Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos lapsella on tarkkavaisuushäiriö ja hän tarvii tunnilla enemmän

Vierailija
23.01.2009 |

opettajan apua sen takia ja ehkä hidas joissain asioissa, niin otetaanko tämä huomioon arvosanoissa? Siis siten että em. seikat eivät alenna numeroa. Luin OPS:a ja mielestäni siellä sanotaan niin, että lapsen eritystarpeet ei saa alentaa arvosanaa.



Nyt kuitenkin poikamme opettaja sanoi kysyessäni miksi matematiikan arvosanat olivat hyviä eivätkä erinomaisia, että koska poika välillä tarvii tunnilla patistelua tehtävien teossa. Kokeista saa siis täysiä pisteitä ja myös kirjatehtävät oikein. Pojalla siis todettu add-piirteitä. Oliko ope väärässä? Paikalla ketään asiasta tietävää?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai hojks tai mukautettu oppimissuunnitelma niin se ei tavallaan vaikuta mutta jos ei virallista diagnoosia ole ope on oikeassa arvostellessaan näin

Vierailija
2/11 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikeuksia, mutta vain toisella on diagnoosi, niin vaikutukset arvosanaan erilaiset??!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muuta probleemaa ja ihan samalla viivalla ovat muiden oppilaiden kanssa. esim lukivaikeutta ei huomioida vaikka pitäisi

Vierailija
4/11 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei arvostelussa. Arvostelu on kaikille sama. Jos sen sijaan on HOJKS, tilanne on eri ja arvostellaan yksilöllisetetyn oppimäärän mukaan.

Vierailija
5/11 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää olla nimenomaan yksilöllistetty ko. oppiaineissa. Vain tämä yksilöllistäminen antaa opettajalle oikeuden arvioida oppilasta eri kriteereillä. Pelkkä diagnoosi tai erityisopetuspäätös ei tällaista oikeutta anna vaan silloin arvioidaan yleisten tavoitteiden mukaisesti.

Vierailija
6/11 |
24.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa taas aika sattumanvaaiselta tuo arvosanojen muodotuminen. OPS:ssa kyllä lukee nimenomaan niin päin että jos on sulautettu yleisopetukseen, pitää ne ertyisoiirteet ottaa huomioon arvostelussa. Tulee vaikutelma, että opettajatkaan ei ole kovin hyvin perilä noista asioista...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/11 |
24.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piirteitä kenen mielestä, naapurin tädin?

Vierailija
8/11 |
24.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä merkitystä on jollain alakoululaisen arvosanalla noin pidemmän päälle ajatellen? Onko väliä, onko arvosana 9 vai 10? Tietysti jos niitä sukupäivällisillä esitellään niin sitten, mutta muuten sanoisin, ettei alakoulun numeroilla ole mitään merkitystä TULEVAN ELÄMÄN kannalta. Eikä vielä yläkoulunkaan numeroilla jos nyt sentään ei ihan nelosia ole. Lukioon pääsee jos vähänkään osaa opiskella ja ammattikouluissa sama juttu. Vasta lukion/ammattikoulun arvosanoilla on merkitystä jatko-opiskelujen kannalta. Ja osa, jotka ovat ammattikouluun menneet hankkimaan ammatin itselleen ennen työelämään siirtymistä, ovat varmaan hyvin tyytyväisiä kunhan paperit saavat ulos ja valmistuvat. Eli niilläkään numeroilla ei taida olla pahemmin merkitystä. Työhaastatteluissa kun ei koulutodistuksia ole ainakaan minulta ikinä katsottu..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/11 |
24.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa taas aika sattumanvaaiselta tuo arvosanojen muodotuminen. OPS:ssa kyllä lukee nimenomaan niin päin että jos on sulautettu yleisopetukseen, pitää ne ertyisoiirteet ottaa huomioon arvostelussa. Tulee vaikutelma, että opettajatkaan ei ole kovin hyvin perilä noista asioista...


että jos oppilaalla on vaikeuksia esimerkiksi matemaattisten käsitteiden ymmärtämisessä niin vaikkapa kotitaloudessa se huomioidaan mittaamisen taitoa arvioitaessa. Tai jos oppilaalla on jotain motorista vaikeutta, se huomioidaan liikuntatunnilla. Jos oppilas opiskelee yleisopetuksessa, tulee arvosanojen olla vertailukelpoisia keskenään. Tähtioppilaat ovat sitten toinen juttu ja siinäkin arvostelu perustuu HOJKS:n arvostelukriteereihin.

Vierailija
10/11 |
24.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä HOJKS ei tosiaan riitä siihen, että arvosteltaisiin eri perustein. Siinä vain määritellään tuen tarve ja tukimuodot (esim. erityisopetus). Oppilas arvioidaan silti samoin kriteerein muiden kanssa, esim. on samat kokeet kuin muulla luokalla jos kyse on normaaliluokkan intergroidusta erityisoppilaasta. Idea on siis se, että erityisoppilas saisi enemmän tukea oppimiselleen/opiskelulleen, ei se, että arvioitaisiin eri perustein. Vaan, jos oppilaalla on päätös yksilöllisestä oppimäärästä hänet arvoidaan eri kiriteerein kun muut. Mutta silloin ei tietenkään oppimääräkään ole sama kuin "tavallisella" oppilaalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/11 |
24.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tottakai tässä vaikuttaa esim. kunnan rahatilanne: jos kunnalla ei ole laittaa rahaa esim. erityisopettajiin, niin tietenkin tukea vaativat oppilaat saavat vähemmän apua ja silti heidät arvioidaan samoin kriteerein kuin muutkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi