mitä teen viljelypalstalle?
Vuokrasin kaupungilta aarin kokoisen palstan ja intoa on hirveästi, mutta tietoa ja taitoa ei yhtään. Se on kaupunginpuolesta äestetty, mitä mun pitää tehdä? Nypin rikkaruohot pois ja laitan siemenet ja taimet maahan? Harsoa ja vettä päälle. Jotain lannoitteita? Mitä, miten?
Mulla on kesäkurpitsan, kurpitsan, tomaatin, paprikan ja kukkien taimia. Kurkkuja en taida uskaltaa ulos viedä. Sitten porkkanan siemeniä, perunoita. Herneitä, papuja. Niitä ainakin.
Kiitos kaikista neuvoista!
Kommentit (9)
Eikä meilläkään ollut mitään tietoa ja taitoa vain intoa.
Kanankakkaa ollaan laitettu ja kalkkia nyt keväällä samalla kun maa käännettiin. Jos maa on savista kuten meillä niin hiekkaa kannattaa laittaa reilusti. Ei jää liian kosteaksi ja märäksi. Itse ollaan niitä savikökkäreitä aina poistettu käsin käännön yhteydessä. Kesällä käytetään aika-ajoin kastelulannotetta. Koska siellä ei saa käyttää kemiallisia aineita on kaikki lannoitteet ja torjunta-aineet biologisia.
Tarvikkeina meillä on: lehtiharava, sellainen karkea harava, iso lapio, kuokka, rikkaruohorauta, istutusvälineitä (lapio ja hara), kastelukannut, rikkaruohoämpärit, sadevesiämpärit ja vesiletku. Nämä muistuu näin yhtäkkiä mieleen. rakensimme tarvikelaatikon lukolla jossa niitä voi säilyttää. Niin ja sitten tietenkin komposti.
Ei siitä paljonkaan tarvitse tietää, juuri kutakuinkin sen verran kun jo tiedät. Loput oppii onnistumisen ja erehdyksen kautta.
Muista vain viahdella esim perunoiden kasvupaikkaa väillä. Samoin muistaakseni herneenkin.
Meillä jos perunta maassa (laitettiin viime viikolla). Ikkunalaudalla ja karaistuksessa tomaatintaimet. Tomaatti vaatii aika suojaisan paikan ja koska avomaalla sellaista harvemmin on rakensimme "tomaatti-talon" jonka saa auki. Suojaa sateen piiskaukselta.
Onnea viljelykseen, se on hauskaa ja kivaa hyötyliikuntaa. Vie kyllä aika paljon aikaa varsinkin keväällä.
Otin puoli aaria itse. Tossahan se pääidea onkin.
Ite laitetaan kukkia ja yrttejä+salaatteja. Porkkanat ja kesäkurpitsat olisi kivoja, mutta niistä turhan paljon vaivaa.
Mä kasvatan kaiken luomuna, että lannoitteet jää kyllä sitten kauppaan.
millä saat hienonnettua multaa, sillä äestyksen jäljiltä maa on vielä aika karkeaa siemenille. Siementen kylväminen on helppoa: vedät kepillä (tai sen haravan varrella) viirun maahan ripottelet siemenet sinne vakoon siemenpussin ohjeen mukaan ja peittelet kädellä multaa päälle.
Perunoita varten tarvitset kuokan, perunat istutetaan melkoisen syvään ja niille tehdään sellainen kunnon iso penkki.
Taimet voit istuttaa vaikka istutuslapiolla niin, että eivät jää liian pintaan.
Ja sitten vettä perään tai odottelet sateita. Kylvömaan pitäää olla sopivan kosteaa, mutta ei niin kosteaa, että multa paakkuuntuu kädessä puristaessa. Ja jos kastelet kylvöksiä, niin multa kannattaa pitää kosteana kunnes siemenet ovat itäneet. Kasteltu maa nimittäin kuorettuu ja idut eivät pysty tunkeutumaan kuivan, kovan kuoren läpi. Itämiseen menee pari viikkoa.
Taimet eivät saisi päästä lurpahtamaan pahasti, siksi niiden kastelutarvetta kannattaa pitää silmälllä. Peruna pärjää aika hyvin ihan itsekseenkin.
kasvua ja satoa. Sitä ei paljon kulu noin pienelle alalle.
Ja kylvöaika on kutakuinkin tästä eteenpäin. Taimia en vielä veisi ulos. Enkä nyt ihan huomenna vielä kylvisi muitakaan. Viikon päästä ehkä.
jako oli jo, mutta kai niitä voi vielä kysellä jos jossain olisi.
http://teisko.yhdistykset.4h.fi/palstat/
Kiitos kovasti. Sinne palstalle pääsee vasta ensi viikolla, joten ehtii vielä vähän lämmetä ja kuivua maa. (Keski-Suomessa siis asustelen.)
Mitä ihmeen lannoitetta siihen sitten kannattaisi laittaa? Jotain kanankakkaa plantagenista? Kun ei yhtään tiedä, millainen se maa on. Melko savista, luulisin, mutta muuta en tietenkään osaa sanoa.
Laita ämpäriin nokkosia, anna olla yön yli, siivilöi pois ja lannoita sillä!