Saako ruumiinavauksesta kieltäytyä?
Onko siis esim. minulla mitään mahdollisuutta estää ettei ruumistani avata missään tilanteessa, kun kuolen? Mielestäni avaaminen vie ruumiilta arvokkuuden (mikä minulla nyt sellaista onkaan)enkä haluaisi että ruumiinavausta minulle tehdään.
Minun kuolinsyytä ei tarvitse selvittää, oli tilanne mikä tahansa. alkoholit ym. saa tarvittaessa verinäytteestäkin.
Kommentit (7)
Vain oikeustieteellinen avaus on pakollinen. Eli jos kuolee sairaalassa tai ennalta tiedettyy sairauteen, ei avausta tarvita.
Olen kieltänyt isäni ruumiinavauksen, koska lääkärit eivät isääni elävänä hoitaneet niin ei heille kuulu sekään, mihin isäni kuoli.
Meiltä kysyttiin haluaisimmeko ruumiinavauksen. Vastasimme myöntävästi, mutta avausta ei tehty, sillä kukaan ei kertonut, että meidän tulisi hoitaa kuollut äitimme vuodeosastolta jonnekin avaukseen?!?
Mutta kun se on sellanen käytäntö, että jos ihminen kuolee kotonaan tai muualla, missä ei ole ollut hoitohenkilökuntaa läsnä ts. sairaalassa tai vastaavassa, niin kuolinsyyn tutkinta tehdään. Ihan jo sen takia, että saadaan mm. henkirikos poissuljettua. Olisko kiva, jos sut murhaisi joku, eikä ikinä jäisi kiinni kun sä et halua?
"Lain mukaan on kuolemansyyn selvittämiseksi poliisin suoritettava tutkinta:
* kun kuoleman ei tiedetä johtuneen sairaudesta tai kun vainaja ei viimeisen sairautensa aikana ole ollut lääkärin hoidossa.
* kun kuoleman on aiheuttanut rikos, tapaturma, itsemurha, myrkytys, ammattitauti tai hoitotoimenpide,tahi kun on aihetta epäillä kuoleman johtuneen jostakin sellaisesta syystä
* kun kuolema on muuten tapahtunut yllättävästi"
Oikeuslääketieteellinen tehdään aina olitpa sitä halunnut tai et.
Rikos täytyy selvittää. Sen sijaan patologisesta avauksesta voi luullakseni määrätä hoitotestamentissa.
Rikos täytyy selvittää. Sen sijaan patologisesta avauksesta voi luullakseni määrätä hoitotestamentissa.