Neuvolan terkka yrittää että laittaisin vauvan omaan sänkyyn nukkumaan
Niin vaan kuulemma olisi hyvä tehdä. Miksi, sitä ei osannut sanoa. Mun mielestä on ihanaa kun 8 kk vauva tuhisee vieressä. Pari kertaa olen laittanut vauvan omaan sänkyyn, mutta molemmat nukkuu silloin huonommin. Saati että pitäisi nukkua eri huoneissa! No way. Tyttö nukkui mun vieressä 11-vuotiaaksi. Ihan normaali tyttö on.
Kommentit (15)
että monet tutkimukset nykyään puoltaa sitä, että monesti - ei tietenkään joka ikisessä tapauksessa - sekä äiti että vauva nukkuu paremmin, kun vauva nukkuu vieressä.
Millä terkka muuten perustelee tätä?
Jaa. Kyllä 8kk saisi nukkua omassa sängyssä[/i)
Miksi, voisitko selittää?[i) Mutta molempien unen laatu on saletisti parempaa, kun nukutaan omissa sängyissä. Ei se terkka nyt ihan metsässä ole.
Miten sinä ja tämä terkka tiedätte paremmin kuin Ap? Jos Ap sanoo, että nukkuvat hyvin noin, miten voi olla, että sinä - tuntematon ihminen - teidät paremmin?
Ei-ap
puututtu mitenkään siihen, miten nukkumisasiat pitäisi hoitaa. Itse koin aikoinani hirvittävää syyllisyyttä, kun nukutin vauvan ensin syliini ja sitten siirsin sänkyyn nukkumaan. Kun tuntui, että kaikkialla paheksuttiin sitä syliin nukuttamista.
Joskus nolona neuvolassa kerroin, että syliin tulee nukutettua. Melkein pyytelin anteeksi "väärää tapaa". Neuvolatäti kohautti vain olkiaan ja totesi, että se on vähän jokaisen oma valinta, miten haluaa lapsensa nukuttaa. Tämän synninpäästön jälkeen tajusin, että kylläpä sitä ihme asioista stressaa. Pääasia on että saa vauvan nukkumaan.
Ei se neuvolatäti tule kotiin katsomaan, miten nukutte. Jos itsestä tuntuu hyvältä nukkua noin, niin onko sillä väliä, mitä muut ajattelee.
miten hän ja lapsensa nukkuvat.. Itse en osannut nukkua vauvan vieressä kun lapsemme olivat pieniä, heräilin, pelkäsin että kierähdän päälle, ja aamulla heräsin niskat jäykkänä jostain sängyn reunalta. Meillä toimi parhaiten pinnasänky sängyn vieressä -malli.
Mutta jokainen tietää oman tilanteen parhaiten. Toki jos totuttaa vauvan nukahtamaan viereen, saa varautua samaa systeemiä jatkamaankin.
sun vauva sinä itse tiedät parhaiten mitä teet ja toimit sen mukaan. Sano sille tädille että hankkikoon oman vauvan ja nukuttakoon sitä vaikka naapurissa jos niin haluaa mutta sinä nukutat vieressä.
Meillä myös lapset nukkuneet vieressä ja täytyy sanoa että kyllä ne sieltä aikanaan omaan sänkyyn haluaa.
missä teidän vauva nukkuu. Jos et halua vauvan/lapsen nukkumapaikasta th:n kanssa keskustella, niin kuittaa nukkumisasiat vaikka toteamalla, että "hyvin nukutaan".
Oma lapseni nukkuu sivuvaunua olevassa pinniksessä ja mä tykkään! On ihana ennen silmien sulkemista katsella levollisesti tuhisevaa lasta. Meillä myös nukutaan erittäin hyvin, koska jos lapsi herää, hän näkee että mä olen siinä vieressä, ja rauhoittuu samoin tein takaisin nukkumaan. Nukkumaanmeno on aina ollut miellyttävä ja rauhallinen hetki - lapsi sanoo hyvät yöt isälleen ja kipittää sänkyyn, ja mä tulen viereen muutamaksi minuutiksi että hän on unessa. Mä en käsitä, miksi tätä systeemiä pitäisi muuttaa - miksi lähteä korjaamaan asioita, jotka ei ole rikki?
ja minä en muuten ole koskaan keskustellut nukkumisjärjestelyistä neuvolassa. Tämä lapsi on meidän perheen lapsi, ei neuvolan lapsi, ja kaikki asiat, jotka ei lasta vahingoita, on meidän perheen sisäisiä asioita. Terkkari ei ole myöskään koskaan kysynyt tästä, ja olisin vähän ihmeissäni ollutkin, jos terkkari ois yrittänyt tarjota mulle omaa mielipidettään kasvatuksellisena neuvona.
Näinhän sitä pitää palstan mukaan toimia.
Missä muuten perheen isä nukkui, kun 11-vuotiaasi kölli vieressä?
jos vielä 11-vuotiaskin nukkuu äidin vieressä.
Jokainen tyylillään, mutta kyllä minun mielestä kasvattajalla eli vanhemmalla pitää sen verran selkärankaa olla, että tietyt perusjutut jaksaa/osaa/viitsii opettaa lapsilleen, olkoonkin kyse sitten nukuttamisesta omaan sänkyyn, rajoista noin yleensä tai vaikkapa hyvistä tavoista.
Helpointahan se on mennä siitä mistä aita on matalin, mutta mielelläni koetan hyvät eväät lapsilleni antaa, joita elämässä aikuisina tulevat tarvitsemaan. Minkä taakseen jättää sen eestään löytää. Tai lapsi löytää myöhemmin.
se vauva ei sitten enää osaakaan nukahtaa omaan sänkyynsä. 8 kk on jo kuitenkin aika iso.
on vaikea saada nukahtamaan muilla tavoilla. Mutta jos se ei haittaa niin mikäs siinä.
ehkä itsekin kasvattanut monta lasta, että soisin hieman luottamusta hänelle. Ehkä hän oikeasti tietää paremmin! Ei se aina niin mene että "oma äiti tietää paremmin, mikä omalle lapselle sopii." Mun mielestä tuon ikäinen nukkuu jo omassa sängyssään. Totuttaminen viereen nukkumaan on äidin takertumista vauvaan henkisellä tasolla.
Ja sit ihmetellään miksi lapset ja nuoriso menee metsään tässä yhteiskunnassa!!!
Meillä on lapset aina nukutettu kylkeen PIENINÄ (lue alle kouluikäisinä),jokainen on sitten vuorotellen itse pyytänyt jossain vaiheessa "isojen" sänkyä,ihan itse,jolloin olen ajatellut heillä olevan se kasvuvaihe jossa kasvaa erilleen vanhemmasta "kunnolla".
Esikoinen pyysi tätä 2,5v,toinen poika pyysi 4v,tyttö on nyt 3v ja pyysi noin 2v ja kuopus 11kk tuhisee kyljessä :)
Onhan se ihanaa, kun vauva tuhisee vieressä. Mutta molempien unen laatu on saletisti parempaa, kun nukutaan omissa sängyissä. Ei se terkka nyt ihan metsässä ole.