Mikä on vanhan liiton mies?
Neuvostoliiton aikainen vai? Joka paikassa hoetaan tuota samaa. Vai onko se kerran eronnut?
Kommentit (26)
Itse olen kuullut sanontaa käytettävän jossakin asiassa vanhanaikaisesti ajattelevasta henkilöstä. Kyseessä voi olla uskonnollinen tai ihan maallinen (esim.tekniikkaan) liittyvä asia.
Esim. Tervo käyttää sitä. En muista kenestä se sitä viimeksi käytti viime viikolla muistaakseni.
Mutta mikä ihmeen liitto???
Erittäin monilla sanonnoilla on juurensa Raamatussa.
Heh heh.
"Henkilöihin viitatessa määritelmä useimmiten edustaa ihmisissä, eritoten miehissä yleisesti arvostettavia perisuomalaisia hyveitä."
Vai vangeista, ei tietenkään, vaan päinvastaisesta porukasta.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2010 klo 22:23"]
Neuvostoliiton aikainen vai? Joka paikassa hoetaan tuota samaa. Vai onko se kerran eronnut?
[/quote]Perinteikkäitä arvoja kunnioittava. Ja minusta se on vaan sanonta.
jos ottaa yhteyttä soittamalla, eikä fb:ssa, voi sanoa olevan vanhan liiton mies
toisaalta uskonasioissa se voi tarkoittaa sitten sitä, että naiselle kaapu päälle.
Pitääkö tuollaisia pohtia täälä ääneen?
Ettekö te voi miettiä näitä asioita silmät kiinne yksinäisyydessänne?
T: 11cm mies
Vanhan liiton miehiä ovat linnaslangin mukaan vankilakierteestä vapautuneet K.J. Långin aikaiset ja sitä vanhemmat kuritushuonevangit.
vankeusvangit eivät pääse koskaan vanhanliiton kunnia-asemaan.
Kuritushuonevankeus päättyi muistaakesi 1971 ? Sen jälkeen on saatu vain vankeustuomioita.
Ei tää vankeihin tai Neuvostoliittoon liity erityisesti mitenkään.
Meillä päin puhutaan yleisesti vanhan liiton miehistä, kun viitataan joko konservatiivisiin tai sitten jollain muulla tapaa perinteisempiin tai vanhempaa koulukuntaa edustaviin. Tai sitten ihan vain vanhanaikaisiin voidaan tällä viitata. Merkitys voi olla joko positiivinen tai negatiivinen asiayhteydestä riippuen.
Ei siinä kummempaa.
Viittaa vanhaan kunniakäsitykseen. Se, mikä on sovittu on sovittu. Kädenpuristusta ei tarvitse vahvistaa kirjallisesti.
”Vanhan liiton” alkuperä on raamatullinen, sillä vanhassa testamentissa Jumala solmi liiton juutalaisten kanssa, jonka merkkeinä toimivat ympärileikkaus ja uhraukset. ”Uusi liitto” vastaavasti katsotaan solmitun koko ihmiskunnan kanssa, kun ”Uuden testamentin” Jeesus uhrasi itsensä ristillä. Osoitteesta http://fi.wikipedia.org/wiki/Raamattu löytyvästä Wikipedian artikkelista löytyy asiasta maininta.
Sanontaa ”vanhan liiton miehet” ei näyttänyt löytyvän tutkimistani sanakirjoista eikä liioin ihan suoraan netistä, mutta nettisivuja selailemalla voisi päätellä, että ilmausta käytetään viittaamaan miehiin, jotka edustavat jotakin vanhaa, kuten vanhoja arvoja. Parkkosen kolumnissa viitattiin aivan ilmeisesti sellaisiin miehiin, jotka kuvittelevat olevansa maailman napa ja vaalivat vanhanaikaista mieskuvaa. Sinänsä ilmausta voidaan käyttää positiivisemmassakin mielessä, esimerkiksi viittaamaan tiettyjä pelisääntöjä kunnioittavia vanhempia vankeja. Onpa Facebookiinkin osoitteeseen http://www.facebook.com/group.php?g...3528434381 perustettu oma ryhmä vanhan liiton miehille, joiden kerrotaan arvostavan kunnia ja oikeudenmukaisuutta sekä kotia, uskontoa ja isänmaata. Voi tosin miettiä, onko ryhmässä kyse joiltakin osin jopa (itse)ironiasta.
http://igs.kirjastot.fi/iGS/kysymykset/haku.aspx?word=Merkitys
Useimmiten olen kuullut termiä käytettävän vangeista. Eli kyse on vangeista, jotka ei ole sotkeutuneet huumebisnekseen ja ylipäätään ovat "reiluja" rosvoja. Sellaisia periaatteen miehiä. No, kuinkas moni vanki nyt oikeasti on kovin reilu ja periaatteellinen? Harva ja nykyään ne kaikki on mömmöpäitä.
Joskus samaa termiä on käytetty vaikka raksamiehistä, jotka tekee taloja perustuksia myöten, kun nuoremmat on erikoistuneet johonkin.
tapana käyttää ko. sanontaa sellaisista aika konservatiivisista miehistä.
asiayhteydestä / puhujasta riippuen voi tarkoittaa ihan mitä tahansa, mutta ei uusia virtauksia.
"Ei siinä kummempaa"
Eli et tiedä tarkempaa vastausta. Ärsyttävä lopetus, koska varmasti sanonnan alkuperästä useitakin vaihtoehtoja löytyisi. Ei ole niin, että kun et itse enempää tiedä, ei keskustelua voi jatkaa.
"Vanhan liiton" ei käytetä pelkästään miehistä, vaikka voi olla, että sillä useimmiten viitataan mieheen - en kokeillut hakutuloksia. Viimeksi sanontaa käytti deittini, joka totesi, että mulla on "vanhan liiton puhelin". Kännykkä, joka ei ole älypuhelin. Minun mielestäni vanhan liiton puhelin olisi pikemminkin sellainen, jossa numerot kierretään ja on erillinen luuri.
Sanonta on epäselvä ja siksi varmaan ärsyttävä. Liitosta tulee kieltämättä mieleen Raamattu, itselleni lähinnä sateenkaari, jonka Jumala loi taivaalle vedenpaisumuksen jälkeen liiton merkiksi. Ja mitä sateenkaari nykyään tarkoittaakaan...
se "väestönosa", joka ei ole huumeidenkäyttäjä / sotkeutunut huumebisneksiin.
Muuten en tiedä, missä sitä hoetaan?