Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohta sanon itseni irti, vai mitä teen? (HELP) ov

Vierailija
07.05.2010 |

Olen ollut töissä n. 2kk ja työsopimus luvattiin tehdä heti kun aloitan. En ole vieläkään saanut sitä, vaikka perään olen kysellyt. Sanoin myös esimiehelle, että töiden lisäksi lapsille pitää jäädä myös aikaa. Tuloksena joudun tekemään 6pv/vko töitä! Lisäksi ne on pelkkää ilta- ja viikonloppuvuoroa... Nyt ei jää parisuhteelle tai lapsille yhtään aikaa... Saako näin edes tehdä?

Olen tosi ahdistunut ja inhoan työpaikalle menemistä. Minun pitää joustaa joka asiassa, mutta, jos itse jotain tarvitsisin, niin ei. Esim pitäisi tietää työmäärä tunteina/kk, että voisin hankkia lapselle sen mukaan hoitopaikan, mutta en saa mitään tietooni! Työpäiviä minulle merkkaillaan työvuorolistan ohi kysymättä!

Onko tämä edes laillista? Onko minulla jokin irtisanomisaika, kun työsopparia ei ole?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene pomon luo ja sano, että tehdään se sopimus nyt. Jos hänellä on joku syy olla tekemättä, sanot, että olet odottanut jo 2 kk, nyt on aika tehdä sopimus ja et poistu tästä, ennen kuin sopimus on olemassa.

Säännöllisesti ei kai kukaan voi tehdä töitä 6 päivää viikossa. Vaadi, että työsopimukseen kirjataan työaika. Ja jos kuulut liittoon, ota sinne yhteyttä.

Vierailija
2/22 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkkapäivän jälkeen menemättä :D No ei vaiskaan, vaadit esimiehen kanssa että asia keskustellaan selväksi, työajat, työsopimus, muut epäselvät. Se on ihan normaalia eikä sitä tarvi epäröidä pyytää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin voisin jättää menemättä. tuntuu että tässä on jotain kieroilua nyt taustalla. viimeksi kun sitä pyysin, vastaus oli etten tarvitse sitä hoitopaikkaa hakiessa! :O

ap

Vierailija
4/22 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on lainmukainen oikeus vaatia työsopimus kirjallisena. siihen merkitään sun viikottainen työaika jota ei voi lisätä ilman sun suostumusta. Riippuen siitä mitä työaikajaksoa teidän alalla tehdään, sun on saatava työaikalista joko 1,2 tai 3 viikkoa eteenpäin. Tätä listaa ei voida muuttaa ilman sun suostumusta.

Samaten kaikilla aloilla on voimassa ns. koeaika joka on yleensä 4kk, jossei työsopimuksessa muuta mainita. Tänä aikana voi joko työnantaja tai työntekijä irtisanoutua ilman irtisanomisaikaa.

Vierailija
5/22 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suullinenkaan sopimus enää pätevä, koska luvattua työsopimusta en saanutkaan silloin kuin piti?

ap

Vierailija
6/22 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nutta sen toteennäyttäminen on hyvin vaikeaa. Jos sulla ei ole kirjallista sopimusta ja ne potkasee sut pihalle tai jättää palkan maksamatta, sopimuksesta on vain sun sana pomon sanaa vastaan, joten aika heikoilla olet siinä tilanteessa.

vaadi heti kirjallinen sopimus!

Vierailija
7/22 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka se on luvattu, paikka on periaatteessa vakituinen? Vai oliko se niin, että jos sijaisuus jatkuu edellisen sopimuksen jälkeen ilman uutta, on oikeus vaatia vakinaistamista? En muista.

Mutta itse vaatisin ihan jo palkanmaksun takaamisen takia työsopimusta! Mitä, jos ei tuu palkkaa ja työnantaja ei suostu sitä maksamaan, kun ei ole sopimusta, et siis ole töissä siellä?

Vierailija
8/22 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi työpaikka ei kuulosta hyvältä. Sano sille esimiehelle, että vaadit kirjallisen työsopimuksen välittömästi. Mikäli sitä ei tule, soitat liittoon, sieltä otetaan yhteyttä.. Tämä yleensä tehoaa. Se on sitten kyllä eri asia, kannattaako tollaiseen paikkaan jäädäkään,yleensä tollaisissa ei toimi mikään muukaan. Palkat maksetaan kun jaksetaan, työntekijöitä yritetään kusettaa mitä erilaisimmilla tavoilla. Kaikista laillisista oikeuksistaan joutuu tappelemaan ja työilmapiiri on erittäin huono. Nim. kokemusta on.

Vierailija
9/22 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kuullut, ettei liittokaan voi tuolle työpaikalle mitään. Työntekijöitä kusetataan, sen olen saanut itsekin huomata. Koeajasta ei ole ollut mitään puhetta, eli en tiedä kuinka pitkä sekään on? Nyt täytyy kerätä rohkeutta ja aion sanoa, etten tee enää töitä ilman sopimusta. Kuinkakohan paljon saan kuraa niskaan...

ap :(

Vierailija
10/22 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin neuvoa liiton lakimieheltä ja hän sanoi, että työsuhde on itse asiassa toistaiseksi voimassa oleva (eli ns. vakkari). Tästä syystä kunnon työnantajat eivät edes päästä työntekijöitä töihin päiväksikään ilman työsopimusta. Muuten tosiaan vakkarityö eivätkä voi irtisanoa ilman pätevää syytä.

Vierailija
11/22 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvitsekaan. Joskus sitä kysellään sellaisilta joihin ei oikein luoteta, mutta eihän sekään laillista ole ku hoitopaikka on järjestettävä tässä perkuleen hyvinvointivaltiossa jokaiselle vässykälle joka ei omansa kanssa pärjää. Että kyllä sä sen sopimuksen ihan vaan omaksi turvaksesi tarvitsisit etkä suinkaan hoitoapaikkaa varten.

Vierailija
12/22 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne mua vakkarina siellä pidä, vaan heti potkivat pois kun yksi työntekijä tulee hoitovapaalta. Voihan olla että jo seuraavassa listassa ei ole tunteja, tai sitten on 7pv/vko? Ette usko kuinka paljon ottaa päähän! Tekisi mieli ottaa yhteyttä paikan omistajaan, mutta kaipa hänkin on samassa juonessa mukana...

ap

Vierailija
13/22 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei mulla ole yhtään tietoa, että kuinka paljon lapsi hoitoa tarvitsee! Pitäähän se nyt tietää, kun en ole lasta virikehoitoon pistämässä, vaan vain niiksi päiviksi kun olen töissä. En ala maksaa turhaan koko kuukaudesta hoitomaksua, jos tarvitsen vain 5pv/kk lapselle hoitopaikkaa..

ap

Vierailija
14/22 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin kun vielä on suunniteltavana lasten hoitokuviot. Itse en tekisi päivääkään töitä ilman kirjallista työsopimusta (no ehkä voisin joustaa, jos henkilökohtaisesti tuntisin työnantajan). Niin kauan tuollainen vedätys jatkuu työnantajasi taholta kuin riittää hyväuskoisia, jotka suostuvat tekemään töitä ilman sopimusta/ kirjallisia työehtoja.

Vierailija
15/22 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli töissä vain kun kutsutaan? Vai teetko koko ajan tietyillä tunneilla esim 30 ja enemmän?

Jos sinut on otettu sijaistamaan, ei mitään tunti sopparia tietääkseni varsinaisesti tehdä. Ainoastaan työsopimus ja esim meillä tehdään sopimus vain 2 viikoksi kerrallaan.

Vierailija
16/22 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tarkalleen ei voi elämän tilannettaan tietää muuttuvien asioiden vuoksi. Ja siksi hoitopaikkaa hakiessa kannattaa puntaroida kuinka helppoa on saada lapselle vaihdettua hoito esim puolikkaasta kokonaiseksi, jos tarve tulee nopeasti. Ja kysy tuota sieltä päivähoidosta. He tietävät tilanteensa suunnilleen.

Usein tarvitsee jonottaa hoitopaikkaa muutamasta kuukaudesta jopa 3 vuoteen. Suurimmassa osassa on todellakin täynnä ryhmäkoot. Eli malttia nyt.

Vierailija
17/22 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kun suullisesti sovitte että menet töihin tähän puljuun.. Niin mitä oikeastaa sovitte? Että hän kertoo aina kun on vuoroja? Vai että tulisitko meille vakituiseksi töihin??

Vierailija
18/22 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua pyydettiin kesätöihin tekemään 3 ihmisen lomasijaisuudet. Suostuin ja sovittiin, että työsopimus odottaa allekirjoitustani, heti sinä päivänä kuin alotan. työt on aina 3vkon työvuorolistassa, mitään työmääriä ei kerrottu. Nyt toivon ettei saada hoitopaikkaa pitkään aikaan, että voin sen varjolla jättäytyä työstä. Vakkariksi ei pyydetty.

ap

Vierailija
19/22 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
20/22 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpahan todiste, että olet ollut siellä töissä.

Sitten odotat seuraavan palkkapäivän ja huolehdit saatavasi pois. Ja ilmoitat, ettet tule enää...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän