***Toukokuun Toukat 2010 Oma Kuukausi!!***
Kommentit (181)
Sais kyllä tulla ulos! Huomenna saan toivottavasti ajan käynnistykseen, että ainakin tietäisi deadlinen. Täällä ne käynnistää 41+5 maissa.
Onkos teidän muiden suvussa tällästä yliaikaisuutta? Mun puolelta näyttää kaikki vauvat olleen myöhässä ja käynistetty on iso osa niistä. Kuulemma perinnöllistä.
Pomean rv40 +6
Kävin neuvolassa ja onneksi meillä on mukava nuori kätilö siellä. Hän pyytämättä lupasi laittaa lähetteen kättärille, jos vaikka ottaisivat mut aikaisemmin kuin 41+5 kontrolliin, kun kertaakaan kukaan ei ole tsekannut, että minkä kokoisen vauvan musta saa ulos. Eihän hän tosin voinut luvata, että aikaisemmin pääsisin, mutta toivossa on hyvä elää. Oli myös sitä mieltä, että käynnistäisivät kättärillä viimeistään 42+0, vaikka mun käsitys on ollut, että vasta 42+3, jos ei ongelmia. Onko muilla tästä tietoa? No, toivottavasti ei tarvitsisi käynnistää, vaan hoituisi itsestään.
Oon tänään vähän rauhallisempi kuin viimeiset pari päivää. Mutta ne pari päivää oon syönyt salmiakkia ja suklaata kaksin käsin, kun on niin tympässyt ja varmaan sen ja hermoilun vuoksi verenpaine oli vähän kohonnut. En yllättynyt yhtään.
En tiedä meidän suvun osalta miten muilla on synnytys käynnistynyt, mutta minä sekä siskoni ollaan molemmat synnytty ihan ajallaan, toinen laskettuna aikana ja toinen päivän sen jälkeen. Synnytykset ovat olleet myös äidilleni äärimmäisen helppoja, on vain käynyt kääntymässä sairaalassa. No, mä oon tullut monessa suhteessa täysin mun isän puolen sukuun, joten vähän arvelinkin, ettei tämä käy niin helposti kuin äidilläni.
Odotellaan...
t. Katjuska rv 40+6
Kyllä täällä moni varmasti pitää pinoa pystyssä vielä kesäkuussa.. Varmaan itse lukeudun kanssa niihin..
Huomenna olis sitten eka yliaikaiskontrolli tyksis, 40+1 huomenna siis.. Saa sit nähä onko paikat auennu yhtään viime lauantaisen supistelujen myötä.. Ja minkä verran toinen on ehtinyt kasvamaan jo tässä välissä..
Vähän kyl kauhistuttaa, melkein itkettää, että jos paikat ei oo yhtään auennut.. Esikoisen kohdalla, kun paikat ei auennut kuin 5cm saakka ja sit meni sektioon niin jos nyt ei oo auennut yhtään niin kyllä hirvittää sitten tuleva niin paljon, et huh huh..
Oon myös alkanut miettimään, että miten sitä rakkautta oikeesti riittää kahdelle muksulle vaikka varmasti sitä kyllä riittää!! Mut jotenkin, kun ei oo ehtinyt nauttimaan koko raskaudesta ja asennoitumaan siihen, et vauva tulee, kun on tuo 1v tuossa kanssa niin jotenkin tulee epäusko.. Ja sitten pelkään, et jos huomioin toista liian vähän tai paljon jne.. Mut joo, turhahan tommosia on murehtia.. Mut silti sitä kaikkee vaan murehtii, heh :D
Tänään on taas hieman pihapuuhia tehty ja yks täytekakkukin ja on puistoilemas käyty 1v:n kanssa jne.. Tuloksena vaan sairaan kipeet selkä, jalat ja maha..
Sekin vähän jänskättää, että jos huomenna avaudun näistä mahakivuista siellä tyksis, et meinaavatko sit et käynnistetään vaikka en sitä halua..
Njoo, tyksis siis normaalisti käynnistys 42+2..
Mitähän muuta, ei varmaan muuta.. Huomenna aamulla on sit taas viisaampi olo.. Lekuri onkin heti aamusta aikasesta.. Toivonmukaan osuu kohdalle kiva lekuri tälläkin kertaa, kuten viimeksi.. Eikä kammottava lekuri kuten kaikil aiemmilla kerroilla :/
Verticia tänään 40+0!
Noh, jos jotain hyvää niin, sain ainakin pidettyä lupaukseni kätilölle, joka ystävällisesti kamalan valituksen jälkeen antoi yliaikaiskontrolliin ajan muutaman päivän ajoissa. Lupasin, etten sitten tule synnyttämään ennen perjantaintaita.
Kyllä on erilaisia käytäntöjä neuvoloissa, minä en saanut meuvolasta lähetettä yliaikaiskontrolliin, vaan soitin ajan itse.
Minä hääräsin eilen kuin heikkopäinen, siivosin ikkunarempan jälkiä, kuskasin esikkoa treenaamaan ja synttäreille jne. Eikä mitään... =( Toisin en usko pätkääkään, että minkään sortin häärääminen auttaa yhtään, vauva tulee kun on valmis tai viimeistään ensiviikolla, kun ehkä (?) käynnistävät synnytyksen. Käynnistys pelottaa, koska supistuksia ei juurikaan ole, tai jos on niin tosi heikkoja, luulen siis, että paikat eivät ole juurikaan kypsyneet mikä tarkoittanee sitä, että synnytytä mahdollisesti joudutaan käynnistelemään jonkin aikaa.
Minä en kättärin käynnistämispolitiikasta tiedä, esikko syntyi 40+0 ja kuopus 40+0 (tai laskutavasta riippuen 41+0, syntymäpäivä oli siis alunperäinen ja minun mielestäni oikeä la) kuopuksen synnytys olisi käynnistetty 41+0, klo 9.00 mutta synnytys käynnistyi edellisenä yönä ja poika oli maailmassa 9.02 =) Silloin olisin saanut käynnistyksen oman vointini vuoksi, olin kärsinyt kuusi viikkoa säännöllisistä ja kivuliaista supistuksista, enkä ollut juurikaan nukkunut sen kuuden viikon aikana, joten lääkäri totesi, että nyt on perempi käynnistää.
Synnytyksen käynnistymisestä, minulla nämä raskaudet vain pitenevät näköjään, tämänkin alkuperäinen la oli 23.5, eli sekin mennyt =(
Vertica: Minä mietin kuopusta odottaessani, että riittääkö rakkautta molemmille lapsille, kyllä riittää usko pois. USkon, että rakkautta riittää myös tälle kolmannelle yhtä paljon kuin kahdelle edelliselle. Tule sitten kertomaan lekurikuulumiset.
TÄllä kertaa ei muuta, menen jatkamaan siivousta, ennenkuin haen kuopuksen päiväkodista
T:Jean+Otus 41+2
No jo oli nopeaa toimintaa kätilöopistolla. Soittivat vartin yli kymmenen ja sanoivat, että ollaan aikaistettu yliaikaiskontrollia, kun viikot tasan 41, että tule maanantaina. Kerroin, että mun la oli 20.5., eli tänään 41 täynnä. Sitten rupesivatkin kiireellä etsimään mulle aikaa, kun sanoin etten millään kerkeä klo 11:sta, mikä olisi ollut ainoa vapaa aika tänään. No, nyt sitten aika on klo 12.30, mutta kun mut on tungettu johonkin väliin, niin joudun varmaan odotteleen aika lailla. Ei haittaa. Käski varautua käynnistämiseenkin, vaikka en siihen ihan usko, koska luulen, etteivät paikat ole kypsyneet. En itse asiassa tiedä mikä on nyt se lopullinen syy sille, että ottavat mut näin aikaisin.
Mutta olen tässä juuri lähdössä menemään, kun pitää hakea mies töistä varalta mukaan. Olisihan se kiva, kun olis vauva parin päivän sisällä sylissä..taitaa olla turhan optimistista..
t. Katjuska70
Ja alkaa se vaan turhauttaa...
On siivottu, lenkkeilty, touhuttu itseä säästämättä, mutta asukki vaan viihtyy ahtaassa yksiössään...
Mulla ei myöskään ole tuntunut kipeitä supistuksia juuri ollenkaan. Paikat oli kyllä jo jonkin verran kypsyneet yli kuukausi sitten. Nyt on tuntunut vaan sellaisia kivuttomia mahan kiristyksiä ja toki vaavi painaa alas, mikä vihloo ja jomottaa. Mulla on neuvola aika ens maanantaille ja sieltä sitten keskiviikolle lähete kontrolliin TYKSiin, jos siihen mennessä ei ole päästy synnyttämään.
Toivottavasti Verticialle osui mukava lääkäri. Mä olen äippäpolilla TYKSissä ollut kolmen lekurin kanssa tekemisissä ja kaikki oli suht ok. Keskimmäinen oli hiukan vähättelevä, mutta muuten. Ja kaksi viimeistä kertaa osui vielä sama hyvä lääkäri kohdalle :)
Onnea kaikille vauvautuneille ja toivottavasti me muutkin päästään pian vauva-arkeen :)
Justiina ja junior 40+4
kun paikat oli ihan kiinni. Ei siis minkäännäköistä kypsymistä. Vauva on selkä-selkää vasten eli jotenkin väärässä asennossa ja ei pääse laskeutumaan ja synnytys ei kuulemma ala.
Sain maanantai aamuksi ajan käynnistykseen. Pistää kuulemma jonku hormonitamponin sisään ja sitten tiistaina puhkastaan vedet. Saas nähdä tuleeko kesäkuun vauva.
Kätilö kehotti konttailemaan kotosalla että vauva kääntyisi oikeinpäin. Jos ei käänny niin tulee kuulemma pitkä synnytys.
Pomena rv 41 +0
Njoo.. En nyt tiedä mitä tässä tekisi.. Mahakivut on ihan järkyttäviä, mä en pääse tästä sohvalta ilman itkua mihinkään.. Esikoiselle pitäisi vaippa vaihtaa ja välipalaa antaa.. Kaiken kukkuraksi vielä alkoi supistelemaan ja.. Mä en jaksa!!
Tänään oli aamulla sitten tyksis eka yliaikaiskontrolli.. Ensin pääsin käyrälle pitkäksi aikaa.. Olin siinä varmaan joku lähemmäs puolen tuntia, kun odoteltiin lääkärin vapautumista.. Siihen ajalle mahtui käyrälle supistuksiakin jotka ovat sitten kuulemma avaavia uudelleen synnyttäjällä.. Ja mahtui liikettä ja hyvät sykkeetkin siihen.. Seurana oli osan aikaa kätilö jolle sitten sanoin näistä mahakivuista. Epäili, että olisiko liitoskipuja..
Käyrältä pääsin sitten antaa pissanäytteen joka oli puhas. Otettiin turvotusten takia, ku aamusta saakka on jalat ja sormet turvoksissa.. Se kätilö huomasi tämän tänä aamuna tosiaan mun sormista ja mulla ei mun mielest ollut ees sormet turvoksissa ja sormuksetkin mahtui hyvin olee sormis.. :o
No joo.. Sitten pääsin sille lääkärille.. Olin antanut ilmoittautumisen yhteydessä bebesinfon sivuilta tulostetun synnytystoivelistan sinne papereihini ja lekuri oli sen yllätyksekseni lukenut läpi ennen kuin tulin hänen vastaanotolleen..
Mulla oli siinä toivelistalla lähinnä se, että mahd lääkkeet mahdollisimman myöhään, eli että saisin luonnonmukaisia juttui kokeilla ensin ja olla liikkees jne.. Eli suihkut, hieronnat ym ensin läpi ennen epiduraalia ja ettei suotta laitettais tippaa tai kalvoi puhkaistais tms.. Ja sitten oli, et jos päädytään sektioon jostain syystä niin saisi olla isä olla joko mukana salissa tai hoitaa vauvaa sitten kun vauva tila sen antaa myöden sektion jälkeen.
Njuu niin tämä lääkärihän alkoi sitten ensimmäisenä sanomaan siitä mun toivelistasta.. Mulle tuli heti sellainen olo, et jaha tänne ei näemmä tällaisia kannata tuoda ku se suunsa avasi ja muutaman ensimmäisen sanan ehti sanomaan.. Kun nekin oli tyyliin sellasel asenteel et hittoako tänne tämmösiä tuot.. ”Pitää nyt muutama asia nyt sanoa tällaisista synnytystoiveista..” Synnytystä ei kuulemma voi suunnitella eikä kannata suunnitella. Olisi hyvä jos synnytykset näin menisi, mutta ei ne mene ja jos on leikkaus edessä niin ei me voida toimia näin ja näin. Että sulla nyt on tässä, että ei annettaisiin lääkettä, mutta kyllä me sitten sitä annetaan jos siltä näyttää ja puhkaistaan kalvot jne jotta synnytys saadaan etenemään. Ja jos on sektio niin kyllä me pyritään siihen, että isä saa olla salissa jos ei ole mitenkään kiirellinen sektio eli käytönnössä jos synnytys ei vaan etene niin sillon saa olla isä salissa. Mutta sekin on vain ihan jos meillä on resursseja siihen, että joku ehtii opastamaan siinä sivussa mitä isä voi salissa tehdä, mutta meillä ei kuitenkaan sellaiseen resursseja ole ja se pitää ymmärtää..
Eli isä saisi olla salissa mukana, mutta ei kuitenkaan saa..
Mutta lopputulos vähän vaikutti siltä, että synnytystoivelista lensi roskiin ja ne tekee taas kaikki samat mokat kuin esikoisen kohalla kaikkine oksitosiinitippojen, kalvojen puhkaisemisen, liikkumisen kieltämisen ym juttujen kera..
Raivostuttavaa!! Onneksi mulla on tulostettuna sama lista vielä miehelle sairaalakassissa.. Ja mies osaa olla kovana tommosissa asioissa jos tarve vaatii..
Mut joo sitten ne ultrasivat, eivät tehneet sisätutkimusta joten en olekaan yhtään viisaampi nytten.. Mut ultra näytti kooksi 3,6kg.. Esikoinen oli syntyessään 40+2 viikoil 3960g eli aika samoissa sitten menisi.. Ja sanoivat et äideillä on tapana synnyttää samoilla päivillä suunnilleen.. Huomenna tulisi sitten tuo 40+2 itelle, et kattoo ny koska sit ulos tulee..
Huomenna sit jos varailis neuvolaan aikaa ensi viikolle.. 42 ku tulee täyteen niin neuvolasta saa laittaa lähetettä äippäpolil.
Nii joo näistä kivuista.. Niin se lekuri oli et joo ne on ihan normaaleja kipuja, et lähtee sitten synnytyksen jälkeen pois. Et ne luut vaan siellä löystyy..
Vauva ei myöskään ollut vielä laskeutunut..
Mä en vaan jaksa uskoa enää näiden kipujen normaalisuuteen.. Koska nämä alkoi sen jälkeen kun helv painavat kottikärryt nostin ja kiikutin tyhjennettäväksi ja tyhjensin.. Ja siitä saakka tää on tällasta ollut ja pahenee vaan koko ajan.. Tää päivä on taas ollut ihan piip.. Itku kurkussa saa joka askeleen ottaa ja mitään ei pysty nostaa, ei pysty yhtää kyyristyy ja jokainen jalan nosto sattuu.. Ei tätä osaa kukaan kuvitel tätä kipua, ku ei tätä pysty ite ees kuvailee kelleen.. Ja ku sattuu levossa ja sattuu yöllä ja.. Tää on ihan järkyttävää! Ja ku tää ei mitenkään kohdistu häpyliitoksiin vaan tätä koko kipua ei pysty edes paikallistamaan, muuta ku se on sektiohaavan ja navan välissä jossain..
No toivonmukaan jäisi synnytyslaitokselle sitten nämä kivut, mutta ellei jää niin lääkärireissuahan se sitten tietää..
On kyl kättäril nopeeta toimintaa.. Toi kyl vähä ihmetytti et miten viikoil 41 sanoo, että varaudu käynnistykseen.. Kun kuitenkin raskaus on normaali-aikainen 42 viikolle saakka ja ilman terveydellistä syytä sinne saakka pitäisi odottaa ja antaa käynnistyy itekseen synnytyksen..
Katsotaan tuleeko Katjuska sieltä yksin vai kaksin takaisin..
Pomenaa kehoitettiin konttaamaan.. Jännä juttu.. Sillon ku olin siellä ”mammajoogas” tyksis niin se kätilö sanoi, et kannattaa välttää konttaus asentoa ja mekka-asentoa jolloin on pää lattias ja ollaan kontillaan ja peppu ylhääl.. Koska nää asennot päästää vauvan valahtamaan takaisin ylöspäin (eli tuossa asennossa alaspäin) ja näin vauva voi kääntyä vaikka poikittain tai perätilaan jos tilaa on runsaasti :/
Tilan runsaudesta tuli mieleen, että ultrassa sanoivat sitä ainakin meidän yksiössä olevan ja siksi ei niin ole laskeutunutkaan..
Alkoi olo helpottaa tässä kirjoittaessa ja ei oo suppaillut nyt hetkeen eli äkkiä ylös et saan esikoiselle jotenkin uuden vaipan ja välipalaa.. Tosin vaippa kyl taitaa jäädä miehen laitettavaksi, kun tulee tunnin päästä kotio..
Verticia & vuokralainen Rv 40+1
tulin ilmottelemaan että tyttö syntyi 21.5 kolmantena päivänä käynnistelyn aloituksesta. Ensin annettiin kahtena päivänä cytotecia, jolla ei paljoa ollut vaikutusta, hieman paikat kypsyivät ja kolmantena päivänä saliin, kalvot puhki 10.20, oksitosiinitippa 11.30,jonka annostusta lisättiin 12.00. 13.35 paikat auki ja ponnistin 7min. Tyttö painoi 2832g ja oli 46cm pitkä, lakki oli 32,5cm. Kohdunkaulan puudute laitettiin, mutta se auttoi ehkä yhden supistuksen ajan. Yhtään tikkiä ei tarvinnut laittaa ja kiva tunne olikin, kun pystyi heti istumaan ja liikkumaan lähes tavallisesti.
Lapsivettä ei sitten tosiaan ollut ilmeisesti juuri ollenkaan, ainakaan se ei minulle näyttäytynyt, eikä kalvojen puhkaisun yhteydessä tullut mitään. Synnytyskertomukseen oli kirjoitettu että lapsivesi oli veristä, mutta kukaan ei osannut sanoa mitä se tarkoittaa.
Verensokeriseurannassa vauva oli ja hieman arvot olikin matalia, eli lisämaitoa on annettu alusta saakka, myös täällä kotona joudun sitä antamaan, kun ei kaikesta imemisestä huolimattakaan vauva ole tyytyväinen. Just kävi hoitaja punnitsemassa, 80g oli tullut kotiintulopainoon lisää, eli typy painoi 2800g nyt. Ilmeisesti maitoa ei minulta sitten oikeen reilusti tule. Samapa tuo mistä se ruoka tulee, onneksi sentään on korvikkeita.
cicero + nuppu 6päivää.
Verticia: kyllä sulla näyttää olevan aika raskasta ja vielä kun ne ei siellä sairaalassa näytä välittävän yhtään. Oiskohan sulla joku lihas revähtäny kun niittä kottikärryjä nostit.
Joo kontata pitäs että vauva pyörähtäisi akselinsa ympäri. Ei pääse reppana laskeutumaan ja synnytys on kuulemma pidempi (ja kivuliaampi) jos ei käänny. Ensisynnyttäjä kun oon niin tuskin enää on tilaa kääntyä perätilaan. Useampikertalaisilla ei tuo väärä asento niin haittaa kun tilaa on pyörähtää synnytyksen aikanakin enemmän ja uloskin mahtuu jo tulemaan helpommin vaikka väärässä asennossa.
Onkohan siellä kättärillä muuttunut suositukset? Täällä se on toi 41+5 kaikille yliaikasille, kun pistetään vaavi tulemaan. Mä meen 41+4 hakemaan paikkojen pehmentäjää ja sitten 41+5 puhkastaan kalvot.
Täällä ei oo tehty mitään koko arviota mutta kätilö sanoi että on oikein hyvän kokoinen ja kun mä oon niin pitkä niin pitäs helposti jaksaa kantaa tollasta jötkälettä. ugh. Ei kyllä hirveesti kiinnosta puskee ulos jotain valasta, joka vielä on väärässä asennossa.
pomena rv41
Hurjasti onnea cicerolle!
Pomenalle tosta linkki http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=194 jos et oo käyny kattoon. Ainaki kaverilla noi autto ku vauva oli miten sattuu.
Verticia: Tarinasi oli juuri sellainen kuin olen pelännytkin vastaanoton olevan!! -Varsinki kun mä vien sen listan vasta mennessäni. Teen siihen kyllä enempi kirje muotosen niin ei kuulosta ihan niin "läjältä vaatimuksia". Ja ekaksi kirjotin "ymmärrän kyllä ettei näitä voida toteuttaa jos vauvalla ei ole synnytyksessä kaikki hyvin". Jospa ne sitte edes vilkasis sen.
Kaikki vauvan kamppeet on pesty, viimeistä myöten. Ei täältä puutu kuin pikkuinen enää, no joo..makkarissa mies siivos tänään ja pisti vaatehuoneessakin paikkoja järjestykseen joten tottakai osa kamoista hakee paikkaansa mutta paljon on tehty. Mua on taas alkanu vaivaan ihan hirvee väsymys. Iskee aina kahdeksalta illalla, mutta sitte ku menee nukkuun niin ei uni tuu. Samoten päikkäreitä yritin tänään nukkuu kahteen otteeseen muttei onnistunu kummallakaan kerralla. Jotenki alitajunta surraa ku ampiaispesä. Sais nyt muutaman yön nukuttuu hyvin ennen ku synnytys edessä. -Joten nukkumaan menossa.
Voikaa hyvin! Huomenna taas punnitusta edessä ja varmana on paino korkeella ku iltapala oli taas tooosi terveellinen!;)
t.bamse ja mä
Huomenta kipujen keskeltä..
Yöllä pääsi taas itku, kun kävin vessassa ja kävely oli niin tuskaa.. Oon niin väsynyt näihin kipuihin.. Pomena itseasiassa sanoi tuosta, et olisko joku lihas revähtänyt.. Mulla usein revähtää käsivarren lihas ja itseasiassa oireissa on aika paljon samaa. Mutta niinhän se on, että niin kauan ku oon raskaana niin tämä laitetaan raskauden piikkiin ja sanotaan, että sitten loppuu ku on synnyttänyt.. Ja sinne saakka se on vaan itekin jaksettava.. Ellei lopu sit synnytyksen jälkeen niin sitten vaan sinne lekurille kiireen vilkkaa..
Cicerolle onnittelut vaavista :)
Mun mielestä tuo bebesinfon synnytystoivelista tuli tulostimesta ulos tosi ystävällissävyisesti.. Mä oletin et se tulostaa sen jonain tyhmänä kaavakkeena et mä haluan näin ja näin.. Mut sielt tuli ihan hieno lappu.. Olin kyl todella pettynyt tyksin asenteeseen, mut en lainkaan yllättynyt.. Enkä yllättyisi vaikka tämäkin synnytys menisi ihan päin persiit..
Mut joskos alkais metsästää telineellistä korituolia, että missä semmosia mahettiinka myyä ja millä hintaa..
Verticia & vuokralainen Rv 40+2
Juu verticia, hyvinkin mahdollista. Mä otin tässä yks ilta pikkusen keveemmän askeleen niin nivustaive revähti. Toivotaan että olisi samanmoista.
Neuvolassa kaikki ok, eikä painokaan enää nouse. -Hyvä näin! Alkaa kuitenki turhauttaan muaki tää olotila pikkuhiljaa. Kaikkea ei voi tehdä niin ku ennen ku maha on tiellä -Vaikka pieni onkin. Jossain asennoissa selkä taas kipeytyy pikkuhiljaa ja koko ajan väsyttää. Sen lisäks on noi jatkuvat kyselyt...joko joko, ai kuin siellä, eikö mitään...
Semmoista. Lähden päikkäreille jos vihdoin onnistuis saamaan unen silmään ku katkes aamulla kesken.
t.bamse ja mä
Kamala ku turvottaa! Mul on jalat ihan turvoksis, tuntuu et nahka repee pian jalkapöydän päältä. Mitä tälle turvotuksel vois tehä? Mul ei oo ikin ollu tämmöstä..?
Odottelen tässä sohvaa saapuvaksi..
Verticia
Elikkäs meille syntyi poika 25.5. 3400g ja 53cm. Synnytys meni hienosti, joskin oli vähän raju, kun kaikki tapahtui aika vauhdilla. Nyt ollaan kotona pikkusen kanssa
jäi nyt noi viikot pois, vaikka kyllä kirjoitin ne. Eli 41+4.
Täällä odotellaan kovasti jo vauvan saapumista.
On alkanut mietityttää tuo käynnistys...
En nyt oikein tiedä tuosta käynnistyksestä vesien puhkaisulla, jos vauva on avosuisessa asennossa. Kuulemma ei pysty sitten enää kääntymään raivotarjontaan.
Maanantaina kysäsen tuosta sairaalassa.^
pomena
Heippa vaan!
Mentiin tosiaan käynnistykseen tiistai aamuna ja päivä hengailtiin siellä sairaalalla ilman mitään tuntemuksia. Kaksi murua laittoivat cytoteciä, mutta suppareita ei tullut. Sen verran lääke kuitenkin teki jo valmiiksi hieman auki olleella ja pehmenneellä kohdunsuulla, että illalla 18:45 päästiin puhkaisemaan kalvot. Se olikin sitten menoa. Supparit alkoivat saman tien ja muuttuivat nopsaan kipeiksi, pitkiksi ja tiheiksi. Saliin päästiin siirtymään 20:45 ja pyytelin jo heti kivunlievitystä, kun oli niin tömäköitä suppareita. Kätilöillä oli kuitenkin vuoronvaihto kymmenen maissa, niin vanha vuoro sanoi, että uudet sitten tutkivat tilanteen. Siinäpä siis kärvistelin ilokaasun voimalla. Uudet kätilöt tulivat 21:45, kun mies soitti kelloa pyynnöstäni. Olin silloin 4-5 cm auki ja käskivät pöydälle epiduraalia varten. Anestesialääkäri oli kuulemma tulossa. Siinä vaiheessa kivut olivat niin kovat, että en pystynyt makaamaan paikallani enää. Anestesialääkäri sai iltakymmenen jälkeen piikin selkään vaihdettuaan ensin riittävän kauan kuulumisia kätilöiden kanssa. Puudutusta laitettaessa tuli ponnistamisen tarve. Anestesialääkäri oli juuri saanut letkun selkään kiinni ja sanoi, että nyt voi vauva syntyä. Sain kätilöille sanottua, että nyt pitää ponnistaa, johon anestesialääkäri totesi, että ei hän sitä tarkoittanut, että heti voi alkaa ponnistaa. Siihen karjaisin, että juu, mutta minä tarkoitan. Kätilöt kielsivät ponnistamasta ennen tilanteen tarkistusta. Olin avautunut vartissa täysin auki ja kivut olivat sen mukaiset. Ponnistusvaihe kesti papereiden mukaan 16 minuuttia ja oli tuskaisa. Kivut loppuivat kuitenkin tietysti heti pojan synnyttyä.
Näin siis meillä. Ei ehtinyt epi vaikuttaa yhtään eli ilokaasun voimalla mentiin lyhyt ja raju synnytys. Repeämiä ei kuitenkaan tullut ja nyt vointi on jo hyvä. Olimme sairaalassa torstaihin ja nyt siis kotona harjoitellaan vauva-arkea esikoisen johdolla.
Poika syntyi siis viikoilla 40+5 käynnistettynä koon takia. Mitat olivat 4445 g ja 56 cm. Tasan puoli kiloa kevyempi siis kuin esikoinen. Mikäli olisi odoteltu sinne 42+1, niin olisi ollut saman kokoinen varmasti.
Vauva on todella tyytyväinen ja ihana. Nukkuu ja syö hyvin. Maito on parin päivän odottelun jälkeen noussut kohinalla. Hiukan olen huolissani, kun pissan pidätyskyky on tällä hetkellä huonohko, mutta täytyy odotella vielä, josko se siit palautuisi. Kuinka kauan muilla uudelleensynnyttäjillä on kestänyt? Tai onko teillä ollut pidätysongelmia? En muista, että esikoisen kanssa olisi ollut tällaista. Nyt en pysty katkaisemaan pissalla ollessa suihkua, vaikka kuinka yrittäisin.
TSEMPPIÄ vielä teille muutamille masun kanssa kärvisteleville viimeisille päiville!!!
- Jolanda ja Sintti 4 pvä
kaikille jo vauvansa saaneille! Meillä ristiäisjärjestelyjä jo tehdään, pidetään ne 4.6...
Meidän tyty onkin nyt jo kuukauden ikäinen :)
Kii