Marrasmurut toukokuussa
Hauskaa vappua kaikille! Istun koneen ääressä päänsäryn kanssa, joka ei kyllä johdu simasta :) Lupasin lapsille tehdä tippaleipiä, mutta täytyy vähän keräillä voimia ensin...
Raskaus on sujunut ihan uskomattoman hyvin. Aikaisemmilla kerroilla olen a) nukkunut aamusta iltaan ja illasta aamuun, b) voinut pahoin ympäri vuorokauden tai c) ollut niin masentunut/maassa, etten ole jaksanut yhtään mitään. Nyt varauduin pahimpaan, leivoin pakastimen täyteen, tsemppasin miehen tekemään ruuat ja käymään kaupassa, sillä vanhojen merkkien mukaan ne hommat olisin tehnyt oksu kurkussa. Ihan normisti oon pystynyt kokkaamaan ja käymään kaupassa.
Nälkä on ollut nyt vakiokaveri, jatkuvasti on pitänyt syödä,(onneksi makeanhimo on jättäny mut hetkeksi,oon yrittäny syödä terveellisemmin kahden edestä) ja kun kunto on laskenut, on tullut lepäiltyä enemmän = muutama läskikilo vyötärölle... Jotkut naiset tekee urheiluennätyksiä raskaana, mun kunto laskee kuin lehmän häntä. Ei vaan jaksa enää. Lopetin jo juoksulenkit, sählyvuorokin saa jäädä. Jumppailen kotona kun jaksan, pitää yrittää kävellä ja pyöräillä ettei ihan jämähdä sohvalle. Onko muilla samoja kokemuksia suorituskyvyn laskusta?
En voi mitään sille, etten haluaisi näyttää raskaana olevalta ensimmäisellä kolmanneksella, mutta minkäs teet... Ihan komea mahanalku! Pakko kaivaa pian esille mammahousut!
Ensi viikolla olisi lääkärineuvola ja seuraavalla alkuraskauden ultra keskussairaalassa. Niitä odotellessa...
Juuhanna ja nimetön 11+6
Kommentit (75)
Täällä voidaan hyvin, nyt helpottaa kun helteet ohi. Olen aina ollut kesäihminen, mutta helteiden takia huimasi, väsytti, oksetti, ruokahalut nollassa...nyt olo jo parempi. Mulla myös ollut noita finnejä, nyt onneksi rauhoittumaan päin. Puntarille en ole edes nyt viitsinyt mennä, ainakin pari kiloa on tainnut tulla lisä painoa. Toi paino asia jotenkin ottaa niin päähän. Vuosi ja 3kk ikäinen esikoinen ja en kerinnyt ihan kaikkia kiloja tiputtaan hänenkään jäljiltä...ja tuntuu että niitä kertyy vaikka ei ees söis!Noh, stressi sikseen...viikko 17 menossa ja pieni vatsakumpu:) on se raskausmaha vaan niin ihana! (katsotaan kuinka mieli muuttuu vielä...)
Eilen kävin neuvolassa ja kaikki oli hienosti:) Heti kun terkka asetti anturin vatsan päälle alkoi tasainen jumputus:) Sanoi vielä että hyvin on kohtu kasvanut,kaalin kokoiseksi tuumas:) Kaks pienintä oli mukana ja neljävuotiaskin hetkeks havahtu leikeistä kun kuunteli sylkettä.
Mites te muut,meinaatteko ottaa pakkausta? Mä en kuopukselta ottanu kun tuntu et kaikki tarvittavat jo on ja ylikin. Meillä on varastossa vino pino pahvilaatikoita vaatteita täys jotka oottaa käyttäjäänsä. Samoin pieniks jääneitä joita pitäis vissiin joskus alkaa kaivella,et mitä löytyy. Tämän jälkeen laitankin kaikki pieniks jääneet kirpparille tai annan jollekin tutulle jos tarvii. Meidän perhe taitaa jäädä tähän. Suurperhe kai jonkin mittapuun mukaan jo sit ollaan:)
Tänään koitan olla ahkera ja vähän siivoilla. Alkuun kun jäi niin minimiin kaikki kotihommat huonon olon takia niin nyt se on jääny vähän päälle:) Ei huvittais,mutta pakko ryhdistäytyä:) Pidetään vapaata puistoiluista tänään kun on niin sateistakin,joten olis aikaa tarttua imuriin. Joskus on kiva kun saa antaa pienempien nukkua aamulla niin pitkään kun unta riittää. Kuopus heräs vasta äsken:)
Eipä se kummempaa tällä kertaa ja kirjoitelkaas muutkin kuulumisia. Kiva niitä aina lueskella:)
Selja 17+3
Ilmoittautuisin mukaan marrasodottajiin, jos mukaan mahtuu. Tänään rv 17+0 eli la 3.11. esikoinen parivuotias (s.2008). Toista siis odotellaan. Takana on useita kesken menoja ja jo sainkin tuomion naistenpolilta, etten enää lasta saa omin avuin. Kuitenkin luomuna onnistuimme ja eka kolmannes ylläpidettiin raskautta hormoneille ja asa:lla. Kovasti jo tuntuu pikkuinen liikuskelevan! Pikkuhiljaa alkaa itsekin uskoa että totta se on, meille tulee vauva!!
Joo antibiootti suoneen synnytykseen mentäessä ja sen aikana. Nyt on antibiootti kuuri menossa kans. :o Hirveit kutinoit alapäässä,tyylii hiiva, et tekis miel repii verille :/ Ja supistuksii tuli viikol 12+6,ihan vitun kipeitä ja neuvolalääkäris valitin siit,niin otti näytteet ja totes sen ..
pelottaa ihan sikanaan ja masentaa ja vituttaa,
koska olisin halunnut synnyttää ihan normaalisti,ilman mitään erikoisvalvontaa ja poliklinisel synnytyksel.
Vähän niinkun kaikki meni uusiks :D
Vihaan koksin synnyttäneiden osastoa,en haluis mennä sinne ollenkaan.
Ei me pakkausta oteta,meil on sekä tyttöjen et poikien vaatteita niin hirveesti :o
ei melkein mitään tarviis ostaa lisäks,
mut kyl sit aina tulee jtn shoppailtuu. : DD
Tänään lapsilisä päivä,
kaikki tuli ja meni samantien. miehen auto pitää tankkaa ja mökkivuokra pitää maksaa ja ruuat ostaa ..
Onneks kotihoidon tukeen ei oo pitkä aika ja sit lasten kans vaate-ostoksille ja tykkimäkeen !
Mein tyttö on ihan hullaantunu hello-kittyyn :o Missään tapaukses ei sen hellokitty mekkoo tai paitaa saa ottaa pois päältä ja ihan hirveetä kun se pitää laittaa pesukoneeseen :D
Joutuu repii sen hirveen huudon kanssa pois.
Supistuksia edelleenkin jonkin verran,mut ei onneks avaavia.
Mie en ymmärrä tota poikaa,se on nyt vuoden ja kuukauden ikänen ja edelleenkin kiukuttelee kun pieni vauva ja kaikki pitää laittaa suuhun mitä eteen tulee :o
Sit kun se ei osaa purra ruokaa ollenkaan vaik hampaita on ihan tosi hyvin,vaikka minkä kokoista palaa suuhun laittais niin kaikki on nielaistava kokonaisena :o
Ja neuvolasta olen yrittänyt kysellä et miten mä saisin autettuu sitä sen puremisen kanssa,kun eo vaan osaa ja kakankin teko on ihan hirveetä taistelua kun maha ei oikein sulata sitä.
Sielt tulee vaan et muussaa se ruoka. :o
Mitens herra ikiin edes oppii puremaan jos kaikki ruoka pitää muussaa. :o
En ymmärrä.
Viikonlopuks mökille lasten kanssa,
ihana päässä pois kotoont välil.
Nyt nimpparikakun tekoon,vaik en ymmärrä miks nimppareit pitää juhlii :D
minna+öttö 15+0
Tervetuloa uusille!
Neuvolassa tänään, siellä kaikki ok. Pikkuisen sydän löi n. 145 ja omat arvot ok. Paino pudonnut pari kiloo, kuten mulla käynyt edellisissäkin raskauksissa. Mut puolen välin jälkeen sit rupee nouseen ja hyvä, et nyt tippuu, kun sitä on muutenkin liikaa!
On ollut suht hiljaista täällä.. Ei oo itelläkään ollu oikein kirjoteltavaa, ei kerennyt ja jaksanutkaan.. tää äiti on vähän poikki tähän perheen pyöritykseen, mut onneks kesä tulee ja lomat yms.
Rakenneultra kolmisen viikon päästä, joten sitä ootellessa. Toivottavasti jo pahat olot takanapäin kaikilla!!!
Emmuli rv 16+5
Täällä välillä luultiin olevan jo voiton puolella, mutta omituiset olot vain palailevat. Pahimmat pahoinvoinnit ovat menneet, LUOJAN KIITOS, mutta taas oksettaa ja on huono olo ja pääkipeä. Tuntuu, että minä marmatan koko ajan, mutta ku ei jaksa olla mitenkään ylttipirteäkään.
Te ootte olleet. Siivoatte ja laitatte kaikkea ja teette. Minen jaksa tehdä mitään. Energiat ihan hukassa ku verenpaineet iha metässä. Nyt alan epäillä, että alkaa olla mukavasti raudan puutettakin, ku ei tää väsy, väsy, väsy helpota ollenkaan. Taidan hakia rautaa ja testata toimisko.
13+3 menossa :)
Moikka kaikki!
Minä täällä työkoneella mietin, että kukakohan meille tulis tänään siivoamaan.:D Pahoinvointi alkaa varmaan olla takanapäin, mutta huomaan, että aina loppuviikkoa kohden väsymys kasvaa eksponentiaalisesti. Torstai ja perjantai meneeki aina puoliunessa. :)
Ja kotona ei oo kyllä ikkunanpesun jälkeen taas jaksanu oikein touhuilla, että pitäis nyt siivota oikeen kunnolla, ku alkaa jo ahdistaa kasvavien romu- ja tavaraläjien keskellä eläminen.
Viikot nyt 14+2 ja luulen, että tunsin eilen vauvan liikkuvan illalla. Soitin oikein neuvolaan tänään ja kysyin, että voiko se olla edes mahdollista. Neuvolantäti piti ihan mahdollisena ja todennäköisenä, että kyse oli juurikin vauvan liikkeestä, kun kuvailin tuntemusta. Yöllä näin sitten unta, että vauva oli syntynyt enkä minä ollut MUISTANUT imettää sitä moneen päivään!
Mulla on kauhee pötsi ja mahamakkara ihan turvonnu, nyt pidän jo äitiyshameita ja -housuja. Työkaveri sano tänä aamuna, että ei tuosta mahasta ole enää epäilystäkään.
Ihanaa, kun viikonloppu ja saa rauhassa olla miehen kans kotona. Pitäis käydä kirjastossa hakemassa hyvää lukemista.
Mukavaa viikonloppua kaikille ja tsemppiä vielä pahoinvoiville. Taru: minäkään en viime viikolla uskonut, että se kuvotus loppuu enää koskaan. Mutta kuinkas kävikään! Toissapäivänä alkoi tehdä mieli kahvia ja niin join kahden kuukauden jälkeen kupillisen. Hyvää oli!
-M 14+2
...siitä suljetusta ryhmästä. Onko se ajatus unohtunut kokonaan vai mennyt minulta ohi?
-M
Tässä keskiviikkona kävin tokalla neuvolakäynnillä. Aina niin huojentavaa kuulla, että kaikki on hyvin: vahvat sydämensykkeet oli. Kun on vielä näin alussa raskaus niin ei niitä liikkeitäkään oikein tunne vielä vaikka kuinka yrittää kuulostella. :)
Oletteko te olleet ns. kuinka innoissanne vauvan tulosta? Kun itsellä vasta rv 15+6 ja pyörin kuin höperö kirpputoreilla katsomassa kaikkia vauvanvaatteita ja tarvikkeita. Kun on jo vaunua ja semmoista ja nyt oon innoissain ettiny turvakaukaloa autoon ja muita tarvikkeita. Mies jo sanoo, että nyt rauhotut vähäsen, mutta mites te muut.. Onko jo kuinka paljon tavaraa ostettu tulevaa perheenjäsentä ajatellen? :)
eli sinne vaan ilmoittautumaan kaikki. :)
Eli tuossa vasemmalla lukee RYHMÄT sinne siis ja laittaa marrasmurut 2010 hakemus vetämään. :)
Eikä kannata anteeksi maalaisuuttaan pyytää, en sitä minäkää meinannu ensin tajuta.. :) Jos se nyt yhtää asiaan auttaa. :D
Ryhmtähän löytyy tuon vauvalehden etusivun kuvan yläpuolelta
Nyt on meillä sit pikkulehmät päästetty kesälaitumille:) Eskari loppui eilen ja vähän on haikeakin fiilis. On ollu ihana vuosi ja esikoinen saanut paljon uusia kavereita ja kokemuksia ja rutkasti itseluottamusta:) Äitistäkin tuntuu että kyllä se pärjää. Vaikka täytyy myöntää et koulun alotus jännittää,ilmeisesti enemmän äitiä kun poikaa:)
Mä kävin tsekkaan ton ryhmähomman mut olen myös niin maalainen etten kyl tajuu mitään. Laitoin siihen kohtaan kun luki et hae ryhmän jäseneksi liittymispyynnön,mut mitäs sitten? Joko siellä kirjoitellaan vai ikä on homman nimi? Mä en tajua ollenkaan..
Raskaus etenee kohti puolta väliä ja on ihanaa kun olo aika hyvä pääasiassa. Pahaa oloa on välillä iltaisin ja jos oikein turvottaa mahaa tai närästää. Nyt oon koittanut kävellä ahkerasti ja jättää välillä jätskin ottamatta. Ja onhan tuo onnistunutkin aika hyvin:)
Liikkeistä,luulen et tunsin vihdoin viimein jotain pientä:) Pari kevyttä töytäisyä olen pari kertaa ollut huomaavinani. Huisaa,ihan utopistiselta tuntuu edelleen et tuolla mahassa oikeasti asustaa joku. Kovin iso se ei edelleenkään ole mut luotan siihen et kaikki oli hyvin maanantaina neuvolassa. Ja onhan tässä aikaa kasvaa:)
Ei nyt sen kummempaa,mut jos joku vähän vinkkais ton ryhmän toimintaa vai oisitteko muut mieluummin täällä? Mut kiva ois lukea muiden kuulumisia enempikin,kirjoitelkaas!
selja 18 tasan
Nyt kävi hyväksymässä usean uuden jäsen hakemuksen ryhmään.
Eli kun olette kirjautunut näille sivuille, niin Ryhmät nimekkeen alta löytyy jäsenillä sitten omat ryhmät (mulla ainaki tulee siihen oikealle niistä muista ryhmistä) ja sinnekku klikkaa, niin pääsee tutkaileen keskusteluja ym. En minäkää vielä kovin tarkoin niitä ole "opetellu"..
Todella hiljaiselta vaikuttaa tämä meitin pinkka :/. Tulkaahan nyt naiset kertomaan kuulumisianne!!
Meikä jo eilen iloitsi että VIHDOIN alkoi mun 'seesteinen' ja energinen keskiraskaus ;DD pääsin nimittäin 2kk:n tauon jälkeen jumppaan ja tekipäs todella hyvää!!! Jaksoin ihmeen hyvin rehkiä eikä kertaakaan huipannu tai tehny heikkoa! Wautsiwauuu!! Nyt kyllä on sitten vuorostaan ihan päinvastainen olo :/. Todella kenkku närästys, väsymys ja erittäin angstinen mielentila... hitto mistä tää ketutus kumpuaa? Ei pitäisi olla mitään aihetta moiseen. Ihanat hörmöönit :P.
Vitsi, pääsispä neuvolaan..nyt ois käynti, mikäli kaupunki ei supistaisi :(. Olisi kiva kuulla pikkuisen sydämen lyönnit.. Noh..muutama viikko niin päästään rakenneultraan! Ja onneksi tunnen satunnaisesti Vintiön hentoja tökkäsyjä ;D. Voi, että miten ihanaa! Mun masukin alkaa jo olla ihan hyvän kokoinen..ei todellakaan voi enää erehtyä mikä sitä turvottaa ;).
Joku kyseli raskausvaivoista..että onko niitä.. Onhan niitä!! Toi närästys taitaa olla se kaikista veemäisin ja keljuin tällä hetkellä :((( Lisäksi kärsin ajoittain levottomista jaloista helteellä jo turvotteli jalkoja.. Hmmm..tämä ei kyllä ole varsinainen 'vaiva' mutta mulla on jatkuva NÄLKÄ!!! Voisin syödä vaikka viisi lämmintä ateriaa päivässä :D. Niin ja yksi vaiva taitaa myös olla tuo naamavärkin kukinta-aika :/. Spotteja ilmestyy jatkuvasti pitkin lärviä.. varsinainen teini!!
Jaahas..jos menis rentoutumaan saunanlauteille ja hörppäämään mitallisen gavisconia tähän hiivatin kärvennykseen... ;P
Hypätkäähän kaikki pinoon!!!! :))
Adelaide ja Vintiö 16+2