Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmeessä perhetyöntekijät eivät auta siivoamisessa?

Vierailija
24.01.2009 |

Siivoamisessa auttaminen piristäisi varmasti väsynyttä tai masentunutta. Se olisi myös konkreettista apua..kaikilla ei ole varaa OSTAA siivousapua. Siis tuon toisen ketjun innoittamana kyselen.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
24.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerrotko mitä heidän työnkuvaansa tarkallen ottaen kuuluu?

Vierailija
2/41 |
24.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä siivoajia?

Perhetyöntekijät ovat nytkin varmasti niin työllistettyjä, että tuskin kerkeävät nykyistäkään työtään tekemään rauhassa ja kunnolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
24.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimman masennuksen aikaan olisi tosi hyvä että perhe saisi ammattimaisen siivoojan kotiin tunniksi pariksi päivässä. Siis oikean siivoojan, perhetyöntekijöillä on varmasti kädet täynnä muutenkin.

Ja kun olotila helpottaa, siivooja voisi myös käytännössä opettaa ja neuvoa kodinhoidossa. Monet nykyajan nuoret aikuiset on todella avuttomia ihan kodinhoidon perusasioissa.

Vierailija
4/41 |
24.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimman masennuksen aikaan olisi tosi hyvä että perhe saisi ammattimaisen siivoojan kotiin tunniksi pariksi päivässä.

Siis joka päivä siivooja tunniksi, pariksi? Eikö viikkosiivous riittäisi ja tuo toinen ehdotus, joka on ihan asiallinen:

Ja kun olotila helpottaa, siivooja voisi myös käytännössä opettaa ja neuvoa kodinhoidossa. Monet nykyajan nuoret aikuiset on todella avuttomia ihan kodinhoidon perusasioissa.

Vierailija
5/41 |
24.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heille on vaan annettu ylemmältä taholta määräys että siivota ei saa eikä ruokaa saa laittaa, lämmittää voi ja tietysti omat jäljet siivotaan.

Onko sitten kyse siitä että joku voisi teettää pelkästään siivoustöitä.

Ensisijaisestihan lähdetään siitä että syy on tavallaan lastensuojelullinen tai paremminkin sanottuna ennaltaehkäsevää ettei lastensuojelun piiriin tarvitse mennä. Lapsen kanssa siis autetaan, lapsen kanssa ollaan, ei hoideta kotia.

Vierailija
6/41 |
24.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperheiltä on karsittu tämä yhteiskunnan etuus.

Osasyynä on ehkä se, että liiaksi tekeminen on vain passivoinut ihmisiä. Jos joku käy aina siivoamassa puoelstasi huomaat vain kuinka helppoa on antaa toisen tehdä se. Kun joku käy kannnustamassa hommiin niin ihminen oppii itse tekemään.

Vierailija
7/41 |
24.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska heidän toimenkuvaansa ainakin meillä kuuluu uhkailu, perättömien lausuntojen kirjoittaminen sekä ilkeät kommentit. Ja valehtelu unohtui listalta.

Vierailija
8/41 |
24.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaa lasta pari tuntia viikossa syistä, joita en ala tässä erittelemään (kateellinen on kuitenkin turha olla). Eivät tosiaankaan siivoa, meillä sillä ei ole kylläkään edes tarvetta- mutta vaikka kuinka sanovat että "talo elää tavoillaan", joka kerta pistävät merkille onko kotona siistiä vai ei. Minä tiesin tämän ja siksi siivoan aina ennen heidän tuloaan- aika sairasta tämäkin, mutta pakko. Joka neuvottelussa sossun kanssa kehuvat meidän siistiyttä ja kykyä "hoitaa asiat", nyt ovatkin vähentäneet käyntejään huomattavasti.

Vierailija
9/41 |
24.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei otettu, koska mitä mä teen sellaisella avulla, joka ei tee mitään!

Meillä oli onneksi varaa palkata itse kodinhoitaja, ja se on miljoona kertaa parempi ratkaisu. Se käy meillä siivoamassa kahden viikon välein, Ja kerran viikossa tulee tekemään taloustöitä, eli vahtii lapsia, laittaa ruuan ja järjestelee kotia. Minä käyn sillä aikaa lenkillä.

Tuo palkattu ihminen tekee niin paljon kahdessa tunnissa, että se oikeesti virkistää. Perhetyöntekijä kävisi vain pyörähtämässä ja juttelemassa, ja siinä olisi mentävä sen ehdoilla. Palkatulle kodinhoitajalle sanon vaan mitä se tekee, ja sit se tekee sen, ja minä saan olla poissa kotoa.

Uskon kyllä, että perhetyöntekijän käynnistä on monelle ihan hyötyäkin, mutta mulle se ei olisi ollut oikea apu.

Vierailija
10/41 |
24.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoisi myös lapsia ja juttelimme. Sanoivat että ekevät sitä, mikä perhettä auttaa eniten.

Vierailija
11/41 |
24.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä kodinhoitaja. perhetyöntekijä auttaa nimenomaan perhettä saamaan elämänhallintansa kuntoon, siinä ei tosiaan auta se, että siivotaan ja järjestellään kotia toisen puolesta. perhetyöntekijän kanssa laaditaan tavoitteet mitä halutaan käyntien perusteella saavuttaa, yleensä liittyvät lasten kasvatukseen ja yleiseen elämänhallintaan, jotta perhe olisi toimivampi.

Vierailija
12/41 |
24.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä ihmettelen tätä, jos perhetyöntekijä auttaisi väsynyttä äitiä siivoamisessa edes kerran viikossa tai kerran kuukaudessa, se auttaisi paljon enemmän kuin pelkkä jutteleminen! Olisi äidillä aikaa käydä omia asioitaan hoitamassa tai vaan rentoutumassa, esim. lenkillä jne. jos ei tarvitsisi sitä aikaa käyttää siivoamiseen. Tai jos perhetyöntekijät auttaisivat siivoamamisessa, perheellä jäisi enemmän aikaa olla itse lasten kanssa. Onko perhetyöntekijöistä nykyään oikeasti apua ollenkaan? En nyt tarkoita, että pitäisi toisen puolesta tehdä kaikkea, mutta uskon että siivottavaa riitäisi perheellekin vaikka työntekijät silloin tällöin auttaisivatkin!

Vierailija
13/41 |
24.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi siivota jos haluaa. se on työntekijästä kiinni!

Vierailija
14/41 |
24.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

..varsinaisesti aloittaisi sen. Vähän kuin painonpudotus; se pitäisi tehdä alle kilo viikossa-tahdilla mutta moni kokee että alun raju pudotus (2-4 kiloa/vko) antaa potkua sille koko touhulle, siis että jaksaisi paremmin kun näkee edes vähän tuloksia jo alussa.

Vierailija
15/41 |
24.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan?

Jos itse olisin koulutukseltani vaikkapa sosionomi tai lähihoitaja ja tekisin perhetyöntekijän työtä, en todellakaan osallistuisi siivoamiseen tai ruuanlaittoon. Siivoojat on asia ihan erikseen mutta perhetyöntekijöinä heitä tuskin käytetään.

Vierailija
16/41 |
24.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodinhoitajat (eli hienommalta nimeltään perhetyöntekijät) ovat liian hyvin koulutettuja nykyään, eivät halua tehdä kodinaskareita joista todellakin olisi eniten hyötyä perheessä, jossa esim. väsynyt, pitkäaikaissairas tai masentunut äiti. Meillä kävi kodinhoitaja ensimmäisen kerran n. 7 v. sitten, silloin vielä tarttuivat ripeästi tehtävään kuin tehtävään. Pikkuhiljaa on vuosien myötä alkanut kuulua muutamalta kodinhoitajalta juuri tätä "emme ole siivoojia" -itkuvirttä.

Terveitä, nuoria naisia ovat kaikki olleet ja silti tuntuu, että muutamalle ainakin on todella vaikea keksiä tekemistä muutamaksi tunniksi, etteivät "rasittuisi" liikaa tai joutuisi "likaamaan" sormiaan esim. ruoanlaitossa.

On meillä muutama helmikin perhetyöntekijänä, he kyselevät reippaasti mitä he seuraavaksi voisivat tehdä ja ilmiselvästi pitävät työstään. Minä itse arvostan heidän työnsä erittäin korkealle, en millään pärjäisi ilman heidän viikottaista apuaan!

Vierailija
17/41 |
24.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen siis tuon ap:n mainitseman ketjun ap. Tuossa mainittiin, että yksi perhetyöntekijöiden tehtävistä on elämänhallinnan opastaminen perheille. No, eikös se kodin hoitaminen ole myös osa elämänhallintaa? Se, että koti on puhdas ja siisti on osa elämänhallintaa ja vapauttaa esim. masentunutta äitiä kotiaskareista ja äiti voi keskittyä vauvan kanssa olemiseen. Jos joku haluaa keskusteluapua, niin fine, mutta pitäisi ehkä enemmän kuunnella perheiden toiveita, millaista apua halutaan.

se masentunut äiti siitä toisesta ketjusta

Vierailija
18/41 |
24.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun siis tietää että joka viikko tulevat ja taas täytyy vaan keskustella, vaikkei yhtään huvittais. Pieni sivousapu, vaikka sitten äidin kanssa yhdessä, auttaisi jo kummasti.

Vierailija
19/41 |
24.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimenomaan se, että koti oli välillä ihan siistikin ja että perhe sai kunnollista ruokaa. Juttuseuraksi ei perhetyöntekijää tarvita. Juttuseuraa löytyy kyllä kun tarttuu puhelimeen tai menee perhekerhoon.

Vierailija
20/41 |
24.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun siis tietää että joka viikko tulevat ja taas täytyy vaan keskustella, vaikkei yhtään huvittais. Pieni sivousapu, vaikka sitten äidin kanssa yhdessä, auttaisi jo kummasti.

Voisin kuvitella, miten ahdistuisin, jos perhetyöntekijä tunkisi meille vauvan päiväuniaikaan, kun saan itselleni omaa aikaa!

20