oletko nauttinut alkoholia vahingossa ennen kuin teisit olevasi raskaana?
Kommentit (28)
Mitä viikoa tarkoitat siis täsmälleen?
Omassa tapauksessani kova känni ajoittui aikaan, jolloin raskaus oli teknisesti alkanut vähän alle 2 viikoa sitten. En olisi voinut aavistaa raskautta, mitään oireita tms. ei ollut.
En usko, että voi haitata "lasta" millään tavalla siinä vaiheessa; eihän silloin ole mitään yhteistä verenkiertoakaan vielä.
että sammuin. En tiennyt olevani raskaana. Terve poika tuli!
Esikoista odottaessani join muutaman lasin viiniä ennen kuin plussasin, samoin ennen kolmannen lapsen plussaa.
join eri kerroilla 0,5 annosta (hitaasti, ts. puoli lasia viiniä parin tunni aikana tms.). Ihan normaali lapsi, terve ja fiksu.
Tutkimuksissa ei olla havaittu satunnaisten, yksittäisten alkoholiannosten käytöstä aiheutuvia haittoja.
sinä aikana kun yritimme raskautta. elin siis raskauden yrittämisajan niin kuin raskaana ollessa eletään.
että äiti kirjoittaa teisit kun tarkoitus on kirjoittaa tiesit...
Huolestuneena neuvolassa kyselin että mitäs nyt? Join ja vedin krapula-päänsärkyyn asperinia?
Terkka lohdutteli ja kertoi että sikiö on vielä niin pieni että sillä on joku helkutin ruskiaispussi tai joku vastaava en muista mikä joka suojaa sitä?
Terveen vauvan sain :)
Eikä tosiaan ollut haittaa. Muksusta taitaa tulla perheen priimus.
Raskausviikko 4:nen kohdalta
Uloimmat solut – joista muodostuu istukka – kaivautuvat pikkuhiljaa syvemmälle kohdun limakalvoon. Alkio on kuin laakea laatta, joka muodostuu kahdesta solukerroksesta. Tällä viikolla se yhdistyy istukkaan pienellä varrella. Tästä varresta muodostuu myöhemmin napanuora ja muutaman viikon kuluttua äidin veren ravintoaineet siirtyvät sen läpi lapseen.
Tästä varresta muodostuu myöhemmin napanuora ja muutaman viikon kuluttua äidin veren ravintoaineet siirtyvät sen läpi lapseen.
Eli ravintoaineet siirtyvät äidistä alkioon vasta viikolla 7 paikkeilla.
Siis aivan alussa, juuri niitä aikoja, kun menkkojen olisi pitänyt alkaa. Testin jälkeen en juonut tippaakaan.
Kaikki lapset ovat terveitä ja fiksuja.
kaksi viikkoa munasolu ei edes ole alkanut olla alkio.. kiinnittyy vasta kohdun seinään ja alkaa solut jakautumaan. sanotaan että ne ensimmäiset 2 vkkoa turvassa mutta ensimmäinen kolmannes muutoin herkintä aikaa kehitysvaurioille-fyysiset, koko raskauden ajan kehittyy hermosto, aivot.
alkoholi on syöpää aiheuttava myrkky ja jos kysytään ihmisiltä jotka tutkivat sikiötoksisia aineita niin yhtään "varmasti" turvallista alkoholiannosta ei raskaana voi nauttia.
ehdin juomaan noin kahdeksat kunnon kännit ennen kuin sain tietää raskaudesta rv 16(minut oli "tuomittu" lääkärissä lapsettomaksi, joten raskauden mahdollisuus piti olla 0%). Kyllä jännitin miten vauvan käy kun olin juonut niin paljon/usein.
Helpotuksekseni vauva oli täysin terve ja kehittynyt normaalisti.
neljännellä viikolla. (eli ennenkuin menkat myöhässä). Etsin tietoa- kaikki sanoi että tuossa vaiheessa ei yhteistä verenkiertoa eikä haittaa siis. Lapsi terve ja hyvin kehittynyt, aikainen monissa asioissa.
oltiin oltu ilman ehkäisyä jo 7kk eikä millenium-tohinassa käynyt pienessä mielessä että tulisin raskaaksi JUURI NYT. juhlittiin vuosituhannen vaihtumissa perusteellisesti, 4 päivää myöhemmin menkat myöhässä ja plussa raskaustestistä.
pian 10v täyttävä poika on kaikinpuolin kunnossa.
Alkoholi voi aiheuttaa haittaa missä vaiheessa raskautta tahansa. Usein hyvällä tuurilla sikiö kuitenkaan ei vahingoitu. Mitään tutkimusta siitä, minkä verran sikiö kestää ei voi tehdä.
silloin, mutta eivät alkaneet enkä mä tajunnut asiaa, kun oli ne ennenkin olleet pari päivää myöhässä/aikaisessa.
Vaan sitten kun niitä ei alkanut kuulua, tein testin joka näytti plussaa. Pikkasen pukkasi paniikkia, koska olin oikeasti tosi jurrissa.
Likka täytti nyt 16, ja ihan normaali se on ollut koko ikänsä, joten säikähdyksellä selvittiin.
alle 2 viikkoa myöhässä, itse asiassa monena iltana. Oli juuri alkanut kesäloma ja olin 27v, pitkästä aikaa tapasin kavereita.
En merkannut tarkkaan ylös kuukautisiakaan, ihmettelin miksi väsyttää ja miksi kuukautiset ei ala, vaikka koko ajan on sellainen olo, että just alkaa. Sitten kun rinnat turposivat, tajusin testata.
Lapsi on vaikeavammainen.
Lapseni on yksinkertainen puupää, mutta luulen ettei noilla känneillä ollut siihen vaikutusta.
Tai no en mä tietenkään vahingossa nauttinut alkoholia vaan ihan tarkoituksella. Vedin oikein kunnon kännit, vaikka menkat oli jo pari viikkoa myöhässä, mutta en uskonut raskauden mahdollisuuteen. En mä tiedä, oliko siitä haittaa. Ihan terveen ja normaalin lapsen sain. Nyt hän on jo aikuinen.