lääkäri kun puhui keskisuuresta, niin epäili nyt että lääkäri on tarkoittanut keskikokoista ja valinnut vaan sanat väärin..
Nyt sit vaan kaikki ässät käyttöön ja vauva ulos! :)
Panumilla rv 38+1
Kesä-10 kyseli sairaalakassin sisältöä. Itse laitan vauvan kassiin seuraavat: Rintakumit, liivinsuojukset, imetysliivejä kahdet, hygieniatarvikkeet, äitiysvaatteet (niin, harva mahtuu entisiinsä heti heh), harson, parit vaatteet jos sattuu siinä puklaamaan (bodyn, pipo on oltava kesävauvallakin, housut, joku nuttu), kaukalon suojaksi joku peite. Sitten tietysti kamera, siihen vaihtoparistot. Ei tule nyt muuta mieleen. Mutta kovasti sitä verta saattaa vuotaa eli siteitä vain, itselleni ei ainakaan ne kaupan siteet riittäneet eli sairaalasta voi kysyä muutaman vaipan itselle.
Ekan kohdalla mulla oli pieni päiväkirja, johon kirjoitin muistiin synnytyksenkin aikana asioita :) Eihän niitä muista sitten enää jostain syystä :) Mulla jäi ainakin naistenlehdet lukematta kun siinä oli kaikkea muuta mahdollista touhua.
t. p ja rv 35+2