KELA:n opinnoissa edistymisen seurannasta, osaisiko joku auttaa?
Eli lokakuussa KELA tulee pyytämään selvityksen kertyneistä opintopisteistä. Aloitin opiskelut tammikuussa 2009. Mulla tulee opintotukikuukausia 31.7.2010 meneessa yhteensä 15.
Eli onko mun laskuopin mukaan mulla oltava vähintään kasassa kesään mennessä opintosuoritusrekisterissä 15 x 4,8 op = 72 op jotta tukia ei tarvi maksella takaisin ja selvitellä miksi tukikuukautta kohti ei ole tullut väh. 4,8 op ?
Kiitos avusta !
Kommentit (5)
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/080601140021IL?OpenDocument
tuolta löytyy. eli katsovat joko edellistä lukuvuotta tai sitten koko opiskeluaikaa. jos sulla on hyvä syy sille, että et ole saanut tarpeekis opintoja suoritettua (esim saraistellu paljon tai vastaavaa) niin saattavat hyvinkin joustaa, vaikka opintopisteitä puuttuisikin.
Tuossa linkin takana todetaan mm. "Korkeakoulusi opintotukilautakunta päättää muiltakin osin opintojen edistymisen seurannan käytännön menettelyistä. Voit siis kysyä sieltä tarkemmin seurantaan liittyvistä asioista."
takaisin ei joudu maksamaan vaikka päättäisivätkin että pisteitä on liian vähän, tuki vain katkaistaan etkä saa sitä ennen kuin olet saanut heidän mielestään tarpeeksi lisää pisteitä
AMK:ssa opiskelen ja tämä on uutta mulle, olen ymmärtänyt että heinäkuuhun mennessä pitää olla tähänastiset, loppuuntehdyt kurssit rekisterissä ja sieltä toimittavat KELA:lle sitten otteen suorituksista.
Oon ymmärtänyt että op:t katsotaan könttänä, ei se miten paljon yhtä tukikuukautta kohti on o-pisteitä kertynyt.Siksi päättelin että mulla ois minimi 72 opintopistettä 15 tukikuukaudessa etteivät ala pyytelemään selvityksiä.
Kurssikavereista iso osa töissä opintojen ohella tai sitten aikuiskoulutustuella, minä tavisopintotuella...
Edistymisen seurannan toimeenpano kuuluu korkeakoulujen tehtäviin eli Kela ei selvityksiä pyytele. Jokaisella korkeakoululla on toimeenpanossa omia käytäntöjään, joten kysy omasta oppilaitoksestasi. Täältä voit saada aivan vääriä vastauksia.