Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mielestäsi älykkyys geneettisesti periytyvä ominaisuus?

Vierailija
07.05.2010 |

vai onko älykkyys ympäristön (aktivoivan kasvatuksen, tms.) tuotosta?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perimä asettaa pohjan ja rajat, ympäristö tekee hienosäädön.

Vierailija
2/20 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on ihan tieteellisesti todistettu fakta. Ihmisellä on syntyään mahdollisuudet kehittyä älyllisesti tiettyyn pisteeseen, ja ympäristön virikkeellisyys vaikuttaa vahvasti siihen, kuinka hyvin potentiaali saavutetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan moneen kertaan tutkittu. Noin SUUNNILLEEN puolet älykkyydestä määräytyy perimän kautta ja puolet ympäristön tuotoksena. Tähän vaikuttaa kaikkein eniten varhaislapsuus.

Vierailija
4/20 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen missannut tällaiset tutkimukset. Mitenkähän varhaislapsuus sitten vaikuttaa? Riittääkö "normaali" lapsuus, vai mitenkähän älykkyyttä kasvatetaan?

Vierailija
5/20 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja koko pesue on hankkinut akateemisen koulutuksen siitä huolimatta että toinen vanhemmista on suoraan sanottuna tyhmä ja toinenkin aika keskinkertainen ja esim. koulussa suorastaan huono. Vanhemmat ovat molemmat duunareita. Jotenkin tämä geneettinen yhdistelmä vain toimi.

Vierailija
6/20 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko PERIYTYÄ muutenkin kuin geneettisesti???

;)

Ja juu, periytyy aika selvästi, mutta täytyy huomioida, että geenejä tulee molemmilta vanhemmilta ja niiden muodostamat uudet yhdistelmät saattavat saada aikaan jotakin ihan muuta kuin kummallakaan vanhemmalla on.

Vierailija
7/20 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja koko pesue on hankkinut akateemisen koulutuksen siitä huolimatta että toinen vanhemmista on suoraan sanottuna tyhmä ja toinenkin aika keskinkertainen ja esim. koulussa suorastaan huono. Vanhemmat ovat molemmat duunareita. Jotenkin tämä geneettinen yhdistelmä vain toimi.

Ei ainakaan tämän tekstin ja vanhempiensa haukkumisen.

Koulu ja koulutus = älykkyys -> väärin

Perimää suuri osa, ympäristökin vaikuttaa toki.

Vierailija
8/20 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

;)

Ja juu, periytyy aika selvästi, mutta täytyy huomioida, että geenejä tulee molemmilta vanhemmilta ja niiden muodostamat uudet yhdistelmät saattavat saada aikaan jotakin ihan muuta kuin kummallakaan vanhemmalla on.

Tosiaan näin.

Vierailija
9/20 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan taantunut älykkääksi. En syntynyt älykkääksi enkä ymmärrä älyn päälle juurikaan mitään. Osaan silti vaatia itselleni samoja asioita kuin älykkäät. Haluan rahaa

HALUAN RAHAA. ANTAKAA RAHAA! JOS ETTE ANNA NIIN OTAN RAHAA. HALUAN RAHAA. Haluan tehdä töitä samalla palkalla kuin älykkäät.

Se että olen tyhmä ei oikeuta alempaan palkkaan!

Vierailija
10/20 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ihminen olisi empaattinen tai kiltti. Moni huippuälykäs ihminen on ollut pirullinen läheinen.

Vierailija
11/20 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on yksi älykkyyden muoto. Mielestäni huippuälykäs ei voi olla, jos ei ole sitä joka osa-alueella. Ei minuun vetoa tämä yli-ihmis/kusipää/hullu tiedemies juttu.

että ihminen olisi empaattinen tai kiltti. Moni huippuälykäs ihminen on ollut pirullinen läheinen.

Vierailija
12/20 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kehitysvammainen tai vähemmän älykäs ansaitsee saman suuruisen palkan kuin älykkäät älyä vaativissa hommissa olevat. Sellainen 5000e kk olisi sopiva. Tai sitten niin että jokaisen palkkaa lasketaan samalle tasolle. Nykyinen meno on epäreilu niitä kohtaan jotka syntyvät vähemmän älykkäinä.

Vierailija
13/20 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä mitattuna?

älykkäämmäksi havaittu. Toinen vanhemmistani taas on sellainen, että hänellä on tapana esittää aivan nolottavan itsestään selviä asioita suurina oivalluksina :D. Esimerkiksi sillä lailla että telkussa keskustellaan jostain asiasta ja ihan kaikki ymmärtää mikä on keskustelun lähtökohta ilman että se väännetään rautalangasta. Hetken keskustelua kuunneltuaan vanhempani sanoo että hei tuossa hauenpyyntikeskustelussa on varmaan kyse siitä että hauki on kala! Siis että ku hauki ui järvessä se on niinku kala! Ookei, selvä =). Rakastan häntä kovasti, mutta penaalin terävin kynä hän ei ole.

Vierailija
14/20 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalinen älykkyys käsitteenäkin on aika hämärä, jos multa kysytään.

Älykkäät ihmiset pystyvät suhtautumaan asioihin asioina, eivätkä sotke intohimojaan ja ennakkoluulojaan faktoihin. Eli älykäs ihminen voi sanoa, että hänen äitinsä on tyhmempi kuin hän itse, ilman että hänen suhteensa äitiinsä olisi mitenkään huono. Myös tyhmää äitiä voi rakastaa. :)

Vierailija
15/20 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on monenlaista älykkyyttä. Matemaattista, kielellistä, sosiaalista, liikunnallista...

Itse olen joissain matemaattisissa asioissa ala-arvoisen huono, mutta hallitsen erittäin hyvin laajoja asia-yhteyksiä, minulla on nopea kielentaju ja hyvä muisti. Nämä on varmaan osin perittyjä ominaisuuksia, mutta koska olen saanut oppimiselle erittäin suotuisat olosuhteet, on opetettu, kannustettu ja kehuttu, olen oppinut kompensoimaan muulla tiedossa ongelmia matemaattisessa hahmottamisessa ja nykyään ne tulevat esiin ulkopuoliselle vain, jos hermostun (en yhtäkkiä pysty hahmottamaan suuruussuhteita jne, koska pelkään "huonouteni" paljastumista).

Vierailija
16/20 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kielentajusta, mutta vahdin sivusilmällä kiipeilevää taaperoa, niin on vaikea näpytellä. Älykäs äiti lopettaisi nyt vauvapalstailun ja keskittyisi vauvaansa ;)

Vierailija
17/20 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että maailmasta löytyy aina häntä älykkäämpi.

Minun on vaikeaa kertoa tämä teille, mutta olen koko av:n älykkäin henkilö. Elkää toki pahoittako mieltänne vaan ajatelkaa minut ikäänkuin vahvistuksena ja eräänlaisena varamiehenä.

Minuakin älykkäämpiä on. Ne eivät vain tiedettävästi asu samassa maassa.

T: 11cm mies

Vierailija
18/20 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

;)

Vanhemmat voivat tarjota sellaisen ympäristön, joka tukee lapsen kehittymistä älykkääksi.

Vierailija
19/20 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 miehen älykkyys. Kamalan ylimielistä. ikääkuin hän asettas ittesä ylemmäks muita.

Vierailija
20/20 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen itse suorastaan hämmästynyt siitä, miten hyvin älykkyys periytyy. Itse olen uinunut siinä oletuksessa, että kaikki ovat pohjimmiltaan aika samanlaisia älykkyydeltään ja ympäristö sitten tekee valtaosan eroista. Mieheni matemaattinen älykkyys on periytynyt hänen kummallekin pojalleen, vaikka poikien kasvuympäristö on ollut aika erilainen, eikä isä ole viettänyt iltojaan hioen poikien matemaattista ajattelua ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän