Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siivooja käy joka viikko - kateuttako ystäviltä...?

Vierailija
12.05.2010 |

Olemme tehneet sen valinnan että ulkoistamme viikkosiivouksen perheessämme. Pari tuttavaani kritisoivat päätöstämme, että miten lapset sitten ikinä oppivat siivoamaan ja että teemme karhunpalveluksen. Minusta ihan ihmeellinen ajattelutapa. Eihän siivoojat esim. kaappejamme ja varastojamme siivoa ja aina koti pitää nolla järjestyksessä siivouspäivänä JOTTA he voivat tehdä lattianpesut ym. imuroinnit. Ihan tarpeeksi joutuu itsekin silti vielä panostamaan siisteyteen.

Kyllä minusta on ainakin mukavampaa nykyisin kun ei tarvitse kiukkuisena ja väsyneenä töistä tultuaan alkaa siivoamaan ja pakottaa muitakin. Oikeasti, on ihan siivoamiseta maksetun rahan arvoista, kun perjantaina töistä tultua koti on siisti ja puhdas ja voi hyvillä mielin alkaa perheen kanssa yhdessä ruuanlaittoon ja viikonlopun viettoon.

Onko muita jotka ovat tehneet saman ratkaisun?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut joo, kateellisen kommentilta kuulostaa

Vierailija
2/25 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on käynyt siivooja lähes neljän vuoden ajan. Ensiksi he kävivät joka viikko, mutta nykyään joka toinen viikko. Väliviikolla selviää pienellä imuroinnille.

Kotitalousvähennyksen jälkeen siivouksesta maksettava hinta ei minusta ole kohtuuton. On tosiaan ihanaa aloitella viikonloppu puhtaassa kodissa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten kun palaan työelämään ja rahaa on enemmän.

Hyvä systeemihän tuo on ja jää enemmän aikaa olla lasten kanssa. Jätä vaan kritiikki huomiotta, kateellisia ne ovat. Isompi ongelmahan se on jos se on aina äiti joka siivoaa ja lapset oppivat semmoisen mallin.

Vierailija
4/25 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se koti tosiaan täytyy raivata kuntoon ja sitten siivooja vaan imuroi ja pyykii pölyt. Meillä se suurin ongelma ja aikaa vievin juttu on just tuo raivaus ja sen päälle imurointi käy puolessa tunnissa (ja meillä on 200m2 tilaa), joten en mä näe miksi maksaisin siivouksen helpommasta ja nopeimmasta osasta jollekulle muulle.

Kasvatuksellisest on tietysti tärkeää että lapset oppivat siivoamaan mutta eiköhän sitä siivottavaa ole joka tapaukssa siivoojakäytnien välilläkin. myös imurointia

Vierailija
5/25 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kamalasti maksakaan. Valintakysymys se ennen kaikkea on, osa haluaa siivoajan, osa taas ei. Esim. meillä olisi siihen hyvin fyffeä, mutten halua vierasta kotiini ja tykkään vuorotyöni takia tehdä siivouksen eri aikoihin viikosta (tilattu siivoaja tulee yleensä samaan aikaan joka vk).

Ja on se totta sekin, että jos ja kun sen perusjärjestelyn tekee, siihen ei päälle imurointi kauheasti aikaa vie. JA totta sekin, että lasten on syytä oppia kodinhoitoa, mutta käyhän se niinkin, että osallistuvat sitten järjestelyyn jne.

Vierailija
6/25 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillakin kay siivooja kerran viikossa. En usko etta kukaan ystavistani on meille siita kateellinen. En myoskaan usko, etta lapsemme eivat opi siivoamaan, painvastoin. He tietavat milloin on siivouspaiva,ja silloin heidan on parasta kerata Legot ym. pienet lelut jarjestykseen, muuten vaarana on etta siivooja imuroi ne imuriin. Siivooja on kylla tarkka naissa asioissa, mutta lapset haluavat jarjestella itse.

Tuon viikkosiivouksen lisaksi kotona on aina tekemista, joten pieni apu minusta on ihan jarkevaa voimien saastoa. Sita paitsi onhan siivooja myos onnellinen kun saa tehda toita.

Vierailija
7/25 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi kirjoituvirheet, vauva sylissa kirjoittelen.

Vierailija
8/25 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka myös järjestelee ja siivoaa pari kertaa viikossa. Yleensä ihmiset ovat olleet innoissaan puolestani ja kysyneet kustannuksia ja ihmetelleen halpaa hintaa.

Mutta kyllä mä yhden kommentin kuulin, jossa sanottiin, että ei halua opettaa lapsille että kotona joku toinen tekee kuin äiti. Joo meillä tästä huolimatta siivotaan ja imuroidaan ainakin kerran päivässä. Sitä se on kun 3 pientä lasta.

Vierailija
9/25 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä ne lapset sitä siivoamista näkee ja joutuvat osaltaan myös osallistumaan. Aina torstaisin kaikki paikat on järjesteltävä (siis lelut ja irtotavarat paikoilleen yms.) ja pitkin viikkoa kävellään rätti kädessä. Aika usein imuroin jossakin välissä viikkoa muutenkin. Lisäksi tietenkin pyykkihuoltoa, johon myös menee aikaa. Isompi lapsista on saanut vastuulleen oman huoneensa järjesteämisen eli oppii siinäkin siivoamista ja omien tavaroiden paikalleen laittamista.

Minä en tosiaankaan koe, että ulkoistettu siivous tarkoittaisi sitä, etteivät lapset oppisi siivoamaan. Ja siivoaamisen lisäksi tehdään siis näitä muitakin kotitöitä: ruoanlaittoa, pyykinpesua jne. ihan riittävästi.

Vierailija
10/25 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaksi kertaa viikossa. Tehtäviin kuuluu tavallinen siivous, pyykkien silitys ja silloin tällöin ikkunanpesua tms. ekstraa.

Minua ei siivoushommat kiinnosta.

Vierailija
11/25 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jMeillä käy kotiapulainen, joka myös järjestelee ja siivoaa pari kertaa viikossa.

ihan tavallinen siivousfirmako? osaako se siivooja viedä kaappiin tavaroita? Kauanko käynti kestää? Mitä maksaa?

kyselee viitonen?

Vierailija
12/25 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole heille kateellinen.

Siistiä pitää olla että voi siivota näinhän se on. Joten omat tavaransa on kaikkien pidettävä järjestyksessä.

Lisäksi vaihtaa vuoteisiin lakanat.

Ikkunanpesut sopivat erikseen ne ei kuulu sopimukseen.

Perheellä on tuohon varaa, isä on yksityisyrittäjä ja tekee pitkää päivää, äiti on vastuullisessa päivätyössä. Heillä on kolme lasta. Ymmärrän täysin miksi toimivat noin, perheellä on paljon harrastuksia.

Kyllä lapset ovat oppineet korjaamaan jälkiään ja pitämään huoneensa kunnossa.

Vierailija
13/25 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja silti opin siivoamaan, tosin nykyään meillä käy siivooja, on käynyt jo n. 5 vuotta. Mutta tässä välissä siivosin n. 15 v itse.

Ei se koti siivoojan avulla siistinä pysy (tai riippuu tietenkin, kuinka usein se siivooja käy), eli kyllä itsekin joutuu tekemään, mutta siivoojan käyminen helpottaa kyllä todella paljon arkea. Tavaroiden paikoilleen laittamisen (ja senhän joutuisi myös tekemään joka tapauksessa) lisäksi vessojen pesut, matot ulos, imurointi, lattiat nihkeällä, pölyjen pyyhintä... Ja siivoojahan tekee mitä sovitaan!

Aika usein kuulee ehkä vähän kummallisia kommentteja. Esim. juuri että lapset eivät opi siivoamaan. Tai että raivaus vie niin paljon aikaa (mikä ihmeen sotku teillä on, jos raivaus vie niin paljon aikaa?), että samalla vaivalla jo imuroikin. (Höpsistä, kyllä meillä ainakin se levällään olevien tavaroiden paikoilleen laitto on se pienin osuus). Tai että on niin mukava tunne, kun on ITSE siivonnut ja koti on puhdas. OK, jos tästä itse siivoamisesta nauttii, niin kukin saa nauttia. Minä nautin siitä, kun tulen puhtaaseen kotiin.

Mulla oli jonkinasteinen kynnys päästää vieras ihminen kotiimme, mutta ammatti-ihmisiähän he ovat. Ainoa asia mitä kadun, on se, etten ottanut siivoojaa jo aikaisemmin!

Vierailija
14/25 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät tajua, että itse se on pidettävä tavarat paikoillaan. Meillä käy myös kerran viikossa.

Sen vuoksi lapsienkin täytyy kerätä kaikki tavarat lattialta ja tasoilta huoneistaan ennen siivoojan tuloa. Viedä itse roskapussit huoneistaan ulos roskikseen ja pedata sänkynsä. Ei tuota kaikkea tulisi varmaan edes vaadittua jos ei siivooja kävisi. Meillä tulee viikon aikana paljon koirankarvoja ja hiekkaa sisälle, joten jos viikolla tulee vieraita joille en halua näyttää sotkuista kotiamme joudun imuroimaan itse lattiat.

Vierailija
15/25 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kotona vielä ensi vuoden loppuun kunnes palaan töihin ja siltikin olen ulkoistanut siivouksen 2 kertaa kuussa.

Minä olen myös kuullut ihmettelyä asiasta. Mieluummin teen näin kun rahaa kerran on palvelusta maksaa ja mieluummin laitan senkin ajan lasten kanssa leikkimiseen kuin että sanon lapsille aina, että odotas vähän, äiti silittää ensin pyykit loppuun ja vasta sitten tule lukemaan kirjaa. Meillä mies on maailmalla viikot, joten pieni siivousapu auttaa minua kummasti. Vaikka siivooja käy, niin siltikin riittää imuroitavaa omasta takaa ja itse on pidettävä koti aina järjestyksessä, jotta siivooja pääsee siivoamaan. Vaihtoehtoisesti pyydän pesemään ikkunat tai silittämään pyykkivuoren. Mutta joo, kauteutta ja erityisesti suomalaisten ystävien puolelta. (emme asu Suomessa).

Vierailija
16/25 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikään tuttavistamme ja ystävistämme ei ole kritisoinut ratkaisuamme (jos se jotenkin on tullut ilmi), vaan moni on ottanut "vinkistä vaarin", ja hankkinut siivousapua myös omaan kotiinsa.

Vierailija
17/25 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se suurin ongelma ja aikaa vievin juttu on just tuo raivaus ja sen päälle imurointi käy puolessa tunnissa (ja meillä on 200m2 tilaa), joten en mä näe miksi maksaisin siivouksen helpommasta ja nopeimmasta osasta jollekulle muulle.

tai järjestelee jonkun komeron jos niin pyydän, pesee ikkunat, pyyhkii pölyt. Voin myös pyytää järjestelemään ja itse imuroida.

Vierailija
18/25 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

haaveilevat kaikkien olevan kateellisia.

Kyllä se ihmettely on ihan tietämättömyyttä. Tuttuni hommasi siivoojan ja itse tein myös aivan älyttömiä kysymyksiä siksi, että en tiennyt, mitä siivooja tekee. Kun kertoi, miten homma toimii niin tajusin jutun.

Oletan, että tuttuni on niin fiksu, ettei nyt pähki, että olinko kateellinen kun kyselin ihan tyhmiä.

Vierailija
19/25 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä vaan koiran takia joutuu imuroimaan joka päivä, karvanlähdön aikana jopa 3krt/pv. eli meillä se ei oikein näkyisi paria tuntia kauempaa, jos vieras kävisi siivomassa.

pölyjen pyyhkimistä inhoan, mutta se onkin helppo delegoida lapsille :)

Vierailija
20/25 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teki sen sitten siivooja tai perhe itse. Näin ainakin uskon.

Jos kotona on aina tavarat levällään, hiekkaa lattioilla ja vaatteet isoissa kasoissa, niin siihen silmä tottuu ja sitä pitää ihan normaalina. Siistissä ympäristössä kasvanut lapsi oppii paremmin laittamaan tavarat paikoilleen ja huomaa milloin alkaa olla likaista -eli siivouksen paikka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme