G: Mitä kaikkea kiellät lapsiltasi periatteen takia?
Esim. aamunavaukset, koulun juhlat jos niissä lauletaan virsiä tai muita uskonnollisia lauluja, karkit, hampurilaisravintolat, rusinat tms. ehkä muiden mielestä tavallisia juttuja, mutta joita et lapsellesi salli.
Kommentit (29)
kuin huono, satuttava ja loukkaava käytös muita kohtaan. Saavat olla onnellsia lapsia, touhuta, tehdä, syödä ja juoda (tällä tarkoitan mm.limppareita ja pillimehuja jotka moni vanhempi kieltää ,en alkoholia onhan kyseessä alle 6v lapset, mutta kun sen aika sitten joskus koittaa niin kotona saavat meidän vanhempien silmien alla ottaa ne ekat huikkansa äidin hakemilla juomilla *kivittäkää mut nyt*) mennä, tulla ja iloita. En vain ymmärrä miksi pingottaa "turhasta" ja kieltää kaikki. Kerranhan sitä lapsia ollaan, joten antaa heidän kokea!
Meillä taas poika (3v) riisuu aina kotona vähintään kaikki housut ja yleensä paidatkin, tykkää olla alasti. Mua ei häiritse yhtään. Yöpuvussa olemisesta päivällä en minäkään tykkää.
"Ja hillumisen alasti kotona. Ei siitäkään vaaraa ole, mutta mielestäni aamulla on pukeuduttava, eikä saa hillua puolipukeissa tai yöpuvussa, vaikka ei mentäisi minnekään. "
Sen sijaan perustelen kieltoni esim. vetoamalla maan lakiin.
monet asiat on sellaisia ettei niitä ole varsinaisesti kielletty, mutta toisaalta ei niitä omatoimisesti hommatakaan, esim. emme yleensä osta kotiin karkkia, limsaa, keksejä, sipsejä, maustettuja jogurtteja emmekä ole vielä koskaan käyneet hampurilaisella. Mutta emme kiellä esim. juhlissa näitä, tai jos joku haluaa vaikka viedä lapsen purilaiselle niin siitä vaan.
Sama koskee uskonnollisia juttuja: jos lapsi tulevaisuudessa haluaa mennä kirkkoon koulussa (emme itse kuulu kirkkoon) niin siitä vaan, eikä suvivirret yms. hetkauta. Itse emme käy kirkossa kuin häissä ja hautajaisissa, emmekä osallistu seurakunnan kerhoihin. Ainakin aluksi lapsi menee ET-tunneille, jos haluaa vaihtaa isompana niin se on ok.
Elokuvissa ja peleissä noudatetaan ikärajoja.
Mitähän muuta... Ruokaa ei syödä kuin pöydän ääressä.
Emme ole ostaneet yhtään barbeja, bratzejä tms., mutta eipä tyttö ole niitä pyytänytkään. Krääsälelut päätyvät pihaleikkeihin jos niitä joku tuo.
mulla ei tule yhtään asiaa, jonka kieltäisin vain periaatteen vuoksi.
Kyllä kielloille on yleensä joku syy. Esimerkiksi oma tai muiden turvallisuus, tuhlaus, tarpeettomuus, hyvät käytöstavat, tavaroiden hajoaminen tms.
Bratzeistä en minäkään perusta, mutta jos niistä nyt tulisi kohtalonkysymys, niin en minä niitä periaatteen vuoksi kieltäisi.
esim. munakkaan päälle EI laiteta ketsuppia, koska mua kuvottaa se niin paljon. Samoin puuroon EI laiteta yhtä aikaa maitoa, voita ja sokeria. Maitoa ja jompaakumpaa voi laittaa yhtä aikaa,(sekin nihkeästi käy mulle) mutta voita ja sokeria ei. Mies teki tätä ja siinä asia jonka oon kieltäny tekemästä ku mä oon paikalla. Lapsi on pyytänyt myös, sanon että tollaisia sopotuksia ei meillä tehdä.
voi, sokeri ja maito eikä sinulta edes kysytä.
Valmiit pyssyt, ruokapöydässä lelut ja ruoalla leikkimisen, tietyt televisio-ohjelmat, parkkiksella juoksentelemisen, vähänkin väkivaltaisen tai ilkeän käytöksen, ruoka suussa puhumisen, veden turhan haaskaamisen (leikkimisen) käsien pesulla... kai niitä on muitakin.
ärsyttävää. Ruokaa meillä onneksi riittää mutta ei leikkeihin.