Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ongelmana yökastelu, poika 5v

05.05.2010 |

5-vuotias poikani kastelee edelleen sänkynsä öisin. Aika-ajoin olen kokeillut "vieroitusta" vaipoista, muutaman yön olen jaksanut lakanarumbaa, mutta sitten olen aina ajatellut, että ehkä hän ei ole vielä valmis. Nyt kuitenkin jo neuvolassakin asiasta sanoivat, ja tiedänhän minä, että on jo aika oppia kuivaksi myös öisin. Päiväkuiva hän on ollut jo aikoja. Poika ei öisin herää siihen, että pissa tulee, vasta jo jonkin ajan päästä herää kun sänky on märkä. Sänky saattaa kastua kaksikin kertaa yössä. Toisinaan olen yrittänyt herättää poikaa pissalle, mutta hän nukkuu niin sikeästi etten saa häntä hereille, enkä ihan väkisinkään halua herättää kesken unen.

Poika on nyt ollut ilman vaippaa öisin yhtäjaksoisesti vajaat pari viikkoa. Tässä ajassa on ollut kaksi kuivaa yötä. Lääkärimme laittoi meidät hälytyspatjajonoon, sieltä ei ole vielä tullut edes kutsua keskusteluun.

Haluaisinkin lähinnä lukea muiden vastaavassa tilanteessa olleiden fiiliksistä ja kokemuksista. Jos joku on keksinyt juuri heidän lastaan auttaneen "jipon" niin lukisin siitäkin mielelläni, vaikka voikin olla ettei auta meille. Ja kauanko muilla on kaiken kaikkiaan mennyt aikaa tähän sirkukseen?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilut 5 viikkoa on mennyt ja yhteensä 3 kuivaa yötä. Huoh, jos tämä ei tästä mihinkään muutu, niin minä lopetan syksyllä, kun palaan opiskelemaan...

Vierailija
2/8 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jolla yökastelua, siis joka öistä eikä koskaan ole kuiva.

Pidämme vaippaa, lapsi näin haluaa. Toki voisi nukkua pikkuhousuillakin ja lakanasuojilla mutta ei niistä yöunista tulisi mitään, olisi levotonta, heräilyä kun sänky märkä jne.

On kokeiltu se lääkehoito, lapsen tahdosta tämäkin koska siihen hälytinpatjaan joutuu niin kauan jonottamaan. Lääke oli aluksi oikein hyvä mutta sitten tehoton.

Yöllä herättely on kuulemma täysin turhaa. Sitäkin meillä on kokeiltu. Parempi on kuulemma antaa lapsen nukkua yönsä mahdollisimman rauhassa. Päivällä voisi pidätellä pissalle menoa, se saattaisi auttaa. Meillä kun tyttö juoksee vessaan heti kun vähänkin pissattaa. Näin vois yöaikaan oppia pidättämään paremmin.

Nyt jonotellaan meillä siis siihen hälytinpatjaan ja jono on noin 12kk..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 5v tytöllä samanlainen tilanne, "kaikkea" oli yritetty, mutta kotikonstein ei kuivaksi opettelu vaan onnistunut. Sitten saatiin se hälytin neuvolasta ja kuukaus käytettiin varmuuden vuoksi ja sit päästä jätettiin se pois, siitä asti on ollut kuivana. OParin ekan hälytinviikon ajan muutama vahinko kävi, mutta siis tosi helposti toimi!

Mutta sitä ihmettelin että joudutte odottaa hälytintä noin kauan???? toihan on ihan kohtuutonta. Me saatiin kolmessa viikossa hälytin, kun oltiin jonoon laitettu! Onko tuo 12kk jono joku pk-seudun tilanne? Kamalaa.

Vierailija
4/8 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin kallistumassa vaippojen puolelle. Voisi ehkä kuitenkin kokeilla sellaisia kuivaksi opettelu vaippoja, jotka jäisivät märän tuntuisiksi. Ettei lapsi tulisi "huijatuksi", että nukkui kuivana.. En tiedä.

Poikamme on kyllä hyvä pidättelemään päiväsaikaan. Eli voi olla pitkiäkin aikoja käymättä pissalla. Tosin olen ajatellut, että onko siitä haittaakin tässä asiassa: jos lapsi käy päivällä liian harvoin pissalla ja näin ollen vuoroväli on aina aika vakio, vuorokauden ajasta riippumatta. Jos siis keho oppisi, että päivällä käydään useammin ja yöllä harvemmin.

Tuosta jonosta en tiedä, lääkärimme ei maininnut mitään ajasta, sanoi vain, että voi mennä pitkään. Asumme kyllä pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
5/8 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä reilu 4v. joka kastelee sänkynsä ja välillä on omat hermot kireällä kun ei saa nukkua yhtään yötä rauhassa, kun lakanoita vaihtaa yöt läpensä. Meille neuvolasta sanottiin että odotellaan kunnes täyttää 5v. ja sitten katsellaan.Yritin jo kyllä sanoa että en itse kestä tätä,mutta ei auttanut. Meillä on lapsille sairaukuluvakuutukset ja ollaan käyty aina yksityisellä jos jotain lääkärin tarvetta on. Viime käynnillä sitten kysyin heidän mielipidettä asiaan ja sanoivat että yleensä kunnallisella puolella odotetaan siihen viiden vuoden rajapyykkiin asti, mutta jos vanhemmilla "menee mielenterveys" asian suhteen asia hoituu myös helposti sitä kautta. Ainakin tämä tieto ohdutti minua että jossain sentään asiaan voidaan puuttuua eikä odoteta maagista 5v. ikää. En tiedä korvaako sairaukuluvakuutus tämän pissaongelman hoitamisen yksityisellä. Onko jollain tietoa?

Vierailija
6/8 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeps, jos hermot menee kuivaksi opettelun kanssa, kyllä yksityiselle rahaa voit kantaa. Totta kai he auttavat, jos sinä haluat siitä maksaa...

Itse kyllä odottelisin. Tosi moni lapsi oppii 4-5 ikävuoden välillä, kenties lähempänä 5 v ikää kuivaksi. Siitä varmaan tuo neuvolan 5 v sääntö. Tiedäthän, että yökuivana pysyminen vaatii tietyn hormoonin tuotantoa lapsella, ja useimmille hormoonia tulee tarpeeksi 5 v ikään mennessä.

Meillä 4,5 (tasan) v tyttö kastelee enää hyvin satunnaisesti, on jo ilman vaippaa. Isoveljensä luopui vaipoista kokonaan 2 v 10 kk iässä. Niin ovat lapset erilaisia. Pikkuisin on reilu 2,5 v enkä todellakaan usko hänen olevan yökuiva alle 3 v.

Vierailija
7/8 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika oli 5v. 4kk kun hankimme yökasteluhälyttimen. Siihen mennessä kuivia öitä ei ollut ollut ainuttakaan. Hälyttimen kanssa meni 8 yötä ja poika oli kuiva! Käytimme hälytintä varmuuden vuoksi vielä pari viikkoa, mutta ei olisi tarvinnut.

Meillä myös olisi neuvolan hälyttimeen ollut vuoden jono (pääkaupunkiseudulla) ja se olisi ollut lakanamallia, joten päädyimme ostamaan vaipan sisälle laitettavan hälyttimen joka huutaa heti ensimmäisestä pissatipasta. Selvisimme näin ilman pyykkiä, joten olimme tosi tyytyväisiä.

Vierailija
8/8 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä yhtään mitä sairausvakuutus korvaa, mutta en usko että lääketieteen keinoin yökasteluun kovinkaan pystyy vaikuttamaan. Me käytimme Minirin lääkkeitä ennen kasteluhälytintä, emmekä huomanneet mitään eroa. Poika ei herännyt kertaakaan vessaan tms.

En tiedä mitä muuta lääkäri voisi tehdä, kuin määrätä lääkkeitä..