KARVAINEN nainen
Oon 15 vuotias ja mulla on normaalia enemmän karvoja. Karvat on todella häiritseviä, koska ne ovat pitkiä ja tummia ja niitä on ympäri kehoa. Oon käynyt lääkärillä juttelemassa asiasta, verikokeissa arvot oli normaalit, ei siis liikaa testosteronia, sit sain kuitenkin lähetteen gynelle, mutta oon ajatellut perua sen ajan, koska en halua mennä sinne enkä jatkaa näitä tutkimuksia. Haluaisin kuitenkin tietää, että mitkä e-pillerit auttaisivat karvoihin tai muita keinoja, ei viitsi sheivata ja vahata, koska niitä on niin pajon ja jokapuolella, näkyis kuitenkin josain joku raja ja laser vois olla aika kallis kun oon vasta tän ikänen, eikä vanhemmille kauheesti viitsi puhua, vaikka äiti juuri saikin tietää asiasta.
Mua häiritsee ne vielä enemmän siksi, koska mua on välillä ehdotettu mallintöihin ja mielenkiintoa löytyy kyllä, mutta en tälläistä ongemaa pystyisi peitteemään ollenkaan. En vaadi mitään posliini ihoa, mutta edes normaali karvoitus, oisin kiitollinen.
Onko muilla samaa ONGELMAA ja miten ootte hoitanu ?
Kommentit (17)
saako niitä ilman reseptiä tai lääkärin määräystä, kun aika monesti oon nähny että alle 15 v tarvii e-pillereihin reseptin ja jos mä nyt oon tän 15v nii voin vaa mennä hakemaan apteekista sitten ? ja viittinkö vaan ihan ite mennä hakemaan niitä, ettei ne apteekkityypit siellä sitte sano jotain, vai osaako ne sitten auttaa jos menee sinne johonki vuoronumero jonoon nii voiko siinä saada jonku pikaselostuksen tms niistä pillereistä, vaikka nyt tiedänkin suunnilleen et mitä on ja näin.. aknea tai muitakaan epäpuhtauksia ei kauheesti ole, iho tosi puhdas, ainoastaan karvotukseen käyttäisin pillereitä..
mä olen kans kunnon karva-apina. Geenitkään eivät ole olleet suotuisat, mutta karvasuus lisääntyi entisestään raskauden ja imetyksen jälkeen ihan huomattavasti. Juuri kävin gynellä katsastamassa horminiarvot, normaalin ylärajoilla keikkuivat, mutta normaalit silti. Kysyin lääkäriltä, onko tää normaalia karvaisuutta. Lääkärin silmät pullistuivat päästä kun sanoi, että no ei ole ei.
Sain minäkin reseptin e-pillereitä hirsutismin hoitoon. Niin kamala kun toi diagnoosi olikin, niin tavallaan sen saaminen helpotti. En siis häpeä ilman syytä.
Lääkäri sanoi e-pillereiden vaikuttavan liikakarvoitukseen noin puolen vuoden syömisen jälkeen. Tosin hän totesi sen tehoavan ns. hormonikarvaan. Eli minunkin on hankkiuduttava eroon säärikarvoistani jollain muulla konstilla.
Sen sijaan navanympäryskarvat, reisille levinneet häpykarvat, nännien ympärillä olevat haivenet ja alkaneet viikset häipyvät (toivottavasti).
Tässä säästelen rahaa, että joskus olisi varaa johonkin laseriin. En oo sitten teinivuosien jälkeen kehdannut pitää shortseja tai olla rennosti uimarannalla. Iho on aina karvainen tai musta tai punapilkullinen. Niistä kolmesta on hyvä valita.
Tsemppiä.
Ps. luin jostain, että lääkäri voi kirjoittaa lähetteen laserhoitoihin, jolloin niistä saa kela-korvausta
ihoni on siis aina joko karvainen, musta- tai punapilkullinen. ei sentään musta.
Ehkäisyneuvolasta saat ensimmäisen pillerirasian tai kuurin, miten sen nyt sanoo - ihan ilmaiseksi ja käsittääkseni se vaatii reseptin, aina. Äläkä missään nimessä hanki mitään "no mä tiiän siitä jotain", koska ne neuvoo sua siellä neuvolassa ihan varmasti kaikessa ja siinäkin mitä tapahtuu jos unohdat ottaa pillerin jne. Mikä siinä pelottaa? Se sisätutkimus? Ne on aina henk. koht. ja voihan olla ettei sulle sovikkaan kys. pillerit. Kysyisit äidiltä tai kaverin äidiltä? Kumpa voisin auttaa.
E-pillereitä kuule kun haet käyt lääkärillä joka kirjoittaa reseptin, varmistaa että ne sopivat sinulle, kyselee suvun sairaushistoriaa ja sinulta mahdollisia esteitä. Verenpaineet yms.
Ettet sekoittaisi jälkiehkäisyyn? Sen saa 15v apteekista ilman reseptiä.
muttakun se saa mut tuntemaan oikeesti niin idiootiksi kun pitäis käydä kaikissa testeissä ja näytteissä, tunnen oikeesti itteni ihan vammaseks ja erilaiseks, enkä haluu siks mennä sinne. kuitenki oon päättäny perua sen ajan ja jatkan sitten joskus jos kiinostaa, pitää kai keksiä jotain muuta siks aikaan.
minä kuulun myös näihin epäisänmaallisiin mitä tulee karvankasvuun. Ja sillä erotuksella, että minulla todettiin verikokeissa melkoisen poikkeava testosteroniarvo, minkä takia kävin endokrinologillakin eli hormoonitoimintaan erikoistuneella lääkärillä. Vaikka poikkeavuus oli ihan silminnähtävä, ei lääketieteen normeissa mitään hoitoa vaativaa. Käskettiin vaan nauttia paksusta tummasta tukasta ja unohtaa koko karva-asia. Äidiltäni en saanut mitään tukea, hän vaan naureskeli murrosikäisen itsetarkkailulle ja asialle, jota kukaan muu ei edes huomaa (no eipä...). Yksi mieslääkärikin oli ihan samaa mieltä.
Mä olen poistanut karvoja 2/3 elämästäni höylällä, vahalla, epilaattorilla, voiteella, nyppimällä ja värjäämällä ja vain laser on kokeilematta. Jos lääkäri arvioi, että asiasta on sinulle henkistä kärsimystä tms, voit saada laserhoitoon kelakorvauksen.
En osaa ap sua paremmin lohduttaa, muuta kun että minä ainakin otan asiasi vakavasti ja tiedän, että tämä erilaisuus voi olla todella vaikeaa kantaa. Ihmiset tuijottelevat ja kommentoivat, ja tyhmintä ehkä, kyselivät että miten noin nuorella voi olla tuommoiset säärikarvat (ihan kun en tätä itsekin miettisi...). Jossain vaiheessa vaan elämään tuli muita huolia ja tämä harmi sitten jäi taaemmaksi.
mitään ehkäisypilleriä ei saa ilman lääkärin kirjoittamaa reseptiä. Ehkäisyneuvolasta saa usein 3 kk kokeilupaketin ilmaiseksi, mutta silloinkin asiasta päättää lääkäri.
onko mitään tietoa kenelläkään minkälainen se kelan korvaus olisi koko hinnasta ? jos nyt vaikka 1 laserkerta olisi 100e ja siellä pitäisi käydä 6 kertaa = 600e, niin miten paljon kela tosta sitten korvaisi ? :)
Täällä yksi karvainen nainen..
Multa ei oo koskaan tuota hormonitestiä otettu, vaikka olen jo 30v. Mulla onkin pian lääkäri, taidan sanoa että laittaa niihin kokeisiin.
Mulla kasvaa kasvoillakin nimittäin karvaa, se on se pahin ongelma mulle.
Mies on kans tosi karvainen, meidän lapsista taitaa tulla raukoista siis vielä karvaisempia. Joskus oikein ärsyttää tämä aika, kun kaikkien pitäisi olla karvattomia. Missään ei saisi olla muuta kuin päässä ja kulmakarvoissa.
Tsemppiä meille karvanaisille!!
Tämä on todella arkka ja vaikea asia nuorille naiselle! Viime aikoina minulla se pahentui, karvoja rupesi kasvaa enemmän tummia ja paksua alaleukan, ylähuulen. käsivarreissa - pitkiä ja tummia, vaikkei koskaan ollutkaan tälle. Äidillä ja mummilla on vaan pieni karvoitus ylähuulella, ja mä oon kuin mies. Huomaan kyllä enemmän että karvaat kasvavat entistä nopeammin ja ovat tummia. Menen kyllä ma:na lääkärille ja sitten laserhoitoon, koska ei mikään muu tähän enää auttaa!!Mutta toisaalta on vaikea ja noloa puhua tälläsestä asiasta, minkä yritän piilota kovasti .. :/ ... miksi just minä, ja miksi just tällee?? .. Mutta toivotaan parasta!!Everythink gotta be ok!(=
Mulla kiihtyi karvankasvu huomattavasti kun asuin asunnossa, josta löydettiin ties mitä sisäilmamyrkkyjä. Sain asunnossa muitakin vakavia hormonaalisia oireita, kuten maidon vuotoa rinnoista (olen synnyttämätön nainen). Vaikka olen ajat sitten muuttanut pois, karvankasvu jäi päälle. Lääkärit ei oikein asiasta tiedä, mutta mitä olen itse ottanut selvää, niin esim. muovimatoissa on hormonaalisesti vaikuttavaa ftalaattia, ja minun asunnossani muovimatto juuri hajosi ilmaan erilaisiksi yhdisteiksi kun alla oli kostea betoni.
Karvaisuus on inhottava vaiva ja nielee hirveästi energiaa sitä miettiä. Itsensä tuntee inhottavaksi, vaikka toki karvat ovat vain yksi puoli ihmistä. Kävin ensimmäistä kertaa sokeroinnissa viikko sitten, eihän siihen varaa ole koko keholle mutta kokeilin jalkoihin, ja nyt olen viikon nauttinut lähes sileistä sääristä, mikä on täysin uutta mulle punaisten ärtyneiden jalkojen jälkeen. Tsemppiä kaikille tämän kanssa painiville.
Testosteroni on kuitenkin minulla ALLE viitearvojen, eli siitä ei ainakaan johdu. :-/
t. nainen 35v.
ystäväni sai apua homeopaatilta ja toisen ystäväni karvat vähenee kun ei syö nopeita hiilareita pidemmän aikaa!!!???
Se on luultavasti joku insuliinihomma ainakin amerikkalaisten lääkärien mukaan.
En tiedä asiaa mutta ilmeisesti vaikuttaa jotenkin joihinkin hormoneihin. Ymmärtäisin et testohormonit ei aina ole se syy.
Apua! Täällä yksi karvainen apina lisää minulla samanlaisia oireita alkanut kasvaa selkään alavatsaan yms. Epämiellyttäviin paikkoihin karvaa (joka siis tummaa ja melko paksua) vaikuttaako esim se että olen tumma tukkainen ja minulla on tosi tummat silmät? Miten te muut olette oppineet elämään asian kanssa. Olen 15 vuotias tyttö ja itsetuntoni alkaa olla jo aika vähissä tunnen itseni usein vain ällöttäväksi tai rumaksi koska olen niiin karvainen. En haluaisi mihkään tutkimuksiin koska äitini ri tiedä asiasta. Miten "liiallisen" karvaisuuden kanssa oppii elämään.... poikaystäväni tulee ensimmäistä kertaa meille ja minua hävettää toosi paljon. Pitäisikö mknun kertoa poikaystävälleni asiasta?
Minulla ri kuitenkaan muita oireita kun se että joka puolella kasvaa karvaa (ihoni on puhdas, kuukautiset on säännölliset yms.)
halusin toivotella. Tuo on tosi kurja ongelma ja vie varsinkin nuorena kyllä itsetunnon aika alas. Ainakin itselleni kävi niin. Minulla alkoi karvoitus lisääntyä yhtäkkiä 17-vuotiaana, siihen asti oli ihan tavallinen. Minultakin otettiin verikokeet, hormoniarvot normaalit. Sitten lopetin tutkimukset, kun tuntui niin nololta ja epämiellyttävältä. En tiedä, mitä olisivat sitten tutkineet, ehkä olisi pitänyt jatkaa...Mitään ratkaisua asiaan ei siis tullut. Jotenkin olen oppinut asian kanssa elämään, kokeillut karvanpoistokeinon jos toisenkin (siis kotikonsteja, mitään lasereita en, ehkä pitäisi). Nuorempana olin asiasta hyvinkin ahdistunut. Nykyään olen kolmekymppinen perheenäiti, joka epiloi ja sheivailee ahkerasti.
Toivottavasti sinulle löytyy jotain apua.