Meidän lapsen esikouluryhmässä vain ammattikoulunkäyneiden vanhempien lapset osaavat lukea!
Ovat tainneet vanhemmat panostaa oppimiseen:)
akateeminen
Kommentit (27)
Ja me ollaan molemmat miehen kanssa akateemisia.
Niin että?
huolta, etteikö tyttö oppisi matematiikkaa. Englantiakin osaa puhua jonkin verran. Lukea ei osaa, mutta hahmottaa tavuviivallista tekstiä jo jonkin verran eli saa lauseista selvän, kun tarpeeksi miettii.
ap
Heidän vanhempansa akateemisia.
Nojoo, nämä yhden ryhmän otokset on pelkkää sattumaa :)
Meidän eskarilaisista vain meidän lapsi osaa lukea. Ja me ollaan molemmat miehen kanssa akateemisia. Niin että?
Luin jostakin että jopa kolmannes koulun aloittajista osaa lukea auttavasti.
ja reippaasti yli puolet osaa tässä vaiheessa vuotta lukea.
Tietääkseni tämä on aivan normaalitilanne. Paljon harvinaisempaa on jos vain yksi lapsi ryhmästä osaa.
meidän esikoinen oppi lukemaan vasta koulussa. Hän on nyt jo isompi, eikä ole löytynyt "selitystä", miksi oppi niin myöhään. Siis hän on menestynyt hyvin koulussa.
Me molemmat olemme siis akateemisia.
No, minulla on tähän selitys: lapselle on luettu valtavia määriä. Hän on jo 5-vuotiaana kuunnellut iltalukemisenä koko Narnian kronikan. Ja kaikkea muutakin.
Väitän, ettei lapseni ole tarvinnut opetella lukemaan. Hänelle on luettu niin valtavasti, ettei hänellä ollut kiinnostusta opetella kirjaimia - koska aina joku muu luki hänelle kaiken.
Poikani on myös hyvin vahvasti auditiivinen. Oppii ja muistaa kaiken, mitä kuulee. Visuaalinen hän ei ole ollenkaan. Väitän myös, että tämä on yksi selittävä tekijä: häntä ei muodot kiinnosta. Häntä ei kiinnostanut kirjaimet.
opetettukin ja ollaan akateemisia.
Mutta opin lukemaan ekalla - sen jälkeen oli keskiarvo aina yli 9 ja kirjoitin kuusi ällää....
kaikki 25 lasta osaavat jo lukea.
enkä kyllä missään vaiheessa tullut tietämään muiden lasten vanhempien ammatteja saati koulutusta. Millä ap on ne udellut, kysynyt suoraan aamusiin naulakolla?
Mistä sä tiedät lapsesi eskarikavereitten vanhempien koulutuksen?
En myöskään tiedä kuinka hyvin muut lapset lukevat.
Tiedän vain parin äidin ammatin koska olen törmännyt heihin muuallakin, esim. huomannut että joku on töissä terveyskeskuksessamme.
Ovat tainneet vanhemmat panostaa oppimiseen:)
akateeminen
Ei ole mitään kiirettä oppia lukemaan eskarilaisena. Tilastojen valossa niistä akateemisten lapsistakin tulee loppujen lopuksi akateemisia.
ennen koulua, eikä kukaan ole oppinut.
jos lapsi oikeasti itse haluaa esim. isosisarruksen mallista oppia lukemaan on ihan ok, muuten minusta lukemisen ehtii siellä koulussa todella hyvin oppia lukemaan. muistan kuinka tylsää oli kun olin isoveljeni kanssa oppinut jo lukemaan ennen ekaa luokkaa. siellä mennään aina hitaimman vauhtia joten ei kannattaisi turhaan kiirehtiä lapsianne..kuitenkin voivat menestyä todella hyvin jos kokevat koulun miellyttävänä ja stressi vapaana.
eskariryhmästä osaa lukea ja moniko ei? Tai vanhempien ammatteja?
Minä en tiedä yhtään moniko meidän eskaripojan ryhmästä osaa lukea.
Meidän poika on juuri oppinut, ei olla opetettu pätkääkään.
t akateeminen
Itselläni oli hankaluuksia lukemaan oppimisessa (tai olin liian hidas lukemaan) ja jonkin sortin lukihäiriökin on taustalla. Mutta kuitenkin yläasteella ja etenkin lukiossa vahvimpia aineitani oli äidinkieli:)
En edelleenkään ole mikään nopea lukemaan, mutta työkseni kirjoitan päivittäin asiatekstiä ja olen paljon saanut kehuja kuinka hyvin lausuntoni on kirjoitettu.
Ala-asteen opettajani tuskin uskoisi....
Tutkimusten mukaan matematiikan hallinnalla on kauaskantoisempia seurauksia. Sillä, minkä ikäisenä on oppinut lukemaan - ei sitten mitään.
Itselläni oli hankaluuksia lukemaan oppimisessa (tai olin liian hidas lukemaan) ja jonkin sortin lukihäiriökin on taustalla. Mutta kuitenkin yläasteella ja etenkin lukiossa vahvimpia aineitani oli äidinkieli:) En edelleenkään ole mikään nopea lukemaan, mutta työkseni kirjoitan päivittäin asiatekstiä ja olen paljon saanut kehuja kuinka hyvin lausuntoni on kirjoitettu. Ala-asteen opettajani tuskin uskoisi....
oppivat nuorempina lukemaan. Tästä oli Hesarissa juttua muutama vuosi sitten.