Mua sit päniin vauvaperheiden valitus väsymyksestä!
Tai lähinnä siis se, että kun itse on taas kerran nukkunut TODELLA huonosti ja on kuoleman väsynyt, niin sitten selitetään, että sä et tiedä mitään väsymyksestä, sitten vasta tiedät kun sulla on lapsia!
No, luulisin kyllä tietäväni, kun työviikoilla useimmiten ei saa nukuttua kuin 1-2 yössä; ei vaan saa unta, pyörii sängyssä ja VITUTTAA, kun ei taaskaan nuku. Ymmärtäkää te valittajat, että te voitte kuitenkin aina nukkua ne päiväunet sen lapsen kanssa, työelämässä se on mahdotonta!
Usein tekisi mieli tokaista näille lapsellisille, että sä et tiedä väsymyksestä mitään, sulla on aikaa nukkua kaiket päivät, jos yöllä et saa unta. Sitten teidät, kun olet muutaman kuukauden kärsinyt tämäntasoisesta unettomuudesta!
Ja joo, älkää suositelko lääkkeitä tms. koska ne on kyllä kokeiltu. Ainut mikä auttaa nukkumiseen on totaalinen irtiotto työelämästä tai sitten jatkuva pieniannoksinen masennuslääkitys (muuten ei masennusta kylläkään ole)...
Kommentit (49)
Halloo, entäs sitten, kun pieni lapsi valvottaa niin, että heräilee 10-15krt yössä, päivällä nukkuu vain liikkuvissa vaunuissa, äiti on niin väsynyt, ettei osaa enää nukkua eli todellakin kärsii tästä pitkäaikaisesta unettomuudesta!! Siis äitiyskin VOI tuoda todellisia uniongelmia. Siinä sitten on vain hoidettavana tenavatkin, vaikka miten nukuttaisi, ja kyllä, väsyneenä meinaa pinna palaa ja syyllisyyskierre on valmis.
Meilä heräilyä kesti kahden lapsen kanssa yhteensä 3,5 vuotta, töissä olin tuosta ajasta 1,5 vuotta, ja kyllä, oli RANKKAA. Nyt onneksi herätään keskimäärin kerran, kaksi yössä. Se ei ole mitään, siinä komppaan kyllä ap:tä, jos joku tuollaisesta valittaa... (ja siis saa unta heti herättyään uudelleen. Eri asia sitten valvoa tuntitolkulla).
tsemppiä siis ap:lle- ehkä ajatuksesi on se, että sinun väsymystäsi ei oteta vakavasti, totta kai se ärsyttää. Suosittelen alanvaihtoa, oikeasti. Tuohan on kestämätön tilanne, olet aivan stressissä ja unettomuuskierteessä. Liikunta on ihan paras lääke, jos jotain voisi suositella. Kunnon hikirääkki päivällä, purkaa stressiä ja saattaa jopa auttaa uneen. Kellot pois makkarista!!! Heti ;) Tämän neuvon kun uskoin, tuli öistä vähän rennompia. Suosittelen.
Unettomuus on kamalaa, oli syynä sitten vauva tai jokin muu.
ja valvoin pikkutunneille, vaikka olisin mennyt kuuteen töihin (vaihtelevat työajat siis). Kun en vaan saanut unta. Sellasen reilun kuukauden vedin todella vähäisellä unella, käyden töissä (toki tätä ennenkin oli univelkaa), mutta ihan hyvin pärjäs ja oli oikeestaan ylipirteenä!
Sai kuitenkin levätä, kun halus, siis kotona ollessa. Jos en jaksanut hengailla pystyssä, niin oli mahdollisuus mennä sänkyyn ja yrittää nukahtaa.
Koliikkivauvan kanssahan ei tällaista mahdollisuutta ole, kun kantelet pitkin kämppää yöt ja päivät. Ja koliikin helpotuttuakaan ei oikein nukkunut kuin sylissä ja valvoi aina noin yhteen ja sitten heräsi parin tunnin päästä ja oli hereillä 2-3h. Ja tosiaan, huono kun olen nukahtamaan, niin ei se äärimmäisessä väsymyksessäkään käynyt tuosta vain ja sitten vauva kuitenkin hetken päästä taas heräsi.
Nyt 7-kuisen kanssa nukutaan jo aika hyvin yöt. Mutta meni 5kk, ennen kuin nukkui edes suurimmana osan yöstä välillä heräillen ja ollen hereillä. Tuossa kun oli kipeänä, niin kumpikaan vanhemmista ei nukkunut yöllä, lapsi heräs noin 10 minuutin välein yskäänsä, tms. ja nukahti vasta, kun otti syliin ja pisti tutin takaisin. Tämä kesti yli viikon. Silloin oli tosi väsynyt, kun ei ollut tottunut valvomaan kuitenkaan sitä koko yötä tai nukkumaan 1-2h. Alkuaikoina se meni siinä, kun ei ollut vaihtoehtojakaan.
On se kyllä helpompaa oman kokemuksen mukaan mennä töihin yliväsyneenä kuin olla pienen, sinusta riippuvaisen lapsen kanssa kotona. Taistella sitä vastaan, ettei nukahda päivällä, jottei pieni putoa sylistä, kun hänet on juuri saanut tuntien nukutuksen jälkeen siihen hetkeksi nukahtamaan. Koska se uni on niin tärkeää vauvalle.
Oman kokemuksen mukaan on paljon pahempaa yrittää pysytellä hereillä ja heräillä vähän väliä, kuin se, ettei saa nukuttua. Sillä tosiaan, tuota väkisin hereilläpitämistä ja herättelyä käytetään kidutukseenkin. Pakko pysyä valveilla, vaikka kuinka väsyttää. Just kun saat unenpäästä kiinni, niin taas on herättävä.
Ja juu, olen onnellinen, että nyt meillä nukutaan se yö yleensä kokonaan! 7-kuinen ei enää edes tarvitse maitoa yöllä, mutta herätessään laiskana annan sitä kyllä, jos en suorilla saa nukkumaan, sillä arvostan sitä omaakin untani. Nukahtaa meinaan yleensä sitten siihen. Minähän en toki edelleenkään saa unta kuin noin kello 2-4 ja silti on herättävä lapsen kanssa pirteänä 7-8 ja joskus siinä välissäkin sitten. Joskus jopa useampaan otteeseen, jos nukkuu levottomasti. Lapsen keskimäärin puolen tunnin päikkärit käytän yleensä esim. syömiseen tai pyykinpesuun, jne. Eipä tuollaisesta torkkumisesta tulisi kuin kiukkuiseksi. Sitä paitsi päivällä saan vielä huonommin unta kuin illalla/yöllä.
Ihan turha valittaa, jos sulla on apukin tiedossa ongelmaas! Ja hoida nyt hyvä ihminen ittes kuntoon ennen lasta ja raskautta! Mulla muuten raskausaika oli ihan kamala, silloin en nukkunut kipujen, jne vaivojen takia ja töissä oli käytävä, jne. Stressit päällä raskaudesta ja töistä. Onneks se on ohi, kyllä mä jaksaisin ennemmin vaikka 10 pikkuvauva-aikaa peräkkäin!
Aamen! Itse ennen lapsettomana valitin vasymysta yhdenkin huonosti nukutun yon jalkeen. Nyt 3 kk pojan aitina voin sanoa etta ei tallaista monen kuukauden nukkumattomuutta kamalampaa ole. Joka paikkaa kolottaa yota paivaa kun kroppa ei saa tarpeeksi lepoa, puhumattakaan mita aivoissa tapahtuu... Naama on vanhentunut 5 vuotta kolmessa kuukaudessa ja koskaan ei enaa saa edes istua silloin kun silta tuntuu. Revitaan siita sitten huumoria...
tästä ketjusta muistuu mieleeni tarina, jonka äitini kertoi vuosia sitten: hän oli raitiovaunussa Helsingissä seurannut tilannetta, jossa kaksi vanhaa naista oli tullut kyytiin ja vapaana oli vain yksi istumapaikka. Toinen rouva oli sanonut ääneen ottavansa paikan, kun ikänsä puolesta sen ansaitsi. Tähän toinen oli tokaissut, että hän on varmaankin vanhempi kuin toinen, joten hän ottaisi paikan. Nokittelu oli jatkunut hetken, kunnes joku mies oli tokaissut, että nyt hän on nähnyt elämässäään kyllä kaiken, kun naiset tappelee ratikassa siitä, kumpi on vanhempi :)
EN ymmärrä. Jokainen kokee väsymyksensä eri tavalla ja ap:n tilanteessa ymmärärn hyvin, että väsymys on jo miltei ylitsepääsemätöntä. Ei kuitenkaan voi sanoa, ettei pienten lasten vanhempien väsymys olisi oikeutettua. Mulla 3 lasta, josta nuorin 4 kk. Vauva ei nuku kuin 15-30 min päikkäreiät, josta suurin osa kuluu mulla isompien kanssa olemiseen ja etenkin uhmaikäisen kanssa vänkäämiseen.
Vauva herää yöllä 1-2 tunnin välein, välillä en nuku yhtään.
Kyllä mun mielestä minäkin saan olla väsynyt. Ai niin, siivoan ja kokkaan usein vauva kainalossa...
vaan niistä juuri pari kuukautta -puolivuotta aiemmin esikoisen saaneista
ap
t: uneton itsekin
tajuavat lukea juuri TÄÄLTÄ VAUVAPALSTALTA!!
Mikset laita lappua otsaan, että kaikki tietävät mikä sua vaivaa?