Tekisitkö sinä lastensuojeluilmoituksen, jos kaverisi kertoisi tukistavansa lapsiaan?
Jos kertoisi, että hänen mielestään tukistaminen on välttämätöntä tai tarpeellista, jos lapsi ei muuten tottele.
Kommentit (64)
["Väkivalta on ruumiillista koskemattomuutta, oikeuksia tai etuja loukkaavaa tai vahingoittavaa voimakeinojen käyttöä." Wikipedia Kyllä se sinun tukistelusi on väkivaltaa, joka loukkaa ruumiillista koskemattomuutta, vaikka et sitä kykenisi itsellesi myöntämäänkään. ]
Kun kerran sinakin haluat vakisin tulkita tuon maaritelman noin etka tieda missa kasvatuksen ja vakivallan rajat kulkevat, niin muista sitten sellaisena hetkena kun sinun pitaa kantaa kiljuva ja potkiva lapsi jostain tilanteesta pois, etta loukkaat hanen ruumiillista koskemattomuuttaan. Paitsi tietysti, jos mennaan taysin kullannupun ehdoilla niin tallaista tilannetta ei tietenkaan koska paase tapahtumaan.
.. Siinä nähdään taas ihmisten mustavalkoisuus! Tietenkin osataan kasvattaa muutenkin kuin tukistamalla, mutta se on äärimmäinen keino pysäyttää. Se ei silti tarkoita, että vanhemmat ottavat seuraavaksi keinokseen pesismailan tai puukon.
Joku kirjoitti: "Olen kyllä kantanut huutavan uhmaikäisen kainalossa kotiin. Se ei ole väkivaltaa, koska en satuttanut häntä vaan kuljetin hänet vaan paikasta a paikkaan b."
Minun taas ei ole ikinä tarvinnut tehdä mitään tuollaista. Lapseni ei ollut koskaan "huutava uhmaikäinen" enkä käyttäisi mitään uhmaikää verukkeena sille, että kaappaisin lapsen syliini ja kantaisin väkisin - jos puhutaan samalla tasolla kuin jotkut puhuvat täällä tukistamisesta. Etkö tosiaan olisi selvinnyt puhumalla tilanteesta??!! Sitä paitsi tuota lasta sattui varmasti ihan yhtä paljon, ellei enemmän, kuin minun lastani jota nappasin hiuksista kiinni. Sitä paitsi minun lapseni oli hengenvaarassa (tielle menossa kielloista huolimatta), oliko sinun? Väitätkö tosiaan, että tekosi oli hyväksyttävämpi kuin minun??
"Noin 17% suomalaisista lapsista on nähnyt tai kuullut väkivaltaa omassa perheessään (Heiskanen, Piispa, 1998).
Alle 14-vuotiaista lapsista 72% on ollut vanhempiensa lievän väkivallan kohteena: lasta on esim. tukistettu tai läimäytetty. Vakavasti on pahoinpidelty 8% lapsista: lasta on esim. lyöty esineellä, potkittu tai kuristettu. Henkistä väkivaltaa on kokenut 69% lapsista: lasta on esim. haukuttu, alistettu tai vähätelty. (Sariola, 1990)."
http://www.ensijaturvakotienliitto.fi/haetko_tietoa2/perhevakivalta/lap…
Olen kyllä kantanut huutavan uhmaikäisen kainalossa kotiin. Se ei ole väkivaltaa, koska en satuttanut häntä vaan kuljetin hänet vaan paikasta a paikkaan b.
On kai vaan mahdotonta uskoa, että kaikkien ei tarvitse käyttää väkivaltaa lasten kasvatuksessa ja heistä voi silti tai juurikin siksi kasvaa kelvollisia kansalaisia. Kuria voi pitää ilman väkivaltaa, mutta jotkut ei osaa..