Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaako opiskella sairaanhoitajaksi?

Vierailija
29.04.2010 |

Onko siihen mitään oikopolkua? ELi voiko mitään teoriaopintoja suorittaa tenttimällä edes erikoistapauksessa? EI kiinnostaisi istua opettelemassa lääkelaskuja tms. koulunpenkillä, kun yliopistomatematiikkaa on takana kuitenkin 5 vuotta...

Toinen kysymys liittyy etenemismahdollisuuksiin? Kuinka helppoa on päästä esim. ylihoitajaksi tai osastonhoitajaksi? (Kyvykkyydestä ei jää kiinni.) Vai onko työ 99% sitä samaa puurtamista koko loppuelämän?

Olen tietoliikennealan DI ja tekisi mieli opiskella kuitenkin jotain käytännönläheistä hoito-/terveysalaa. Lääkäriksi ei ole varaa opiskella (3 lasta, asuntolaina) koska siihen menee helposti 10 vuotta, mutta toisaalta mietin elääkö sairaanhoitajan palkalla, kun on tottunut n. 4000e/kk tulotasoon?

Ja toisaalta mietin myös, olenko "alikoulutettu" kykyihini nähden sairaanhoitajana. En usko, että sairaanhoitajakoulussa olisi edes montaa asiaa opiskeltavana, joita en jo nyt tietäisi tai osaisi. Olen koko ikäni (30v.) ollut kiinnostunut lääketieteestä ja lukenut kaiken mitä olen käsiini saanut.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä arvostetaan lähihoitajia, miten ihmeessä muuten saisin tehtyä lääkemuutokset, kotiutettua potilaat, selvitettyä hätätilanteet, lääkittyä ja järjesteltyä asiat, jos ei kentällä olisi osaavia lähäreitä ja perushoitajia?

Vierailija
22/25 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toisaalta mietin myös, olenko "alikoulutettu" kykyihini nähden sairaanhoitajana. En usko, että sairaanhoitajakoulussa olisi edes montaa asiaa opiskeltavana, joita en jo nyt tietäisi tai osaisi. Olen koko ikäni (30v.) ollut kiinnostunut lääketieteestä ja lukenut kaiken mitä olen käsiini saanut.

sairaanhoitajuuteen ja sairaanhoitajana toimimiseen liittyy kyllä aika paljon muutakin kuin ERrää katsomalla opittu "intuboidaan" tai kotilääkäri-lehdestä luettu artikkeli verenpaineen itsehoidosta.

jokaisella sairaanhoitajalla täytyy tietysti olla vankka lääketieteellinen osaaminen taustalla mutta kyllä pääosa opinnoista kuitenkin on hoitotieteen ja käytännön HOITOTYÖN opiskelemista. sairaanhoitajalla on oma täysin itsenäinen osaamisalueensa jota edes lääkärit eivät hallitse. ja se on paljon muutakin kuin pelkät lääkelaskut.

sairaanhoitajilla voi olla hyvinkin erilaiset työnkuvat riippuen missä on töissä. itse teen pelkkää päivätyötä ja saan hyvin vapaasti määritellä mitä teen, miten sen teen ja koska sen teen (työajan puitteissa tietysti). työni on päsääntöisesti sekä asiakkaiden että lähihoitajien ohjausta ja neuvontaa, lääkärin konsultointia, hoidon organisointia, suunnittelua ja arviointia. päivätyö näkyy ikävä kyllä palkassa kun vuorotyölisät jäävät pois, palkkani on nyt 10v ikälisän kanssa n. 2500e/kk.

sh:n etenemismahdollisuudet on perinteisesti ollut "ylöspäin" eli yliopiston kautta hallinnollisiin tehtäviin oh/yh tai hoitotieteen opettajaksi alan kouluun. nykyisin on alettu enemmän kehittämään erilaisia mahdollisuuksia urakehitykseen myös "sivusuunnassa".

sh voi lisäopintojen kautta erikoistua asiantuntijahoitajaksi esim. muistihoitaja, syöpähoitaja, diabeteshoitaja jne. ja tätä kautta saada muutettua työnkuvaansa enemmän konsultoivaan suuntaan. ylempi amk-tutkinto taas antaa valmiuksia esim. eri projektien vetämiseen tai asiantuntijatyöhön suunnittelutasolla jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

erittäin hyvin.Lääkäriopinnot tk- tai sairaalalääkäriksi kestävät kuusi vuotta.

Vierailija
24/25 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaat ja tiedät kaiken jo valmiiksi, älä edes harkitse. Kertoo meinaan aika pahasta asenneongelmasta.

Vierailija
25/25 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

asenteesi ei ehkä ole paras mahdollinen.

Lääkärinä voisit hyvinkin upota joukkoon...

SH