Aika hirveen näköistä tuohua aikuisten pyöräily!
Mulla on vapaapäivä ja vein lapsen poikkeuksellisesti kouluun autolla.
Koulun lähistöllä oli paljon tietysti pikkupyöräilijöitä ja ihan nätisti oli opit menneet perille, ei mitään ongelmaa niiden kanssa, toki tarkkana pitää tietty olla kun lapsia liikenteesssä.
No, sitten aikuisiin. Kellään ei kypärää. Ja suojatielle ajetaan. Oikeestiko pyöräilijä luottaa sokeesti siihen että autoilija on huomannut heidät, tänäänkin kova auringonpaiste. Ja luuleeko ne että auto pysähtyy samantien kun jarrua painaa?
Todella käsittämätöntä touhua, ei varmaan oma henki ole kullankallis sittenkään?!
Kommentit (44)
Täytyy myöntää että joskus hieman sovellan: jos ei tule autoja, voin mennä punaisista.
Tiet ylitän sellaisitsa kohdista jossa ei ole 10 cm reunoja kevyen liikenteen väylissä. Jos on, ajan ajoradalla
Kypärä on päässä.
Olen mieleestäni yhteiskunnan tukipylväs: en saastuta, en lisää ruuhkia enkä liho.
Mutta vaikka mulla on 1000 euron pyödä, se on halvempi kuin auto ja olen siis väärässä, harmillinen ja ärsyttävä.
Täytyy myöntää että joskus hieman sovellan: jos ei tule autoja, voin mennä punaisista. Tiet ylitän sellaisitsa kohdista jossa ei ole 10 cm reunoja kevyen liikenteen väylissä. Jos on, ajan ajoradalla Kypärä on päässä. Olen mieleestäni yhteiskunnan tukipylväs: en saastuta, en lisää ruuhkia enkä liho. Mutta vaikka mulla on 1000 euron pyödä, se on halvempi kuin auto ja olen siis väärässä, harmillinen ja ärsyttävä.
Siitä nimittäin ei ollut kyse, jos yhtään ymmärrän mitä ap haki aloituksellaan?
Kruunua voit toki kiillottaa, mutta mieti myös sitä miten ajat. Et sä voi tuhatta ja kahtasaa vaan ajaa suojatielle olettaen että autoilija on sut huomannut jo kilsan takaa!
Esim. suojatien ylitys paikassa, missä pyörätietä ei ole - useimmat kuvittelevat saavansa ajaa yli.
Jos pyörätietä ei ole niin silloinhan pyöräilijä ajaa ajoradalla. Ja kun pyöräilijä ajaa ajoradalla niin hän saa sitä ajorataa pitkin ylittää sen risteyksen ihan samoin säännöin kuin mikä tahansa ajoneuvo ylittäisi - eli kolmiontakaa tai vasemmalta tuleva väistää. Ei mitenkään välttämättä siis se pyöräilijä. Ja ajaa todellakin saa, väistämissääntöjen mukaan.
KYLLÄ ihan siinä missä autoilijankin on näytettävä VILKULLA mihin kääntyy niin pyöräilijän on näytettävä KÄDELLÄ mihin suuntaan on risteyksessä ryhmittymässä ja kääntymässä (merkki näytetää ennen ryhmittymistä ei sen jälkeen)!!!
Kuolen jos kuolen. Olisi ahdistavampaa pelätä kuolemaa ostelemalla kypäröitä, vakuutuksia ym. paskaa. Kuolema koittaa jos on koittaakseen.
Miksi pyöräilystä pitää tehdä niin vitun vaikea asia? Kun se yksinkertaisuudessaan on sitä että hyppäät satulaan ja liikuttelet jalkojasi ylösalas.
tai oikeammin se että aikuiset ei kypärää käytä.
Mun olis ainakin tosi vaikea lapsille perustella sitä miksi mulla ei ole kypärää mutta heillä pitää olla? Sama turvavöiden kanssa. Usein näkee äitejä tai isukkeja pyöräilemässä, lapsi kyydissä ja ehkä joku perässä, lapsilla kypärä mutta vanhemmalla ei!
Kuolen jos kuolen. Olisi ahdistavampaa pelätä kuolemaa ostelemalla kypäröitä, vakuutuksia ym. paskaa. Kuolema koittaa jos on koittaakseen. Miksi pyöräilystä pitää tehdä niin vitun vaikea asia? Kun se yksinkertaisuudessaan on sitä että hyppäät satulaan ja liikuttelet jalkojasi ylösalas.
"ei mitää kypärää, kuolet jos kuolet, heiluttele vaan jalkoja ylösalas sen jälkeen kun olet satulaan hypännyt"
päältä eikä pään sivuja. Entä jos pyöräilijä kaatuu kyljelleen ja lyö korvansa kiveen?
En osta kypärää juuri tälläisen takia. Kypärä on turha.
Opetan myöskin ettei käsiä tarvitse pestä jatkuvasti. Ja ettei punaiseen tarvitse aivan DDR:nä jäädä seisomaan jos autoja ei tule.
Opetan paljon muutakin. Stressitöntä elämää. Pyöräilyn ei tarvitse olla stressaavaa.
Opetan myöskin ettei käsiä tarvitse pestä jatkuvasti. Ja ettei punaiseen tarvitse aivan DDR:nä jäädä seisomaan jos autoja ei tule.
Opetan paljon muutakin. Stressitöntä elämää. Pyöräilyn ei tarvitse olla stressaavaa.
Liiallisesta hössötyksestä lapsi alkaa pelkäämään pyöräilyä ja valitsee mieluummin videopelit.
Elämästä ei selviä hengissä.
Opetan myöskin ettei käsiä tarvitse pestä jatkuvasti. Ja ettei punaiseen tarvitse aivan DDR:nä jäädä seisomaan jos autoja ei tule. Opetan paljon muutakin. Stressitöntä elämää. Pyöräilyn ei tarvitse olla stressaavaa.
Ei meillä kyllä pyöräily ole stresaavaa vaikka on kypärät päässä.
Sun on pakko olla provo? Etkö mitää parempaa tekemistä keksi?
Opetan myöskin ettei käsiä tarvitse pestä jatkuvasti. Ja ettei punaiseen tarvitse aivan DDR:nä jäädä seisomaan jos autoja ei tule. Opetan paljon muutakin. Stressitöntä elämää. Pyöräilyn ei tarvitse olla stressaavaa.
Liiallisesta hössötyksestä lapsi alkaa pelkäämään pyöräilyä ja valitsee mieluummin videopelit. Elämästä ei selviä hengissä.
(saavat itse valita) Niin olenko minä provo?
Et välttämättä rakasta minua, etkä omaksu mielipiteitäni kuin lusikka siirappia. Olen silti ehdottomasti sitä mieltä että tukan täytyy tuulla pyöräillessä. Se on mahtava tunne. Kypärä pilaa sen.
(saavat itse valita) Niin olenko minä provo?
Et välttämättä rakasta minua, etkä omaksu mielipiteitäni kuin lusikka siirappia. Olen silti ehdottomasti sitä mieltä että tukan täytyy tuulla pyöräillessä. Se on mahtava tunne. Kypärä pilaa sen.
minusta on nautinnollista keskustella pyöräilystä hyvän musiikin kera. En keksi parempaa. Tämä on minun laatuaikaani, kun lapset nukkuvat.
Ei meillä kyllä pyöräily ole stresaavaa vaikka on kypärät päässä.
Sun on pakko olla provo? Etkö mitää parempaa tekemistä keksi?
(saavat itse valita) Niin olenko minä provo? Et välttämättä rakasta minua, etkä omaksu mielipiteitäni kuin lusikka siirappia. Olen silti ehdottomasti sitä mieltä että tukan täytyy tuulla pyöräillessä. Se on mahtava tunne. Kypärä pilaa sen.
Oot kyllä tainnut jo sen pääs kopauttaa pahasti, ymmärrän! Tosin se kyllä säälittää että et edes viitsi lapsiasi suojata. Oma on valintas, olet tyhmä ja sille ei voi mitään, sä et sitä edes tajua.
Pyörällähän pääsee tosi lujaakin ja se on sekunti pari kun ne suhahtaa jostain mäestä/toiselta puolelta tietä jostain kaukaa siihen eteen ja todellakin usein tullaan täysiä. Vaikka ehtisi pysäyttää ja olisi esim. kääntymässä oikealle ja ajaisi jo valmiiksi hitaasti, niin kyllä nämä seikkailijat aiheuttavat sydämentykytyksiä. Voisivat tosiaan vähän miettiä niitä TILANNEnopeuksia pyöräilijätkin.
ettei yhtäkään pyöräiliää näy mailla eikä hameilla niin auta armias kun olet kohdalla niin se pyöräilijä suhahtaa tyäsillä sun auton nokkasi edestä. ja sit on sydän kurkussa..
Pyörällähän pääsee tosi lujaakin ja se on sekunti pari kun ne suhahtaa jostain mäestä/toiselta puolelta tietä jostain kaukaa siihen eteen ja todellakin usein tullaan täysiä. Vaikka ehtisi pysäyttää ja olisi esim. kääntymässä oikealle ja ajaisi jo valmiiksi hitaasti, niin kyllä nämä seikkailijat aiheuttavat sydämentykytyksiä. Voisivat tosiaan vähän miettiä niitä TILANNEnopeuksia pyöräilijätkin.
ettei yhtäkään pyöräiliää näy mailla eikä hameilla niin auta armias kun olet kohdalla niin se pyöräilijä suhahtaa tyäsillä sun auton nokkasi edestä. ja sit on sydän kurkussa..
ja on opittu ajamaan taas pimeällä. Ja varsinkin lukkopolkimilla työmatkaa.
Ajan töihin sillan kautta, mistä kääntyy 3 tienhaaraa. Pyöräilijällä on etuajo-oikeus. Mutta...
Pimeää pyöräilijää ei näe kun siinä kohdassa juuri puuttuu katuvalot. Se risteys menee niin, että jos ei näytetä kädellä merkkiä, ajetaan suoraan. Kädellä pitäisi näyttää, että kääntyykin toiselle tielle ja silti on etuajo-oikeus.
Välillä aivan hirvittää kun ihmiset vain yhtäkkiä kääntävät renkaat ja suihkaisevat katsomatta suojatien yli, tuleeko autoja. Onhan heillä etuajo-oikeus.
Ottakaa pyöräilijät huomioon, että autoilijankin täytyy näyttää vilkkua esim. kaistanvaihdossa tai kääntyessä, vaikka olisikin oikeus ajaa ensimäisenä. Se on liikenteen vaarantamista jos ei näytä. Joten sinä pyöräilijä hävitä jutun jos jäät auton alle jos et ole merkkiä näyttänyt ja käännyt vain auton eteen. Toiseksi saatat menettää terveytesi, samalla kun maksat korvaksia autosta.
Ihmettelen kyllä sitä, että se pää ei edes käänny kun niin luullaan, että pyöräilijällä on oikeus mennä joka paikasta ensin.
Uusi laki väistämissäännöistä oli aivan käsittämätön. Moni tajusi sen niin, että pyöräijällä on AINA etuajo-oikeus ja "vilkkua" ei tarvitse käyttää.
Uusi laki väistämissäännöistä oli aivan käsittämätön. Moni tajusi sen niin, että pyöräijällä on AINA etuajo-oikeus ja "vilkkua" ei tarvitse käyttää.
Mitä käsittämätöntä siinä nyt on? Pyöräilijä on aina väistämisvelvollinen, jos väistämisvelvollisuutta jos ajaa pyörätieltä ajoradalle ja auton väistämisvelvollisuutta ei ole erikseen liikennemerkein osoitettu.
Suojatie koskee vain jalankulkijoita, kuten aina ennenkin.
Kannattaa lukea vaikka:
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/kysyttya/kevytliikenne.php?we_object…
http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennes%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6t#Suojat…
Kerran ajoin vahingossa rullaluistelijan "päälle" tai se mun alle. Huomasin että mäessä on rullaluistelija mutta se oli suht pitkällä, ajoi ihan normaali vauhtia ja ei tullut mieleenkään pysäyttää autoa koska se rullaluistelija oli niin kaukana ja sitten kolahti. Onni mukana oli vaan pikku kolhasulla pääsi ja autokin oli ehjä, ei tarvinnut soittaa minkäänlaisia viranomaisa paikalle.
Luistelija itse myönsi että se oli sen vika, ei ollut kuulema saanut luistimiaan pysähtymään.