Rasittava 6-vuotias! Kyseleeko muiden lapset nain valtavasti???
Jatkuvasti, tauotta, aina loytyy joku uusi kysymys ja ihmettelyn aihe. Ja usein jaa jankkaamaan jotain samaa aihetta paiva tolkulla, rasittavuuteen asti!!
Tassa kuussa ollut aiheena silmalasit ja miten ihmisen nako toimii, miten elaimet nakee, ja miksi han ei tarvitse laseja. Pari viikkoa tuli noita lasi-aiheisia kysymyksia joka suun avauksella.
Viime viikolla meilla oli vesikatkos ja vesi tuli parskimalla hanoista ja se pelotti ja ihmetetti lasta. Siina meni vastaillessa sitten pari paivaa miten vesi tulee meille putkia pitkin, viemarit, mita maan alta muuta loytyy yms yms.
Muita lahiajan kysymyksia on olleet miksi pojilla on pippeli ja tytoilla pimppi (joo kysyy tata useasti, ja haluaa aina vain lisaa tietoa...), miten puut kasvaa ja pysyy pystyssa, miten huuliharpun aani muodostuu, kuka on suunnitellut kaupungit ja tieverkoston, miten koirien aineenvaihdunta toimii onko samanlainen kuin ihmisten, miksi aivoilla ajatellaan miksi ei sydamella yms yms.
En jaksa aina vastailla, ja tuntuu julmalta sanoa etta en tieda, enka nyt jaksa.
Kommentit (24)
ollut tuollainen, poika siis.
8 v täytettyään kyselyinto laantui. Kyllä vieläkin kyselee, mutta ei puhu tauotta enää.
Jos vain jaksaisit ja haluaisit, saisit tyttärellesi sellaiset eväät koulua/myöhempää elämää ajatellen, ettet uskoisikaan.
voi olla ääretön vaan se loppuu joskus, vai mitä? Mitä tulee äärettömän jälkeen? Miksi? Mikä on ennen ääretöntä? Miksi?
Vastaapa sitten näihin ;)
Mutta joo, meilläkin 6 v kyselee tosi paljon. Mun mielestä se on kyllä vaan kivaa, ihana että hän on kiinnostunut asioista ja siitä miten kaikki toimii.
Meillä on samanlainen 6 v poika!!! Mä niiiin ymmärrän sua, musta välillä tuntuu että mun pää räjähtää niihin kysymyksiin. Kysymyset on mitä ihmeellisempiä, mm. kuka keksi sanan äiti, kuka on Kuuban presidenti (mistä v..sta mä tiedän!!!!), miten ääni loppuu (en ymmärrä koko kysymystä), tehoaako karhu hiireen.. yms yms. Ihan jatkuvalla syötöllä ja tauotta tulee kysymyksiä, joihin toki aina yritän jotain vastata, mutta ei aina jaksais ja toivois että olis hetken hiljaa.. ;)
voi olla ääretön vaan se loppuu joskus, vai mitä? Mitä tulee äärettömän jälkeen? Miksi? Mikä on ennen ääretöntä? Miksi? Vastaapa sitten näihin ;)
ap
Lisaksi on kiinnostunut tosi paljon ajankohtaisista asioista, jotenkin vain paasee niista jyvalle; Islannin tulivuori, maajaristykset, ja yha joskus kyselee etta joko se Madeleine on loytynyt?
ap
Järkky kyselyikä esikoiselta ohi, kakkosella alkamassa. Miksi, mutta miksi? -loputtomiin... Kun oikein väsyin, sanoin, kysyhän isältä.
Yllättäviäkin juttuja. Joskus joutuu tarjoamaan eioota vastaukseksi, mutta monesti sanon, että enpä tiedä, voidaan yhdessä katsoa vastaus netistä.
Mua ei kysely rasita, oma luonne ehkä vaikuttaa siihen, että tykkään mieluummin jutella ja pohtia asioita kuin esim leikkiä tai askarrella.
meillä ei kysele, mutta haluaisin, että kyselisi.
Sun lapsestasi tulee viisas. Mitä enemmän vastauksia, niin sitä enemmän on lapsellasi tietoa.
on kysellyt 4-vuotiaasta lähtien liki tauotta kaikkea mahdollista. Joskus harvoin en jaksanut vastata, mutta pyrin aina siihen, että selitän kaikki asiat. Nyt ovat jo opettajatkin ihmetelleet tytön sanavarastoa ja verbaalista älykkyyttä. Eli kannattaa vastailla.
tämän hetken mielenkiintona tulivuoret, maapallo, planeetat jne. Mitä auringon sisällä on? Miksi se on kuumaa? Mistä se on tullut? Miksi maapallon sisällä on laavaa? Miksi on planeettoja? Mikä on painovoima ja ilmakehä? jnejnejne
Aihe vaihtuu aina ajoittain, mutta koko ajan kyselee ja koko ajan entistä vaikeampia kysymyksiä.
pojan kyselyikä kesti 3 v - 7 v eikä kysely kovin vähäistä ole vieläkään kolmannella luokalla. Tyttö kyselee myös, mutta ei yhtä paljon.
Meillä vajaa 6-vuotias poika, joka alkoi puhua pitkiä lauseita jo alle 2-vuotiaana, ja miksi-kausi alkoi tuossa 3,5 ikävuoden kieppeillä eikä loppua vielä näy. Tasainen papatus alkaa pojan herättyä ja jatkuu tauotta koko päivän. Kysymykset välillä todella vaikeita ja etenkin väsyneenä välillä potuttaa vastailla, etenkin kun meilläkin tämä pieni kyselijä usein jumii toistelemaan samaa kysymystä ja tietty aihepiiri voi olla puheenaiheena viikkokausia (nyt viimeisimpänä se, miksi pk-seudun lähijunat on nimetty kirjaimin, mutta bussit ja ratikat numeroin), mutta olen yrittänyt jaksaa vastata ajatuksella, sillä kyllähän lapsi tuolla tavoin oppii ihan valtavasti. Pojalla myös aivan käsittämätön sanavarasto tämän myötä.
Olisi mukavaa, jos kyselisi tuohon tyyliin ja pyrkisi vain selvittämään asioita, mutta meidän 6-vuotias on vissiin päättänyt pistää koko maailman kerralla kuntoon. Rakentavaa ja vähemmän rakentavaa kritiikkiä löytyy joka asiaan ja jos joskus kysyy miksi-kysymyksiä niin niiden tarkoitus vaikuttaa olevan ainoastaan saada aikaan jonkinlainen väittely, jossa hän saa lyödä omat argumenttinsa kehään. No, oikeastaan poikanikin tämä piirre on sinänsä ihana, vaikka jotain kohtuutta kaipaisinkin...
tämä tauoton kyselytulva on kestänyt jo kohta kaksi vuotta. Välillä tosiaan tuntuu rasittavalta, kun saman aihepiirin kysymykset pyörii päivästä toiseen ja niitä analysoidaan joka suunnasta. Toisaalta on sitten taas hauskaa pohdiskella näitä juttuja pojan kanssa ja välillä olemme hakeneet vastauksia mm. Internetistä. Aika usein törmään siihen, että on pakko vastata, että "en tiedä", koska ne kysymykset on sellaisia, ettei mulla ole mitään käsitystä.
6-v poika on kysellyt niin kauan kuin muistan.. Yleensä jaksan kyllä vastailla ja on ihan kivaakin, välillä taas väsyn hommaan ja tuntuu, ettei muuta ehdi tehdäkään. Kuitenkin itselle helpompi keskustella kuin vaikkapa leikkiä tai askarrella, niinpä sitten jutellaankin paljon kaiken maailman asioista.
Aivan valtavan tietomäärän on tällä oppinut hankkimaan.
Pikku vinkkinä, uteliaalle ja kaikenlaisesta kiinnostuneelle Heureka on kiva paikka.
Meillä katsotaan noita "Olipa kerran..." -juttuja lähes joka päivä, samoin kaikki "Megastructures", "Secrets of the Universe" ja "How it's made" ja vastaavat dokkarit kuuluvat suosikkeihin... Olen itse aina ollut koulunörtti, joten meillä on pojan kanssa paljon yhteistä puhuttavaa. Ihanaa! : )
Suomessa käydessämme jauhetaan metron toimintaperiaatteista, kaasubusseista ja Rautatientorin vesivahingosta väsymykseen asti JOKA PÄIVÄ ja KOKO AJAN. Ihan kiva, mutta vaikka olen itsekin tiedefriikki, en oikein noista insinöörijutuista tiedä paljoakaan.
Aina, kun avaan koneen, poika haluaa katsoa joko videota avaruussukkulasta, tulivuoresta tai flightradar24.com:sta lentokoneita. Koulussakin oli kuulemma laittanut open näyttämään tuota flightradaria koko luokalle...
Onhan se joskus rasittavaa, mutta oon heittäytynyt hirveän usein yhdessä lapsen kanssa pähkäilemään, että mitenhän se voisi olla ja mitä itse ajattelet ja miksihän se sun mielestä on niin. Monet kysymukset on sellaisia, joihin ei itsekään osaa hirveän hyvin vastata tai ainakaan yksinkertaisesti tai niin, ettei siitä poikiudu sataa lisäkysymystä; silloin sanon, että äiti ei oikein tiedä, (vaikka jotain hajua olisikin) mutta eiköhän sekin joskus koulussa sitten selviä. :)
Olipa kerran-dvd:t on olleet mahtava apu vaikeisiin kysymyksiin, suosittelen niitä! Noin tiedonhaluinen lapsi katsoo niitä mielellään ja samalla oppii niitä asioita, joita ei välttämättä itse jaksa eikä osaa alkaa yksinkertaisesti selittämään. :)