Onko sulla ollut papa-koe luokkaa 2? Mitäs sitten?
Mitä tehtiin ja mikä oli lopputulos? Selviskö syy?
Kommentit (14)
Sitten ottivat koepalan ja sen jälkeen laseroitiin kondylooma kohdunkaulalta. Ei ole tullut kakkosta sen jälkeen, aikaa n 15 v.
mä sain pojan syntymän(1996) jälkeen kotio jonku ihme kirjeen että joku syöpäarvo tms papassa korkeella...en reagoinu mitenkää. hyvin oon hengis ja saanu kaksi lastakin sen jälkeen...oli varmaan joku sekaannus.
sinulla kenellä se oli poistettu? Miten olet elänyt asian kanssa ts. onko vaikuttanut elämääsi jotenkin??
Ei ole vaikuttanut elämään millään lailla sen jälkeen, partneri on pysynyt koko ajan samana. Eli tietää minulla olevan kondylooman ja koska on jo sille altistunut ei ole meidän seksitottumuksiin vaikuttanut.
* Jaa, paitsi gynekologi sanoi arven vuotaneen keskenmenon yhteydessä. Se on ainoa, miten on tullut esille.
sinulla kenellä se oli poistettu? Miten olet elänyt asian kanssa ts. onko vaikuttanut elämääsi jotenkin??
ja kun pysyi kakkosena, kolposkopia. Kohdunkaulan polyypit. Poistettiin.
koe otettava. Kyselin jo silloin paniikissa puhelimessa että mistä mahtaa johtua että voiko olla jotain tekemistä sillä että minulla on kondylooma. Lekuri sanoi että saattaa olla yhteydessä tai sitten ei. No, unohdin mennä uudestaan papaan ja juuri muutama kk sitten kävin uudestaan, aikaa oli ehtinyt siitä kakkosluokan tuloksesta kulua n. 2 vuotta ja ihmeekseni tulos olikin normaali. Mikä helpotus.
Ja pyydettiin 6kk päästä uudestaan. Sillon tulos olikin taas 1 eli väärä hälytys. Useimmiten kuulemma tulos muuttuu kontrollissa ykköseks, koska siinä ekassa kokeessa tulos on siinä rajalla ja varmuuden vuoks pitää sit tarkistaa.
Kontrolli 6 kk:n kuluttua ja sitten lk I. Ei jatkotoimenpiteitä. Ja ihan mielenrauhasi vuoksi voin sanoa, että papa lk II on erittäin yleinen löydös.
Jälkitarkastuksessa ottivat uudestaan ja oli vieläkin 2. Nyt muutaman kk päästä menen jatkotutkimuksiin. Neuvola kortissa lukee että : 1Sil( cin 1, lievä dysplasia hpv ) mitäköhän tuo tarkoittaa ? Onko kondylooma
kondylooma voi tulla tietyistä hp-viruksista, mutta ei kaikista
oli lk 4 ja vähemmän hyvä lopputulos
HPV = papilloomavirus. Niitä on useita erilaisia. Toiset ovat suuren syöpäriskin, toiset ei. Yleensä papilloomavirus -infektio paranee itsekseen, mutta saattaa jäädä myös pitkäaikaiseksi riesaksi ja uusia ajoittain. Papa seurantaan pyydetään, jotta saadaan selville, että infektio on paranemassa, eikä kroonistumassa.
Tarvittaessa otetaan koepaloja ja kartoitetaan hoitojen tarvetta. Hoidot lisäävät keskenmenojen ja ennenaikaisen synnytyksen riskiä, joten ei niin kiva sekään.
Siellä papassa kannattaa vaan sitkeästi muistaa käydä. Papilloomavirukset aiheuttavat myös kondyloomaa solumuutosten lisäksi.
oli joku pieni tulehdus, jotain sekaflooraa vaan.
SAin jonkun kuurin ja se oli siinä..