kummiongelma (ketä pyytää kummiksi näistä)
Meille on esikoinen tulossa. Kummeiksi on ajateltu pyytää minun pikkusisko ja miehen pikkuveli. Miehellä ei ole muita sisaruksia, minulla on toinenkin pikkusisko. Nämä "kummeiksi valitut" ovat n.15v. molemmat, miehen pikkuveljestä ei sinänsä ole "mitään hyötyä" (kuulostaa rumalta) vielä lapsen elämässä, mutta uskon, että kun vähän kasvaa, niin on kiva kummi. (On hirvittävän ujo vielä ja aika "lapsi") Minun siskoni taas varmasti on avuksi vauvan kanssa jo heti, tiedän, että olisi, vaikkei kummiksi pyydettäisikään.
Mutta sitten tähän ongelmaan..haluaisin vielä kolmanneksi kummiksi pyytää ystäväni. (miehellä ei ole ketään ystävää, jonka haluasi pyytää, sillä ovat jo hänen aikaisempien lasten kummeja) Minulla on oikeastaan vain yksi hyvä ystävä, jonka kanssa olemme olleet ystäviä koko elämämme ajan. Lisäksi minulla yksi todella hyvä opiskelukaveri, jonka kanssa olemme juuri saaneet opparin yhdessä valmiiksi, eli opinnot loppuu ja tiet erkanee (kaveri muuttaa reilun 100km päähän).
Nyt mietin, kumpaa näistä pyytäisin kummiksi?
Opiskelukaveria haluaisin pyytää ihan senkin takia, että pysyisimme edes jonkin verran yhteyksissä. Hän on myös lapsirakas ihminen, toiset huomioonottava, kultainen ihminen, olen varma, että olisi ihana kummi. Olemme myös koko raskauteni ajan olleet todella paljon tekemisissä, koska olemme tehneet paljon opinnäytetyötämme yhdessä.
Tätä "vanhaa" ystävää taas haluaisin yksinkertaisesti siksi pyytää, että on aina ollut paras ystäväni.
Jos olisit tilanteessani, kumpaa pyytäisit?
Kommentit (6)
Ei kummeus automaattisesti pidä sinua läheisenä opiskelukaverisi kanssa. Minusta kummiksi kannattaa pyytää semmoinen ihminen, joka jo muuten on luonnostaan perhettäsi lähellä. Muuten kummeudesta tulee taakka.
Mutta joku muu voi olla erimieltä.
Ottaisin sylikummiksi parhaan ystäväni tai sen opiskelukaverin. Sisko ja veli sitten lisänä kummeiksi.
Opiskelukaveri varmasti pitää sinuun yhteyttä kyllä muutenkin, jos sinäkin pidät yhteyttä häneen.
Myös kummiin pitää muistaa pitä yhteyttä. Kutsua kahville lapsen synttärinä ja nimpparina. Ja muutenkin. Lähettää joulu- ja pääsiäiskortit.
Kolme kummia on ihan hyvä määrä.
kiitos vastauksista! siskoni ja miehen veljen olemme siis joo päättäneet varmasti pyytää, mietin vain noiden kahden ystävän välillä. Toisaalta haluaisin "säästää" tuon vanhan ystävän seuraavalle lapselle. Opiskelukaverista tuskin silloin tulisi enää nimittäin kummia. Mutta toisaalta haluaisin pyytää vanhan ystävän jo nyt.. hankalaa...:/
ap
ehdottomasti sinuna pyytäisin sen vanhan ystävän. teillä jää kuitenkin vielä toiselle lapselle kummiks ainakin se toinen sisko, ja jos sitten vielä olet paljon yhteydessä opiskelukaveriin, pyydät sit toisen lapsen kummiks.
Tai sitten molempia. Eihän kolme kummia ole vielä paljoa.
Mene ihan tunteen mukaan, kukaan ei voi sulle antaa tähän valmista vastausta :)