Voiko lapsen keskittymiskykyä kehittää millään tavalla?
Kyse kolmasluokkalaisesta. Hän keskittyy hyvin sen oman aikansa ja sitten luovuttaa. Pystyyköhän keskittymiskykyä millään pidentämään...? Toivotonta?
Kommentit (11)
kaikkea pystyy harjoittelemaan. En minäkään pysty keskittymään pitkiä aikoja ja olen 38 v :)
olen töissä ja hypin jatkuvasti av:lla - kun keskittymiskyky ei riitä.
Sama juttu lapsella. Hän lähtee aina valeltemaan kesken läksyjen. Kun ei se keskittyminen karkaa.
MInusta tämä on inhottavaa, minulle itsellenikin. Siksi olisi kiva kuulla, jos sitä pinnaa voisi jotenkin pidentää...
ap
mites ruokavalio, sekin vaikuttaa jos lapsi vetää hirveästi sokereita ja hiilareita.
Tunnin saa pelata päivässä. Paljon tykkää olla ulkona. Sellainen liikkuvainen poika on. Syö hyvin ihan normaalia ruokaa.
ap
mites ruokavalio, sekin vaikuttaa jos lapsi vetää hirveästi sokereita ja hiilareita.
Kalöljyä taidetaan mainostaa tähän(kin)vaivaa. Kurkkaapa EyeQ-kalaöljykapseleiden sivustoja.
1 kpl omega 3:sta naamaan joka aamu. Koko perhe. Myös minä.
En osaa sanoa, miten se auttaa. Koska olemme tehneet näin jo pari vuotta. En muista ennen-tilannetta.
ap
kova vaan puhumaan ja touhuamaan. Eskariope antoi vinkiksi treenata keskittymiskykyä tulevaa koulutaivalta varten, että koottaisiin palapelejä, pelattaisiin lautapelejä, minä lukisin lapselle kirjaa. ja tosiaan konsolipelit minimiin, mutta meillä ei lapsi niitä kyllä pelaakaan kuin ehkä tunnin kahdessa viikossa!
ensimmäinen sääntö on, että tarpeeksi unta, ruokaa, lepoa ja liikuntaa.
Liikunta on iso juttu. Eikä pelkästään kertaliikuntana jossain vaiheessa päivää vaan koko ajan. Joka kerran kun ihmisen nivel liikkuu, se tuottaa dopamiinia ja noradrenaliinia, eli niitä aineita, jotka pitävät keskittymiskykyä yllä. TÄmä tarkoittaa sitä, että lapsen voi olla myös TARPEEN vaellella läksyjenteon välissä. Sitä sanotaan taukoliikunnaksi. Koska vaeltelu on usein vaikea lopettaa, kannattaa tehdä liikuntatauoista tietoisia. Lisäksi niihin kannattaa ujuttaa keskiviivan ylittäviä ristikkäisliikkeitä ja tasapainoharjoituksia. Ne tuottavat eniten noita aineita.
Omaa vireysastetta kannattaa opetella myös tarkkailemaan: että huomaa, milloin tarvitsee liikuntatauon, milloin taas omenan ja milloin olisi parasta mennä torkuille. Kaikki nuo asiat vaikuttavat keskittymiskykyyn.
Mitä tulee peleihin, niin itseasiassa pelien, etenkin tietokone- ja konsolipelien on todettu parantavan keskittymiskykyä. Niitä käytetään myös terapiassa tähän tarkoitukseen. (ei tietty ihan mitä tahansa pelejä, mutta itse asiassa melkein kaikissa peleissä on juuri ne ominaisuudet, jotka palvelisi keskittymiskyvyn kehittymistä, ainoa vaan että kovin aggressiiviset pelit aktivoi myös aggressiivisuutta käsittelevia kohtia aivoissa, joten ne ei kaikille sovi)
Näin meille on opetettu TAYsin lastenneuropsykologisilla kursseilla adhd ja add-lasten keskittymisen auttamisesta ennen lääkkeisiin ryhtymistä. En usko, että lääkkeet teillä ovat tarpeen tai edes avuksi, jos lapsi kuitenkin jo nytkin keskittyy ensin aikansa. Kyse on ehkä enemmänkin siitä, että sinä ymmärrät antaa lapselle noita taukoja (ja ohjata niitä) sen sijasta että vaatisit liikaa keskittymistä yhteen menoon.
Se pitäisi aina olla sama aika. Pieni tauko välissä jos keskittyminen herpaantuu.
Toisille parempi et aikuinen vieressä, toisille se taas ei sovi.
Kaikki äänet pois asunnosta, ei telkkaria ym.
Pöytä putsataan tavarasta pois.
Meille sopii et suoraan koulusta läksyikke, on silloin vielä "kouluvaihde" päällä.
Illalla ei enää onnistu
Mutta toisaalta kannattaakin pitää taukoja jos on vaikeaa keskittyminen. Jaksaa sitten paremmin, anna vaikka omena välillä ja sitten taas jatkatte.
Jos tavoitteet liian korkealla, saattaa ne tuntua lapsesta liian vaikeilta ja luovuttaa nopeasti.
Meillä auttoi lopulta adhd-diagnoosi ja lääkitys, mutta tämä ei tietenkään aina ole tarpeen.