Entiset anorektikot ! Jäikö terveysongelmia ?
Hei,
Olen 'entinen' anorektikko, nyt 36 v ja ollessani 16-21 v olin pahasti anoreksian kourissa (pituus 168 ja paino putosi ½ v:ssa 52 -> 32 kg jossa nelisen vuotta. Sen jälkeenkin meni monta vuotta n 44-46 kg, nyt 60 kg. Syöminen oli yli 10 vuotta 'ongelmallista'.
Hampaat tuhoutuivat (16 juurihoitoa, 3 implanttia, selkäkipuja, migreeni, polvet sököinä (kondromalasia ja rustojen tuhoutumaa), jatkuva väsymys, mikään ei huvita, hiukset vieläkin elottomat.Nyt vaivaa etenkin väsymys ja haluttomuus, mikään ei huvita, sydän tykyttää, kunto huono (vesijuoksen + kävelen 3-4 krt viikossa), lihakset ki maitohapoilla, epämääräistä särkyä. RYhti on huono, vatsa pömpöllä ja pahinta on ettei moneen vuoteen ole mikään huvittanut, ei kiinnosta. En juo, olen lähes absolutisti, enkä polta.
OLen kuitenkin hyvässä ammatissa, ihana 8 v tytär ja talous kunnossa, velaton okt. Mutta terveys on mennyt. Olen alkanut miettimään että myös 'korvien välissä' on jotain pielessä, olen aina ollut suorittaja ja kriittinen, liian kiltti ja myöntyväinen, siitä ehkä anoreksiakin alkoi. Miellyttämisenhalu ja huono itsetunto kuvaavat minua. Ystäviä ei ole, en esimerkiksi ole koskaan ollut kenenkään häissä (ei oel kutsuttu) enkä koskaan asunut kenenkään kanssa. Aikuisena työn ohessa suoritin ylemmän korkeakoulututkinnon, mutta yksissäkään pippaloissa en ollut. En tiedä, kuuluuko tämä anoreksian jälivaivoihin vai miksi olen alkanut ajatella että olen tuhonnut oman terveyteni ja elämäni -ihan turhaan.
Kiitos.
Kommentit (31)
Käytännössä melkein kaikilla anorektikoilla on osteoporoosi. Se on tosi paha juttu ja naisilla muutenkin luuntiheys alkaa laskea iän myötä. Millainen keski-ikä on entisellä anorektikoilla?
Osteoporoosi, kilpparivaivoja. Vtsa ei enää toimi ilman laksatiiveja.
Sairastuin 11-vuotiaana. 16-vuotiaana todettiin osteopenia.
Nyt olen 20-vuotias ja parantunut, mutta muisti ja keskittymiskyky ovat suoraan sanottuna ihan paskana :( Lihakset on heikot, kunto huono, leposyke korkea. Hampaissa reikiä koska oksentelin paljon.
Toivon vain etten olisi koskaan alkanut laihduttaa!
Sydänhän ravinnon puutteessa viottuu. Se ei ole vain laihduttamista vaan elimistö sairastuu.
Yks anoreksian teininä sairastunut tuttu kärsii lapsettomuudesta. Eivät vaan millään onnistu saamaan lasta :( ja mitään varsinaista selkeää vikaa ei löydy.
Anorektikko saa painon nousemaan nopeasti, kun syö lihottavia lääkkeitä ja alkaa säästöliekille.
t: Lihavat av-mammat
Yks äitini miniäehdokas sairasti 70-luvulla anoreksiaa. Hän oli enää pelkkiä suuria silmiä ja oli pitkään hoidossakin, ilmeisesti keskussairalaan sisätautiosastolla ja välillä psyk osastolla.
Veljeni nai iloisen pullukan tytön ja liitto jatkuu tänä päivänäkin.
Tuo eksä piti äitiin yhteyttä äidin kuolemaan asti ja kävi auttelemassakin. Meni naimisiin mutta liitto on lapseton.
Mulla ei ole anoreksiaa olen 12 vuotias ja munsta tuntuu että voisi mulla alkaakkin sellainen, koska koen olevani lihava vaikka minulle sanotaan että olen normaali painoinen olen pitkä 157,4 ja painan 57,5 kg ?? Olen laihtunut 60,00 kg:sta koen tarvetta laihduttaa ja tavoitteeni on 46 kg tai 45 kg siinä välillä
heikentynyt luusto ja hampaat, vaikutti todennäköisesti myös pituuskasvuun. Harmittaa.
Tutkitaan luuntiheyden mittaamisella. Lähete on saatava lääkäriltä.
Osteoporoosia ei voi enää parantaa, mutta lääkkeellä kyllä vahvistaa luuta. https://www.reumaliitto.fi/fi/reuma-aapinen/reumataudit/osteoporoosi