Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Vauva.fi-sivustolla tehdään järjestelmätestausta tiistaina 9.9. klo 7.00–8.00. Testauksen aikana sivusto toimii normaalisti, mutta keskusteluihin voi lähettää viestejä vain kirjautuneena. Viestejä voi silti lukea ilman kirjautumista. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit luoda sen helposti ja maksutta. Pahoittelemme tilapäistä muutosta palvelussa.

Saako isä sairaslomaa kun hoitovapaalla oleva äiti

Vierailija
04.05.2010 |

on niin sairaana, ettei lastenhoito onnistu? Meillä on kaksi alle 3 v. lasta ja itse olen niin kovassa norossa ja kuumeessa etten muuta tee kuin itken. Mies väittää ettei voi jäädä töistä pois... Onko tämä lain mukaan näin? Eikö äiti saa sairastua jos lapset kotihoidossa ja isäkin kuuluu perheeseen? Oon ihan epätoivoinen....

Kommentit (170)

Vierailija
141/170 |
06.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sen kai kestää ilman hoitajaakin, jos ei ole lapsia. Jos siis pääsee vessaan jns itse. Mutta pahalta tuntuu omasta ja muiden äitine puolesta, kun joudumme kuumeisina ja oksentelevina hoitamaan vilkkaita lapsiamme. Kenen on vastuu jos silloin tulee onnettomuus, kun äiti on esim nukahtanut uupumustaan?

Vierailija
142/170 |
06.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa olla poissa töistä 1- 4 pvä pakottavan perhesyyn vuoksi. Tähän kuuluu esim. kotivanhempi on niin sairas, että ei pysty hoitamaan lapsia. Tätä ei vaan moni tiedä..

mutta

a) miehet ei vaan halua osallistua ja ovat korvaamattomia työssään

b) vaimo ei halua apua, koska ei tarvitse nesteytystäkään jne

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/170 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi sun äijäs on kyllä täysi mulkku. MIKÄÄN työ ei ole perhettä tärkeämpää, eikä tuossa vaikuttaisi nyt siitä kyse olevankaan. Oletetaan vain, että voidaan tehdä lapsia ja vaimo sitten ne hoitaa..

Any loser can impregnate woman, but it takes a real man to be father!

T. Isä joka asettaa perheen työnsä edelle.

Vierailija
144/170 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä hinnalla itse menisitte hakemaan sairastavasta perheestä noroviruksen tai muun ikävän taudin?

Minun perheeni sairasti joitain vuosia sitten jonkun "suu-ja sorkkataudin" (en muista oikeaa nimeä). Suut olivat täynnä isoja valkoisia laikkuja. Kipein, silloin 3-vuotias esikoinen ei kärsinyt syödä moneen päivään, joi vain pillillä mehukeittoa. Meidän vanhempien kielet olivat niin kipeät kuin ne olisi työnnetty täyteen neuloja. Kielen liikuttaminen sattui sikana. Oli joulunaika, joulusuunnitelmat menivät tietenkin plörinäksi. Jostain kumman syystä sukulaiset eivät halunneet viettää kanssamme mehukeittojoulua.

Käsi ylös: kuka teistä olisi tullut hoitamaan lapsiamme, jos me vanhemmat olisimme menneet kanttu vei?

Olen sairastanut myös yhden inhan influenssan. Lapset olivat myös todella sairaita. Mies oli ottanut rokotteen, joten hänen oireensa olivat lievempiä. Mies juoksi yöt juottamassa, lääkitsemässä ja taluttamassa vessaan minua ja lapsia. Minua hän joutui syöttämään päivisin, olin ihan loppu ja lopulta sairaalassa.

Kuka haluaisi into piukeana tulla hoitamaan lapsia tällaiseen perheeseen?

Vierailija
145/170 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

naiset tappelevat keskenään ja syyttävät toisiaan lusmuilusta sen sijaan, että lähtisivät barrikadeille hakemaan kotiäideillekin oikeutta sairastaa ja toipua rauhassa. Näin naiset pidetään jatkossakin nöyrinä ja hiljaisina uhrautujina. Ja kuka hyötyy: ei lapset, vaan työelämä.

Vierailija
146/170 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko, että ap vain liiottelee ja kerää säälipisteitä? Pientä empaattisuutta kehiin!

Oletko sinä saanut apua, kun olet sitä elämässäsi tarvinnut? Vaikuttaa, ettet, koska et soisi sitä toisellekaan. Heikko ei saa olla, hammasta purren hautaan saakka.

Tuskanhiki päässä muistelen kotiäitivuosia, jolloin olin lievästi sanottuna pulassa vastaavissa tilanteissa kuin ap. Kerran napsahti nivelsiteet nilkasta ja jalka oli törkykipeä. Nuorempi lapsi oli puoli vuotias. Erittäin kätevää esim. pestä vauvan pyllyä kainalosauvoihin nojaten. Ensimmäisinä päivinä kipeää jalkaa ei voinut edes laskea hipaisemaankaan lattia tai silmissä pimeni. Vauvan kantaminen on myös näppärää kainalosauvoilla. Pääseehän sitä äiti tietysti eteenpäin polvien päällä konttaamalla ja lasta pyyhkeen päällä lattialla liikuttaen. Kun vielä samalla pitää päivätolkulla vilkasta taaperoa sisällä, kun ulos ei kykene, ei voi kuin itkeä avuttomuuttaan. Apua ei saanut mistään.

Kannattaa kokeilla ihan uteliaisuutta elää päivä pari niin kuin jotkut joutuvat sairaana tai muuten elämään ja kertoa sitten, miten turhasta ihmiset valittavat.

Voi taivas teitä pullamössöjä! En nyt ihan kaikki vastauksia jaksa lukea, mutta työnnänpä silti lusikkani soppaan. Ap:llä on vatsatauti ja kaksi lasta. Senkus pötköttelee, oksentaa välillä ja panee videot pyörimään lapsille. Ei sentään ole vauvaa imetettävänä tai useampia pieniä. Kyllä tuolla kokoonpanolla pitäisi pärjätä! Aikuistu! Ja muille sairaslomien feikkaajille: mies pääsääntöisesti voi saada palkatonta vapaata. Palkalliseen ei ole tarvettakaan, sillä aikuiset ihmiset ovat toki itse vastuussa itsestään. Mutta ei sitä palkatonta yhden noron takia tarvitse! Ja voin kertoa että kokemusta on. Se yksi tai kaksi päivää mahataudissa menee äkkiä, jos vain pitää huolen nesteytyksestä oksentelun laannuttua (tekee mieli tai ei) ja ravinnonsaannista. Aikuisen ihmisen ei tarvitse laantua hoidettavaksi ja vauvan tasolle.

Vierailija
147/170 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärtää varmaan itsekin että jos lapsia on kaksi ja molemmat ap:n kertoman mukaan alle 3v, eivät välttämättä viihdy vielä tv:n edessä koko päivää. Jos molemmat/jompikumpi on taaperoikäisiä, ei kotiäidillä ole hetkenkään lepotaukoa! Tiedän tämän siis kokemuksesta...

Vierailija
148/170 |
06.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies on kroonisesti sairas. Minua suoraan sanoen joskus ottaa todella aivoon hänen sairaslomansa. Minä hääsään ja häärään aamulla porukan kasaan ja tuuppaan koulutielle/hoitoon/töihin, ja tämä yksi vain jää nukkumaan ja makoilemaan.

Miehellä on aikaa päivällä kuhkata mitä sattuu kuka käski. Mutta sitten kun tulen kotiin, on tiskikone edelleen tyhjentämättä ja minun pitää huoelhtia lapsille ruoka. JOSKUS ärsyttää ihan tolkuttomasti. Sitten taas muistan, kuinka kipeä mies on. Kuinka vaivaisesti hän liikkuu, kuinka vaikea hänellä on olla, kun ei voi olla täysillä mukana arjessamme.

Aina en jaksa ymmärtää, mutta yritän kuitenkin.

Ja sitten takaisn oksennustautiin. Olipa minullakni kerran oksennustauti, kaksi lasta, kolmivuotias ja kahdeksan kuukautinen. Olin siis äitiyslomalla vielä. Mies oli vapaapäivällä, ja pyysin, että hakisi kaupasta mehukeittoa ja jotain muuta heti aamusta. Iltapäivällä miehellä oli lääkärikäynti. Kymmeneltä mies ei vielä ollut osoittanut lähdön merkkejä ja ihmettelin sitä kovasti.

"Odotan, että tämä pienempi nukahtaa päiväunille, en jaksa ottaa mukaan. Tai, voithan sinä hoitaa häntä."

Just joo, olin siinä kunnossa, että juuri ja juuri jaksoin raahautua sängystä vessaan ja takaisin. Väliajat nukuin. Nukahdin siis viidenkin minuutin ajaksi. Mies tuuppasi vauvan viereeni ja lähti kauppaan. Kauppa on onneksi lähellä, sain onneksi vauvan nukahtamaan. Mutta iltapäivän lääkärikäynnille pakotin ottamaan vauvan mukaan. En oikeasti jaksanut edes ajatella lapsenhoitoa. Siitä mies jostain syystä möksähti kohtuupaljon. Lapsi oli kuulemma pilannut lääkärikäynninkin huudollaan.

Oikeasti! Minä kävin kaikkialla lasten kanssa. Mies olisi voinut soittaa äitinsä tai isänsä mukaan pitämään lapsesta huolta. Mutta ei, hän meni lapsen kanssa lääkärikäynnilleen ja marttyroi sitten. ARGGHHHH!

Viime aikoina olen ilmoittanut, että jos olen sairas, en tod. hoida lapsia. Jonkun muun on hoidettava ne. Mies saa järjestää asiat niin, että minä saan toipua rauhassa. Ja näin tapahtuukin.

Vierailija
149/170 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärtää varmaan itsekin että jos lapsia on kaksi ja molemmat ap:n kertoman mukaan alle 3v, eivät välttämättä viihdy vielä tv:n edessä koko päivää. Jos molemmat/jompikumpi on taaperoikäisiä, ei kotiäidillä ole hetkenkään lepotaukoa!

ns normaalit lapsethan ei tee niin

Vierailija
150/170 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulisi miehen ilmoittavan töihin, että vaimo sairaana jään hoitamaan lapsia. ei pitäisi olla kysymys saikusta, saa tai ei, sama se. ei se pomo siitä irtisanomislappua nenäneteen tuo, jos kotona on vaimon sairastaessa.

Vierailija
151/170 |
06.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mies ei saa saikkua jos minä olen sairaana.

Kerronpa esimerkin. Olin migreenissä viime viikolla. Jouduin olemaan töistä saikulla 3 päivää. Mies ei saanut saikkua, vaikka makasin sohvalla rätti pään päällä sen kolme päivää.

Toinen esimerkki. Esikoinen oli kipeä, jouduin jäämään lapsisairaspäivälle. Mies ei saanut palkallista saikkua, vaikka lapsi oli kipeä ja minulla silläkin hetkellä päänsärkyä. Itse en hakenut kyllä sairaslappua. Mutta mielestäni miehen olisi pitänyt saada palkallinen sairaspäivä, koska lapsi oli sairaana ja minä päänsärkyisenä lapsisairaspäivällä.

Ei me naiset mitään etuja saada jos me tappelemme keskenmämme. Meidän pitää alkaa ajaa perheen etua siinä suhteessa, että jos toinen vanhemmista on sairas niin toinen saa palkallisen saikkupäivän myös, että pystyy hoitamaan toisen vanhemman.

Samoin lapsisairaspäivänä. Se on kyllä kova työ hoitaa jos kumpikin lapsista on kipeä. Minusta siihen tarvitaan kummatkin vanhemmat lapsisairaspäivälle, että pystyy hoitamaan kummankin lapsen.

Kuka aloittaisi adressin aiheesta.

Vierailija
152/170 |
06.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli myös selkä kipeä loppuraskaudesta ja lääkäri kirjoitti 2 kuukautta sairauslomaa äitiyslomaan asti.

Siis kuvitelkaa, mies ei saanut saikkulappua samaan aikaan, vaikka jouduin makaamaan yksin päivät kotona selkä kipeänä.

Missä menee inhimillisyys Suomessa? Tällä kirjoittajalla on ollut hyvä gyne kun on kirjoittanut miehellekin saikkulapun koko loppuraskausajaksi. Minä yritin neuvolalääkärille selittää, että mies tarvitsee myös palkallista sairauslomaa, koska olen itse 2 kuukautta saikulla ennen äitiyslomaa. Kuka hoitaa minua kun mies on töissä.

Tämä on kyllä adressin paikka ja lähetetään se eduskuntaan. Meidän naisten asioita ei kukaan aja, ellemme me itse.

Kun loppuraskaudesta mulle tuli iskias enkä pystynyt kävelemään yhtään, mun mies jäi sairaslomalle gynen todistuksella!

Miehen pomo kommentoi vaan että tuota ei ollut kukaan vielä aikaisemmin yrittänyt :) Sairaslomana se meni. Erittäin miesvaltainen ala.

Ap, mika sun miestä vaivaa?? Eikö ymmärrä mikäon koko perheen eduksi? (Toivottavasti sille tarttuu sun tauti ....)

Vierailija
153/170 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten miehelläsi on sujunut sairastaminen ja lastenhoito? Uteliaana täällä odottelen.

Vierailija
154/170 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ihan kaikki vastauksia jaksa lukea, mutta työnnänpä silti lusikkani soppaan.

Ap:llä on vatsatauti ja kaksi lasta. Senkus pötköttelee, oksentaa välillä ja panee videot pyörimään lapsille. Ei sentään ole vauvaa imetettävänä tai useampia pieniä. Kyllä tuolla kokoonpanolla pitäisi pärjätä! Aikuistu!

Ja muille sairaslomien feikkaajille: mies pääsääntöisesti voi saada palkatonta vapaata. Palkalliseen ei ole tarvettakaan, sillä aikuiset ihmiset ovat toki itse vastuussa itsestään. Mutta ei sitä palkatonta yhden noron takia tarvitse! Ja voin kertoa että kokemusta on. Se yksi tai kaksi päivää mahataudissa menee äkkiä, jos vain pitää huolen nesteytyksestä oksentelun laannuttua (tekee mieli tai ei) ja ravinnonsaannista. Aikuisen ihmisen ei tarvitse laantua hoidettavaksi ja vauvan tasolle.

Me sairastettiin miehen kanssa molemmat samanaikaisesti noro esikoisen ollessa 6kk. Pahin vaihe oksennettiin ja ripuloitiin vuorotellen 10min välein, ilta kuudesta aamu kuuteen. Vauva huusi koko ajan, ei osannut rahoittua nukkumaan kun vanhemmat oksentaa toinen ämpäriin ja toinen vessassa. Nälkää varmasti myös huusi kun tissi ehti kerrallaan olla aina pari minuuttia suussa, kunnes piti taas juosta. Apua ei saatu yöllä mistään. Aamulla onneksi pahin oksentelu/ripulointi oli ohi ja vauvakin pääsi ruokailun jälkeen nukkumaan.

kamalaa jos mies tällöin olisi ollut töissä, Vauva olisi ollut ihan täysin heitteillä!

Toisen kerran sairastin kunnolla esikoisen ollessa 2-vuotias. Silloin sikainfluenssa ja 41 astetta kuumetta. Hoidin lasta itse kunnes pyörryin ja soitin miehelle että nyt olisi pakko tulla kotiin. Mies tuli muutaman tunnin päästä saatuaan ensin itselleen tuuraajan (ennen tuuraajan tuloa ei saa poistua töistä)

Miehelle lääkäri kirjoitti sairaslomaa tällöin viikon, kuulemma näin tehdään kun jollain perheessä possuflunssa.

Tällöin oli turha kuvitella että senkus istuttaa lapsen telkkarin eteen, kun poika ei jaksa piirettyjä katsoa kun max 5 min kerrallaan. Lukea koitin paljon lapsen kanssa, jotta saisin olla makuuasennossa, mutta lukiessakin poika vaeltelee ympäriinsä tehden samalla muuta. Muutenkaan ei ole sekunttiakaan paikoillaan koskaan, joten itsellä ei todellakaan lepäily onnistunut.

Vierailija
155/170 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kukaan perheestä ei nukkunut kun hän kolisi ja lorisi vessassa. Lapset eivät ole oksunneet kun muutaman kerran, mutta maha on löysällä ja kitisevät tottakai pahaa oloaan..

Mies suuttuu heti kun otan puheeksi tämän vastavuoroisuuden ja ehdotan, että miltäs hänestä tuntuisi hoitaa nyt lapsia. Hän väittää, että olen pikkumainen ja tämä on ihan "eri asia" koska minä olen nyt jokatapauksessa kotona ja voin auttaa. Mies siis nyt makaa makuuhuoneessa ämpäri vieressä ja minä hoivaan lapsia kun en ole yrjönnyt enää eilisen jälkeen... En oikein tiedä tajuaako mies edes koko pointtia siinä miksi hänen olisi pitänyt jäädä kotiin.

Ap

Vierailija
156/170 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka en kyllä usko, että sekään saa miehen ymmärtämään asiaa sinun kannaltasi. Idiootti mies, anteeks nyt vaan.

Vierailija
157/170 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan tule hoitamaan lapsia talouteen, jossa sairastetaan Norovirusta?!

Vierailija
158/170 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saada pari kuukautta palkallista saikkua kun vaimo on selkäkipuisena kotona?

Mutta jos kotona on hoidettavana pieniä lapsia, toki joskus on tilanne, että se hoitaja on niin sairas ettei kykene hoitamaan. Silloin jousto olisi hyvä.

Vierailija
159/170 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

] vaimon joka pärjää eikä heti ole jokaisesta pikkuflunssasta kitisemässä. Jotkut naiset osaavat laittaa lapsensa nukkumaan vaikkei mies olisikaan kotona.

[/quote]

Tässä ei nyt käsittääkseni puhutakaan pikkuflunssista vaan esim. norosta (onko sinulla ollut se? - jos ei, ole hiljaa) tai joutumisesta sairaalahoitoon jostain syystä.

Mutta tokihan se Tärkeää Työtä Tekevän Korvaamattoman Miehen täytyy valita vaimo, joka valittamatta hoitaa kodin ja lapset vaikka pää irti. Pää vaan kainaloon ja puuron keittoon!

Vierailija
160/170 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset ovat norossa, mutta itse en ole enää oksentanut puoli kolmen jälkeen, joten ehkä minulla alkaa yrjö loppua...koputetaan puuta.

Ei saisi olla vahingon iloinen, mutta mies tuli hetki sitten kotiin ja sulkeutui vessaan, oli oksentanut kesken palaverin neukkarin roskikseen kun ei ehtinyt aulan vessaan (oli siis vieraana asiakkaalla). En tietenkään pakota miestä hoitamaan lapsia kahta päivää kokonaan yksin, mutta aion nyt levätä hyvällä omalla tunnolla ja antaa lasten roikkua isänsä lahkeessa hetken...

Ap

Vauva.fi-sivustolla tehdään järjestelmätestausta tiistaina 9.9. klo 7.00–8.00. Testauksen aikana sivusto toimii normaalisti, mutta keskusteluihin voi lähettää viestejä vain kirjautuneena. Viestejä voi silti lukea ilman kirjautumista. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit luoda sen helposti ja maksutta. Pahoittelemme tilapäistä muutosta palvelussa.