Jälleen: anoppi sukuineen veti herneen nenään
Taas anoppijuttuja! Meillä oli tuossa viikonloppuna esikoisen ristiäiset, joihin kutsuttiin minun ja miehen vanhemmat, isovanhemmat, sisarukset ja minun kummitätini (joka on myös ainut tätini), joka on ollut minulle, sekä myöhemmin miehelleni, tosi läheinen. Anoppi sisaruksineen veti hirveät kilarit siitä, että hänen sisaruksiaan ei ole kutsuttu, vaikka minun äitini sisko oli. Anopin sisarukset eivät ole miehelle mitenkään läheisiä ikinä olleet. Huoh.
Teimmekö muka väärin, onko joku etiketti, että pitää kutsua "saman ihmiset" molempien suvuista...?
Kommentit (46)
Mutta sivistyneissä normaaleissa ympäristöissä kyllä on...
Siitä meillä taitaa olla erikäsitykset :D
Mutta sivistyneissä normaaleissa ympäristöissä kyllä on...
Toki on tapana, että molemmista suvuista pyritään kutsumaan samat läheisimmät ihmiset eli vanhemmat ja sisarukset (jollei sitten päätetä pitää juhlia hyvin pienimuotoisina eli kutsua vain kummit).
MUTTA sen ylitse menevät kutsut ovat sitten jo täysin valinnanvaraisia. Joten on aivan tapojenkin mukaan ok valita kutsutuiksi perheelle läheisiä sukulaisia ja/tai ystäviä.
Ja tietenkin kutsuista pitäisi olla yksimielisyys molempien kutsujien kesken ja niinhän ap:n tapauksessa olikin eli mies oli ap:n kanssa samaa mieltä.
Aika harvalla ihmisellä edes kodissa on tilaa kaikille sedille, tädeille ja kumminkaimoille...
Mun mielestä etiketin mukaan kutsutaan perheelle läheiset ihmiset tärkeysjärjestyksessä. Oikeastiko te kutsutte lastenne ristiäisiin ihmisiä, joita ette ole tavanneet?
p.s. erikäsitys ei ole yhdyssana...
p.s. erikäsitys ei ole yhdyssana...
Ei pahalla mutta enemmänkin alkaa huvittamaan :) En minä sille voi mitään, että sinulla on aivan erilainen elämä kuin minulla :) Katsos, osaan ajatella myös omilla aivoillani. Etiketit ei ole minua varten. :)
Kyse oli tosin häistä eikä ristiäisistä. Kutsuimme molempien sedät, tädit ja enot puolisoineen ja kotona asuvine lapsineen, sekä serkut perheineen. Lisäksi, koska äidilläni on kaksi serkkua, jotka ovat minulle kuin tätejä, kutsuimme myös heidät. Minun sukuni on jonkin verran suurempi, ja jaoimme kuluja häistä osallistujamääärän suhteessa (vanhempanne maksoivat osan häistä, maksoimme itse osan).
Rajauksemme meni siinä, että loput vieraat olivat omia ystäviämme, ja vanhempiemme ystäviä emme ottaneet listalle. Tämä kahdesta syystä: vieraita oli jo tälläkin tavalla yli sata, ja lisäksi, koska olemme jo yli 30-vuotiaita, emme koe mieheni kanssa vanhempiemme ystäviä itsellemme kovin läheisiksi.
Minusta ap voi aivan oikein, ja tärkeintä on, että tilanne oli molempien puolisoiden ts. kastettavan lapsen vanhempien mielestä ok.
Siksipä minä en intäkään.
Sivistynyttä on vastata kysymykseen, joten siksi vastaan nyt tämän.
Siksipä minä en intäkään.
Sivistynyttä on vastata kysymykseen, joten siksi vastaan nyt tämän.
Ihan miten vain Rouva haluaa :)
sinun kummi kutsuit mielestäni oikein
Toki ristiäisiin kutsutaan yleensä vain lähisuku, mutta muutama asia iski silmään:
* Et tunne miehesi vanhempien sisaruksia --> mikset halua tutustua heihin? Ristiäiset ovat pieni juhla missä olisi hyvä tutustua molemmin puolin toisten sukulaisiin vert. esim. häät joissa paljon enemmän vieraita ja muutenkin erityyppinen juhla "enemmän tapatuu" koko ajan jne.
* Miten ajattelet tilanteen että miehen tädin poika Mikko menee naimisiin, ja vain miehesi kutsutaan häihin sillä perusteella "etteivät tunne sinua"? Ei ole syy jättää joku kutsumatta siksi ettei tunne, koska MITEN sitä koskaan tutustuu jos ei voi kutsua mihinkään siksi ettei tunneta...
* Kai ymmärrät että miehesi voi olla omalla tavallaan noille sukulaisille läheinen, vaikka eivät olisi NIIN läheisiä kun sinä tädillesi tai eivät tapaa niin usein. Harvalle meille joku lähisukulainen on kuin toinen äiti (tai sitten oma äiti on ei ole kovin läheinen ollut..?) vaikka rakas olisikin. Itselläni esim. on sukulaisia joita näen vain muutaman vuoden välein välimatkan takia, mutta ovat tärkeitä ihmisiä minulle ja yhdessä on aina hauskaa :)
Sinulla on pakonomainen tapa vastailla vastavirtaan ja haastaa riitaa, oli ketjun aihe mikä tahansa.
Tunnistan sinut kirjoitustavasta ja tyylistä viitata kommenttiesi kohteeseen.
Mikä sinun elämässäsi mättää? Olen sinusta huolissani. Oletko koskaan pysähtynyt miettimään, miksi sinusta on "ihqua" saada väittää vastaan ja esittää ilkeyksiä, joiden takana et oikeasti edes seiso?
Eikö sinulla ole aikuisseuraa tai haasteita elämässä? Tympiikö arki, mätkiikö mies?
Ei eri mieltä olo ole huono asia, mutta kun jäkätyksesi ja inttämisesi on vaan niin TYLSÄÄ ja vie keskustelun aina hakoteille. Asiallisista asioista ei voi jatkaa kunnon keskustelua, kun yksi idiootti alkaa huutaa päälle jonninjoutavuuksia kuin pahinkin Tourette-potilas.
Toki ristiäisiin kutsutaan yleensä vain lähisuku, mutta muutama asia iski silmään:
* Et tunne miehesi vanhempien sisaruksia --> mikset halua tutustua heihin? Ristiäiset ovat pieni juhla missä olisi hyvä tutustua molemmin puolin toisten sukulaisiin vert. esim. häät joissa paljon enemmän vieraita ja muutenkin erityyppinen juhla "enemmän tapatuu" koko ajan jne.
* Miten ajattelet tilanteen että miehen tädin poika Mikko menee naimisiin, ja vain miehesi kutsutaan häihin sillä perusteella "etteivät tunne sinua"? Ei ole syy jättää joku kutsumatta siksi ettei tunne, koska MITEN sitä koskaan tutustuu jos ei voi kutsua mihinkään siksi ettei tunneta...
* Kai ymmärrät että miehesi voi olla omalla tavallaan noille sukulaisille läheinen, vaikka eivät olisi NIIN läheisiä kun sinä tädillesi tai eivät tapaa niin usein. Harvalle meille joku lähisukulainen on kuin toinen äiti (tai sitten oma äiti on ei ole kovin läheinen ollut..?) vaikka rakas olisikin. Itselläni esim. on sukulaisia joita näen vain muutaman vuoden välein välimatkan takia, mutta ovat tärkeitä ihmisiä minulle ja yhdessä on aina hauskaa :)
Miksi ihmeessä ap:n pitäisi edes tuntea anopin sisaruket tarkemmin? En minäkään ole kuin tavannut muutaman kerran oman anoppini siskon, en ymmärrä miksi sen kanssa pitäisi tuttavuutta sen enempää tehdä, kun ei miestäkään kiinnosta. Ei anopin siskot kuulu meidän lähipiiriin, eikä niitä ole häihinkään kutsuttu.
Eli mies ei ole läheinen tätiensä kanssa.
Muuten komppaan sitä, että juhlissahan sitä juuri tutustuu.
Probleema voi kuitenkin olla jo ihan tilan puute. Jos - kuten usein järjestetään - kemut ovat ap:n kotona, välttämättä ei voi kutsua kaikkia tätejä ja setiä, sen vuoksi ei ap:kaan kutsu omia tätejään tuota yhtä "varaäitiä" lukuunottamatta.
Ja hei: on hiukan eri asia se, kutsutaanko tätejä ja setiä vai kutsutaanko puolisoista vain toinen.
ja koska ap:n mies ei halunnut tätejään ristiäisiin, niin asia on sillä selvä. Meillä ristiäisiin on kutsuttu vain minun ja mieheni vanhemmat ja sisarukset perheineen sekä minun mummuni. Vanhempiemme sisaruksia emme ole kutsuneet, paitsi jos kummitätini eläisi (isäni sisko), niin varmaa olisin hänet kutsunut. Mieheni ei omia kummejaan ole halunnut kutsua.
ei ole edes kirjoittamatonta sääntöä, että pitäisi molempien puolelta kutsua samat henkilöt. Yksinkertaisimmillaan ristiäiset ovat lapsen vanhemmat,sisarukset, isovanhemmat ja kummit, ei muita.
Ristiäisvieraita ei tosiaankaan ajatella samalla tavalla kuin esim. häävieraita, jossa sukua rajataan tyylii serkkuihin saakka tms.
Ristiäiset ovat niin intiimi tapahtuma ja yleensä tapahtuu vielä omassa kodissa niin ei sinne halua ketään ylimääräistä. Lisäksi sukulaisuussuhteilla ei ole mitään merkitystä vaan sillä kuka on läheisin.
Meillä on ainakin ollut sukulaisuussuhteiltaan ihan eriparia henkilöt mun ja mieheni puolelta. Ainio yhteinen "sukulaisuus" taisi olla kummankin veli.
Kutsutte tietysti kenet itse haluatte. Jos sopi miehellesi, niin myös sen puolen suvun sietäisi tyytyä kohtaloonsa.
Meillä anopin mielestä
1. juhlat olivat väärässä paikassa
2. mun puolta oli liikaa
3. kastemekko oli väärästä suvusta
4. anoppia ja appea ei heidän mielestään esitelty tarpeeksi hienosti (ovat kai omasta mielestään kuninkaallisten veroisia)
5. mun perhe osallistui liikaa juhlien järjestämiseen
Meillä kolme lasta ja jokaisen kastejuhlasta on tullut massiivinen tulenarka tilanne... Muutenkin on aika huonot välit anoppilaan.
En voi kuin sympatiseerata ap:ta. Ja tottakai "minä ja minun perhe". Sitäpaitsi kasteiässä vauva on vielä enemmän äidin kuin isän "omaisuutta" ja juhlat järjestetään nimenomaan äidin jaksamisen mukaan ;-). Lisäksi jos nimestä on erimielisyyttä, niin lapsen äidin mielipide voittaa :-).