Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesarissa sanotaan että tämä palsta

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsikakkanauhaa, anyone?

Vierailija
2/32 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

melkein kukaan vastaajista ei osaa vastata mitään järkevää tuohon vakiokyssäriin vuoden -18 tapahtumista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

melkein kukaan vastaajista ei osaa vastata mitään järkevää tuohon vakiokyssäriin vuoden -18 tapahtumista?

Vierailija
4/32 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

millä nimellä sinä kutsut vuoden 1918 tapahtumia?

Vierailija
5/32 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

millä nimellä sinä kutsut vuoden 1918 tapahtumia?

Vierailija
6/32 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

millä nimellä niitä vuoden 1918 tapahtumia kutsuu. Mä oon lapsena oppinut termin vapaussota, mutta se on HUO-NO. Kansalaissota on jo parempi, ja lisäksi klassikko. Veljessota on liian, no, romanttinen. Sisällissota olis ehkä paras, raadollisin, mutta sitä on käytetty aika vähän, eikä se oikein istu ihmisten suuhun. Mutta jos multa kysyttäis, niin sisällissota ehdottomasti, ja niin mä sanonkin.

Vierailija
7/32 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on niin paljon kiusaajia, rasisteja, lapsellisia naisia jotka nauttivat toisten piikittelystä ja nokkivat saaliinsa hengiltä...

Täällä voi käydä muistuttamassa kuin järkevä ihminen itse on! :)

Vierailija
8/32 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaussota. Jos punaiset olisivat voittaneet Suomesta olisi tullut osa Neuvostoliittoa. Pahoja asioita tapahtui ko. sodan aikana molemmin puolin, mutta itsenäisyys voitti.

Vierailija
9/32 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

= DDDDD

Vierailija
10/32 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

millä nimellä niitä vuoden 1918 tapahtumia kutsuu. Mä oon lapsena oppinut termin vapaussota, mutta se on HUO-NO. Kansalaissota on jo parempi, ja lisäksi klassikko. Veljessota on liian, no, romanttinen. Sisällissota olis ehkä paras, raadollisin, mutta sitä on käytetty aika vähän, eikä se oikein istu ihmisten suuhun. Mutta jos multa kysyttäis, niin sisällissota ehdottomasti, ja niin mä sanonkin.

luokkasota vielä. No, sitä en käytä, on ehkä liian neuvostohenkisesti värittynyt.

Vierailija
11/32 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wappu mammoilta!

Vierailija
12/32 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

luokkasota vielä. No, sitä en käytä, on ehkä liian neuvostohenkisesti värittynyt.

Mieti nyt, ketkä siinä olikaan napit vastakkain jos ei työväki ja se vähemmän työväki

Vierailija
13/32 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaussota ehkä kaikkein huonoin termi, koska se kuvaa ainoastaan sotaa jälkeenpäin yhdestä näkökannasta katsottuna.

Vierailija
14/32 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti nyt, ketkä siinä olikaan napit vastakkain jos ei työväki ja se vähemmän työväki

värittynyt. Tuo on enemmän punaisen puolen retoriikkaa, mun mielestä historian tapahtumista puhuttaessa pitäis unohtaa retoriikka ja tehdä oikeutta tapahtumille - vaikeaahan se tietenkin on.

Samon vapaussodasta puhuminen on mun mielestä valkoisen puolen retoriikkaa: siitä tulee erityisesti mieleen se, että valkoisille monessa tapauksessa uskoteltiin, että tässäpä lähdetään ajamaan ryssää pois Suomesta, ja järkytys oli suuri, kun vastassa olikin suomea puhuvia suomalaisia.

Siksi sisällissota on musta paras termi, se ei anna tilaa retoriikalle. Tästäkin voi tietenkin olla toista mieltä.

Vierailija
15/32 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai kansalaissota.

Nämä mun mielestäni parhaimmat nimitykset.

Vierailija
16/32 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

luokkien merkityksestä. Ei kaikki tietyn luokan edustajat olleet kiihkoina tappamassa toisen luokan edustajia, joten luokka sinänsä ei ollut olennainen asia. Siksi sisällissota on neutraalein ja teknisesti kuvaavin termi. Toisaalta vapaussotakin olisi siinä mielessä mahdollinen, että jälkeenpäinhän sota osoittautui sellaiseksi tietystä vinkkelistä katsottuna, ja nykyään tuo vinkkeli lienee se ainoa oikea.

Vierailija
17/32 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

luokkien merkityksestä. Ei kaikki tietyn luokan edustajat olleet kiihkoina tappamassa toisen luokan edustajia, joten luokka sinänsä ei ollut olennainen asia. Siksi sisällissota on neutraalein ja teknisesti kuvaavin termi. Toisaalta vapaussotakin olisi siinä mielessä mahdollinen, että jälkeenpäinhän sota osoittautui sellaiseksi tietystä vinkkelistä katsottuna, ja nykyään tuo vinkkeli lienee se ainoa oikea.

Miksi sitä ei voisi jo nyt sanoa ihan suoraan?

Vierailija
18/32 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälle palstalle kirjoittelee varmaan paljon ihmisiä, jotka ei ole äitejä. Erityisesti teinit, jotka tykkää ärsyttää ja vittuilla tahallaan.

Vierailija
19/32 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

korrekti ilmaisu olisi "Vuoden 1918 sota".

Tämä on tosin pitkä, mutta olisi puolueeton. Sisällissota ei ole ihan oikea termi, koska olihan mukana sotimassa myös mm. ruotsalaisia.

Itse puhun siis vuoden 1918 sodasta, olkoon vaan pitkä, eipä tuosta niin usein tule puhuttua.

Vierailija
20/32 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielenkiintosta on, että olen tavannut ja jutellut paljon vanhojen ihmisten, eli silloin eläneiden/syntyneiden kanssa ja heistä suurin osa puhuu vuoden 18 kapinasta. Olivat sitten kummalta puolelta tahansa, tai siis esim. ns. punaorpoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi