Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voinko ottaa yläasteen opettajaan yhteyttä väärinkäsityksestä? Vai onko parempi antaa asian olla?

Vierailija
27.04.2010 |

Yläasteen opettaja oli tunnilla ollut lapselleni erittäin vihainen, koska oli luullut lapseni kiusaavan ystäväänsä. Kyseessä on aine, jota on vähän, joen ope ei tunne lastani. Lapseni oli parhaan kaverinsa kanssa leikillään "kiusannut" toisiaan, jonka kaveri oli aloittanut. Lapset ovat tosiaan ystäviä vuosien takaa ja oikein kivoja tyttöjä molemmat. Tämä ope oli nähnyt lapseni osuuden asiasta ja ollut tosiaan hyvin vihainen ja haukkunut kiusaajaksi. Onko parempi antaa asian olla vai lähettää opelle asiallinen sähköposti? Paha mieli tilanteesta kuitenkin jäi, kun tuli väärinymmärretyksi. Lisäki lapseni valitsi kyseisen aineen valinnaisaineeksi, joten ovat seuraavinakin vuosina tekemisissä.

t. huolestunut äiti

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että ensinnäkin tyttösi puhui sinulle ja sinä otit hänet vakavasti. Kuinka paljon syytetään että vanhemmat eivät kuuntele eikä välitä. Ethän myöskään ollut opea siitä haukkunut vaan korjannut väärinkäsityksen. HArmi, kun et voinut soittaa opelle, niin olisi selvinnyt nopeammin.

Vierailija
22/41 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

paini kaverinsa kanssa koulussa välitunnilla. Siis oikeasti painivat ja 100% tiedän, että ovat parhaat kaverit ja aina yhdessä vapaa-ajallakin. Mutta välituntivalvoja ei tiennyt sitä ja poikien mukaan leikkimielinen paini olikin kauhea tappelu ja kiusaustapaus. Ei sitä jaksanut kummankaan vanhemmat selvitellä sen suuremmin vaan se siitä. Ihmettelin asiaa kyllä, että mistä lähtien tuollainen harmiton painiminenkin on ollut kiellettyä. Siskoni on opettaja miehensä kanssa ja he naureskelivat sitä, että nollatoleranssi on oltava kaikkeen, joka edes voisi jossain olosuhteessa olla kiusaamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ap:n lapsi ja tämä kiusattu eivät olleet mitään bestiksiä. ilmeisesti tämän episodin takia ovat olleet vierekkäin ja sen jälkeen jonkin verran yhdessä.

Minua ei mikään vakuuta että oikeasti tilanne ei ole kiusaamista. ei opettaja helposti ala haukkua häiriköksi jos ei ole muutenkin kiusannut tai ole muita tapauksia.

Vierailija
24/41 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuka painii leikillään ja kuka tosissaan. Yksittäinen tilanne (varsinkaan jos ei tunne osapuolia) voi näyttää pahalta ulospäin ja täytyy muistaa, että vastaavanlaisessa tilanteessa VOI olla kyse myös kiusaamisesta. Ope tekee melkoisen virheen, jos jättää puuttumatta.

Opettajana olen sitä mieltä, että koulussa käyttäydytään. Leikkipaini tai -tappelu ei ole hyvää käytöstä.

paini kaverinsa kanssa koulussa välitunnilla. Siis oikeasti painivat ja 100% tiedän, että ovat parhaat kaverit ja aina yhdessä vapaa-ajallakin. Mutta välituntivalvoja ei tiennyt sitä ja poikien mukaan leikkimielinen paini olikin kauhea tappelu ja kiusaustapaus. Ei sitä jaksanut kummankaan vanhemmat selvitellä sen suuremmin vaan se siitä. Ihmettelin asiaa kyllä, että mistä lähtien tuollainen harmiton painiminenkin on ollut kiellettyä. Siskoni on opettaja miehensä kanssa ja he naureskelivat sitä, että nollatoleranssi on oltava kaikkeen, joka edes voisi jossain olosuhteessa olla kiusaamista.

Vierailija
25/41 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaikka niin, että lähettävät sen kaverinsa kanssa yhdessä.

Vierailija
26/41 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä lähtökohdaksi voi ottaa sen, kuinka tunnilla käyttäydytään. Leikilläänkään kiusoittelu ei kuulu oppitunnille. Lisäksi katsoisin, ettei ole sinun asiasi selitellä tyttäresi tekemisiä. Olet jäävi. Jos asia tytärtäsi vaivaa, tyttären ystävän kai pitäisi selvittää tilanteen aiheuttamat tuntonsa kyseiselle opettajalle.

Ja muutoinkin kannattaa ottaa rauhallisesti. Opettajat näkevät jos vaikka millaista käytöstä. Jos tyttäresi ja hänen ystävänsä käyttäytyvät muuten asiallisesti, niin eiköhän opettaja sen huomaa.

Vierailija
27/41 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja on opelle kiukkuinen ja katkera. Katuu kovasti, kun valitsi aineen valinnaisaineeksi..:( Siksi minusta asia pitää selvittää. t. Ap

Vierailija
28/41 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tyttäresi juttelee yhdessä ystävänsä kanssa opettajalle. Parempi selvittää asia kuin antaa sen vaivata.

t. ope

Vierailija
29/41 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

teini-ikäisen lapsen puolesta tuollaisia selvität.

Kehota lastasi vaan kirjoittamaan muutama rivi, yhdessä kaverinsa kanssa.

"Meitä jäi vaivaamaan viime perjantainen tunti, jolloin syytit Maria kiusaajaksi.

Emme saaneet siinä tilanteessa kerrottua Sinulle, ettei kyse ollut kiusaamisesta. Olemme hyviä ystäviä ja meillä on ollut jo pitkään tapana "härnätä" toisiamme, ja itse asiassa viime perjantaina se oli Maija, joka leikin aloitti.

Tietenkin sellaista ei pitäisi harrastaa tunnilla, ja pyydämme häiriötä anteeksi.

Emme kuitenkaan halunneet, että sinulle jää kuva, että Mari on koulukiusaaja.

ystävällisin terveisin Mari ja Maija"

Vierailija
30/41 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäammattimaista käytöstä opettajalta, koska eihän tuommoinen kahden tasaveroisen kiusoittelu ja kerran tapahtunut asia ole edes kiusaamista eikä siten ketään voi väittää kiusaajaksi.

Mutta muista myös, että kaikki käytös ei ole silti soveliasta tai kouluun sopivaa, vaikka se ei kiusaamisen tunnusmerkkejä täyttävää. On varsin yleistä, että esim. yläkoululla oppilaat puhuvat toisilleen: v**un h**ra, hae se mun vihko. Ja toinen sanoo, että s**tanan l**mä, hae itse.

Tuollaisessa tilanteessa on oikein asiallista, että opettaja puuttuu asiaan, vaikka kyse ei ole varsinaisesta kiusaamisesta.

Kerropa, että millaista tämä kiusaaminen oli ollut, jonka opettaja oli havainnoinut.

Vierailija
31/41 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettjan luokka on eri rakennuksessa kuin muu koulu, joten ei häntä nää sattumalta koulun käytävällä. Hänestä on supernoloa alkaa itseään puolustelemaan ja antaa asian olla. En ole aiemmin ottanut lasteni opetajiin yhteyttä eikä ole ollut tarvekaan, mutta nyt tuo asia vaivaa ihan hirveästi mieltäni, koska lapseni on katkera ja kyseessä valinnaisaine.

Ja niin tyhmä nyt olin, että menin lähettämään ystävällissävyisen sähköpostin...apua oon nyt siis nolo äiti:( Katsotaan miten ope reagoi? Ajattelin, että opestakin olis hyvä tietää, että kyllä noi murkutkin on tunteellisia ja puhuvat asioista kotona...oi voi:(

Vierailija
32/41 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ollet haukkuneet toisiaan eikä pitäneet melua vaan ollut pistävinään kässän tunnilla neulalla toista ja laittanut langanpätkiä hiuksiin. Ope oli sanonut, että "Maija" en tiennyt sinun olevan tuollainen kiusaaja. Ei tuollaista saa tehdä, se sattuu yms. Ja olet varsinainen häirikkö yms....oikein vihaiseen sävyyn...

Vierailija
33/41 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä paljon kehtaisi mennä opettajalle mainostamaan miten suloisista tytöistä on kyse, jos tuommoista ovat tehneet.

Olisin antanut asian olla - on ihan hyvä, jos joku aikuinen tytöille sanoo, että tuollainen ei ole soveliasta käytöstä - oli se sitten kiusaamista tai ei. Ei kuitenkaan tunnin aiheena tainnut olla elävät woodoo-nuket ja tuunaa itsellesi vapputukka.

Vierailija
34/41 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ope oli kyllä kohtuuttoman vihainen asiasta. En sähköpostissani kyllä mitenkään moittinut opettajaa vaan kerroin miten tilanne oli mennyy eivätkä oikeasti toisiaan kiusannut ja ovat ystäviä...Olis ehkä pitänyt nukkua yön yli. Eivät siis ollet toisiaan oikeasti pistäneet eikä riehuneet tunnilla....

Vierailija
35/41 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua nolottaa nyt ihan kohtuuttoman paljon, oikeesti. Asia on nyt noussut päässäni ihan liian suuriin mittasuhteisiin. Vaikka kuinka hoen itselleni, että ihmiset tekee suurempiakin mokia ja räyhää julkisesti vaikka mistä, ja mä sentään vain lähetin ihan ystävällisen sähköpostin yhdelle opelle. Lapsi ei tiedä, että otin opeen yhteyttä. Kertoo opettajan olevan hieman omituinen, joten nyt jännittää vielä enemmän open reaktio. Ja vaikka sävyni oli ystävällinen, niin unohdin kyllä sanoa viestissäni, että vaikka kiusa ei ollut oikeaa kiusaa vaan leikkiä niin olihan se silti tyhmää häiriötä tunnilla...en kyllä kehtaa lisätä sitä enää viestiin vaan pitää sit sanoa, jos ope vastaa viestiin. Oi voi...:( Varmaan sieltä tulee tulikivenkatkuinen viesti takaisin häirikköoppilaasta, jonka ka on kuitenkin yli ysi...

Vierailija
36/41 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon yläkoulussa opettajana, ja toivoisin, että kaikki semmoset tilanteet, joista jollekin jää paha mieli, selvitettäisiin asiallisessa hengessä mahdollisimman pian. Voi käydä niin, että ope tulkitsee tilanteen joskus väärin tai tulee iltapäivällä väsyneenä huomauttaneeksi jotain äänensävyllä, joka jää kaihertamaan tms. Harvoin kukaan tahallaan haluaa oppilaan mieltä pahoittaa. Voihan tässäkin tapauksessa ope olla kommentoinut tyttöjen touhua mielestään esimerkiksi humoristisesti, mutta tytöt tulkitsivat asian toisin. Sellaistakin sattuu, kun ihmisten kanssa töitä tehdään. Tai sitten ope vaan tulkitsi tilanteen väärin, mikä sekin lienee inhimillistä. (Sitä paitsi kiusaamiseen onkin syytä puuttua heti, kun sitä epäilee - itse mieluummin puutun turhaan, kun jätän huomaamatta.)

Minusta fiksuinta on ottaa asiallisesti yhteyttä ja selvittää asia opettajan kanssa. Ei suotta tarvitse jäädä kenenkään hautomaan kaunoja. (Mutta painottaisin tuota asiallisuutta - hyökkäävä vanhempi saa opettajankin usein puolustuskannalle, mikä ei ole rakentava tilanne.) Eli minun mielestäni toimit ihan fiksusti, jos olet laittanut asiallista sähköpostia aiheen tiimoilta.

t.yläkoulun ope

Vierailija
37/41 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kerro nyt toki lapsellesi, että otit opettajaan yhteyttä. :) Vaikka teiniä nolottaisikin se, niin eiköhän opettaja suhtaudu viestiin ihan normaalina kanssakäymisenä oppilaan huoltajien kanssa.

Vierailija
38/41 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kyllä pitänyt häiriötä tunnilla pahoitella myös eikä vain sitä, että kysymyksessä oli leikki eikä oikea kiusa. Mutta muutoin viesti oli asiallinen ja kiitin hyvästä opetuksesta (ollut oikeasti hyvää) ja mainitsin kotiin tuoduista kivoista käsitöistä, jotka oikeasti on käytössä. Toivotaan, että kyseinen opettaja on kaltaisesi:) Koin, että minun oli pakko selvittää asiaa, koska tyttöni oli tosi katkera ja oikeasti harmeissaan valinnaisaineen valinnasta.

Vierailija
39/41 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko se on kertoa. Onneksi tyttöni yleensa ei ole niin kova murehtimaan asioita kuin minä, joten toivon ettei asiasta kovin pahastu. Toisaalta nuo kouluun liittyvät asiat on sellaisia, mistä herkästi nolostuu...

Vierailija
40/41 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole kiusaaja tai häirikkö. Ei siis mitään puolustuspuhetta, vaan jatkossa käyttäytyy niin, ettei pistele toisia neulalla leikillä tai tahallaan eikä tunge lankaa toisen päähän tms.

Tilanteessa tyttösi toimi väärin, oli toiminnan tarkoitus mikä hyvänsä ja opettajan kuuluu puuttua, vaikka väärintekijän keskiarvo kuinka olisi yli 9.

Ja nyt kiireesti kertomaan lapsellesi, mitä kirjoitit, koska opettaja varmaan haluaa jutella lapsesi kanssa asiasta kahden kesken, koska otit yhteyttä ja kerroit, että asia teitä kaikkia kauheasti vaivaa. Samalla sitten tyttösi voi vakuuttaa opettajalle, ettei tosiaan tarkoittanut pahaa, mutta tosissaan opettaja tietysti tämän vasta uskoo, kun käytännössä näkee todeksi, eli oppii valinnaisaineessa tuntemaan tyttösi ja sitten tietää, että tämä on kiva ja reilu, ei mikään kiusanhenki. (Jos ja toivottavasti kun näin siis on.)