Olen huomannut että anopillani
on aivan erilainen käsitys lasten kanssa olemisesta ja kasvattamisesta kuin minulla itselläni, mutta en ole asiaan viitsinyt puuttua mitenkään, sillä hänen touhuistaan ei ole varsinaista hengenvaaraa.
Missä vaiheessa lapsi alkaa regoida jos jompikumpi isoäideistä noudattaa eri sääntöjä ja tapoja kuin äiti, isä ja toinen mummo? Ja onkohan siitä haittaa lapselle? Anoppi tapaa lastamme ainakin kerran viikkoon, lapsella nyt ikää 1,5v.
Itse en ole tosiaan viitsinyt puuttua paljoakaan anopin kasvatustapoihin, sillä en haluaisi tahallani kylvää riitaa...
Mitä mieltä on AV -raati?
Kommentit (24)
on kasvattanut miehesi lapsena, joten tietää kyllä mitä tekee!
..., mutta jo pieni lapsi ymmärtää, että eri paikoissa ja eri ihmisillä voi olla eri sääntöjä. Tärkeintä on se, että kotona on johdonmukaisesti samat säännöt, samoin mummulassa. Eli, etteivät säännöt vaihtele "hoitajien" mielialojen mukaan: arvaamattomuus luo turvattomuutta.
Ja voihan anopin kanssa keskustella jos jokin asia tuntuu menevän pieleen.
Itse olen alle 1 vuotiaan mummu ja mielelläni kuuntelen vanhempien tavat ja toiveet, koskapa he tietävät yleensä parhaiten oman lapsensa tarpeet. Ja toisaalta, siitä on tosi kauan, kun olen omia vauvoja hoitanut, maailma muuttuu ja lapset ovat yksilöitä, toinen tarvitsee tiukemmat rajat kuin toinen.
A. Mummu.
noudatetaan teidän sääntöjä, ei anopin.
Kun on kyseessä esikoinen, ei tiedä aina millaiset asiat ovat lapselle hämmentävää ja mitkä ei... kun joka tuutista tulee eri informaatiota ja aina painotetaan ruutinien tärkeyteen jne. jne. Mutta jatkan aloittamallani linjalla, ja pidän mielessä että ei tuo lapsi satunnaisesta epäjohdonmukaisuudesta eri aikuisten sääntöjen välillä rikki mene!
Ja yksi asia vaan mitä en tajua av:lla, on se miksi pitää joidenkin aina ryhtyä vääntämään aloituksen värisävy ihan erilaiseksi kuin se on ollut.. Väkisinkin pahoitan mieleni kun joku tahallaan provoaa tuollaista sontaa mitä muutama teki.
Hyvää vapun jatkoa kaikille!