Miten saa erityiskorviketta juotettua maitoallergiselle lapselle? Houkutteluvinkkejä kaivataan!
Siinähän se kysymys siis otsikossa jo tulikin. Lapsellamme on maitoallergia ja nyt on kokeilussa almiron pepti. Nutrilon soija oli superyökköä, tyttö meinas suunnilleen tukehtua kun sai vähänkin sitä suuhunsa.
Lapsi on nyt 1v3kk ja olen imettänyt tähän asti. Nyt alkais olla mun mielestä aika jo lopettaa se touhu, mutta katotaan miten tää almiron alkaa uppoamaan. Tai sitten mä imetän sitä vielä esikoulussa...
Mä olen nyt noin 5 pv yrittänyt useita kertoja päivässä maistattaa tätä korviketta, mutta nielemissaldo on silti aika heikko. Emmää tajuu miten tätä joskus pitäis saada alas 6 dl päivässä, huoh...
Joten hyviä vinkkejä otetaan vastaan!
Kommentit (24)
Sekoita joukkoon hedelmäsokeria. Sitten vähitellen sokerimäärä pienemmäksi ja lopulta pois kokonaan.
Meillä vauva oli tosin vasta 4-5 kk, mutta kieltäytyi totaalisesti korvikkeesta. Päästettiin nälkä kovaksi ja sitten makeutettuna korviketta.
Oli tosi vaikeeta aluksi ja luulin, ettei ikinä saada vaavia pullolle. Nyt vetäisi juuri äsken (6 kk) 2,5 desiä ja herää ehkä vain kerran tai kaksi enne aamua (pari kuukautta sitten ehkä noin 12 heräämistä yössä).
Tsemppiä!
Sokeria kokeilin, mutta ei vaikutusta... En kyllä laittanut kovinkaan paljon, pitää lisätä annostusta =)
ap
meidän allergialääkäri on mukana ryhmässä, jotka määrittelee näitä allergioihin liittyviä suosituksia tässä maassaja kiroaa, kun Suomessa on vielä jääräpäisiä lääkäreitä, jotka ei usko tutkimuksia, niin kaikkia suosituksiakaan ei saada vaihdettua sen mukaisiksi kuin pitäisi olla. Hänen mukaansa tosiaan ei tarvetta erityiskorvikkeelle, jos lapsi saa kiinteää ravintoa edes suht monipuolisesti, oma maitoallergikkonsa siirtyi näihin kaupan tuotteisiin myös heti siinä vuoden iässä ellei ollut jo hieman aiemmin... Tässä kaverin krediitit, joten jos ei ala menemään niin juotat kauramaitoa jos se menee...
dosentti, osastonylilääkäri, lastentautien ja
lasten allergologian erikoislääkäri
HYKS, Iho- ja allergiasairaala,
Allergiaklinikka
Toiset lääkärit ohjeistavat että ei yli 1v erityiskorvikkeita, ja toiset taas päinvastoin. Ilmeisesti tästä ei ole olemassa mitään "virallista" suositusta kun kerran kannat näin vaihtelee.
ap
suositus olisi, että yli 1 v ei tarvitse, mutta kun lautakunnassa on yksi tai kaksi vanhan koulukunnan edustajaa, jotka ei moista suositusta suostu allekirjoittamaan, niin suositusta ei voi muuttaa, vaikka tutkimukset olisivat sitä mieltä, että suositus tulisi muuttaa... sitä se lääkäri kiroileekin, että pitää odottaa siihen asti, että ne pari kupsahtaa...
onneksi välttämisdieetit ovat kohtalaisen helppoja, joten olen päätynyt tähän ratkaisuun. Joillakin on tosiaan hankalammat dieetit tai lapselle on helpompi testata erikoismaitoja, joten hyvin ymmärrän, jos tekisi mieli jo siirtyä imetyksestä pois.
Mutta mullekin sanoi allergialääkäri ettei tämän ikäinen enää tarvitsisi erikoiskorviketta, jos ei olisi niin hankalat allergiat kuin meidän lapsella.
t. 17