Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saa erityiskorviketta juotettua maitoallergiselle lapselle? Houkutteluvinkkejä kaivataan!

Vierailija
08.05.2010 |

Siinähän se kysymys siis otsikossa jo tulikin. Lapsellamme on maitoallergia ja nyt on kokeilussa almiron pepti. Nutrilon soija oli superyökköä, tyttö meinas suunnilleen tukehtua kun sai vähänkin sitä suuhunsa.

Lapsi on nyt 1v3kk ja olen imettänyt tähän asti. Nyt alkais olla mun mielestä aika jo lopettaa se touhu, mutta katotaan miten tää almiron alkaa uppoamaan. Tai sitten mä imetän sitä vielä esikoulussa...

Mä olen nyt noin 5 pv yrittänyt useita kertoja päivässä maistattaa tätä korviketta, mutta nielemissaldo on silti aika heikko. Emmää tajuu miten tätä joskus pitäis saada alas 6 dl päivässä, huoh...

Joten hyviä vinkkejä otetaan vastaan!

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidinmaitoon ihan vähän kerrallaan määrää lisäten. Silti sitä ei mennyt 6dl päivässä, huomioithan että jos käytät sitä puuroon aamuin illoin ja vielä esim hedelmäsoseeseen välipalalla niin määrä on jo melkein siinä. Juomaksi sitten se vesi ;)

Vierailija
2/24 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mukista pillillä, jotain kiemurapilliä on tosi hauska seurata. Tai sitten meidän lapset on tykännyt, kun olen laittanut korvikkeen kuvalliseen snapsilasiin, se sopii hyvin käteen ja sopivan pieni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

(tavallista korviketta tosin) tekemällä siitä mustikkamaitoa: keitin pakastemustikoista mehua ja sitä aina lisään maitoon. Hyvin maistuu. :)

Vierailija
4/24 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan, jos nyt alussa huolettaa saako riittävästi, niin sekoita jauhetta ruokaan mukaan. Apteekista kun kysyt, niin saat sellaisen vihkosen missä on vinkkejä.

Vierailija
5/24 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka on yli vuoden ikäinen? Onko paljon muita allergioita ja se syynä?

Meillä ainakin oli yhtä allerginen almironille kuin tavalliselle maidolle...

Ja 1 v siirryttiin - lääkärin luvalla - ihan kaupan "ei-maitoihin" - meillä sopi vain riisimaito, mutta moni tykkää kauramaidon mausta, saattaisi teillä mennä paremmin alas, jos ei siis ole siinä oleville aineille allerginen.

Vierailija
6/24 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka on yli vuoden ikäinen? Onko paljon muita allergioita ja se syynä?

Meillä ainakin oli yhtä allerginen almironille kuin tavalliselle maidolle...

Ja 1 v siirryttiin - lääkärin luvalla - ihan kaupan "ei-maitoihin" - meillä sopi vain riisimaito, mutta moni tykkää kauramaidon mausta, saattaisi teillä mennä paremmin alas, jos ei siis ole siinä oleville aineille allerginen.

Kyselin allergiasairaalassa että eikös me voitais juoda esim. kaupan kauramaitoa, kun se jotenkuten maistuu. Mutta tohtori oli sitä mieltä, että ne on verrattavissa mehuun ja ei hänen mukaansa siis käy.

Maidon lisäksi on enää vain muna-allergia ja kasvukäyrät plussan puolella, joten ainakaan näistä ei ole kyse.

Muutaman päivän kokemuksella almiron näyttää sopivan. Pikkuisen on ilmavaivoja, mutta ei mitään verrattuna siihen että ehdasta lehmänmaidosta iskee anafylaksia =)

ap

Tuo pillivinkki oli hyvä, pitääkin kokeilla, samoin mustikkamaito

Vierailija
7/24 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

annoin tuttipullosta korvikkeen eikä tilkkaakaan maitoa sekaan hyvät ihmiset

allergiat ei ole VITSI

Vierailija
8/24 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

annoin tuttipullosta korvikkeen eikä tilkkaakaan maitoa sekaan hyvät ihmiset allergiat ei ole VITSI

Kyllä äidinmaitoon voi sekoittaa jos äiti on noudattanut välttämisdieettiä...

t numero jotain joka sekoitti erityiskorviketta äidinmaitoon ja uskoo neljän allergisen äitinä ja sairaanhoitajana jotain asiasta myös tietävänsäkin

Vierailija
9/24 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka on yli vuoden ikäinen? Onko paljon muita allergioita ja se syynä? Meillä ainakin oli yhtä allerginen almironille kuin tavalliselle maidolle... Ja 1 v siirryttiin - lääkärin luvalla - ihan kaupan "ei-maitoihin" - meillä sopi vain riisimaito, mutta moni tykkää kauramaidon mausta, saattaisi teillä mennä paremmin alas, jos ei siis ole siinä oleville aineille allerginen.

Kyselin allergiasairaalassa että eikös me voitais juoda esim. kaupan kauramaitoa, kun se jotenkuten maistuu. Mutta tohtori oli sitä mieltä, että ne on verrattavissa mehuun ja ei hänen mukaansa siis käy. Maidon lisäksi on enää vain muna-allergia ja kasvukäyrät plussan puolella, joten ainakaan näistä ei ole kyse. Muutaman päivän kokemuksella almiron näyttää sopivan. Pikkuisen on ilmavaivoja, mutta ei mitään verrattuna siihen että ehdasta lehmänmaidosta iskee anafylaksia =) ap Tuo pillivinkki oli hyvä, pitääkin kokeilla, samoin mustikkamaito

toihan on vielä sika kallistakin (vaikkakin kela korvaa..).. missä sairaalassa olette asiakkaina?

Vierailija
10/24 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesi juomaksi ja kalkkitabletti- tämä riittää yli yksivuotiaalle maitoallergiselle.

Sitten ruokiin saat tungettua myös paljon maitoa, jos nyt väkisin sitä haluat tarjota.

Vierailija
11/24 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai juuri nukahtanut. Ei tajunnut pistää vastaan eikä tajunnut että pullossa on eri makuista maitoa.

Vierailija
12/24 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari viikkoa meni ennenkuin rupesi juomaan almironia kokonaan, alkuun ei mennyt yhtään mutta sitten sain vinkin että hivenen laittaa hedelmäsokeria maidon sekaan, sitten rupesi kelpaamaan

Vierailija
13/24 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin viikko imetyksen lopettamisen jälkeen alkoi pullo kelvata. En usko että oli kiinni mausta (sokerit ym. kokeiltiin) vaan periaatteesta. Ei mennyt pullosta edes rintamaito. Korvikkeen sopivuuden testasin sekoittamalla sitä ruokiin.

Vierailija
14/24 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesi juomaksi ja kalkkitabletti- tämä riittää yli yksivuotiaalle maitoallergiselle.

Sitten ruokiin saat tungettua myös paljon maitoa, jos nyt väkisin sitä haluat tarjota.

olen ajatellut, mutta allergiasairaala ohjeisti toisin (ja siis HUS:n a-sairaala Meilahdessa kun joku sitä kyseli). Kaksivuotiaaksi kuulemma pitäisi juoda näitä erityiskorvikkeita.

Ruokiin on turha tunkea tätä maitoa, tyttö jättää syömättä.... Mutta toivottavasti sitkeys palkitaan ja alkaa maistumaan. Ja jos ei ala, niin sitten saavat a-sairaalassa miettiä vaihtoehdon B. Eihän tuota voi väkisin letkullakaan ruokkia.

ap

Vierailija
15/24 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

parissa viikossa uppoomaan ihan hyvin. Tosin sitä kuutta desiä en kyllä juomaan saa todellakaan. Laitan aamu- ja iltapuuron sekaan ja teen välillä mustikkamaitoa jne., niin kuin joku muukin täällä. Mulla vauva kohta 7 kk, sekin auttoi että aloin antaa maidon ihan kylmänä nokkamukista enkä lämpimänä pullosta.

Vierailija
16/24 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi joi sitä 9 kk ikäisestä 18 kk saakka ja sitten lopetti kokonaan maidon juonnin.

Kertaakaan en saanut kahta tippaa enempäämatoa menemään alas sellaisenaan. Se oli aivan kamalan makuista!

Pirtelönä meilläkin sitä juotettiin. Parhaiten maidon oman maun peitti banaani ja ruusunmarja. Olihan se hiukka sähläystä kuin aina piti sauvasekoittimella pirtelöidä, mutta saipa lapsi ainakin jokusen verran maitoa päivittäin. Taisi olla max 4 dl päivässä.

Maitoallergia meni ohi noin 4v iässä, mutta ei lapsi sittemmin ole oppinut maitoa juomaan. Joskus kaakaota haluaa, mutta ei tykkää jugurteistakaan.

Vierailija
17/24 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mä olen päätynyt imettämään vielä toistaikseksi saman ikäistä. Lapsi tekee muutenkin herkästi ruokalakon ja lähes aina kun on yrittänyt saada allergiatestejä varten menemään enemmän jotain ruokaa, on seurauksena ollut, että meinaa tehdä lakon muidenkin ruokien kanssa.

Olen siis päättänyt, että tässä tapauksessa helpompi imettää, kuin tapella syömisongelmienkin kanssa.

Vierailija
18/24 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mä olen päätynyt imettämään vielä toistaikseksi saman ikäistä. Lapsi tekee muutenkin herkästi ruokalakon ja lähes aina kun on yrittänyt saada allergiatestejä varten menemään enemmän jotain ruokaa, on seurauksena ollut, että meinaa tehdä lakon muidenkin ruokien kanssa.

Olen siis päättänyt, että tässä tapauksessa helpompi imettää, kuin tapella syömisongelmienkin kanssa.

ja ajattelin myös sitäkin että imetän vaikka vielä muutaman kuukauden jos ei tästä tule mitään. Toisaalta taas mä olen ollut kohta vuoden näillä ihanilla välttämisdieeteillä, joten tekis mieli jo syödä normaalia ruokaa.

ap

Vierailija
19/24 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän allergialääkäri on mukana ryhmässä, jotka määrittelee näitä allergioihin liittyviä suosituksia tässä maassaja kiroaa, kun Suomessa on vielä jääräpäisiä lääkäreitä, jotka ei usko tutkimuksia, niin kaikkia suosituksiakaan ei saada vaihdettua sen mukaisiksi kuin pitäisi olla. Hänen mukaansa tosiaan ei tarvetta erityiskorvikkeelle, jos lapsi saa kiinteää ravintoa edes suht monipuolisesti, oma maitoallergikkonsa siirtyi näihin kaupan tuotteisiin myös heti siinä vuoden iässä ellei ollut jo hieman aiemmin... Tässä kaverin krediitit, joten jos ei ala menemään niin juotat kauramaitoa jos se menee...

dosentti, osastonylilääkäri, lastentautien ja

lasten allergologian erikoislääkäri

HYKS, Iho- ja allergiasairaala,

Allergiaklinikka

Vierailija
20/24 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekoita joukkoon hedelmäsokeria. Sitten vähitellen sokerimäärä pienemmäksi ja lopulta pois kokonaan.

Meillä vauva oli tosin vasta 4-5 kk, mutta kieltäytyi totaalisesti korvikkeesta. Päästettiin nälkä kovaksi ja sitten makeutettuna korviketta.

Oli tosi vaikeeta aluksi ja luulin, ettei ikinä saada vaavia pullolle. Nyt vetäisi juuri äsken (6 kk) 2,5 desiä ja herää ehkä vain kerran tai kaksi enne aamua (pari kuukautta sitten ehkä noin 12 heräämistä yössä).

Tsemppiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi