Lastensuojeluilmoitus, mihin? Nyt se sit tuli omalle kohalle.
Mutta en vaan tiedä yhtään mihin pitää soittaa. Sosiaalitoimistoonko vaan, kuunteleeko sieltä sit kuka vaan mun asian? Vai neuvolaan?
Kommentit (30)
ilmo täytyy tehdä silloin kun on nakuutti hätä.
tulee ls-ilmoitus tehdä.
Etköhän voi soittaa ihan sosiaalitoimistoon vaan, kyllä se toimistovirkailija sitten ohjaa oikeaan suuntaan, kun kerrot millä asialla soitat.
Muutoin pitää ottaa arkipäivänä yhteyttä kunnan sossuun virka-aikana, kai. Kunnan omat sivut kyllä neuvoo.
Tee lastensuojeluilmoitus sosiaalitoimistoon, jos:
- Lapsen vanhemmat käyttävät usein ja paljon alkoholia.
- Lapsiperheessä "asustelee" vanhempien ryyppykavereita yms. epämääräistä porukkaa.
- Perheväkivalta.
- Pienet lapset yksin kotona, vanhemmat baarissa juopottelemassa.
- Lapset jatkuvasti isovanhempien vastuulla, koska äiti ja isä juovat.
- Vanhemman vakava mielenterveysongelma.
- Lapset eivät saa kotona ruokaa, puhtaita vaatteita, perushoivaa, koulunkäynti mitä sattuu, koti on aina siivoton (vanhemmat eivät huolehdi perheestään).
hirveästi paljastaa, toisaalta..no tilanne oli se että löysin autotieltä reilu 1v lapsen, kun oltiin lähdössä asioille autolla. (ei iso autotie, mutta kumminkin ja lapsi oli mutkassa vielä) Olin melko varma mistä talosta lapsi on ja vein sinne, jossa minua ei odottanut huolestunut äiti, vaan joku tuttava(lastenhoitaja tms. en ollut ikinä nähnyt) totesi vain että lapsen olis pitäny olla tossa pihassa, ja torui hiukan lasta. Lapsihan oli ihan sisävaatteissa, ilman kenkiä, pipoa ym...toisaalta tiedän perheen jotenkin, vaikuttavat suht ok. tyypeiltä. en tosiaan tunne niin en voi sanoa mikä on meno normaalisti.
ja se pihahan ei ole ihan tiessä kiinni, että kyllä siinä 50m tietä on, ja kukaanhan ei tosiaan ollut huolestuneena etsimässä tätä pienokaista...miksi olis muka myöhäistä tehdä ilmoitus vaikka tänään vielä tai huomenna? toisaalta en haluais tehdä, ton ikäinenhän häviää nopeasti mutta sehän siinä onkin kun totes mulle et olis pitäny olla pihassa...eli laitettu ihan tarkoituksella yksin ulos ilman vaatetta..
suoraan, että löysin lapsen tieltä. Olisivat tutkineet tilanteen eikä tulis tuollaista tilennetta eteen, että pitää miettiä soittaakko vai ei lastensuojeluun.
minuakin kiinnostaisi tietää mitä tapahtui? mitä vanhemmat tekivät? mitä lapset tekivät?