Kuinka paljon teidän 5kk vauvat syö??
Tarkoitan nyt niitä, jotka syövät jo kiinteitä. En tarvitse "ei yhtään, saa kiinteitä vasta 6kk" -vastauksia. :)
Olisi kiva jos joku viitsisi kertoa määriä ja kuinka monta ateriaa päivässä ja mitä syödään, jne??
Kiitos asiallisista vastauksista!!
Kommentit (16)
aamulla 2dl maitoa tai velliä
aamupäivällä pikku purkki hedelmäsosetta/jugurttia
2dl maitoa
päivällä 2 dl maitoa
iltapäivällä pikkupurkki sosetta vähän maitoa
illalla 2dl velliä
ja myöhemmin illalla vielä 2 dlmaitoa.
Aamu alkaa n. klo 6-8
ja menee illalla nukkumaan n. 21-22
nukkuu koko yön, ei herää yöllä syömään.
Poika söi 5kk ikäisenä 5 ateriaa päivässä
Aamulla puuroa lautasellinen hedelmäsoseen kera, päivällä purkki tai kaksi (niitä pieniä) liha/vihannesosetta (aloiteltiin lihat 5kk ikäisenä), välipalalla pari purkkia hedelmäsosetta, iltapäivällä sama satsi kuin lounaalla, illalla puuroa lautasellinen + 2-4dl velliä nukkumaan mennessä ja yöllä heräsi 1-2 kertaa - syömään... Maitoa meni lisäksi noin litra päivässä. Ja puolivuotiaana nuo ruokamäärät vielä lisääntyivät, jouduin mm. antamaan välipalaa aamiaisen ja lounaan välissä, kun poika "väitti" kohtaavansa nälkäkuoleman justiinsa. (Tälle jätkälle on aloitettu kiinteät jo alle 4kk ikäisenä, koska joi korviketta melkein 2 litraa päivässä...)
Ja sit pikkusisko. Kiinteät aloitettu 4kk ikäisenä. Ollut aina tosi pieniruokainen ja pienikokoinen. Lapsista ainoa, joka ei saanut vastasyntyneenä edes lisämaitoa sairaalassa. 5kk ikäisenä soseiden syöminen oli edelleen ihan alkutekijöissään. Aamulla ei uponnut mikään muu kuin velli tai maito, lounaalla saattoi ottaa pari lusikallista - puoli pikkupurkkia oikein hyvänä päivänä. Välipalaa harvoin huoli, päivällisellä ehkä pari lusikallista, hyvä jos aina sitäkään, jos oli syönyt lounaalla "tukevasti". Illalla puuroa, joka upposi ehkä vähän paremmin kuin muut muonat, ehkä jopa desin verran ja velliä noin desi ennen nukkumaanmenoa. Korviketta ja velliä meni yhteensä ehkä 500-600ml, osan tästä söi yöllä (heräsi keskimäärin 2 kertaa)
- aamulla maitoa n.150ml
-velliä 100ml ennen ensimmäisiä unia
-lounaaksi puoli purkkia kasvissosetta ja n.50 ml maitoa
-iltapäivällä puoli purkkia hedelmäsosetta ja n. 100ml maitoa
-illalla maitoa n.100ml
-nukkumaan mennessä velliä 200ml
-yöllä syö kerran tai kaksi, kerralla maitoa 150ml
Mietiskelin tässä että onko tämä määrä paljon vai vähän. :) Kiitos vastauksista.
Syö vain ½-purkkia sosetta (peruna-porkkana tai peruna-kukkakaali) päivällä. Samassa yhteydessä maistellaan marjasosetta muutama lusikallinen. Muuten rintamaitoa ympäri vuorokauden. Yön nukkuu n. 7 tuntia. Pituus ylärajalla ja paino normaali.
ruokamäärä on hyvin lapsikohtaista. Ja vauvahan ei syö itseään ylen, vaan hän kyllä osaa säätää syömänsä ruuan määrää. Toisinsanoen anna vauvan syödä soseita niinpaljon kun hän kerralla jaksaa syödä. Nuo vellit tosin voisit jo vaihtaa vaikka puuroihin. Se pitää paremmin nälän poissa kuin velli.
puuron aloittamista. Mutta mites kun poika saanut tähän asti maissivelliä ja olin ajatellut siirtyä esim. kauravelliin, vai puuroonko suoraan...?
aloin antamaan puuroa 5kk vauvalle. En antanut ollenkaan vellejä. Laita siihen puuron sekaan hedelmäsosetta, niin se menee paremmin alas. Ja puuro on helpompi lusikoida suuhun kuin velli.
vai niitä valmiita "ensipuuroja" ?
ap
kaurapuuroa, neuvolassa sanottiin, ettei mielellään pikahiutaleista (vähemmän kuitua). Itse olen joukkoon laittanut korviketta ja hedelmäsosetta. Rintamaitoakin voi joukkoon lurauttaa, jos maitoa vielä heruu :))
Saa kiinteää ruokaa 3 kertaa päivässä ja maitoa tissistä aina kun haluaa.
Lounaalla kasvissosetta noin dl. Joskus päälle muutama tl hedelmää tai marjaa.
Välipala hedelmää tai marjaa noin 1/2 dl- 1 dl.
Iltapalana puuroa ja hedelmää ja marjaa.
Puuro on aloitettu ihan muutama päivä sitten ja sitä menee 3-4 rkl.
Meillä lapset ovat aloittaneet heti normaalilla puurolla. Vähän olen hiutaleita musertanut ennen keittoa. Vellejä ei ole syöty ollenkaan.
ostin eka puuroks muksu-kaurapuuroa. Sitä ei tarvitse keittää, vaan laitat kuuman veden sekaan jauheen. Voit käyttää tavallisiakin kaurahiutaleita, mutta ne kannattaa pienentää vaikka sauvasekottimella ja sit keittää pehmeäksi puuroksi. Tuo muksu- puuro maistuu sellaisenaan..-ei miltää, siksi laitan siihen joukkoon hedelmäsoseita. Ja meillä vauva ei heti alkanut kunnolla syömään sitä, vaan vasta muutaman kerran jälkeen alkoi maistumaan.
Meillä 5kk tyttö syö aamulla päivällä ja illalla purkin pilttiä ja juo maitoa aina kun on nälkä 2-3l päivässä ja silti syö öisin 2-3 kertaa
aamulla hedelmää, päivällä x 2 "tuhdimpaa" ja illalla hedelmää/marja sosetta. Itse teen "tuhdimmat" soseet (porkkana-peruna-parsa/kukkakaali) johon sekaan äidinmaitoa. jääkaapissa pilttipurkissa säilyy 2 vrk. Hedelmistä esim persikan soseutan itse, samoin omena, luumu, päärynä yms. Elintarvikkeiksi valitsen suomalaiset tuotteet sekä luomua. Vettä aterioiden välissä ja lisäksi on rinnalla päivän aikana 8-10 krt, itse säännöstelee määrät.
Meidän Akuliina söi 5 kk:n iässä esim.
Aamupala: paistettu muna, kahvia, leipää, kinkkua.
Lounas: lihamakaronilaatikko
Päivällinen: karjalanpaisti
Iltapala: nakkisämpylä, kahvi
vauva söi kasvissoseita (porkkana, peruna, bataatti, maissi ym.) Kerralla meni n.puoli purkkia. Sit myöhemmin iltapäivällä hedelmäsoseita (1/2 purkkia) ja illalla sit puuroa.. Tissiä imi sitten aina kun hän halusi.
Nämä ruokamäärät alkoi suurentua kun vauva täytti 6kk ja silloin siirryttiin 5 ateriakertaan päivässä.