Kertokaa mitä teidän 2 vuotiaanne osaavat
Siis n.2 vuotiaat,ei melkein 3v :DD Ihan vaan mietin kun raskaaksi tulin ja vauvan synnyttyä esikoinen on 2v.
Kommentit (11)
oppi viikko sitten yhtenä iltana kuivaksi kertaheitolla(!!), osaa syödä aikalailla itse, tahtoo ehdottomasti pukeutua itse sukkia lukuuottamatta, ja riisua, pestä hampaitaan, osaa ohjatusti siivota lelut omille paikoilleen.
Tämä on myös todella omatoiminen tapaus ja kaikki täytyy tehdä ehdottomasti ITSE.
Syö pääasiassa itse, mutta lusikkaan tahtoo tarttua vain sattumat. Nukahtaa itse ilman nukutusta ja nukkuu koko yön klo. 21-7 ilman heräämisiä. Pukea ei osaa itse, eikä juuri riisuakaan. Potalle muistaa pyytää silloin tällöin muttei siis ole vielä läheskään kuiva. Puhuu paljon, pitkiäkin lauseita mutta joidenkin kirjainten lausuminen on melko epäselvää. Leikkii vaihtelevasti itsekseen, monesti haluaa ensin äitin tai isin kaveriksi mutta sitten jatkaa yksikseen. Touhuaa mukana kotiaskareissa, vie roskia roskikseen, leluja paikoilleen, auttaa tyhjentämään astianpesukonetta...
Meidän 11kk syö ja juo ihan itse. Vähän hakee ja välillä menee ohi mutta itse syö. Pukea ei vielä osaa mutta kovasti on jo itse tekemässä kaiken.
Pukee ja riisuu itse (joskus taistelua, mitä laittaa päälle). Syö itse. On melkein päiväkuiva, vaippoja menee n. 1 - 2/vrk. Rakentelee palapelejä n. 40 palaisia jo. Värittää värityskirjoja. Leikkii itsekseen, mutta haluaa vanhemmista leikkikaverin usein. Katselee mielellään pikkukakkosta. Puhuu parhaimmillaan 4 sanaisia lauseita, mutta ääntämys vielä epäselvää. Siivoilee lelut paikoilleen. Nukahtaa tuutulaulun jälkeen ja nukkuu noin 13 - 14 h vuorokaudessa. Mutta kova oma tahto on ja joskus menee koko päivä erilaisten uhmaoireiden kanssa.
työ täysin itse, lähes kaikki tulee pottaan, ei käytännössä pue itse vaikka välillä vetää huosuja tms. jalkaan. puhuu 4 sanaisia lauseita, mutta vieraat eivät välttämättä ymmärrä puhetta, paljon siis omia sanoja ja/tai kirjaimet vaihtaneet paikkaansa.
Hänen isosiskonsa puki 2 v:nä itse, oli jo täysin kuiva (myös yöllä), puhui niin että myös ulkopuoliset ymmärsivät. Söi myös täysin itse.
Eli meidän poika on paljon vauvaisempi kuin isosiskonsa oli aikoinaan.
On päiväkuiva, huolehtii itse potalla käymisestä ja pyyhkimisestä (noh, paperia tupsuttelee jonnekin sinne päin...), yöllä käyttää vielä vaippaa mutta se on useimmiten kuiva eli kohta varmaan jätetään pois. Pukee itse helpohkoja vaatteita, siis housut ja paidat, mutta ei osaa laittaa vetskaria eikä nappeja. Syö itse ja juo itse normaalista lasista, käytetään vielä kauluria koska lähes joka kerta ruokaa tipsahtaa kerran tai pari. Haluaa auttaa kaikenlaisessa asiassa, pyykin laitossa, tiskikoneen tyjennyksessä jne. Juttelee lyhyitä lauseita, siis jotain noin viiden sanan lauseita korkeintaan.
Meidän 11kk syö ja juo ihan itse. Vähän hakee ja välillä menee ohi mutta itse syö. Pukea ei vielä osaa mutta kovasti on jo itse tekemässä kaiken.
Mikäs kommentti toi nyt oli, kun kyseltiin 2 vuotiaiden taidoista?
... joko kaikkien av-mammojen lapset on superneroja tai sitten täällä "hiukan" liioitellaan =) Mutta meidän muutaman viikon yli 2v. vanha poikamme riisuu jonkun verran itse (esim. avaa vetskarit, riisuu sukat, lapaset ja myssyn), mutta ei kaikkea. Pukeminen on vielä paljolti avustettavaa. Syö itse sangen nätisti, mutta kaipaa usein syöttämistä esim, iltapuurolla (väsynyt päivästä). Muistaa joskus pyytää potalle, mutta ei todellakaan ole kuiva. Pesee kasvot ja kädet ja sohii hampaita harjallaan, mutta en äitinä todellakaan luota tuloksen laatuun. Siivoaa omat lelunsa (kehotettuna) ja auttaa mielellään kotitöissä (astiapesukoneen tyhjennys, pyykin ripustaminen).
Puhuu 4-6 sanan suht' selkeitä lauseita ja vastaa kysymyksiin. Leikkii välillä itsekseen - välillä taas kaipaa vanhempia kaveriksi. Suht' normaali 2v arvelisin.
Pukee ja riisuu itse vaatteet, kenkiä myöten. Osaa avata/sulkea nepparit ja vetoketjut. Osaa itse ottaa housuvaipan pois ja pukea sen. Käy pyynnöstä potalla, aina ei tule tulosta. Syö itse, tuo pyynnöstä tavaroita ja siivoaa leluja pyynnöstä pois. Vie roskia pyynnöstä roskikseen ja pyykkejä pyykkikoriin. Tosi taitava ja näppärä käsistään ja tekee jopa mielettömän korkeita palikkatornej yms.. Sanoo sanoja, mutta selvästi puhe jäänyt jalkojen alle =)
Ei puhu sanaakaan, pukee jonkinverran itse. syö itse, käy pöntöllä itse, on siis päiväkuiva, mutta nukkuessa käyttää vaippaa. Nukkuu 21-09 ja päikkärit 1-3h. Leikkii itseksensä junilla, autoilla, tykkää kuunnella kirjoja. Leikkii paljon hiekkiksella. Tekee kuperkeikkaa, tanssii, hyppii tasajalkaa. Juoksee etuperin ja takaperin.
Syö itse, käy aika kivasti potalla muttei ole vielä kuiva. On muutenkin aika omatoiminen. Näissä asioissa on kyllä suuria eroja lapsien välillä, vaikka olisivatkin saman ikäisiä. Meillä esikoinen oli tosi huono pukemaan saman ikäisenä eikä muutenkaan ollut niin omatoiminen. Monesti kuopukset on omatoimisempia, kun ottavat mallia isommasta sisaruksesta.